modified sanoi:
Mun mielestä voi asua siellä mamman helmoissa kunnes on varaa maksaa oma vuokra/ostaa oma asunto. Onko oma asunto jokin kansalaisoikeus?
Jos opiskelee (kuten valtio monesti kansalaisiaan ohjaa) pitkälle kaksikymppiseksi, ei varaa omaan asuntoon helposti välttämättä ole kuin vasta lähemmäs 30-vuotiaana. Itsekin olen sitä mieltä, että kaikkien kuuluisi maksaa asuntonsa itse. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että valtion velvollisuus on hankkia tarpeeksi asuntoja kaikille (Vantaan asunnottomistahan tässä oli juuri juttu Uudenmaan TV-uutisissa. Ja asunnottomat tässä asianyhteydessä ei tarkoita juoppoja, vaan nuoria henkilöitä, jotka joutuvat odottamaan asunnon saamista 3 vuotta). Eikä kevyt työ opintojen ohella ole todellakaan itsestäänselvyys, koska ensiksikin sellainen pitäisi saada jostain, sen pitäisi sopia aikatauluun ja useasti tähän ei yksinkertaisesti opintojen ohella riitä aika.
Valitettavasti emme kuitenkaan asu Venäjällä tai Italiassa, jossa perhe on vahvempi käsite ja kotona 30-vuotiaaksi asti asuminen olisi ennemmin sääntö kuin poikkeus. Monenko vanhemmat Suomessa antaisivat kenenkään asua kotona 25-vuotiaaksi, olkoonkin, ettei eläisi täysin heidän kustannuksellaan? Se ei edes olisi sosiaalisesti hyväksyttävää täällä. Jos joku todella satsaisi alaansa ja opiskelisi pitkälle 20-vuotiaaksi, asuisi taloudellisista syistä vielä mamman helmoissa (jos ei suostuisi elämään tuilla, niin näinhän joutuisi mahdollisesti monikin tekemään), niin kuinka paljon ihmisten paheksuntaa tämä hlö todella saisikaan osakseen?
Suhteista puheenollen olen itsekin saanut jokaisen työpaikkani jollain tavalla suhteiden avulla. Eläisin varmaan kadulla ilman niitä suhteita.
Nämä paljon puhutut "paskaduunit" ovat muuten juuri niitä, joihin ei välttämättä suhteita tarvita ja
rahan (vaikkakin sellaisen jolla ei edes välttämättä elä) perässä niihin pääsee aina. Aiheen aloittajahan ei etsinyt töitä rahan vaan työkokemuksen perässä. Ja saa multa propsit jos todella on etsinyt töitä n. sadasta eri paikasta ilman tulosta. Saksa on paska maa, osittain Suomikin on valitettavasti sellainen. Älyttömät ristiriidat kohtaavat kun osa politikoista ajaa asiaa tukiverkoston (=jos ei jaksa tehdä mitään, sossu elättää) puolesta ja toiset taas haluavat ihmiset töihin.