Asumistuki (ja lasten hankkimisen kannustus tässä maassa)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Liittynyt
27.12.2003
Viestejä
2 841
Vittu kun vituttaa Kela ja asumislisät. Voiko hienompaa systeemiä olla kuin tämä, että nyt vielä toukokuussa saan opintorahaa ja asumislisää, mutta kesäkuussa, kun syntyy lapsi niin Kela katsookin puolison tämän vuoden tuloja edellisen verotuksen sijaan, jolloin en saakaan yleistä asumistukea. Ja opiskelijan asumislisä loppuu lapsen synnyttyä saman tien automaattisesti.

Ei todellakaan mene jakeluun, että lapsen saaminen vähentää tukia. Voi vittu sentään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Vittu kun vituttaa Kela ja asumislisät. Voiko hienompaa systeemiä olla kuin tämä, että nyt vielä toukokuussa saan opintorahaa ja asumislisää, mutta kesäkuussa, kun syntyy lapsi niin Kela katsookin puolison tämän vuoden tuloja edellisen verotuksen sijaan, jolloin en saakaan yleistä asumistukea. Ja opiskelijan asumislisä loppuu lapsen synnyttyä saman tien automaattisesti.

Hmmm... Olen kyllä ymmärtänyt, että yleistä asumistukea haettaessa KELA pyytää aina tiedot viimeisen 12 kuukauden tuloista, jonka mukaan (ja odotettavien tulojen) asumistuki lasketaan.

Enkä myöskään ymmärrä sitä, mitä tekemistä opiskelijan asumislisällä ja isyydellä on tekemistä keskenään? :confused:

Edit: kelan sivuilta: "Asumislisää ei saa opiskelija, joka
-asuu samassa asunnossa oman lapsensa tai puolisonsa lapsen kanssa"

WTF?!! :eek:
 
En meinaa olla töissä, kun en niitä saa. Siksi lykkäsin valmistumistakin elokuuhun. Niinpä. Asumislisää ei opiskelija saa, jos on lapsia, jolloin kuuluu yleisen asumistuen piiriin. Siinä taas katsotaan nykyisiä tuloja, asumislisässä edellistä verotusta.
 
Omskakas sanoi:
Edit: kelan sivuilta: "Asumislisää ei saa opiskelija, joka
-asuu samassa asunnossa oman lapsensa tai puolisonsa lapsen kanssa"
Erikoiselta kuulostaa. Onko niin, ettei lapsen kanssa asuvalle ole sitten jotain erillistä tukea, joka menee tämän kanssa päällekkäin?

Edit: no siinähän se tuli ylemmässä postissa...
 
Lej, eihän asia muuten kuulu, mutta tänne kirjoitit:

olet aikuinen (oletan) ja asut isossa kaupungissa. Miten voit olla noin varma, että et saa töitä? Onhan niitä vieläkin haettavissa pilvin pimein. Juuri katsoin monta kertaa pienemmästä kaupungista erään nuoremman sukulaisen apuna ja parin minuutin haulla löytyi jo kymmenkunta työpaikkaa edelleen auki ja kesäksi.
 
Jos on opintotukikuukausia jäljellä, nosta ne ja opintolainat kesäksi. Okei, ei nyt mikään helvetin hyvä ratkaisu, mutta kyllä nyt muutaman satasen kesäksi halpakorkoista lainaa kärsii ottaa.
 
luumu sanoi:
Lej, eihän asia muuten kuulu, mutta tänne kirjoitit:

olet aikuinen (oletan) ja asut isossa kaupungissa. Miten voit olla noin varma, että et saa töitä? Onhan niitä vieläkin haettavissa pilvin pimein. Juuri katsoin monta kertaa pienemmästä kaupungista erään nuoremman sukulaisen apuna ja parin minuutin haulla löytyi jo kymmenkunta työpaikkaa edelleen auki ja kesäksi.
Juu olen aikuinen. Ja opintojen puolesta olen ollut valmis periaatteessa jo puoli vuotta. Töitä olen hakenut jo pidemmän aikaa. Avoimia paikkoja kyllä löytyy. Mä vain olen joka kerta joko ylikoulutettu tai liian kokematon.

Tein sen virheen, että valmistuin nopeasti. Mulle ei siis ehtinyt kertyä työkokemusta ja se tuntuu olevan sitä myöden selvä peli. Onneksi on säästöjä sentään sen verran, että pärjää. Ja opintorahaa tosiaan saa.

Se systeemi on pohjimmiltaan sellainen, että oletuksena varmaan on, että opiskelija, joka saa lapsen saisi enemmän rahaa yleisen asumistuen piirissä, mutta sitten ehkä puolella prosentilla on se tilanne kuin mulla, että puolison aikaisemmat tulot on liian suuret.
 
lej sanoi:
Tein sen virheen, että valmistuin nopeasti. Mulle ei siis ehtinyt kertyä työkokemusta ja se tuntuu olevan sitä myöden selvä peli.

Älä nyt kehtaa. Tuo on jo itselleen valehtelua ja itsesääliin vetäytymistä.
 
Kyllä mulle ainakin ollaan töissä positiivista kommenttia annettu, kun olen valmistumassa noin vuotta nopeammin kuin keskiverto-teekkari. Kyl se mun mielestä jotain sunkin ahkeruudesta kertoo. lej: "Älä käännä toista poskea, kyl vielä siima kiristyy!"

ps. eihän tollaisessa Kelan käytännössä ole pienintäkään järkeä... huh huh
 
SniffDaddy sanoi:
Älä nyt kehtaa. Tuo on jo itselleen valehtelua ja itsesääliin vetäytymistä.
En mä ajattelekaan, että en koskaan saisi töitä, mutta 100 hakemuksenkaan jälkeen ei ole päässyt edes haastatteluun niin välillä se vituttaa.

Mutta se on kyllä fakta, että oikeanlaisen työkokemuksen puute vaikuttaa todella paljon työn saantiin. Omalla kohdalla esim. henkilöstö assintentin paikkaakaan ei saa, selityksinä useimmiten se, että ei ole kokemusta esim. TES:sta. :jahas: Että johtamisen KTM ei sitä tajua ilman kokemusta.

Tradenomeille suunnatuissa hommissa sanotaan usein suoraan, että haetaan jotain vähemmän koulutettua.

Edit: Niin, se nopeasti valmistuminen olisikin oikein positiivinen asia, jos olisi töissä, tai olisi edes työkokemusta sopivalla tittelillä esim. kahvinkeitosta ja kopioiden ottamisesta.
 
Toivottavasti ei mene ihan sivuraiteille ja onkin suhteellisen tyhmä kysymys, mutta eikö konsulttifirmoista aukea mitään? Vai aiotko jättää aikaa myös perheelle..?
 
Onhan tuo vittumainen tilanne, mutta siltikään en usko että "liian nopea" valmistuminen on este työnsaannille. Kaikkihan siitä "oikeesta" ekasta duunipaikasta joskus kuitenkin joutuu aloittaa, joten tuskin se nopea valmistuminen voi olla se este. Ja ilmeisesti et ole opiskeluaikana kerenny tekee yhtään oman alan duunia opiskelujen ohella? Ja tuo että viittä vajaa ois liian koulutettu aloittaa esim. tradenomien hommia on täyttä paskapuhetta. Lupaa tekeväsi samalla palkalla kuin räkänomi! Konsulttifirmoista ei sen verran enempää tietoa, mutta niinköhän alan työkokemusta vajaa viittä vajaa opiskelijan kannattaa hakea noita hommia...

Edit: Varmaan tuo johtamisen KTM konkretisoituu käytännössä vasta sitten, kun alkaa olla esimieshommia jo jonkin aikaa takana. Siis palkassa ja yleensäkin.
 
En tosiaan oman alan töitä opiskellessa tehnyt, lisäksi edellinen kesä meni seikkaillessa Joukkueenjohtajakurssilla, kun koulun vaihto oli lähellä. Ei tosiaan ole sitä "oikeaa" ekaa työpaikkaa ollut. Sehän on vähän huvittavaakin, kun ne ekat "oikeat" työt eivät mitään ihmeellisiä ole.

Palkasta tuo töiden saanti ei ole ollut kiinni missään vaiheessa. Mä olisin valmis tekemään aluksi vaikka puoleen hintaan hetken aikaa. Mulla ei myöskään missään vaiheessa ole ollut harhaluuloja, että johtajan hommiin tässä vaiheessa olisi menossa.

Jos olisi ollut yksikin "oikea" työ niin saisi töitä varmaan paljon helpommin, nyt tuntuu olevan äärettömän vaikea edes todistaa, että osaan lukea TES:ta tai saan tietokoneeseen virran (vaikka luin sivuaineena tietojärjestelmätiedettä). Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun esim. henkilöstöassarin paikassa vaatimuksena on kaupanalan TES:n tuntemus ja kyky käyttää Wordin ja Excelin perustoimintoja, niin vastauksena on, että "valitettavasti me haetaan sellaista, jolla on kokemusta noista kyseisistä asioista". Edit: Että kuinka vitun vaikeaa tuokin homma sitten muka oikeasti on?

Kyllähän konsulttifirmat välillä ottaa kokemattomimpiakin, mutta niissä taas katsotaan usein sitten tarkemmin esim. myös koulumenestystäkin lukiota myöden. Parissa on sanottu siinä vaiheessa kiitos, mutta ei kiitos. Syksyllä varmaan kyllä työmarkkinat vilkastuvat, ja nyt on varmaan mukavampi olla sen penskan kanssa kotona rauhassa, kunhan se nyt syntyisi.
 
lej sanoi:
Vittu kun vituttaa Kela ja asumislisät. Voiko hienompaa systeemiä olla kuin tämä, että nyt vielä toukokuussa saan opintorahaa ja asumislisää, mutta kesäkuussa, kun syntyy lapsi niin Kela katsookin puolison tämän vuoden tuloja edellisen verotuksen sijaan, jolloin en saakaan yleistä asumistukea. Ja opiskelijan asumislisä loppuu lapsen synnyttyä saman tien automaattisesti.

Ei todellakaan mene jakeluun, että lapsen saaminen vähentää tukia. Voi vittu sentään.

Jos puoliso on sen verran hyvin tienannut ettei yleistä asumislisää saa niin ettekö pärjäile kesän yli ilman niitä muutamia satasia, jonka saisit tukea? Nosta opintotukea kesällä tai tee vaikka jotain paskaduunia. Ei kai sen hädän hetkellä tarvii just sitä omaa alaa vastaavaa työtä olla. Duunia löytää aina jos ei oo turhan nirso.
 
lej sanoi:
En mä ajattelekaan, että en koskaan saisi töitä, mutta 100 hakemuksenkaan jälkeen ei ole päässyt edes haastatteluun niin välillä se vituttaa.

Mutta se on kyllä fakta, että oikeanlaisen työkokemuksen puute vaikuttaa todella paljon työn saantiin. Omalla kohdalla esim. henkilöstö assintentin paikkaakaan ei saa, selityksinä useimmiten se, että ei ole kokemusta esim. TES:sta. :jahas: Että johtamisen KTM ei sitä tajua ilman kokemusta.

Tradenomeille suunnatuissa hommissa sanotaan usein suoraan, että haetaan jotain vähemmän koulutettua.

Edit: Niin, se nopeasti valmistuminen olisikin oikein positiivinen asia, jos olisi töissä, tai olisi edes työkokemusta sopivalla tittelillä esim. kahvinkeitosta ja kopioiden ottamisesta.

Unohda ne "oman alan" työt. Vitut niitä kukaan saa heti. Itse olen nimittäin myös saman alan KTM kuin sinä, kunhan vielä viimeiset sivut graduuni raapustan. Itse en päässyt kuvailemiisi HR-puolen töihin myöskään, vaikka minulla oli työkokemusta 10 vuotta, joka sis myyntityön ohella mm rekryä ja työvuorosuunnittelua, yleistä koordinointia ym. Niinpä päätin mennä työskentelemään numeroiden kanssa. Sisäisillä hauilla niitä paikkoja saa myöhemmin saman firman sisältä.

Kannattaa ottaa ne paperit pihalle ja kirjata itsensä vaikka kortistoon työnhakuajaksi. Nythän sä joudut kirjoittamaan hakemuksiin, että melkein valmis maisteri, tai valmistun ihan koska vaan, tai valmistun silloin ja silloin ym scheissee. Se vaan ei ole sama asia olla melkein valmis maisteri kuin ihan oikeasti maisteri, koska melkein valmiita on moninmoninkertainen määrä verrattuna oikeisiin maistereihin. Kaikki muutkin kirjoittaa hakemukseen saman lauseen ja massasta erottuu VAIN ne, jotka ovat oikeasti valmistuneita.

edit: kuinka kauan olet opiskellut ja millaisia töitä olet opintojen ohessa tehnyt?
 
Integrandi sanoi:
Jos puoliso on sen verran hyvin tienannut ettei yleistä asumislisää saa niin ettekö pärjäile kesän yli ilman niitä muutamia satasia, jonka saisit tukea? Nosta opintotukea kesällä tai tee vaikka jotain paskaduunia. Ei kai sen hädän hetkellä tarvii just sitä omaa alaa vastaavaa työtä olla. Duunia löytää aina jos ei oo turhan nirso.

KELAn mukaan jo joku 1000 euroa kuukaudessa on ne suuret tulot, joten tuo ei kerro mitään.

Mutta eikös sitä tuloihin vaikuttavaa työssäolojaksoa saa muuttaa katsottavaksi esim. 12 viimekuukausien tuliosta jos ero on tarpeeksi iso?

Ainakin isyysrhaa kun hain niin sanoivat että katsotaan 2004 vahvistetuista verotuloista ja voidaan katsoa 12 edellisen kuukauden tuloistakin mutta pitää olla 20% ero aikaisempiin että vaikuttaa. Tämä kannattaa myös selvittää.
 
Pystyisit ehkä hakemaan sossulta jotain tukia, kun kela ei enää maksa...?

mutta kyllähän sitä aina mitä vaan töitä yhen kesän tekee...
 
Back
Ylös Bottom