Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä toukokuussa -08 otetttu 82k laina, joka sidottu OP Primeen, kovasti nyt kutkuttaisi Euriboriin, esim. 3 kk vaihtaa, kun sen vielä maksutta saisi tehdä....any suggestions? Eli kannattaako ja milloin?
Mulla on asuntolainan vakuutena asunto-osakkeen lisäksi panttikirja vanhempien kiinteistöstä. Lainaa on kohta jäljellä enää sen verran että asunto riittää koko jäljellä olevan lainapääoman vakuudeksi, eli panttikirjan voisi vapauttaa lainasta. Miten iso juttu tuo vakuuksien tarkistus on pankin kannalta, ”tehdäänkö” siinä laina kokonaan uusiksi jolloin muutkin ehdot ovat auki? Nykyiseen marginaaliin ja lainaan muuten olen sen verran tyytyväinen, etten haluaisi mitään uusia neuvotteluja käydä. Panttikirjaa ei ainakaan toistaiseksi tarvita muualla, eli sen puolesta ei ole mitään hätää.
Ja kyllä, tätä kannattaa varmaan kysyä suoraan pankista, mutta sitä ennen kiinnostaa lukea jos pakkislaisilla on kokemuksia aiheesta.
Kiitän Jalkoja erittäin asiallisesta vastauksesta ja korko on muutettu!
Mulla on asuntolainan vakuutena asunto-osakkeen lisäksi panttikirja vanhempien kiinteistöstä. Lainaa on kohta jäljellä enää sen verran että asunto riittää koko jäljellä olevan lainapääoman vakuudeksi, eli panttikirjan voisi vapauttaa lainasta. Miten iso juttu tuo vakuuksien tarkistus on pankin kannalta, ”tehdäänkö” siinä laina kokonaan uusiksi jolloin muutkin ehdot ovat auki? Nykyiseen marginaaliin ja lainaan muuten olen sen verran tyytyväinen, etten haluaisi mitään uusia neuvotteluja käydä. Panttikirjaa ei ainakaan toistaiseksi tarvita muualla, eli sen puolesta ei ole mitään hätää.
Ja kyllä, tätä kannattaa varmaan kysyä suoraan pankista, mutta sitä ennen kiinnostaa lukea jos pakkislaisilla on kokemuksia aiheesta.
Mutta toisaalta... pitkän juoksun lainoissa (15-25v) ei ole paljon väliä onko 1kk, 3kk, 6kk, vai 12kk euribor. Tai vaikka prime. Lainojen ero kun tasoittuu vuosien aikana tapahtuvien nousujen ja laskune avulla. Joskus sitten vaan maksetaan nousevia korkoja nopeammin, mutta toisaalta taas laskevien korkojen aikana saa edun myös samantien.
Ei ole iso juttu todellakaan ja marginaali tai sopimus ei muutu. Hoituu helpoiten jättämällä yhteydenottopyynnön konttoriin. Kaikki riippuu loppupeleissä asunnon arvosta. Pankit saavat arvion välittäjiltä, jotka peilaavat arvoa toteutuneisiin kauppoihin.
:D Ensin kauheat tarinat 1kk mahtavuudesta ja seuraavassa lauseessa ihan sama mikä korko. :hyvä:
Kiitos paljon tästä, vähän toivoinkin että käyt kommentoimassa
Siinä vaiheessa kun olen vapauttamassa panttikirjaa, lainaa on enää alle 60% asunnon kauppahinnasta. Näillä kulmilla ei asuntojen hinnoissa ole ainakaan mitään isompaa laskua tapahtunut, eli vakuuden kanssa ei pitäisi olla ongelmaa.
Ollos hyvä vaan.
Jos passaa kysyä, niin mihin vaihdoit viitekoron?
Mikä pankki?
Ja mainitsivatko marginaaliehdon muuttamisesta tulevaisuudessa mitään?
Ja erot korostuvat, jos osaa ajoittaa vaihdon oikein :thumbs:Tottahan se on että todella pitkässä juoksussa erot ovat pienet, mutta kyllä niitä on.
Ja erot korostuvat, jos osaa ajoittaa vaihdon oikein :thumbs:
Noh onneksi on tuttu pankkineiti jolle huomenna lähtee selkeästi artikuloitu sähköposti missä pyydän uudet korot 3kk ja 12kk euriboreille ja katson mihin vaihdan.
Miksi kysellä selvää asiaa pankista?
Esimerkiksi täältä näet jatkuvasti tuoreet korot: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/
No tässä tapauksessa on kyse ehkäpä enemmän kokonaisuudesta kuin suoraan korosta.
Esim. Viitekorko+ tuo mahdollinen marginaalin muokkaus+koronvaihtokulujen sopiminen/en jumaleissön ala maksamaan koronvaihdosta tulevaa 100e maksua ;)
Eli muutaman pikkuasian säätö viitekoron lisäksi.