Asumistuet yms.

Raven sanoi:
Jos ei ole riidoissa vanhempien kanssa, niin miksi ei sitten vasta armeijan jälkeen muuta?

Toiset vaan haluavat itsenäistyä aikaisemmin... Itsekkin muuttelin pois kotoa jo pikkusen vajaata 16 vuotiaana.. ja tuossa on tuet mitä olen hakenut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Net Virgin sanoi:
Toiset vaan haluavat itsenäistyä aikaisemmin... Itsekkin muuttelin pois kotoa jo pikkusen vajaata 16 vuotiaana.. ja tuossa on tuet mitä olen hakenut.

Eri asia, jos paljon ennen armeijaa, mutta jos kyse muuttamisesta just ennen armeijaan menoa.

Raven sanoi:
Eri asia, jos paljon ennen armeijaa, mutta jos kyse muuttamisesta just ennen armeijaan menoa.

Oho.. enpä huomioinut tuota seikkaa.

Totta. Eipä taitaisi olla silloin hirveen perusteltua.. ellei tietysti halua lomilla kännätä hirmu jengillä jossain poikamiesboxissa.

Emännän kanssahan tuollailel peli ei vetele..

Ja muistaakseni asumistukien kanssa (KELAlta) saattaapi tulla ongelma jos ei ole asunut ennen armeijaa sitä 6 kuukautta siinä asunnossa.. Tämmöinen hämärä mielikuva. Mutta luulis että silloinkin sossu viimeistään avustaa..

joo tosiaan, itekkin piti muuttaa aikasemmin yhteen emännän kanssa siksi että saisi sotilasavustukset tuohon kämppään. joku aika siinä oli, joitain kuukausia. en sano nyt mitään lukuja kun en muista ulkoa.

Raven sanoi:
Jos ei ole riidoissa vanhempien kanssa, niin miksi ei sitten vasta armeijan jälkeen muuta?

Tilanpuute vaivaa, nytkin asutan säälittävän pientä huonetta yhdessä pikkuveljen 8v kanssa. Nannaa. Tosin vietän muutenkin suuren osan ajastani tyttöystävän kodissa lusmuten, joten muutto ei ole kovin radikaali ratkaisu muuten kuin rahapuolella, ainoastaan parantaa kaikkien elinolosuhteita merkittävästi.

P.S. Sain kahden viikon pätkätyön. :hyper: Tästä se lähtee.

Läissy sanoi:
Ja muistaakseni asumistukien kanssa (KELAlta) saattaapi tulla ongelma jos ei ole asunut ennen armeijaa sitä 6 kuukautta siinä asunnossa.. Tämmöinen hämärä mielikuva.
:anssi:

Läissy sanoi:
Ja muistaakseni asumistukien kanssa (KELAlta) saattaapi tulla ongelma jos ei ole asunut ennen armeijaa sitä 6 kuukautta siinä asunnossa.. Tämmöinen hämärä mielikuva. Mutta luulis että silloinkin sossu viimeistään avustaa..

Kolmesta kuukaudesta oli puhe muistaakseni, mutta olen myös tuon 6 kk nähnyt joskus jossain, liekö muuttunut.

Sotilasavustus

DoDo sanoi:
Juuri näin, ja vanhempien tulot ei vaikuta enää siinä vaiheessas mihinkään kun olet muuttanut pois kotoa.

Kyllä vaikuttaa, jos on alle 21.

Mitäs ny

Threadihan on :wanha: kuin Jeesus, mutta samahan se on jatkaa näitä tyhmiä kysymyksiä tähän.
Eli tilanne on tämä: Minä ja flikkakaveri asutaan samassa kämpässä. Minä opiskelen ammattikorkeassa ja saan 370 euroa/kk opintorahaa ja noin 240 euroa opintolainaa/kk, eli pyöreesti 610 euroa/kk. Likkakaveri saa Kelalta vain 140 euroa asumistukea/kk, eikä muita tukia. Vähäinen määrä ei johdu mistään hänestä johtuvasta syystä, vaan on erinäisistä säännöksistä johtuva tilanne.
Tämähän tarkoittaa suomeksi sitä, että hänen on mentävä sossun luukulle pystyäkseen elämään edes jotenkuten ja maksamaan oman osansa kiinteistä kustannuksista.
Sossu antoi hänelle jopa 90 euroa toimeentulotukea. Tuohan ei todellakaan kata sitä määrää mitä lain mukaan jokaisen Suomalaisen pitää saada kuukaudessa käyttöönsä. Kysyttäessä tuen vähäistä määrää sossu vastaa vain että minulla on niin suuret tulot (opintotuki ja opintolaina)!
Menoista kaikista kiinteimmät, eli vuokra, vesilasku, sähkölasku ja ruokakulut on noin 800 euroa/kk.
Neuvoja, anyone? Ois vähän kiiruskin kun vuokra pitäs maksaa kohta ja mahaa kurisee tyhjyyttään.

Turha itkee Pehvanssi. Ei tuossa auta muu ku, että toinen muuttaa postilokeroon. Tiedänpä ihmisiä jotka eivät saa yhtään mistään mitään rahaa työttömänä ollessaan, ihan vaan sen takia, että toisella puoliskolla on mukamas niin hyvät tulot.

Mikäs tuo laki on joka määrittelee paljon jokaisen Suomalaisen pitää saada kuukaudessa käyttöönsä?

PorinKarhu sanoi:
Muutan naisen kanssa, joka ilmeisesti saa hyvät tuet koska hän on opiskelija. Itse sain keväällä lukion suoritettua ja odottelen intin alkua eli en ole opiskelija. Tällä hetkellä määräaikaistyösuhteessa ainakin tämän kuukauden.

Seurustelukumppanin tulot vaikuttavat asumistuen määrään. Vanhempien tulot eivät vaikuta mihinkään silloin kun asutte itsenäisesti omassa kämpässä. Kun määräaikaistyösuhde loppuu olet työtön ja voit hakea työttömyyspäivärahaa.

Tiedän tapauksia missä on yritetty kusettaa yli 20-vuotiaita kotoa pois muuttaneita nuoria tyyliin "kyllä vanhempien tulot vaikuttaa". Olkaa tässä asiassa tarkkana - eivät vaikuta.

Missukka sanoi:
Mikäs tuo laki on joka määrittelee paljon jokaisen Suomalaisen pitää saada kuukaudessa käyttöönsä?

Toimeentulolaki. Toimeentulonormissa ei kuitenkaan oteta huomioon esimerkiksi opintolainan lyhennyksiä ja näin moni peruspäivärahalla oleva työtön elää selvästi pienimmän jokaiselle Suomen kansalaiselle kuuluvan toimeentulorajan alapuolella.

Työttömän eloonjäämisopas pähkinänkuoressa: 1) Peruspäiväraha 2) Asumistuki ja 3) Toimeentulotuki koska kohdat 1-2 eivät riitä edes siihen toimeentulonormiin.

Turha itkee Pehvanssi. Ei tuossa auta muu ku, että toinen muuttaa postilokeroon.
No ei mulla itketäkkään vaan vituttaa. Toisekseen en mä tänne vinkumaan tullu vaan kysymään neuvoa jos jollakin sitä vaikka olisi. Neuvoa on nimittäin aivan turha kysellä sossusta tahi Kelalta.
Suomeksihan toi tarkottaa sitä, ettei mun ois kannattanu ees ottaa mitään lainaa koska kaikki siitä menee vaan toisen elättämiseen. Jos kumpikin saisi just sen minimi määrän mitä pitäiskin niin ei mulla/meillä mitään hätää oliskaan. Nyt ei vaan tulot riitä edes kiinteiden kustannusten kattamiseen. Todellakaan ei ole kyse siitä että elettäis yli kustannusten, vaan siitä ettei ole sitäkään vähää mikä olis riittävä.
Tiedänpä ihmisiä jotka eivät saa yhtään mistään mitään rahaa työttömänä ollessaan, ihan vaan sen takia, että toisella puoliskolla on mukamas niin hyvät tulot
Millä keinoin ne sitten elää jotka eivät saa mistään mitään?

Jos tyttöystäväsi ei ole irtosanoutunut työstä ja tämän takia joku karenssi päällä niin melko oudolta kuulostaa. Itellä on amk:ssa opiskelevana myös täydet tuet+opintolaina ja tyttöystävä saa asumistuen puolikkaasta sen 80% + normaalin kelan päivärahan.
Edit: Jos tyttöystävälläsi on joku karenssi päällä niin sen voi välttää helpoiten menemällä työharjoitteluun (vähintään 6h päivä), jonka jälkeen se kelan päiväraha maksetaan.

Likkakaveri siirty päivälukiosta iltalukioon. Työkkäri ei lue häntä työttömäksi ja Kela ei lue opiskelijaksi. Toisin sanoen papereiden mukaan hän ei ole kumpikaan, eikä siis saa työmarkkinatukea eikä opintotukea. Ei karenssia mistään kun ei ole kumpikaan. Kela sekä työkkäri sanoo, että mene sossuun ja sossu sanoo ettei ne anna kuin 90 euroa, koska mulla niis suuret tulot (opintotuki ja opintolaina).

Pehvanssi sanoi:
Likkakaveri siirty päivälukiosta iltalukioon. Työkkäri ei lue häntä työttömäksi ja Kela ei lue opiskelijaksi. Toisin sanoen papereiden mukaan hän ei ole kumpikaan, eikä siis saa työmarkkinatukea eikä opintotukea. Ei karenssia mistään kun ei ole kumpikaan. Kela sekä työkkäri sanoo, että mene sossuun ja sossu sanoo ettei ne anna kuin 90 euroa, koska mulla niis suuret tulot (opintotuki ja opintolaina).

Ota yhteys asianajajaan.

Edit: Tai siis käske tyttöystäväs ottaa yhteyttä asianajajaan.

Omaa kokemusta ei tuollasesta tilanteesta ole, mutta tuttavapiiristä löytyy. Silloin sossu maksoi rahaa kun ei muualta tullut.
Ja niin pitäs kyllä mennä tuossakin, elleivät sitten pääse vetoamaan johonkin ikäpykälään.
(esim. se 20v asti vanhempien tulot vaikuttaa ja sitten katsottas että niiden pitäs avustaa.) Tosin tuotakin epäilen, 19-vuotiaasta asti olen omillani asunut eikä koskaan ole vanhempien tuloja kela kysellyt.
Eli periaatteessa mutuna heittäisin että se sossun täti on väärässä, vaikkakin muutamat tapaukset menee ristiin eri kunnissa. Esim kajaanissa oli oikeuden päätöksellä evätty opiskelijalta sossun avustus kesäajalta kun ei ollut täyttä opintolainaa. Kaveri meni toukokuussa hakemaan sossusta tukea kesäksi, käskivät ottaa täyden opintolainan joka oli silloin toukokuun lainaosa (220€) ja sai kesän ajaksi sossulta rahaa.

Tiivistettynä nuo sossujen päätökset saa ilmeisesti olla aika omavaltaisia, joten varmaan kannattaa kysyä lakimieheltä tai pakkiksen vippipuolelta asiantuntijoilta samaa?

Tämä threadi näyttäis olevan sopiva kysymykselleni.

Olen joutunut asunnottomaksi, ja on vähän epäselvää minne posti kannattaisi ohjata. Asuin vanhempieni luona, ja voisin sieltä vielä postin käydä hakemassa. Voinko siis ilmoittaa maistraattiin olevani asunnoton, mutta pitää postiosoitteen kuitenkin vanhassa osoitteessa, vai katsooko esim. KELA minun automaattisesti asuvan vielä "kotona"?

Poste restante osoitteen hankkiminen olisi toinen vaihtoehto, mutta se tuntuu aika turvattomalta vaihtoehdolta (kuka tahansa voi sen hakea, jos tietää nimen?), ja ilmeisesti poste restante ei aina kelpaa laskutusosoitteeksi jne.

samout sanoi:
vittu sekoo pää, en ees saa selville että saanko jotain sotilastukee ku yritin kattoo. Kela on jormasta.
Oltko suorittamassa tai menossa suorittamaan varusmiespalvelusta. Rahaa saa muistaakseni ainakin , jos on muuttanut omaan kämpään ennen palveluksen alkamista tai, jos palveluksen aikana perustaa perheen, eli muuttaa naisen kanssa asumaan saman katon alle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom