Asumistuki (ja lasten hankkimisen kannustus tässä maassa)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo asumistukiasia on kyllä aika peestä. Itsekin juuri samaista asiaa olen kironnut.
Mutta kuitenkin: kun lapsi syntyy, rupeaa lapsilisä ja vanhempainraha juoksemaan.
Ja tosiaan, kun Kelan mukaan jo se 1000€ tuloja kuukaudessa on sen verran "iso" raha, että asumistuet jää armottomasti saamatta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KELAn yksi syvimmältä oleva idea on se, että ravintola-alalla työskentelevien tulot kerrotaan luvulla 1,15, koska he voivat saada kaikenlaisia lisiä palkkaansa sunnuntaitöistä ja vastaavista. Vaikka työskentelisit koulun ruokalassa, jossa ei todellakaan kaadeta olutta sunnuntaiöisin ja palkka on niin säännöllinen kuin vain kuukausipalkka voi olla. Ja laskelmahan tehdään bruttotuloista. Ja paha periköön ne, joiden työtunteja on vähennetty radikaalisti, sillä KELAa kiinnostaa enemmän viimeisen 6 kuukauden palkat kuin nykyinen.

KELA antaa leivän ja työkkäri sirkushuvit. Näin meillä Suomessa.
 
Eleonoora sanoi:
Kaveri sano, että homma menee edelleen noin. Sillä on kaksi tiliä ja toisella on parikyttuhatta ja toisella muutama euro. Että niin helppoa se sit kai on saada ylimääräistä rahaa.

No reippaana tyttönä ilmoitat sossuun tietosi tästä ko. henkilöstä ja teet yhteiskunnalle sekä myös tälle loiseläimelle palveluksen. :) Ja vittuako välität sen mielipiteistä kavallus on aina kavallus. :curs:
 
modified sanoi:
Tuosta liiasta valtioon tukeutumisesta olen samaa mieltä.

Miksi 18v jannun pitäisi esim päästä muuttamaan valtion rahoilla omaan kämppään? Miksi kersoja täytyy hommata jos niihin ei ole varaa?
En tiedä viittaatko mun tilanteeseen, mutta jankutan edelleen, että meillä on rahaa kyllä elättää oma lapsemme.

En tiedä miten se pitäisi kirjoittaa, että homma menisi ihmisille läpi. Mä muutuin nyt 2.6 yhdessä hetkessä ihmiseksi, jolta meni puolet tuesta, kun sain lapsen. Muut ryyppäävät, vain itsestään vastuussa olevat, opiskelijat saavat silti edelleen täyden tuen, johon mäkin olin oikeutettu vielä perjantaihin asti.

Enempää en ehdi ja jaksa enää kommentoida. Lapsenhoito odottaa.

Edit: Teidän monien mielestänne hulttio lapseton opiskelija on siis oikeutettu tukeen, mutta vastuullinen lapsen saanut opiskelija ei tukea ansaitse.
 
Eleonoora sanoi:
On todella väärin, että varakas ihminen saa sossusta rahaa "huijaamalla." On myös väärin, että tietyt opiskelijat eivät saa tukia, koska heidän vanhempansa ovat varakkaita (mikä ei tarkoita sitä, että myös lapsi olisi varakas) tai heidän puolisonsa käy töissä ja tienaa "tarpeeksi" (miksi puolison olisi pakko elättää omista rahoistaan toista?).

Missä sossussa saa rahaa ilman, että täytyy todistaa puolison tulot?

Minä olen nyt elänyt melkein viikon 0 eurolla, koska sossu ei meinaa saada tehtyä toimeentulotukipäätöstä, vaikka hakemus on lähetetty 3 viikkoa sitten. On kuulemma ruuhkaa, kun opiskelijat tarvitsee tukea..
 
Hippa sanoi:
Missä sossussa saa rahaa ilman, että täytyy todistaa puolison tulot?

Puoliso kirjoilla jossain muualla ja tulot eivät vaikuta senttiäkään ja näitä tapauksia riittää.

Pitäs varmaan ihan oikeasti määrätä joku tuntuva palkkio sille joka käräyttää tukien väärinkäyttäjän. Tässäkohtaa se isovelivalvoo systeemi voisi toimia hyvinkin. :evil:

Lynkatkaa jos haluatte, mutta mua ainakin vituttaa kaikenmaailman siipeilijät! Sitten sieltä ei saa latiakaan jos oikeasti on joku hetkittäinen tarve, kuten tilapäinen työttömyys tai joku sairaus.
 
jambo sanoi:
Sossu vatii tiliotteet mutta ei ne tarkista montako tiliä sulla on ja missä pankissa.

Kelalla olisi kyllä ihan oikeus pyytää pankeilta selvitystä henkilön tileistä ja saldoista, mutta siihen täytyy olla perusteena esim. se, että tarpeellisia tietoja ei muuten saada tai on perusteltua syytä epäillä tuen hakijan antamien tietojen riittävyytta ja luotettavuutta. Tiedä sitten, mikä mahtaisi saada virkailijat epäilemään vilppiä, koska tutkiminen tuottaa ylimääräistä työtä...
 
Timba79 sanoi:
Pitäs varmaan ihan oikeasti määrätä joku tuntuva palkkio sille joka käräyttää tukien väärinkäyttäjän. Tässäkohtaa se isovelivalvoo systeemi voisi toimia hyvinkin. :evil:

Lynkatkaa jos haluatte, mutta mua ainakin vituttaa kaikenmaailman siipeilijät! Sitten sieltä ei saa latiakaan jos oikeasti on joku hetkittäinen tarve, kuten tilapäinen työttömyys tai joku sairaus.

Samaa mieltä! Kuten tuossa hieman ylempänä sanoin niin Eleonoora voisi kyllä olla lainkuuliainen ihminen ja ilmoittaa sossuun siitä henkilöstä, joka väärin perustein rahaa sieltä nyhtää.
 
Elikkäs asumistuesta.

Onko mahdollista vuokrata esimerkiksi 80m2 kämpästä 40m2 ja, että se kelpaa Kelalle vuokralaisen asumistukea varten? Ilmeisesti tämä ei ole osa-asunto, vaikka info Kelan nettisivuilla ei ihan selkeä tässä ole.
 
Ainakin Itselläni oli vuokrattuna 88m2 neliöstä yksi huone ja loput 3 huonetta oli äitin miesystävän nimissä joten mitään sukulais läppää tai muuta vastaavaa ei tullut vastaan. Asunto kokonaisuudessaan oli äitin miesystävä vuokrannut yksityiseltä ja minä olin hänellä "alivuokralaisena". Hyvin sain kaikki tuet ihan normaalisti.

ps. oli aika rempseä meininki asua kesä yksin 88m2 toisee neliössä 17v ikäisen ;P.
 
Ainakin Itselläni oli vuokrattuna 88m2 neliöstä yksi huone ja loput 3 huonetta oli äitin miesystävän nimissä joten mitään sukulais läppää tai muuta vastaavaa ei tullut vastaan. Asunto kokonaisuudessaan oli äitin miesystävä vuokrannut yksityiseltä ja minä olin hänellä "alivuokralaisena". Hyvin sain kaikki tuet ihan normaalisti.

ps. oli aika rempseä meininki asua kesä yksin 88m2 toisee neliössä 17v ikäisen ;P.

Tuo on ihan normaali alivuokralaiskuvio. Se on eri asia kuin, että sinulla olisi ollut yksin vuokrattuna se yksi huone.
 
Ymmärrän kyllä lej:n pointin, siis töihin liittyen. Kun aloitin opiskelut DI:ksi, varoiteltiin sitä että opiskelujen loppuvaiheilla firmat yrittää hampain kynsin repiä opiskelijoita työelämään, heti johtajapaikkoihin ym. No shokki oli aika kova kun ei se nyt ihan niin ollutkaan... pisti aika nöyräksi, ja nämä ajat eivät ainakaan helpota työnsaantia.

Hätä ei kuitenkaan ole tämännäköinen. Täytyy miettiä miten sitä voisi erottautua massasta. Täytyy muistaa, että ne jotka saavat töitä hoitavat yleensä työnhaun täysin erilailla kuin muut. Esim. työpaikkailmoituksiin vastaillen tuskin saat työpaikkaa, mutta oletko yrittänyt käydä pikkufirman ovella koputtelemassa ja pitänyt toimarille erittäin vakuuttavan viiden minuutin puheen siitä miten he hyötyisivät sinusta?

Yksi hyvä kirja työhakuun liittyen on "What color is your parachute?: Bolles". Ei muuta kuin hyviä lukuhetkiä ja onne työnhakuun!
 
Back
Ylös Bottom