Asunnon myyntiä (lain oppineet katsokaa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppa82
  • Aloitettu Aloitettu
Eli erohan tässä tulee ja sitten on taas uusi kuntosaliharrastaja sinkku
liikenteessä :)

No mutta ensin tässä pitäis myydä asunto ja jakaa
siitä saadut rahat.

Meneekö tämä jako oikein?
(summat viitteellisiä)

Asunnon arvo kun se on ostettu = 100000
Asunnosta saatu myyntihinta = 110000
Eli asunnon arvon nousu on 10000

Lainaa otettu 50000 (50% asunnon arvosta)
Toinen sijoittanut 30000 (30%)
Ja toinen 20000 (20%)

Lainaa jäljellä 45000€.

Nyt kun voittoa on tullut 10000 niin eikö tämä
jaeta ensin puoliksi (5000€) jolloin saadaan lainaosuuden
arvonnousu ja tämä jaetaan sitten molemille puoliksi (2500€ per lärvi).
Plus sitten maksettu laina 50000-45000 = 5000€ ja sekin puoliksi.

Sitten toinen saa 3000€ voittoa (30% voitosta) ja toinen 2000€

Joten todellinen rahamäärä olisi
Toiselle 30000€ + 2500€ + 2500 + 3000 = 38000€ ja
toiselle 20000€ + 2500€ + 2500 + 2000 = 27000€

Onko jotain jäänyt huomioimatta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielenkiintoista... Ei ihan omasta mielestäni menisi kuvaamallasi tavalla. Ensin pitäisi määrittää asunnon omistussuhteet. Lähtökohtana on omistus puoliksi, jos muuta ei ole katsottava sovitun. Jos tuo 20k ja 30k lainat voidaan katsoa 'sopimukseksi' omistusoikeuden jaosta (olettaen että toinen 50k omistetaan puoliksi). Jako meninisi mielestäni niin, että kumpikin pitää lainaosuutensa, toiselle tulee 49500 ja toiselle 60500. Siitä sitten vähennetään mitä kummallakin on lainaa jäljellä. Avot :)

TA2 sanoi:
Mielenkiintoista... Ei ihan omasta mielestäni menisi kuvaamallasi tavalla. Ensin pitäisi määrittää asunnon omistussuhteet. Lähtökohtana on omistus puoliksi, jos muuta ei ole katsottava sovitun. Jos tuo 20k ja 30k lainat voidaan katsoa 'sopimukseksi' omistusoikeuden jaosta (olettaen että toinen 50k omistetaan puoliksi). Jako meninisi mielestäni niin, että kumpikin pitää lainaosuutensa, toiselle tulee 49500 ja toiselle 60500. Siitä sitten vähennetään mitä kummallakin on lainaa jäljellä. Avot :)

Eli jos lainaa on 45000 ja se kahtia 22500€.

Sitten 60500 - 22500 = 38000€
ja 49500 - 22500 = 27000€

Eli juuri noi summat jotka laskinkin.

Omistusoikeudet ovat samat kuin maksetutu summat eli.
50% laina osuudella puoliksi ja lopuilla 50% jako on
40% ja 60%.

edit: tuli vaan mieleen, että onko sulla tämä ihan varmaa tietoa?
Oletko työskennellyt tai opiskellut vastaavia tilanteita varten?

Mun käsittääkseni jos teille tulee avioero eikä teillä ole avioehtoa niin silloin te jaatte kaiken omaisuuden puoliksi riippumatta siitä kumpi on sijoittanut rahaa enemmän.

Minun tietämykseni mukaan homma menee siten kuin DoDo sen sanoi.
Eli kun kaikki omaisuus on jaettu ja velat tasattu, molemmilla on saman verran omaisuutta.

Suosittelisin kuitenkin pirauttamaan lakimiehelle ja mikäli haluatte halvalla päästä, katsokaa jonkun lakitiedon opettajan numero ja soittakaa sille.

Avoliitosta tässä tuskin voi olla kyse, koska laki kohtelee siinä puolisoita kuin kahta ventovierasta, eli mitään ei tarvitsisi jakaa.

Saapas sanoi:
Minun tietämykseni mukaan homma menee siten kuin DoDo sen sanoi.
Eli kun kaikki omaisuus on jaettu ja velat tasattu, molemmilla on saman verran omaisuutta.

Suosittelisin kuitenkin pirauttamaan lakimiehelle ja mikäli haluatte halvalla päästä, katsokaa jonkun lakitiedon opettajan numero ja soittakaa sille.

Avoliitosta tässä tuskin voi olla kyse, koska laki kohtelee siinä puolisoita kuin kahta ventovierasta, eli mitään ei tarvitsisi jakaa.

Luuletkos, että jos randomilla luettelosta katot jonkun opettajan nimen niin se ihan auliisti alkaa tuntemattomien asioita selvittelemään?
:lol2:

Avoliitosta sen verran, että jos asunto on puoliksi ostettu niin kai se nyt kuitenkin tarvitsee jakaa? Vai meinaatko että kolikolla heitetään se omistaja ja toinen jää nuolemaan näppejään?

tomppa82 sanoi:
edit: tuli vaan mieleen, että onko sulla tämä ihan varmaa tietoa?
Oletko työskennellyt tai opiskellut vastaavia tilanteita varten?

Kyseisenlaista tilannetta ei vielä ole eteen tullut, mutta kyllä katsoisin tuon olevan ihan varmaa tietoa.

DoDo sanoi:
Mun käsittääkseni jos teille tulee avioero eikä teillä ole avioehtoa niin silloin te jaatte kaiken omaisuuden puoliksi riippumatta siitä kumpi on sijoittanut rahaa enemmän.

Ennen kuin tasinko (siis paljonko enemmän omistavan on annettava vähemmän omistavalle) voidaan määrätä pitää ensiksi tietää kuka oikeasti omistaa mitäkin ja kuinka paljon. Eli osuudet ensin selvitettävä, jota tuossa yllä juuri oltiin tekemässä.

rautalonkka sanoi:
Ei selviä onko kyseessä ero avo- vai avioliitosta, ja onko avioehtoa?

Avoliitto

EI SIIS avioliitto, joten

Kyllä tuo minun ja TA2 on sitten oikein vaikka erilailla
tulokset (samat) saatiinkin.

Tässä vaan yks hoope väitti, että kyseisessä tilanteessa
jaettaisiin osuudet jaolla 40% ja 60% eli lainaosuutta ei
huomioitaisi ollenkaan omaisuuden jaossa.

tomppa82 sanoi:
Avoliitto

Oletteko riidoissa vai onko mahdollista päästä sopuun omaisuuden jaosta? Lakimiesten kanssa riiteleminen tulee aina kalliiksi. Jos suinkin mahdollista niin koeta sopia asiat ilman käräjöintiä.

protsku sanoi:
Oletteko riidoissa vai onko mahdollista päästä sopuun omaisuuden jaosta? Lakimiesten kanssa riiteleminen tulee aina kalliiksi. Jos suinkin mahdollista niin koeta sopia asiat ilman käräjöintiä.

Joo pientä riitaa on...

Niin kuin tossa edellä mainitsin niin hän väittää, että lainaa ei huomioida jaossa.
Kehtasi vielä väittää, että tuo on lakimiehen tieto vaikka
TA2 väittikin hyvin varmasti toista.

Calle sanoi:
Luuletkos, että jos randomilla luettelosta katot jonkun opettajan nimen niin se ihan auliisti alkaa tuntemattomien asioita selvittelemään?
:lol2:

Avoliitosta sen verran, että jos asunto on puoliksi ostettu niin kai se nyt kuitenkin tarvitsee jakaa? Vai meinaatko että kolikolla heitetään se omistaja ja toinen jää nuolemaan näppejään?
:lol2: :lol2:
Tulipas taas neroiltua.
tomppa82 sanoi:
Avoliitto

EI SIIS avioliitto, joten

Kyllä tuo minun ja TA2 on sitten oikein vaikka erilailla
tulokset (samat) saatiinkin.

Tässä vaan yks hoope väitti, että kyseisessä tilanteessa
jaettaisiin osuudet jaolla 40% ja 60% eli lainaosuutta ei
huomioitaisi ollenkaan omaisuuden jaossa.
Avoliitossa homma hoidetaan erilailla kuin avioliitossa ja tähän en osaa sanoa enää mitään.

tomppa82 sanoi:
Joo pientä riitaa on...

Niin kuin tossa edellä mainitsin niin hän väittää, että lainaa ei huomioida jaossa.
Kehtasi vielä väittää, että tuo on lakimiehen tieto vaikka
TA2 väittikin hyvin varmasti toista.

Oikealla kysymyksenasettelulla saa mihin tahansa kysymykseen mieleisensä vastauksen. Kuten alunperin tuossa yllä kirjoitin, lähtökohtana on tasajakoinen yhteisomistus jos muuta ei ole katsottava sovitun, lainaosuuksien mukainen omistusosuus on siis poikkeus pääsäännöstä, mutta edelleen mielestäni tämä menisi juuri mainitun poikkeussäännön mukaisesti.

Ja kuten protsku sanoi, lakimiesten kanssa riitely tulee aina kalliiksi, joskus se vain on se viimeinen vaihtoehto. Jos maksava asiakas olisi ylläolevaa kyselly, toimenpideluetteloon oltaisiin merkitty alkuneuvottelu 110e ja mahdollisesti puhelinkonsultointi 30min 55e, jos olisin soittanut takaisin + ALV :rolleyes: Ainakin jos lasku olisi vakuutusyhtiöön lähetetty :)

:offtopic:
Hjallis Harkimo ja Merikukka Forsius ovat tehneet Iltalehden saamien tietojen mukaan sellaisen avioehdon että eron sattuessa ensiksi mainittu ei menetä miljooniaan kuten edellisellä kerralla. Kukaanhan ei tiedä tarkkoja summia siitä mitä Leena Harkimo sai avioerossa. Mitä mieltä olette, pitäisikö kaikkien tehdä nykyaikana avioehto ja tuntuisiko sinusta loukkaavalta epäluottamuksen osoitukselta jos puolisoehdokas ottaisi tällaisen asian puheeksi ennen häitä?

Kyllä, minun mielestä kannattaa tehdä avioehto. On vähän naiivia ajatella, että ollaan ikuisesti yhdessä ihan 100% varmasti, sillä kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus todella tuo tullessaan. vaikka on oltu yhdessä 10v ja mennään naimisiin, seuraavan 10v. aikana voi tapahtua IHAN mitä vain.
Ehdolla voidaan hyvinkin helpottaa sitten mahdollista pesänjakoa. Minun mielestä tuossa ei nykypäivänä enää ole mitään ihmeellistä tai "kylmää".

Avioehto

Kaverillani on sellainen avioehto, että kumpikaan osapuoli ei eron sattuessa saa toisiltaan mitään.

Eli eron sattuessa homma hoituisi kai suurinpiirtein samalla tavalla kuin avoliitossa. Kuoleman sattuessa tietysti eri juttu.

Mun mielestä on ihan kohtuullista vaatia avioehtoa jos vaikka toinen omistaa asunnon jo ennestään ja toinen muuttaa siihen "tyhjän päältä", jos ero sattuu niin se asunto jää sille joka sen on hankkinut. Mutta jos taas puhutaan jostain 5000 € sijoitusesta enemmän kuin toinen, on tämä jo aikalailla siinä ja siinä onko mitään järkeä tehdä mitään avioehtoja.

Mun mielestä lakiin tuli joku muutos, jonka mukaan myös avoliitossa eron sattuessa kaikki omaisuus jaettaisiin puoliksi. En ole kyllä asiasta aivan varma, mutta näin olen kuullut väitettävän monelta taholta...
Kuullostaa vaihteeksi aivan urpolta, mutta mene ja tiedä...

Andree sanoi:
Mun mielestä lakiin tuli joku muutos, jonka mukaan myös avoliitossa eron sattuessa kaikki omaisuus jaettaisiin puoliksi. En ole kyllä asiasta aivan varma, mutta näin olen kuullut väitettävän monelta taholta...
Kuullostaa vaihteeksi aivan urpolta, mutta mene ja tiedä...

Mun mielestä taas juuri toi laki poistui...en sitten tiedä..

tomppa82 sanoi:
Mun mielestä taas juuri toi laki poistui...en sitten tiedä..

Tomppa82 ja Andree, tuollaista lakia ei ole ollut, eikä ole tulossakaan! Jotain iltapäivälehtien höpinöitä olen nähnyt, mutta ei todellakaan mitään konkreettista. Ihmiset tuppaavat vaan sekottamaan asioita, kuten esim. 'avoliiton jälkeen asunto jaetaan puoliksi', totta näinhän se menee jos asunto omistetaan yhteisesti. Tätä ei kuitenkaan pidä mennä sekottamaan tasinkoon, jossa enemmän omistava osapuoli maksaa vastiketta vähemmän omistavalle. Tasinko-oikeutta ei avopuolisolla ole, eikä tule, trust me :D

Protskulle, todellakin kaikkien kihlaparien tulisi tehdä avioehto! Eihän sen tarvitse olla kokonaan avio-oikeuden pois sulkeva, mutta kunhan jotain on paperilla. Melkeinpä se mielestäni on niin, että sen vähemmän omistavan tulisi ehdotus avioehdosta tehdä ja näin näyttää todella välittävänsä ihmisestä, ei rahoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom