Asuinviihtyisyys kerrostalossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Eli onko kerrostalossa muka niin paska asua vs. omakotitalo?

Minusta ei. Hyvin usein tuntuu, ettei täällä naapureita edes olisi. Puhetta/muuta melua en ole kuullut viikkoihin. Keväällä rapussa taisi olla lapsiperhe, koska iltaisin kuului itkua, mutta taisivat muuttaa pois.

Isoin ärsytyksen aihe ovat kaikki kaksipyöräiset, mitkä lähtevät paikasta A paikkaan B aina hanat tiskissä. Ehdottomasti liikenteen melu häiritsee enemmän kuin naapurit.

Täällä ainakin riittää omaa rauhaa omiksi tarpeiksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yläkerrasta kuuluvat askeleet, öiset vessanvetämiset. Pienten lasten möykkääminen. Pianon soittajat/muut musisoijat. Muutaman vuoden joutui kerrostalossa asumaan pienempänä...En pitänyt. Nyt on muutto kerrostaloon edessä. :/

Tämä on ihan suoraan verrannollinen naapureihin. Itse olen asunut viimeisen viiden vuoden aikana keskustassa viidessä kerrostaloasunnossa (yksiöitä ja kaksioita). Suurimmat häiriötä itselle on tullut vain ja ainoastaan humalaisten örinästä välillä 2400 - 0600. Muuten en ole kokenut, että kerrostalon "perusäänet" olisivat koskaan häirinneet itseäni (ok se yläkerran tyypin ei tarvisi kävellä kantapäillään).

Hieman liikenteen äänet joissain asunnoissa ovat häirinneet mutta kakkoseksi ne jäävät yläkerran tms. naapurien mölyn alla. Eli jos naapurit osuvat kohdalleen ja liikenteen melua ei ole niin eipä kerrostalossa mitään valittamista ole. Harvemmin kun nuo rivitalotkaan ovat keskustoissa...

Homma taitaa osittain mennä niin, että omakoti/rivitalossa ikänsä asuneet tuskin kovin helposti tahtovat kerrostaloon muuttaa. Kerrostalossa asuneet taas ovat tottuneet siihen, että aina välistä saa kuunnella jotain mölinää mahdollisesti.

Itse olen tällä hetkellä onnellisessa asemassa siinä mielessä, että öykkäröiviä naapureita ei ole. Välillä tuntuu, että asun yksin rappukäytävässä kun viikkoihin ei tule ketään vastaan rapussa. Ainoat mölyt ovat tulleet kadulta kaksipyöräisitä sekä känniläisistä joiden on pakko huutaa kurkku suorana ulkona (ikkunan ollessa auki).

Itse olen asunut koko lapsuuteni maalla ja lähdettyäni opiskelemaan kuvittelin etukäteen kuinka perseestä kerrostalossa on asua. Jo muutaman viikon jälkeen huomasin, että sehän on ihan siedettävää, jopa mieluisaa. Koskaan ei naapurit häirinneet, itselle tosin tuli varoitus fuksiaisten pippaloista:D

Pienenä moottoriajoneuvohulluna liikenne ei häirinnyt ollenkaan, vaikka kämppä olikin ihan nelikaistaisen tien vieressä. Aina tuli nukuttua ikkuna auki ja "nautittua kaupungin äänistä".

Kunhan tulevaisuus tuo perheen tullessaan, aion kyllä ehdottomasti osaa omakotitalon ja nauttia "talon herruudesta" vaikkei isossa kerrostaloasunnossakaan mitään vikaa ole..

Paljon asuu kavereita kerrostaloissa ja tosiaan on ihan naapureista kiinni, et saako elää rauhassa vai ei. Yxkin kaveri asuu toisessa kerroksessa ja kahdesti se on vuoden sisällä herännyt siihen, että palokunta on tullut sammutaan alapuolella olevaa tulipaloa. Äijä yrittäny polttaa kämpän ja sitä kautta myös itsensä. :rolleyes: Ja eräänä yönä se oli päättänyt kokeilla, et meneeköhän käsi läpi sen kämpän ovesta. Kauhea pauke oli kuulunut pitkään ja lopulta oli käsi mennyt läpi. Seurauksena poliisit ja ambulanssi paikalle. :jahas: Nyt tää kaveri oli sit pari viikkoa sitten saanu häädöt.

Avon kanssa ollaan molemmat asuttu lapsena omakotitaloissa ja meitä ahdistaa jumalattomasti ajatus kerrostaloon muuttamisesta. Rivitalot on ollut meille mieleen. :) Toivottavasti ei koskaan tarvitse muuttaa kerrostaloon.

Koko ikäni asunut kerrostalossa. Tottakai välillä jotain meteliä kuuluu, mutta niin kuuluu meiltäkin välillä :) . Mulle olisi isompi kynnys vaihtaa pois kerrostalosta, kun olen noihin tottunut. Joku rivitalo tjsp voisi olla aika jostain, tiedä sitten.

Se ottaa hieman kaaliin, kun paikalliset bensalenkkarit huudattaa yöllä sitä opeliaan luullen sen olevan Subarun ralliauto. Muuten ollut aika rauhallista. Edellisen asunnon alakerrassa oli yökerho, ja se bassonjytke oli raivostuttavaa. Tosin siihenkin tottui pikkuihiljaa.

Hyvällä paikalla oleva (eli ei yökerhoa alakerrassa, eikä mielellään känniläisiä ördäämässä koko ajan) kerrostaloasunto on kyllä semmoista luksusta, etten toiseen vaihtaisi <3

Omakotitalossa ei myöskään koskaan pääse kuuntelemaan naapurin sekstailua..

Nimim. naapurissa yksinäinen nymfo joka joka yö huuta sormensa kanssa....ja mulla s......

Omakotitalossa jos tekee mieli älähtää, niin sitä antaa palaa kunnolla, mutta kerrostalossa nyt jokusen vuoden asuneena olen oppinut ettei kannata, jos ei halua poliiseja oven taakse:david: .

Yläkerrasta kuuluvat askeleet, öiset vessanvetämiset.. :/

Ei oo helppoo.. :D

Itse olen asunut viime syksyyn asti pelkästään kerrostaloissa ja viihtynyt aina. Sen verran hyvä pulla on toisaalta käynyt, ettei kolmeenkymmeneen vuoteen ole mahtunut yhtään öistä pianonpimputtelijaa tai jatkuvaa bilettäjää/ muuta möykkääjää. Vessanvetäjiä kyllä muutama.. ;)
Naapureistahan se pitkälti on kiinni, samoin siitä minkälaisten pahviseinien välissä bunkkaa.
Tärkein etu kerrostaloasumisessa verrattuna omakotitaloon on mielestäni vaivattomuus (isännöinti-ja huoltopalvelut), edullisuuden lisäksi..
Nykyisessä rivariyhtiössämme on mm. oma talonmies. Perkele että hoituu huoltopuoli hienosti. Talkkareiden ei kyllä soisi katoavan pihoilta.

öiset vessanvetämiset.

Edellinen kämppä oli ekassa kerroksessa ja talossa viemäri taisi olla suora putki ylhäältä alas. Välillä kuulosti siltä, että mitä kilon paketteja sieltä pannaan tulemaan alas. Putket rummutti urakalla. Kyllä ne hieman ottaa vauhtia jos kuudennesta kerroksesta laskettelee.:D

Kyllä välillä naapurien pippalot rupeavat vituttamaan oikein huolella. Tosin ehkä lähes yhtä paljon kerrostalossa ottaa kupoliin se, että kun on tottunut pienempänä omakotitalossa asuessa, että kun halusi nauttia musiikista, niin volyymin pysty kääntämään "konserttisali"-voimakkuudelle. Nyt pitää vähän miettiä naapureitakin.

Toinen asia on alakerran naapureiden röökinpoltto. Ei voi iltaisin pitää makkarin ikkunaa auki kun röökinsavut tulee sisälle. Ainut hyvä puoli kerrostaloissa IMO on se, ettei tarvitse huolehtia pihatöistä kuten lumienluonnista tai nurmikonajeluista.

Itellä tästä kerrostalo asumisesta tullu parin viime vuoden aikana murheen kryyni.. Vuosi sitten asuin opiskelija kämpässä yhdessä itä-suomen kaupungissa. Naapurisolussa asui kaks jotain 17-19 vuotiasta hopparikundia jotka säänöllisin väliajoin alkoivat soittaa räppiä klo. 5 yöllä.. Kaverit veti röökiä sisällä ja tappeli rappukäytävässä aina sillointällöin. Kun asiasta huomautti, kaverit vaa nauro päälle. Kolme valitusta ja kolme kertaa poliisit rauhottamaan kavereita, ennen kuin ne saatiin häädettyä pois.

Edellisestä tapauksesta johtuen, musta on tullu yliherkkä kaikille äänille. Asun kerrostalossa espoossa nykyään ja jos öisin kuulee vähänkin puheensorinaa naapurista niin unesta ei tule mitään. Tästä johtuen seuraava asumus ei todellakaan ole kerrostalo, vaan vähintään joku rivari. Eipähän tartte kuunnella yläkerran pianon pimputusta...

Lapsuusvuoteni asuin omakotitalossa, kotoa muutettua rivarissa, nyt toista kertaa kerrostalossa. Ei ole kerrostaloissa mitään valittamista ollut, tosin olenkin aina valikoinut asuntoa myös sitä silmällä pitäen, että on rauhallinen talo. Nyt naapureina on lähinnä eläkeläisiä ja muutama nuori pariskunta. Todella hiljainen talo, ei ole kuulunut muista asunnoista ääniä. Ainoat häiritsevät äänet tulevat kadulta, kun linja-autot vinkuu jarruttaessaan (rasittava ääni :curs: ) tai jotkut pikkumopot pärisyttää kadulla. Tämäkin lähinnä vain pidettäessä ikkunaa auki.

Ei kerrostalossa mitään vikaa ole. Asun liki uudessa talossa, näin myös aiemmin, ei ole ainakaan asunnon kunnossa ym. seikoissa valittelemista.

Itse kaipaan kerrostalossa eniten omaa pihaa. Lasitettu parveke toki antaa joitakin mahdollisuuksia laittaa kukkaistutuksia yms, onneksi.

Edit: Itse en todellakaan jaksaisi talossa, jossa naapurit pitää bileitä epäinhimillisiin aikoihin jne. Juuri tämän takia kierränkin opiskelija-asunnot ym. kaukaa. Haluan rauhaa, asuinpa sitten omakoti-, rivi-, tai kerrostalossa.

Kerrostalot on kaikki missä olen asunu (4 eri taloa) ollu tosi jees.

Eniten ärsyttäisi jostain normaaleista asumisen äänistä valittavat naapurit, kuten ex-tyttöystävän naapurissa asunu vuorotyöläinen joka valitti jos pesi pyykkiä esim. illalla klo 20.00 (kone oli uusi ja hiljanen) koska ei saanu sen takia nukuttua ennen yövuoroa.

IMO kerrostalossa (tai kaupungissa muutenkaan) ei voi valittaa normaaleista elämisen äänistä, vaan itse pitää sopeutua niihin, esim. tuo edellä mainittu vuorotyöläinen vois hankkia korvatulpat tms.

edit: Nyt kun oon lopettanu röökinpolton ja on jonkun verran alkanu ko. haju ärsyttämään, niin olisin kyllä sen kannalla että sen parvekkeella tupakoinnin voisi kieltää, koska ei ole oikein, että joutuu pitämään ikkunoita ja partsin ovea säpissä sen takia että joku muu polttaa. Tai sitten partsilla pitää sallia muukin savuttaminen, esim. jos mä haluan polttaa siellä [lisää-tähän-jotain-savuavaa] niin mulla pitäisi se oikeus olla.

se häiritsee, että ei saa esim. luukuttaa musiikkia keskellä yötä tai pestä pyykkiä tms. melun tuottamista. eikä päivälläkään saa mitään järkyttäviä melutasoja aiheuttaa.

Itse olen kohta 8 vuotta asunut kerrostalossa, sitä edelliset 20 vuotta elämästäni omakoti- ja rivitalossa.

Kerrostalo on siitä helppo, että jos lähdet pariksi viikoksi reissuun niin lyöt oven perässä kiinni ja sillä selvä, kokeile samaa esim. öljylämmitteisessä kämpässä talvella. Saattaa tulla ylläri jos esim. poltin sammuu tai muuta mukavaa tapahtuu.

Toinen mitä kaipaan on oma piha, siinä oisi kiva ottaa arskaa ja grillailla makkaraa. No ei kukaan estä kerrostalon pihassa ottamasta arskaa, mutta ei oikein kehtaa siinä uikkareilla makoilla kuitenkaan.

Yksi miinuspuoli on ettei musiikkia kehtaa edes päivällä soittaa kovempaa, sillä se subbarin pauke kuuluu aika hiton hyvin naapuriin.

Mutta noin muuten asumismuotona se kerrostalo on ihan jees, kuhan vaan pitää huolen ettei turhaan elämöinnillään häiritse muita asukkaita. Ja ne vessanvedot ja oven kolahdukset kuuluu asiaa ja ainakaan mua ei häiritse millään tavalla.

Rivitalo hankitaan jossainvaiheessa kun saa vähän hilloa kasaan (lue vanhaa lainaa maksettua). Omakotitaloon ei viitsi edes hinnanpuolesta lähteä, eikä toisaalta kaipaa sitä järjetöntä työmäärää mitä se tuo tullessaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom