Asumistuki (ja lasten hankkimisen kannustus tässä maassa)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
Henkilöstövuokrausfirmat? Varastotöitä pitäisi löytyä aika hyvin suurista kaupungeista. Saa sen vähintään 1500€ kuukaudessa jos paska tuuri käy, mutta onhan se enemmän kuin 0€.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Andy sanoi:
Unohda ne "oman alan" työt. Vitut niitä kukaan saa heti. Itse olen nimittäin myös saman alan KTM kuin sinä, kunhan vielä viimeiset sivut graduuni raapustan. Itse en päässyt kuvailemiisi HR-puolen töihin myöskään, vaikka minulla oli työkokemusta 10 vuotta, joka siis myyntityön ohella mm rekryä ja työvuorosuunnittelua, yleistä koordinointia ym. Niinpä päätin mennä työskentelemään numeroiden kanssa. Sisäisillä hauilla niitä paikkoja saa myöhemmin saman firman sisältä.

Kannattaa ottaa ne paperit pihalle ja kirjata itsensä vaikka kortistoon työnhakuajaksi. Nythän sä joudut kirjoittamaan hakemuksiin, että melkein valmis maisteri, tai valmistun ihan koska vaan, tai valmistun silloin ja silloin ym scheissee. Se vaan ei ole sama asia olla melkein valmis maisteri kuin ihan oikeasti maisteri, koska melkein valmiita on moninmoninkertainen määrä verrattuna oikeisiin maistereihin. Kaikki muutkin kirjoittaa hakemukseen saman lauseen ja massasta erottuu VAIN ne, jotka ovat oikeasti valmistuneita.

edit: kuinka kauan olet opiskellut ja millaisia töitä olet opintojen ohessa tehnyt?
En mä mitenkään varsinaisesti mitään oman alan töitä ole hakenut, HR-hommat oli vain esimerkkinä. Olen hakenut ihan laidasta laitaan. Lähes valmiita taitaa olla aika paljon. Olen tosiaan huomannut, että on vaikea saada rekry-ihmisiä vakuutettua, että mun valmistuminen on kiinni vain siitä, että korjaan muutaman kirjoitusvirheen gradusta. Voisin kyllä olla valmis jo nyt, mutta käytin toukokuun TKK:n pääsykokeisiin lukemiseen eikä kesällä ole enää mahiksia valmistua, kun kukaan ei ole töissä.

Olen opiskellut nyt lähes 4 vuotta. Kaikki työt mitä olen tehnyt on olleet tehdastöitä. Olen yhä sitä mieltä, että yksi virhe oli tuo nopea tahti. Kesätöistä sai aina sen verran rahaa, että pärjäsi ilman lisätöitä. Periaatteessa olisin voinut valmistua jo viime syksynä, mutta väsähdin tuohon tahtiin.

Ja kyllähän säästöjä sen verran on, että pari kuukautta pärjää ilman sitä tukea. Pointtini olikin siinä, että systeemi on erittäin perseestä, jos lapsen saaminen vie tuet. Kelan toimistossa ei tiennyt akka mistään mitään ja puhelinpalvelussa jankkasivat vain viimeisen 12 kuukauden tuloista. Jos tosiann katsottaisiin vaimon vuoden 2004 verotusta (kuten opintotuen kohdalla), tai tämän hetken äitiyspäivärahaa niin rahaa saisi, jopa enemmän kuin opintotuen asumislisän verran.
 
lej sanoi:
En meinaa olla töissä, kun en niitä saa. Siksi lykkäsin valmistumistakin elokuuhun. Niinpä. Asumislisää ei opiskelija saa, jos on lapsia, jolloin kuuluu yleisen asumistuen piiriin. Siinä taas katsotaan nykyisiä tuloja, asumislisässä edellistä verotusta.
Jopas on Turussa huono tilanne :eek:
Vähän kuin Sortavalassa. No onneksi tuohon on suunnitteilla muuri kehä III:sen kohdalle jottei tuo(kaan) tauti leviä tänne, loppuvat työt vielä Helsingistäkin!
 
Huppe sanoi:
Jopas on Turussa huono tilanne :eek:
Vähän kuin Sortavalassa. No onneksi tuohon on suunnitteilla muuri kehä III:sen kohdalle jottei tuo(kaan) tauti leviä tänne, loppuvat työt vielä Helsingistäkin!
Mä olen asunut jo vuoden Helsingissä, ja varmaan 95 prosenttia avoimista paikoista onkin pk-seudulla/uudellamaalla. Pääainevalinta ei aikoinaan aikoinaan työllistymisen kannalta ollut paras mahdollinen, joten sekin on vaikuttanut. Toisaalta esim. laskiksen opiskelu ei taas olisi kiinnostanut tarpeeksi, tosin silloin mulla olisi todennäköisemmin ollut töitä jo kauan.

Ongelmana on myös se, että hommat joihin ehkä soveltuisin eivät useimmiten ole edes avoimessa haussa, ja jos ovat niin hakijoita on heti satoja. Eli tietoja pitäisi osata kaivaa firmoilta itseltään ja monissa se ei onnistu.
 
lej sanoi:
Se systeemi on pohjimmiltaan sellainen, että oletuksena varmaan on, että opiskelija, joka saa lapsen saisi enemmän rahaa yleisen asumistuen piirissä, mutta sitten ehkä puolella prosentilla on se tilanne kuin mulla, että puolison aikaisemmat tulot on liian suuret.

Mulla kävi sama juttu. Lapsi syntyi ja sen takia asumistuki pieneni. Meillä toi ei johtunu puolison tuloista vaan siitä että yleinen asumistuki suosii kalliimpia vuokra-asuntoja. Meillä oli vielä siihen aikaan pieni opiskelijakämppä joten siinä olisi se opintotuen asumislisä ollut edullisempi vaihtoehto. Itse en huomannut koko asiaa ja kela karhusi liikaa maksetun tuen jälkikäteen. Silloin otti vaan päähän kun tuota tuen muotoa ei voinut itse valita. Täysin vastaavassa tilanteessa oleva opiskelija jolla ei ole lapsia sai enemmän asumistukea.

Kaikenkaikkiaan täytyy kuitenkin olla tyytyväinen kun aika monta vuotta niitä tukia sieltä saatiin :) Tulee nimittäin aika iso summa jos laskee kaikkien opiskeluvuosien tuet yhteen...
 
Jos sä kerta asut Helsingissä, niin et voi valittaa ettei töitä löytyisi. Ehkä ei just sitä mitä haluaisit tehdä, mutta TYÖTÄ kumminkin. Ole mies, mene töihin ja elätä lapsesi!
 
Kuka yleensä saa asumistukea muuta kuin työttömät pariskunnat. Tuntuu että pitää olla äärimmäisen pienet tulot että saa yleensä mitään.

PS.
KELA SUCKS! Onneksi ei tarvitse kyseisen shaisse-lafkan kanssa asioida mitenkään. Viimeksi hain työttömyyspäivärahaa niin en saanut sitä sen takia että sattui olemaan opiskeluoikeus yliopistolla yhdessä aineessa eli siis olin päätoiminen opiskelija vaikka kokopäivätöissä olin ollut jo monia vuosia. Päätös kyllä oikaistiin myöhemmin kun valitti ja sain ruhtinaalliset 200 euroa monen kuukauden jälkeen, LOL! Tekis mieli käydä häiriköimässä jossakin työvoimalautakunnan runkkarikokouksessa!
 
Akkeli sanoi:
Jos sä kerta asut Helsingissä, niin et voi valittaa ettei töitä löytyisi. Ehkä ei just sitä mitä haluaisit tehdä, mutta TYÖTÄ kumminkin. Ole mies, mene töihin ja elätä lapsesi!
Ei kyse ole tällä hetkellä sinänsä rahan puutteesta, kuten sanoin, säästöjä on sen verran, että paniikkia ei ole.

Ja koska vielä on kyse enemmän työn puuttesta kuin rahan puutteesta niin siksi olen pyrkinyt hakemaan edes omaa alaa sivuavia töitä. Koko keskusteluhan alkoi siitä, kun ihmettelin Kelan tapoja määrittää tukia. Tietysti menen kohta mihin työhön vain, olenhan koko aikaisemman elämänikin tehnyt vain tehdastyötä, mutta nyt olen ainakin vähän aikaa kotona töistä sen enempää stressaamatta, kun lapsi syntyy.
 
lej sanoi:
Ei kyse ole tällä hetkellä sinänsä rahan puutteesta, kuten sanoin, säästöjä on sen verran, että paniikkia ei ole.

Ja koska vielä on kyse enemmän työn puuttesta kuin rahan puutteesta niin siksi olen pyrkinyt hakemaan edes omaa alaa sivuavia töitä. Koko keskusteluhan alkoi siitä, kun ihmettelin Kelan tapoja määrittää tukia. Tietysti menen kohta mihin työhön vain, olenhan koko aikaisemman elämänikin tehnyt vain tehdastyötä, mutta nyt olen ainakin vähän aikaa kotona töistä sen enempää stressaamatta, kun lapsi syntyy.

Mitä alaa opiskelet? Ja millaista työtä oikein haet?
 
Akkeli sanoi:
Mitä alaa opiskelet? Ja millaista työtä oikein haet?
31.8. olen virallisesti kauppatieteiden maisteri. Tähän menessä olen hakenut laidasta laitaan pääasiassa tehtäviä, joissa vaatimuksena olisi tradenomin tai ktm:n koulutus. Toisaalta tuntuu, että yli 50 % avoimessa haussa olevista paikoista, joissa vaaditaan tradenomi-koulutusta on lähes ihan puhtaita sihteerin hommia, kun rivien välistä lukee. Niihin nyt en edes haekaan.

Toisaalta taas ktm:n hommissa pitäisi olla edes yksi työpaikka cv:ssä fiksulla tittelillä (vaikka se olisi vain sitä kahvinkeittoa), jotta hauissa pääsisi puhelinsoittoa ja hakemuksen lähettämistä pidemmälle. Ja ongelma on myös siinä, että hakijoita esim. hesarissa oleviin paikkoihin on satoja.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, mulla ei ole ollut mitään harhakuvitelmia johtajanpaikasta tai 3000 euron kuukausipalkasta, ihmetyttää vain, että puolen vuoden aikana en ole edes yhteen haastatteluun päässyt. Tiesin, että varsinkin oman pääaineen osalta ekan työpaikan löytyminen ilman kokemusta on hieman keskimääräistä hankalampaa, mutta en edellenkään voi käsittää sitä, että moniin todella yksinkertaisiinkiin tehtäviin vaaditaan vähintään vuoden kokemus.

Gradunkin tyhmänä tein omalle koululle (ilmaiseksi, vaikka rehtoria myöten aina muistutetaan, että älkää tehkö niitä graduja firmoille liian halvalla), Gradu periaatteessa on kuitenkin varmaan pääväylä ekaan työpaikkaan.
 
paistaa jotenkin tuosta sellainen läpi että työt ei kelpaa. Itsehän sanot että sulla ei ole yhtään työkokemusta - ota se sihteerin paikka niin saat työkokemusta. Se on kaikki pelkästään saatua, tutustut ihmisiin, verkostoidut jne. varmaan poikii uusia paikkoja. Et voi olettaa että pääset heti koulutusta vastaaviin hommiin. Äläkä nyt provoudu, särähtää vaan korvaan kun sanot että et saa töitä. En millään usko että se voi pitää paikkansa.
 
lej sanoi:
Tiesin, että varsinkin oman pääaineen osalta ekan työpaikan löytyminen ilman kokemusta on hieman keskimääräistä hankalampaa

Uskallan väittää, että ktm:n hommissa ekan työpaikan löytyminen ilman ktm:n papereita on keskimääräistä hankalampaa kuin niiden kanssa, oli kokemusta tai ei. Kun hakuvaiheessa kuitenkin ollaan samoilla viivoilla valmiiden kooteeämmien kanssa, mikä syy työnantajalla olisi ottaa haastikseen opiskelija, jolla ei ole edes paperilla näyttää mitään syytä (= tekemällä hankittua pätevyyttä) miksi pitäisi valita ohi valmiiden maistereiden? Ja kun niitä "melkein valmiita" maistereita on tosiaan liikenteessä pilvin pimein, ja valmistuminenkin on ihan oikeesti ja tosi varmasti ehkä jo ens vuonna tai heti sen jälkeen. Jos pätevyysvaatimuksena on se ktm:n tutkinto, onko se loppupeleissä yllättävää ettei paikkaa ilman sitä saa?

Tarkoitus ei ollut lannistaa, kyllä se siitä kun saat tutkinnon pihalle. Ja kyllä niitä "haastaviakin" tradenomin paikkoja on, kun nyt kestää sen tosiseikan että yleensä saattaa joutua myös kopioimaan.
 
Kyllähän se niin on, että pelkästään hakemuksia lähettämällä on vaikea saada haluamaansa duunia, kun firmoihin hakee kaikki muutkin ihan samalla tavalla, eli hakemuksia lähettämällä. Siinä joukossa on vaikea erottua edukseen, varsinkin jos ei ole sitä työkokemusta. Hyvän duunin saadakseen pitäisi olla todella hyvin verkostoitunut tai sitten tunkea jalkaansa joka oven väliin ja vähän "huoratakin", että saa haluamaansa duunia. Tai sitten on vaihtoehtona ne viime aikoina paljon keskustelua herättäneet paskaduunit, joita kukaan ei oikeasti halua tehdä. Ei vasuriprekariaatti, eikä ne niin jalona ja vastuuntuntoisina itseään pitävät Kokoomus-nuoretkaan.
 
metalman sanoi:
paistaa jotenkin tuosta sellainen läpi että työt ei kelpaa. Itsehän sanot että sulla ei ole yhtään työkokemusta - ota se sihteerin paikka niin saat työkokemusta. Se on kaikki pelkästään saatua, tutustut ihmisiin, verkostoidut jne. varmaan poikii uusia paikkoja. Et voi olettaa että pääset heti koulutusta vastaaviin hommiin. Äläkä nyt provoudu, särähtää vaan korvaan kun sanot että et saa töitä. En millään usko että se voi pitää paikkansa.
En tiedä millä alalla itse olet, mutta oman yritykset eivät juuri palkkaa kauppatietelijöitä normaaleihin puhtaisiin sihteerin hommiin, vastaamaan puhelimeen ja hoitamaan kahvia kokoushuoneeseen. Vaikka kuinka haluaisi niin eipä juuri onnistu. Assistenteiksi kyllä palkataan, mutta noin puolet sihteerien hommistakin on nykyään vain nimetty assareiksi, jolloin kaikkia assistentinkin paikkoja on turha edes hakea.

Myös monet muut hommat ovat aika mahdottomia edes saada. Muutamasta firmasta on suoraan epäuskoisena kysytty, että haetko muka ihan tosissasi tähän hommaan, jos kerran valmistut maisteriksi. Kyse ei siis ole nirsoudesta. Yksi syy tuohon on se, että firmoissa ei uskota maisterin kauaa niissä hommissa olevan, jos saa paremman työn muualta. Ja sihteereinä nyt ei muutenkaan miehiä juuri näy.

Täytynee uskoa, että kyse on sittenkin enemmän papereiden puutteesta. Tällä hetkellä ei tosin voi sen suhteen muuta kuin istua perseellään, koska papereita ei saa ulos ennen elokuun loppua, koska silloin vasta on seuraava valmistumispäivä.
 
Dangerous_Dave sanoi:
Kyllähän se niin on, että pelkästään hakemuksia lähettämällä on vaikea saada haluamaansa duunia, kun firmoihin hakee kaikki muutkin ihan samalla tavalla, eli hakemuksia lähettämällä. Siinä joukossa on vaikea erottua edukseen, varsinkin jos ei ole sitä työkokemusta. Hyvän duunin saadakseen pitäisi olla todella hyvin verkostoitunut tai sitten tunkea jalkaansa joka oven väliin ja vähän "huoratakin", että saa haluamaansa duunia. Tai sitten on vaihtoehtona ne viime aikoina paljon keskustelua herättäneet paskaduunit, joita kukaan ei oikeasti halua tehdä. Ei vasuriprekariaatti, eikä ne niin jalona ja vastuuntuntoisina itseään pitävät Kokoomus-nuoretkaan.
Jos kyse olisi puhtaasti rahasta olisinkin jo töissä, vaikka sitten "paskaduunissa". Tässä tapauksessa omasta mielestä on kuitenkin ollut kannattavampaa lukea esim. TKK:n pääsykokeisiin kuin mennä mihin tahansa töihin.

Ainoa keino, millä omasta mielestäni on parhaimpia tuloksia on saanut, on suoraan firmoihin soittamaminen. Siinäkin on vain se, että pitäisi löytää joku muu kuin henkilöstöpuolen tyyppi, joka vain sanoo suoraan, että "paikkoja ei ole avoinna, meillä voi kyllä netissä täyttää avoimen hakemuksen".:rolleyes:

Esim. vaimokin sai säkällä työn, jota ei henkilöstöpuolen mukaan edes ollut olemassa, kun sai tiedon soitettuaan jollekin henkilölle toisesta työstä.
 
mää vaikka raksalle apupojaks siinä tienaa ihan kivasti ja saa liikuntaa bonuksena.
en lukenut koko trendiä läpi mutta musta on aivan turha syylistää ketään keloja tai valtiota syyttää ettei ne kannusta lapsen tekoon. itellenikin tulee kesällä mukelo enkä aio hänen syöttämiseen tahi hoitoon pyytää keneltäkään penniäkään eihän se sillon oo mun kasvattama jos joku toinen sen elättää.
eli eikun huomenna kiertämään kaikki kylän raksat uskosin et kyllä näin keväästä tärppää eiku lykkä til sanos hurri:thumbs:
 
Oisit ny kysyny niitä muijan tuloja ennen ko menit kanki ojossa survomaan. Jos se ois vastannu että 9kk päästä jätkä ei saa asumistukea niin oisit todennäköisesti tyytyny tumputtaan?

No mutta elämähän on valintoja täynnä. Toiset tekee lapsia vahingossa ja toiset vuosia suunnitellen. Onko sekään kuitenkaan oikeen että muut veronmaksajat elättää sitä osaa porukasta joka ei suostu menemään ko oikeisiin töihin?
 
Jos lukisitte kaikki viestit niin ei tarvitsisi kirjoittaa lisää turhia viestejä. Kyse on Kelan systeemien idioottimaisuudesta. Lapsen syntyessä opntotuen asumilisää saava siirtyyy yleisen asumistuen piiriin. Systeemi on siihen asti fiksu, koska silloin tuki nousee, koska lapsi lisää menoja.

Systeemiin on vain jäänyt sellainen aukko, että poikkeustapauksissa, kuten omalla kohdalla tämä hyvää tarkoittava apukeino, johtaakin tukien puolittumiseen.

Lapsen elättämisen suhteen ei ole ongelmaa, ja sadannen kerran: menen töihin viimeistään, kun säästöt alkavat loppua.
 
lej sanoi:
Systeemiin on vain jäänyt sellainen aukko, että poikkeustapauksissa, kuten omalla kohdalla tämä hyvää tarkoittava apukeino, johtaakin tukien puolittumiseen.

Nuita aukkoja on monia muitakin, kuten opiskelijan kesäkuu. Opintotuki on tullut toukokuun alussa. Jos on töitä, tili tulee kesäkuun lopussa/heinäkuun alussa. Eli kesäkuussa syödään kesäkeittoa mallia laihia, vettä kukikkaalta lautaselta.

Toinen hilpeä bugi on puolison tulojen vaikutus asumistukeen. Jos puoliso tienaa sopivan vähän, pariskunnan yhteenlasketut tulot tippuvat n. 100 euroa. Eli näin Suomi kannustaa tekemään jämähommia, joita saa tehdä vain 4 tuntia päivässä.
 
Täytyy lej:lle heittää sympatiaa että olen kokenut saman. Toi on just klassinen tilanne. Kokemusta täytyis olla mutta kuka ottaa sen ekan riskin ja palkkaa sut jos näyttöjä ei ole. Kaikille niille jotka täällä hehkuttaa että ota mitä vaan niin ei sekään ihan mene kuin elokuvissa. Ensinnäkin on just toi minkä lej jo heitti että ylikoulutettua ei palkata koska se kuitenkin häipyy kolutusta vastaaviin duuneihin. Toisena on se että niitä jotka sun hakemuksia lukee ei kiinosta pätkääkään se oletko ollut raksalla tai Siwan kassalla vaan se oikea alan työkokemus. Eli kiinnostaa/hyödyttää hirveesti ottaa mitä vaan työtä, paitsi rahallisesti.

Ei varmaan lej hirveesti lohduta mutta toi tulee jatkumaan aina kun haluat työelämässä siirtyä seuraavalle portaalle. Kuka ottaa sen ekan riskin?

Tähän yksi avainsana: SUHTEET

Vittumaista mutta totta, suhteilla tää maailma pyörii. Jos sulla on joku tuttu/kaveri/sukulainen alan hommissa niin käytä niitä härskisti hyväksi ja pyydä kertomaan susta firmassa/suosittelemaan sua. Monesti riittää että pärstä on positiivisella tavalla tuttu.
 
Back
Ylös Bottom