Asumistuet yms.

Eli olen muuttamassa ensimmäistä kertaa omaan kämppään. Ainoa este on tietenkin raha. Muutan naisen kanssa, joka ilmeisesti saa hyvät tuet koska hän on opiskelija. Itse sain keväällä lukion suoritettua ja odottelen intin alkua eli en ole opiskelija. Tällä hetkellä määräaikaistyösuhteessa ainakin tämän kuukauden. En ole lainkaan varma saanko töitä loppuvuodesta joten mitä tukia minulla on mahdollisuus hakea? Olenko työtön, onko olemassa jotain perusasumistukea? Vaikuttavatko vanhempieni tulot tukiin? Todellakin :david: näissä asioissa ja Kelan nettisivut vaan sekoittavat lisää. Jos joku viitisi selittää rautalangasta vääntäen olisin kiitollinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onnea vaan Kelan kanssa asioimiseen. Luepa tuosta Kelan työntekijän vastaus tiedonhankintaan. Neuvoisin kirjoittamaan kaikki mahdolliset kysymykset eri vaihtoehtoineen paperille ennen kuin menet luukulle asioimaan. Sieltä ei nimittäin saa mitään infoa ellei itse osaa kysyä. Nettisivujen informaatiokin on aika köykäistä.
Edit: Se piti vielä sanoa, että luultavasti olet oikeutettu työmarkkinatukeen, joka on n. 23 euroa arkipäivältä.

Oon kuullu samaa että tukia ei ainakaan tyrkytetä jostain kumman syystä. :)
Siks oliskin hyvä mennä kyselemään kun tietäs mitä kyselis, mutta joku ketä on samas tilantees vois varmaan valottaa asiaa.

Työmarkkinatukea ei ainakaan ennen saanut lukiosta valmistunut, jollei ollut esittää papereita että on hakenut kolmeen eri oppilaitokseen. Vanhempien tulot vaikuttavat vielä sinun tukiisi, jos ne ovat tarpeeksi suuret.

Kannattaa käydä hyvissä ajoin kyselemässä noi asiat valmiiksi, koska päätöksen ja rahojen saanti kelalta kestää yleensä hyvän aikaa. Jos muu ei auta niin sossun luukulta saatat saada rahaa, mutta helvetillinen paperisota on sinnekin käytävä ja hekin voivat evätä rahat vanhempien tulojen perusteella.

PorinKarhu sanoi:
Oon kuullu samaa että tukia ei ainakaan tyrkytetä jostain kumman syystä. :)
Siks oliskin hyvä mennä kyselemään kun tietäs mitä kyselis, mutta joku ketä on samas tilantees vois varmaan valottaa asiaa.
Suosittelen hankkimaan jonkun työharjoittelupaikan, koska silloin saat tuen täysimääräisenä ja ennenkaikkea arvokasta työkokemusta.
edit: työharjoittelusta saat sen reilut 23 euroa/pv + 8 euroa verotonta ylläpitokorvausta/pv. Ei paljon, mutta jotain. Lisäksi asumistuki saattaa tulla kysymykseen mikäli puoliskosi ei tienaa liikaa.

Puolisko ei tienaa mitään. Työpaikka olisi tietenkin paras vaihtoehto. On tänäkin vuonna mun tuhannet veroeurot valtiolle kelvanneet ja kun itselläs olisi muutama kuuukausi tiukkaa niin miten käykään. Porukatkin tienaa hyvin, mutta mitä se mua liikuttaa kun en niitä rahoja näe. Täytyy kai yrittää kysellä työkkäristä ja Kelasta.

Jos tosi tiukkaa on, niin kannattaa käväistä sossun luukulla. Nöyryyttävää, mutta toisaalta siksi fatta on olemassa että se auttaa kun on tiukkaa. Siitä sinäkin veroja maksat.

PorinKarhu sanoi:
Puolisko ei tienaa mitään. Työpaikka olisi tietenkin paras vaihtoehto. .
Jos hankit työpaikan, niin tyttöystäväsi menettää opiskelijan asumistukensa, ja joutuu todennäköisesti itsekin hankkimaan työpaikan... Tai siis siinä on muistaakseni joku tuloraja, mutta se on niin naurettavan alhainen, että ylittyy jo varmaan mainoslehtien jakamisella 2 kertaa viikossa. Kannattaa ottaa kaikki tämmöiset ristikkäisyydet huomioon ja laskea tarkkaan mikä on fiksuin ratkaisu.

Jep! käyt avaamassa postilokeron ja postit sinne .Muutat tyttökaverillesi,mut osoitteesi on postilokerossa ja olet irtolainen, jolloin tyttökaverisi saa kaikki tuet ja ei tarvii tapella kelan kanssa.
Laitonta,mutta kaikki herratkin kusettaa kansalaisia paljon isommissa määrin. :D´
Eli ei sine kelaan kannata mennä huutamaan että muutat sinne.

Joo

Jamoz sanoi:
Jep! käyt avaamassa postilokeron ja postit sinne .Muutat tyttökaverillesi,mut osoitteesi on postilokerossa ja olet irtolainen, jolloin tyttökaverisi saa kaikki tuet ja ei tarvii tapella kelan kanssa.
Laitonta,mutta kaikki herratkin kusettaa kansalaisia paljon isommissa määrin. :D´
Eli ei sine kelaan kannata mennä huutamaan että muutat sinne.

Toimii ehdottomasti parhaiten.

Lisäksi haet sossusta toimeentulotukea ja sanot niille olevasi tällä hetkellä
asunnoton ja etsit asuntoa. Sun pitäisi saada semmonen kaksi tuhtatta markkoina, jotain 340 eur / kk, elämiseen. Yleensä toinen vaihtoehto, eli tyttöystäväsi ryhtyisi asunnottomaksi, ei tule kyseeseen. Eikä herrasmies ota asiaa edes keskusteltavaksi.

Ilman ammatillista koulutusta on karenssiaika varmaan vieläkin 5 kuukautta, jolloin ei ole oikeutttu työmarkkinatukeen. Jos ei saa töitä niin kannattaa minunkin mielestä mennä työharjoitteluun (6h/päivä) jolloin saat päivärahan ja asumistukea. Mene heti työkkäriin kun työsuhteesi loppuu ja ilmoittaudu työttömäksi.Sen jälkeen voit selvitellä niitä asumistukiasioita.

Pave sanoi:
Toimii ehdottomasti parhaiten.

Lisäksi haet sossusta toimeentulotukea ja sanot niille olevasi tällä hetkellä
asunnoton ja etsit asuntoa. Sun pitäisi saada semmonen kaksi tuhtatta markkoina, jotain 340 eur / kk, elämiseen. Yleensä toinen vaihtoehto, eli tyttöystäväsi ryhtyisi asunnottomaksi, ei tule kyseeseen. Eikä herrasmies ota asiaa edes keskusteltavaksi.
Juuri näin, ja vanhempien tulot ei vaikuta enää siinä vaiheessas mihinkään kun olet muuttanut pois kotoa. Muista että, määräaikaisen työsuhteesi tulot määrää milloin saat sossusta rahaa ensimmäisen kerran. Tarkoittaa sun palkka jaettuna perusosalla (= mitä niitten mukaan kuluu elämiseen/kk) ja siitä saat kuukausimäärän minkä jälkeen saat ekat fyrkat.
Onnea vaan on se jouduttu joskus itsekin tapella noitten laitosten kanssa.

Tää ois mullekin aika ajankohtanen aihe, eli paukutelkaas vastauksii.

Itse olen samankaltaisessa tilanteessa kuin PorinKarhu, lukion jälkeen odotellaan inttiä, itsellä tosin ei ole edes määräaikaistöitä ja armeijan alkuun lähes vuosi. Tosiaankin viiden kuukauden karenssi alkaa siitä päivästä kun ilmoittautuu työkkärissä työttömäksi työnhakijaksi. Itsellä tuo aika päättyy sopivasti ennen jouluaattoa.

Sinänsä koko lailla vehkeestä nykyinen menettely, sillä asun vielä kotona (muutan pois heti kun töitä saan) enkä siksi saa tällä hetkellä mitään rahaa mistään. Äiti maksaa ruoat, mutta siinä se. Raastavaa, kun ei ole varaa ostaa tarpeeksi roheiinia :D Työrintamallakin näyttää aika huonolta, kiinnostus loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun tieto asepalveluksesta lähitulevaisuudessa paljastuu. Tällä hetkellä vituttaa ankarasti etten mennyt amikseen, olisi ainakin paremmat mahdollisuudet _jonkun_ työn saantiin. Nykyäänhän on niin, ettei juuri minnekään pääse ilman työkokemusta. Perkele.

P.S. tarjotkaa toki töitä, jos tarvitsette :5: työmiestä Turun alueella :thumbs:

Armeijasta sen verran, että heti kun sinne pääsette, niin kannattaa hakea sotilasavustusta. Maksavat puolet asumiskustannuksista, mutta avopuolison tulot vaikuttaa, sitä en tosin muista, kuinka paljon avopuoliso saa tienata!
:thumbs:

Dragon sanoi:
Sossusta saa rahaa. Siellä mä käyn kun ei oo kesällä töitä. En mä ymmärrä mitä ihmeen hävettävää on hakea ne tuet mitkä ihmiselle laillisesti kuuluu.

Täsmälleen näin. Sossusta saatavat rahat kuuluvat niitä OIKEASTI tarvitseville. Itsekkin joskus sain opiskeluaikoina pari kuukautta toimeentulotukea, kun asuin omassa kämpässä. Tosin tein kyllä erilaisia pikkuduuneja samaan aikaan, mutta kaikkeahan ei aina tarvii kertoa.

Eli ei todellakaan ole mitään hävettävää.

Jep, ei todellakaan mitään hävettävää laittaa sossuun paperit sisään. Itse olen näin opiskelijana joka kesä saanut sossusta tukeni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom