Asuinviihtyisyys kerrostalossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Ite asun vielä kotona, mutta poikaystävän luona (kerrostalossa siis) seuraavat asiat ovat NIIN ärsyttäviä, että joskus tekisi mieli hakata seinään tai karjua kurkku suorana ikkunassa.

1. Mopopojat, jotka ilmestyvät katukuvaan joskus kymmenen jälkeen. Se helvetin pienen koneen ylikimeä ääni on jotain niin ärsyttävää, että se saa näkemään punaista heti. Siis silloin, jos itse jo koittaa nukkua.

2. Seinänaapurit. Noin 30-v. pariskunta, jonka lempiharrastuksia ovat riitely ja ovien paiskominen. Yhtenä viikonloppuna ne paiskivat ovia niin paljon kuin vähänkin käsistä lähti klo 21-02. Että koita siinä sitten olla. Aina välillä miettii, että mitä siellä tapahtuu, paiskiiko se sitä muijaa, kun kuuluu töminää ja kolinaa ja huutoa ja itkua. Ehkä ne vaan heittelee tavaroita ja huutaa toisilleen.

3. Nämä samaiset naapurit alkavat lähes eittämättä joka ilta klo 00.00 tiskaamaan, kylpemään, tekemään ruokaa, juomaan helvetisti vettä, siivoamaan ja kastelemaan pirun montaa kukkaa. Koko ajan ne päästää vettä. Väliseinä on tosi ohut ja se vesiputken kohina kuuluu saakelin selvästi ja kuuluvasti.

Ehkä se on tottumuskysymys. Olen asunu maalla omakotitalossa koko ikäni, joten kai se vaatii vähän totuttelua, että oppii olemaan kiinnittämättä huomiota jokaiseen ääneen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutin kerrostaloon kesäkuun alkupuolella. Talossa on sen verran paksut seinät ettei asumisen äänet kuulu. Naapureita on nuoresta vanhaan. Ei ole ollut mitään ongelmia eikä kukaan ole valittanut mistään :thumbs:

Tuli tässä nyt yksi häiritsevä tekijä mieleen.
50m päässä tästä talosta on toinen talo parvekkeineen. Itselläni ei ole parveketta.
Taas tänään kun olin tietokoneen ääressä näkyi yhdeltä parvekkeelta silmäpari kaiteen korkeudella. Sellainen ehkä 15v tyttö siellä näkyi. Muistan kyllä nähneeni hänet jossain ennenkin...
Satuin vielä juuri laittamaan *köh köh* hieman ikärajallisempaa materiaalia latautumaan. :D
Kun on noita parveketähyilijöitä viime aikoina useamminkin näkynyt ja täältä näkyy kaikki monelle parvekkeelle, en voi olla ajattelematta tähdittäväni paikallista Truman Show:ta. :evil:

Asun 3 vuotta vanhassa yksityiseltä vuokratussa kämpässä. Äänet muista asunnoista ei kuulu, mutta käytävältä kuuluu mm. naapurin korkkareiden kopina, mutta ei sen suurempaa (ja en kylläkään häiriinny kovin helposti äänistä, ei paljoa korkkarit haittaa ;) ). Eniten häiritsee se, että suoraan ikkunoiden edessä on toinen kerrostalo, jossa parvekkeet ja ikkunat suoraan omaan asuntooni. Verhoja (suht läpinäkyviä kuitenkin) on pidettävä jatkuvasti. Kunhan aikanaan valmistun, uskon päätyväni rivarikämpän tai okt:n ostoon.

Ite asun vielä kotona, mutta poikaystävän luona (kerrostalossa siis) seuraavat asiat ovat NIIN ärsyttäviä, että joskus tekisi mieli hakata seinään tai karjua kurkku suorana ikkunassa.

1. Mopopojat, jotka ilmestyvät katukuvaan joskus kymmenen jälkeen. Se helvetin pienen koneen ylikimeä ääni on jotain niin ärsyttävää, että se saa näkemään punaista heti. Siis silloin, jos itse jo koittaa nukkua.

2. Seinänaapurit. Noin 30-v. pariskunta, jonka lempiharrastuksia ovat riitely ja ovien paiskominen. Yhtenä viikonloppuna ne paiskivat ovia niin paljon kuin vähänkin käsistä lähti klo 21-02. Että koita siinä sitten olla. Aina välillä miettii, että mitä siellä tapahtuu, paiskiiko se sitä muijaa, kun kuuluu töminää ja kolinaa ja huutoa ja itkua. Ehkä ne vaan heittelee tavaroita ja huutaa toisilleen.

3. Nämä samaiset naapurit alkavat lähes eittämättä joka ilta klo 00.00 tiskaamaan, kylpemään, tekemään ruokaa, juomaan helvetisti vettä, siivoamaan ja kastelemaan pirun montaa kukkaa. Koko ajan ne päästää vettä. Väliseinä on tosi ohut ja se vesiputken kohina kuuluu saakelin selvästi ja kuuluvasti.

Ehkä se on tottumuskysymys. Olen asunu maalla omakotitalossa koko ikäni, joten kai se vaatii vähän totuttelua, että oppii olemaan kiinnittämättä huomiota jokaiseen ääneen.

En ymmärrä mitä valitatte täällä valittakaa niille jotka möykkää. Itse muutin omakotitalosta kerrostaloon kun opiskelemaan lähdin. Normaalit elämisen äänet eivät kyllä ole missään välissä häirinnyt. Sitten kun joku naapureista on elänyt vähän normaalia äänekkäämmin sellaiseen aikaan kun minulle ei ole sopinut olen käynyt huomauttamassa ja möykkä onkin loppunut.

Se on paljon siitäkin kiinni miten sen ilmoituksen tekee, yleensä vittuilu vain lisää mölyä mutta käyttää pelisilmää niin saa olla rauhassa.

Kerran yksi ylänaapuri alkoi soittamaan musaa televisiosta muistaakseni keskiviikon ja torstain välisenä yönä n. klo 3 tms. ja minä yritin nukkua. Aikani kuunneltua kävin yövaatteet päällä kysymässä, että onko hyvä meininki. Naapuri ymmärsi yskän ja laittoi pienemmälle.

Vajaa vuosi kerrostaloasumista takana ja kyllä sitä näyttää kaikkeen tottuvan. Ainoa mitä kuuluu meidän asuntoon on yläkerran koirat hiippailemassa, mutta sekin on niin pientä ettei tarvi kun miettiä muuta niin ei sitä kuule kun ei ne edes hauku. Joskus viime syksynä joku naputteli (vasaralla) jotain joka kuului melkein jokaiseen asuntoon, mutta valitusten jälkeen sekin loppui kuin seinään.

Ulkopuolisia meluja nyt löytyy toki, kuten mopopojat ja lasten leikkiminen pihalla, mutta kyllä nuo kuuluisivat myös rivarissa/oktalossa.

Koko ikäni ennen tätä olen asunut paritalossa pinemmässä kaupungissa... kyllä sitä välillä haikailee takaisin maanpinnalle, ehkä sitten opiskelujen loputtua ja jos molemmilla on vakituinen työpaikka että raaskii sen asuntolainan ottaa. :)

edit: avo huomaa enemmän toisten ääniä kuin minä vaikka on asunut kerrostalossa koko ikänsä. Tai sitten kuulo on ehtinyt herkistyä elämän aikana. ;)

Olen asunut kerrostalossa jo vuodesta 2002. Koko talokokonaisuus on joltain 60-luvun alulta ja alkuun tuntui että kaikki asukkaat olivat myös alkuperäisiä asukkeja (mummuja ja pappoja). Että se niistä kotibileistä sitten, jos vähänkin olisi luukutellut olohuoneessa, olisi varmasti ollut lappu alakerran ilmoitustaululla seuraavana aamuna.

Nyt tosin alkaa porukka nuorenemaan, olisiko luonto tehnyt tehtävänsä joissain tapauksissa. En tiedä. Tosin se nuorison tulokaan ei ihan napakymppikään ole, nyt joutuu joskus itsekin jos haluaa nukkua kuuntelemaan sitä kikatusta ja melua, joka naapurin 17-ikäisen keskiviikkobileistä kantautuu.

Ja sitten vielä seinänaapuriin muutti 35-vuotias nainen, jolla on uusi poikakaveri ilmeisesti. Ja kuin kellonlyömällä joka toinen ilta 23.00 alkaa sellainen ähinä kuulumaan makuuhuoneen seinän läpi, että siinä häiriintyy jo normaali keskustelukin. Vissiin aika viriiliä toimintaa tms.

Sanoisin, että mieluummin asuisin rivitalokämpässä päädyssä.

Näin....

En ymmärrä mitä valitatte täällä valittakaa niille jotka möykkää. Itse muutin omakotitalosta kerrostaloon kun opiskelemaan lähdin. Normaalit elämisen äänet eivät kyllä ole missään välissä häirinnyt. Sitten kun joku naapureista on elänyt vähän normaalia äänekkäämmin sellaiseen aikaan kun minulle ei ole sopinut olen käynyt huomauttamassa ja möykkä onkin loppunut.

Se on paljon siitäkin kiinni miten sen ilmoituksen tekee, yleensä vittuilu vain lisää mölyä mutta käyttää pelisilmää niin saa olla rauhassa.

Kerran yksi ylänaapuri alkoi soittamaan musaa televisiosta muistaakseni keskiviikon ja torstain välisenä yönä n. klo 3 tms. ja minä yritin nukkua. Aikani kuunneltua kävin yövaatteet päällä kysymässä, että onko hyvä meininki. Naapuri ymmärsi yskän ja laittoi pienemmälle.

Tämä tredi on sitä varten, että voi kertoa miten viihtyisänä kokee asumisen kerrostalossa. No minäpä kerroin. Täytyy käyttää tuota jälkimmäistä kikkaa joskus, kun alkavat yöaikaan metelöimään.

Kerrostalossa voi olla helpommin anonyymi kuin jossain pienellä omakotialueella, jossa jokainen tietää suunnilleen kaikista kaiken.

Ja sitten vielä seinänaapuriin muutti 35-vuotias nainen, jolla on uusi poikakaveri ilmeisesti. Ja kuin kellonlyömällä joka toinen ilta 23.00 alkaa sellainen ähinä kuulumaan makuuhuoneen seinän läpi, että siinä häiriintyy jo normaali keskustelukin. Vissiin aika viriiliä toimintaa tms.

Pelottavaa ajatella millaista möykkää omasta asunnosta saattaa kuulua n. klo 23.00 :hyper:

Itse asun Puotilassa kerrostalossa ja ei kyllä ole mitään ongelmia ollut. Koko kesän olen nukkunut ovi auki, enkä ole herännyt kun lokkien ääneen!

Puotilassa asuu todella paljon vanhuksia, ei hirveästi bileitä ole ainakaan meidän talossa. :) Todella tyytyväinen olen ollut.

Kerran on vaan naapurista ääntä kuulunut, silloin oli mm-lätkät menossa. Se oli siis ihan ymmärrettävää.

Ite asun Treen keskustassa eikä ole kuin kerran kuulunut bileiden melua naapurista jotka jatkui ainakin 04 asti kun nukahdin niihin aikoihin (8kk asunut samalla paikalla).
Mutta äsken kun olin menossa nukkumaan ja ikkuna oli auki niin alkoi kuulua ihmeellistä taputusta. No olihan se pää pakko työntää pihalle ja käydä katsomaan. No siellähän oli sit joku juoponut äijä sohimassa lemmen miekallaan toiseen kaunottareen :eek:. Harmi kun kuvaa en ottanut :lol2: .

Eikä tuokaan nyt niin häirinnyt vaan lähinnä nauratti :hyper:

Kerrostalossa voi olla helpommin anonyymi kuin jossain pienellä omakotialueella, jossa jokainen tietää suunnilleen kaikista kaiken.

Juurikin näin. Äiti oli yks päivä istunu sohvalla olohuoneen ikkuna auki ja kuunnellu, kun hänen sairaalareissustaan tehtiin selontekoa parinkymmenen metrin päässä naapurien kesken.

Asun "köyhälistön" kerrostalossa vuokralla (halusin mahdollisimman halvan vuokran ja asuntoa on vaikea saada vuokralle esim. puoleksi vuodeksi ja vielä kun on lemmikkieläin), kunnes uusi asunto valmistuu (myytiin siis keväällä asunto ja odotellaan uuden valmistumista eli rivitaloon muuttamassa).
Tässä rapussa asuu nuoria (armotonta juhlimista viikollakin), juoppoja aikuisia (myös melua), pakolaisia (ei mitään tajua taloyhtiön säännöistä, rikkoo jatkuvasti ainakin 5 pykälää).
Onneksi kohta pääsee muuttamaan pois ja ei enään ikinään kerrostaloon. EI IKINÄÄN! Samoja ongelmia tosin voi tulla uudessa asunnossa, mutta pakolaisia siellä ei ainakaan asua. Herralle kiitos!!! Ja nuoria, siis opiskelijoita tuskin. Ja juopoilla ei oo varaa onneksi ostaa. Vittumaisia naapureita kyllä voi tulla eteen, mutta sen näkee sitten.

tässä on nyt reilu 9 kuukautta asuttu kerrostalossa,ja eipä mulla mitään valittamista ole.mitkään naapurien vessassakäynnit ei pahemmin häiritse,ja sen verran on rauhallista että päivälläkin saa nukuttua.
mulla on kolme naapuria,kahdessa asuu vanhempia ihmisiä,ja kolmannessa nuoripari.yhdelle naapurille olen sanonut 2 kertaa huomenta,kun aamulla ollaan törmätty,ja toisen naapurin kanssa olen puhunut (kyllä,useampia lauseita) jopa kerran.sen nuoriparin olen tainnut kerran jopa nähdä :D eli asiat on juuri niinkuin pitääkin.ainoa miinus on tietenkin se musiikki,ei saa soittaa niin kovaa ja silloin kuin haluaisi.

parveketupakoinnin kieltäminen olisi musta ihan älytöntä,jos ei näillä vuokrahinnoilla,puhumattakaan siitä että omistaa sen kämpän,saa parvekkeella röökiä vedellä niin...ja jos se jotakuta häiritsee niin se on voi voi,eipä elämä ole reilua muutenkaan

parveketupakoinnin kieltäminen olisi musta ihan älytöntä,jos ei näillä vuokrahinnoilla,puhumattakaan siitä että omistaa sen kämpän,saa parvekkeella röökiä vedellä niin...ja jos se jotakuta häiritsee niin se on voi voi,eipä elämä ole reilua muutenkaan

Varmasti enemmän sitä savua tulee ilmastoinnin kautta jos porukka polttaa sisällä kuin ikkunasta sisään jos he polttavat partsilla. Tuskin voidaan sisällä polttamista kieltää.

Opiskelijakämppä kerrostalossa, mutta ihmeen hiljasta. Ei lähestukoon mitään meteliä. Joskus vain yläkerran pariskunta harrastaa niin että sänky rytkyy patteria tai lattiaa vasten että kuuluu. Ja se ähkyntä :hyper:

Asun "köyhälistön" kerrostalossa vuokralla (halusin mahdollisimman halvan vuokran ja asuntoa on vaikea saada vuokralle esim. puoleksi vuodeksi ja vielä kun on lemmikkieläin), kunnes uusi asunto valmistuu (myytiin siis keväällä asunto ja odotellaan uuden valmistumista eli rivitaloon muuttamassa).
Tässä rapussa asuu nuoria (armotonta juhlimista viikollakin), juoppoja aikuisia (myös melua), pakolaisia (ei mitään tajua taloyhtiön säännöistä, rikkoo jatkuvasti ainakin 5 pykälää).
Onneksi kohta pääsee muuttamaan pois ja ei enään ikinään kerrostaloon. EI IKINÄÄN! Samoja ongelmia tosin voi tulla uudessa asunnossa, mutta pakolaisia siellä ei ainakaan asua. Herralle kiitos!!! Ja nuoria, siis opiskelijoita tuskin. Ja juopoilla ei oo varaa onneksi ostaa. Vittumaisia naapureita kyllä voi tulla eteen, mutta sen näkee sitten.
Tuosta saa kyllä syyttää vain itseään, jos muuttaa johonkin murjuun jossa asuu kaikki sossun tutut. Ai niin, muistakaa opiskelijat se että sellaiseen taloon johon majoitetaan vaihtareita ei kannata koskaan muuttaa. Ne nimittäin bilettää. :D

Toi on vielä kevyttä kauraa. Kaverin yläkerran naapurit ovat somaleita, jotka eivät ole vielä tottuneet Suomen tapoihin. Lattiat he pesivät kerran niin, että heittivät lattialle sankollisen vettä ja jynssäsivät. Kaikki vedet valuivat kaverin kämppään. Samat naapurit kasvattivat kämpässään kasveja niin, että olivat heittäneet huoneen nurkkaan multaa ja kylveneet siemenet siihen. :wall: Mattoja kun pesevät roikuttavat niitä yläpartsilta, niin että ne roikkuvat kaverin partsin edessä peittäen sen lähes kokonaan. Iltaisin he soittavat jotain viidakkorumpuja.Samassa talossa asuu myös kaiken maailman spurguja. Muistelisin että joku oli joskus tullut alakerran lasiovesta läpi. siis kävellyt. Mennä talvena joku oli murtautunut kaverin autoon siinä pihalla ja siirtänyt sen toiselle puolelle parkkista. Pari yötä siitä, niin se auto oli poltettu.

En olisi ottanut asuntoa vuokralle kyseisestä talosta, mutta kun oli kyse n. puolen vuoden vuokra-ajasta ja on lemmikki, niin on vaikea saada muuta. Monet vaatii vähintään 1 vuoden vuokrasopimusta ja lähes kaikissa uusissa taloissa oli lemmikkieläin kielto. No, onneksi on kyse vaan n. puolesta vuodesta ja parisen kuukautta jäljellä tätä hourulaa.

Neuvoksi muille... vuokra-asunto kannattaa ottaa esim. osaketalosta eli vuokrata yksityiseltä. Tällä jo säästyy monelta, mahdollisesti. Tälläiset isojen vuokra/rakennuttajayrityksiltä vuokratut asunnot on perseestä. Täynnä juuri kaikenlaisia pakolaisia, sossupummeja, alkoholisteja, romaaneja, opiskelijoita ym. ym.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom