Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Sanot sille virkailijalle, että haluut sitten neuvotella sen johtajan kanssa jos ei virkailijalla ole mitään valtuuksia. Tuon saman virren ne nimittäin laulaa joka pankissa ja monessa asiassa. Se kun on pankille ns. ilmasta rahaa jos joku nuo ylimääräset kulut maksaa.

Sanot sille virkailijalle, että haluut sitten neuvotella sen johtajan kanssa jos ei virkailijalla ole mitään valtuuksia. Tuon saman virren ne nimittäin laulaa joka pankissa ja monessa asiassa. Se kun on pankille ns. ilmasta rahaa jos joku nuo ylimääräset kulut maksaa.

Oletko itse mennyt lainan kanssa ihan pankinjohtajan juttusille?

Höpsis! Muistathan, että laina lyhenee kokoajan ja täten korkorasitus.:)

totta. mutta taitaa parin vuoden 0,05 marginaalinalennus tulla halvemmaks kuin ton maksun poissaaminen (nopeasti laskeskeltuna) kun ottaa huomioon ton lainan lyhenemisen ja koron pienenemisen. (ekana vuonna vajaa 300€ säästö koroissa, viimeisenä vuonna taitaa toi säästö olla bout 0€)

totta. mutta taitaa parin vuoden 0,05 marginaalinalennus tulla halvemmaks kuin ton maksun poissaaminen (nopeasti laskeskeltuna) kun ottaa huomioon ton lainan lyhenemisen ja koron pienenemisen. (ekana vuonna vajaa 300€ säästö koroissa, viimeisenä vuonna taitaa toi säästö olla bout 0€)

Helpostihan se on lainalaskurilla laskettu, että mitä vaikuttaa kokonaissummaan 0,05%:n korkoero.

Laskeppa uudestaan... 0,05% korkoero 90 000 lainassa merkitsee 45€/v...

90000*0,0005 = 45

edit. Laskin huvikseni miten se 0,05% ero vaikuttaa 25 vuoden laina-ajalla 90 000€ lainalle. Vastaus on 805,3€ koko laina-ajalla tulee enemmän maksettavaa 0,4marginaalilla kuin 0,35 marginaalilla.

Kovasti oli Aktian virkailija sitä mieltä ettei hän pysty siihen vaikuttamaan. Ymmärsin että pankinjohtaja tämän päättää (?).

Teillä joilla on asuntolainaa, niin onko teillä tälläinen maksu? Jos on niin mikä pankki kyseessä?

Nordealla = 1,20 euroa / kk
Aktia = 1,10 euroa / kk

1,20 x 12kk = 14,40 euro vuodessa x 25 vuotta = 360 euroa

Laskin myös että jos saa marginaalin 0,05 % halvemmalla, niin 25 vuodessa se on koroissa noin 6000 euroa (?)

On tällainen, Nordea ja 1,2€/kk.

Oletko itse mennyt lainan kanssa ihan pankinjohtajan juttusille?

OP:ssa Jyväskylän Seppälän konttorissa virkailija varas mulle ajan konttorinjohtajan tiskille. Tuo oli silloin kun kilpailutin pankkeja ja sanoin mikä tarjous on omasta pankista alla ja jos ei tota aliteta, niin ei tartte edes neuvotella.

En tiedä onko yleistäkin, mutta aina nuo virkailijat sanoo, ettei ole valtuuksia siihen ja tähän. Sanottiin mulle Nordeassakin, että on mahdotonta saada autolainaan samaa marginaalia kun kämpän lainassa on. No kummasti onnistu kun oli se OP:n tarjous alla. Jonkun johtajan pöydällä sekin lappu (ainakin selitysken mukaan) kävi hyväksytettävänä.

edit. Laskin huvikseni miten se 0,05% ero vaikuttaa 25 vuoden laina-ajalla 90 000€ lainalle. Vastaus on 805,3€ koko laina-ajalla tulee enemmän maksettavaa 0,4marginaalilla kuin 0,35 marginaalilla.

Kyllä, pitää paikkaansa.

Tulin samaan tulokseen, laskin aikaisemmin ihan päin peetä näköjään (väitin aikaisemmin 6000e).

Vuodessa 0,05 marginaali tekee 32,20 euroa. Eli jos muita kuluja saa "juteltua" pois niin voi myös päästä siihen tulokseen.

Pankit ei ole ainakaan turhan helpoksi laittanut asiat että pystyisi vertailemaan :) Jatketaan....

p.s Keskiviikkona olisi OP kyseessä ja tämän jälkeen teen päätöksen!!!

Huom! OP:n asiakkaat. Olen myös Pohjolan asiakas ja olen ymmärtänyt, että OP:n bonuksilla voisi maksaa Pohjolan (autovakuutukset jne) kuluja. Onko näin? Voiko jollain tavalla laskea miten paljon vuodessa saa bonuksia rahan edestä?

voi maksaa.
en nyt jaksa kaivaa papereita mutta muistaakseni 120te lainalla voi maksaa 260 edestä pohjolan vakuutuksia.
Lisäksi pääset pohjolan etuasiakkaaksi kahdella (2) vakuutuksella tavanomaisen 3 (kolmen) sijasta

Huom! OP:n asiakkaat. Olen myös Pohjolan asiakas ja olen ymmärtänyt, että OP:n bonuksilla voisi maksaa Pohjolan (autovakuutukset jne) kuluja. Onko näin? Voiko jollain tavalla laskea miten paljon vuodessa saa bonuksia rahan edestä?

Tuolta OP:n sivuiltahan sen pystyy laskemaan https://www.op.fi/op?id=47201

Itse olen nyt asuntolainan myötä siirtänyt asiani kokonaan OP:n ja pohjolaan. Saa vielä pohjolasta liiton kautta hyvät alennukset sekä matka-ja sun muut vakuutukset.

Tuolta OP:n sivuiltahan sen pystyy laskemaan https://www.op.fi/op?id=47201

Itse olen nyt asuntolainan myötä siirtänyt asiani kokonaan OP:n ja pohjolaan. Saa vielä pohjolasta liiton kautta hyvät alennukset sekä matka-ja sun muut vakuutukset.

Kiitos paljon!

Laskin että 5000e säästöllä (tilillä rahaa), 70000e asuntvelalla ja 3000e edestä rahastoja, niin OP:lta tulee bonuksia 140,40e edestä / vuosi

Omasta mielestäni hemmetin hyvin koska sillä saa maksettua pankin kulut pois ja sitten vielä vaikkapa autovakuutuksesta pikkasen.... (Pohjola)

Noniin, nyt olen myös OP:ssa käynyt ja pankin vaihto taitaa olla edessä :

Pankissa luvattu:

AKTIA
Laina: 90.000 e
Vuosia: 25 v
Marginaaali: 0,35 %
Hoitokulu: 1,10 e
Lainan nosto: 100 e
Bonuksilla (esim. tapeeksi lainaa) saa just ja just maksettua kuluja pois, kuten esim nettitunnuket ja luottokunnalle vuosimaksu.

NORDEA
Hoitokulu: 1,20 e
Lainan nosto: 0 e
Nettitunnukset: 0,50 e / kk
Ei bonuksia. Pankki-/visakortti + matkavakuutus: 0 e

OP:
Marginaaali: 0,4 %
Lainan nosto: 50 e
Bonuksia tulee mukavasti. Niillä voi maksaa nettitunnukset ja hoitokulut pois (arvo noin 46 e /vuosi) + että pankki jää minulle vielä "velkaa", noin 100 euroa ja tällä summalla voin maksaa auton liikennevakuudesta pois (täytyy olla Pohjolan asiakas). Summan voi myös ottaa omalle tililleen mutta joutuu silloin maksamaan 28% veroja.

Ja Ironbarin laittamassa linkissä voi laskea miten paljon niitä bonuksia tulee itselleen....

Onko jollain mitään huonoa/pahaa sanoa OP pankista? Vai oletteko sitä mieltä että pankki on hyvä ja palvelu toimii?

Näin. Taitan vaihtaa Aktiasta --> OP ;)

Pankissa luvattu:

AKTIA
Bonuksilla (esim. tapeeksi lainaa) saa just ja just maksettua kuluja pois, kuten esim nettitunnuket ja luottokunnalle vuosimaksu.

NORDEA

OP:
Bonuksia tulee mukavasti. Niillä voi maksaa nettitunnukset ja hoitokulut pois (arvo noin 46 e /vuosi) + että pankki jää minulle vielä "velkaa", noin 100 euroa ja tällä summalla voin maksaa auton liikennevakuudesta pois (täytyy olla Pohjolan asiakas). Summan voi myös ottaa omalle tililleen mutta joutuu silloin maksamaan 28% veroja.

Ja Ironbarin laittamassa linkissä voi laskea miten paljon niitä bonuksia tulee itselleen....

Onko jollain mitään huonoa/pahaa sanoa OP pankista? Vai oletteko sitä mieltä että pankki on hyvä ja palvelu toimii?

no op:n nettipankkisysteemi on ehkä maailman huonoin (ainakin nordeaan verrattuna) mutta muuten palvelu pelannut hyvin varsinkin kun nettitunnareilla voi hoitaa 99% asioista -> ei tartte jonotella konttorissa kuin uusia avainlukulistoja (niitäkin saa tosin infosta)

ihan hyvin toimii palvelu niin kauan, kun ei eksy eläkkeenmaksuaamuna asioimaan :D tosin nythän ainakin jyväskylästä lyötiin useampi konttori kiinni ja keskitettiin toimintaa, joten keskustan konttorissa jonot vaan pitenee...

mutta ei ton verkkopankin älyttömän käyttöliittymän lisäks mitään huonoa sanottavaa.

Pankissa luvattu:

AKTIA

NORDEA

OP:

Tuon 46e säästää kun marginaali on 0.4 --> 0.35%. Vai tuleeko 46e automaattisesti joka vuosi riippumatta lainan määrästä (lyhennyksen vaikutus lainapääomaan)? 100e saa helposti kilpailuttamalla vakuutukset. Vai onko Pohjola sinulle edullisin kokonaisratkaisu?

Minullapa on op:ssä marginaali 0,35, eli käyhän vielä kysymässä sitä, ja nappaa sitten vielä bonukset päälle ;)

ja mulla piirun alle tuon op:ssa.

porukoilla taitaa olla autolainassa melkein nollissa marginaali...

ja pankin työntekijöillä on marginaali tasan 0.

... eli siis ei kauheesti auta vaikka jollakulla joskus ollut pienempi marginaali, käsittääkseni noita on jo kyseltykin.

Älkää suostuko maksaan mitään hoitokuluja ja perustamiskuluja. Kyllä ne nuo antaa pois tosta jos pankkia oot vaihtamassa.

Tosi paljon kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista ja mielipiteistä!!!

Noin 6kk sitten eí tiennyt asuntolainoista yhtään mitään ja tiedän jo paljon paljon enemmän mitä vaatia ja miten toimia jne jne :) Pankeista on myös saanut kivasti tietoja asian suhteen.

Back
Ylös Bottom