Astma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Atwood
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei kyselisin täällä ihan semmoista, että mitä sanotte tästä mun astma diagnoosista? Olen kärsinyt jo pitkään toistuvista keuhkoputkentulehduksista, ja lääkärit laittavat ne astman pahenemisvaiheen piikkiin. Hengityksen nimenomaan rohisee ja vinkuu sisäänhengitettäessä, eikä uloshengitettäessä niin kuin tyypillisesti astmassa. Astma diagnoosin sain armeijassa. Tein pef-testin vähän sillä, että oisin päässy aikasemmin pois eli laitoin tahallaan alemmat arvot seurantaan ennen lääkettä ja paremmat avaavanlääkkeen jälkeen. Tämän takia sitten jouduin spirometriaan keskussairaalaan, jossa minulla todettiin astma ja määrättiin budesonid easyhealer hoitavaksi lääkkeeksi annoksella 2+2. Meillä on porukoilla kummiskin koira, jonka aikana sain aluksi flunssissa astmaattisia oireita eli silloin pef arvoni putosivat ja jouduin ottamaan ventolinea jotta ne nousisivat. Sama homma kävi kuin lähdin armeijaan niin aina kotiin tultua viikonloppuvapaille niin hengitys alkoi kotiin tultuani jo illalla vinkumaan ja jouduin haukkomaan henkeä. Olen ollut koko ikäni koira ja siitepöly allergikko. Lisäksi sairastan kroonista nuhaa myös. Minulla oli viime kesänä spirometria koe, jossa hoitaja sanoi, että pienet keuhkoputket olivat ahtautuneet ja avaavalla lääkkeellä saatiin auki.

Eli siis kysynkin sitä, että onko minulla nyt toi koira-allergia vain aiheuttanut niitä astmaattisia oireita, vai onko tämä spirometriakokeella todettu astma ihan selvä, että minulla on se astma vaikka teinkin intissä pef-seurannan ihan kusettamalla? Eli onko taipumus kuitenkin aina ollut olemassa. Isäni äiti myös kuoli astmakohtakseen eli suvustakin löytyy.

Tosiaan tän hetkinen tilanne on se, että symbicort forte käytössä 2+2 (aamuin 2 ja illoin 2) käytössä. Pef arvot jossain 650 paikkeilla ja FEV1 5,2 - 5,5. Tulokset eivät nouse vaikka otankin symbicorttia eli samat kuin ennen lääkkeen ottoa.

Olenkohan tosiaan kerennyt pilaamaan keuhkoni tolla pef-seurannalla jotta olisin päässyt intistä aikaisemmin pois enkä edes päässyt :((((
Niin ja tosiaan kärsinyt koko syksyn ja talven toistuvista keuhkoputkentulehduksista ja viimeisimpänä kuumeetoon keuhkokuume muutama viikko takaperin. Ja lääkärit laittavat kaikki tämän "astmani" piikkiin.

No ei sentään pef-seurannalla keuhkoja pilata, eikä mitään muutakaan. :) Kyllähän se tosiaan siellä spirometriassa näkyy, jos keuhkot ei normaalisti toimi, eli sinulla varmasti on jotain astmaan viittaavaa. Sitä en taas pysty sanomaan onko allergista vai sisäsyntyistä ja ehkä allergia mukana. Jos olet täysin oireeton kun olet pois vanhemmiltasi/koirista, niin allergista astmaahan se saattaisi olla. Kannattaisi olla mahdollisimman pitkä aika poissa vanhemmiltasi ja koirista, niin näkisit kuinka paljon olosi paranee. Jos silti on oireita, hengenahdistusta ym. niin tuntuisi aika selvältä tapaukselta.

Itselläni on sisäsyntyinen astma ja krooninen nuha(ei allergioita). Astma on hallinnassa ja en muista koska olen avaavaa käyttänyt. Viime kesänä tosin spirometriassa selvisi, että pienet keuhkoputket toimii normaalin alarajalla ja lääkettä vahvennettiin, mutta kontrollikäynnillä ei parannusta ollut tullut. Lääkärin mukaan siitä ei haittaa ole, joten näillä mennään. Kaksi koiraakin löytyy, eivätkä aiheuta minkäänlaisia oireita. Pef-arvot noin 650 ja avaavalla ne nousee ehkä 20-30.

Mummollani on astma ja isälläni myös. Mummoni sairastui astmaan vain muutama vuosi sitten putkirempan jälkeen ja isäni hieman aiemmin, eli suvussa tuntuisi menevän. Itselläni oireet alkoi, kun muutin 2000-luvun alussa. Sain ensiksi nokkosihottuman, nenä alkoi vuotamaan ja siitä pikkuhiljaa oireet paheni. Homeet testattiin verestä ja asunnossa tehtiin kosteusmittauksia, mutta mitään ei löytynyt. Mitään astmaan viittaavaa ei sitä ennen ollut, mutta joku ärsyke tuon vaan laukaisi.

Sori kirjotin tekstin yövuoron jälkeen niin vähä virheitä :D. Mutta siis tarkotin sitä, että jos olisin tehnyt ton pef-seurannan kunnolla, niin olisinko joutunut edes spirometriaan ja sitä kautta saanut lääkkeitä. Tosin minä kyllä jouduin silloin jo ennen armeijaa joskus jossain nuhissa ja flunssissa ensiapuun hengittelemään spiiraa, koska happisituraationi ja pef-arvoni romahtivat, ja uskon itse, että tämä meidän otto oli yksi taustatekijä. Muuten mennyt koiran kanssa hyvin. Niin ja en ole asunut enään porukoilla muutamaan vuoteen. Asun nykyisin opiskelijakämpässä ja eri kaupungissa. Olen huomannut, että kun tulin jouluna ym. juhlina porukoilleni ja olen ollut sen 2-3 vrk, niin muutama tunti tulosta on alkanut kotona käydä henkeen, ja se on sit loppunut parin kolmen tunnin päästä. Asuin myös viime kesän porukoillani tai 2 viikkoo (1 viikon aina helsingissä ns. pitkillä vapailla) aina kun olin kesätöissä kotipaikkakunnallani (kuten nytkin), niin näiltä pitkiltä vapailta tultuani alkoi myös käymään henkeen, mutta se aina sitten lopulta katosi. Toivottavasti toi koira ei aiheuttanut mulle myöskään mitään allergista alveoliittia, koska nämä oireeni tosiaan alkoivat viime syksynä juuri kun kesätyöni loppuivat ja pari päivää siitä kun olin asettunut takaisin helsinkiin.

Mutta tosiaan se mikä ihmetyttää, niin tämä koira tosiaan aiheutti minulle niitä tyypillisiä astma oireita eli sitä uloshengityksen vinkumista, mutta tämä tän hetkinen tilanne on se, että kun vedän syvään henkeä, niin ihan hengenvedon loppupuolella kuuluu niitä vinkasuja.

Toinen mikä on huono, niin en tiedä mitä tapahtuu, mutta aina kun vedän lääkettä, niin alkaa hirvee korskaaminen ja ihan kuin räkä valuis yhtäaikaa ja tuntuu ettei symbicort annos mene ns. "perille" :/. No kaitpa tää iloks muuttuu :). Spirometria ois tosiaan parin viikon päästä niin kaitpa sieltä selviää.

Miten pitkään teillä on mennyt astman hoitotasapainoon saamisessa? Tuntuu kuin keuhkoni limakalvot olisivat jotenkin turvoksissa myös :S?

Hei ja kiitos ylemmälle vastaajalle asiallisesta vastauksesta!

Pari kysymystä myös vielä lisää tosta astmasta ylipäänsä. Mitenkä teillä jos saatte jonkun nuhan tai flunssan, niin painuuko aina keuhkoihin, ja joudutte kortisoni tablettikuurille ja tuplaamaan inhaloitavan lääkkeen vai näkyykö flunssat erityisemmin?

Mitä toi fev1 arvo kertoo? Kun puhallan yli 5, niin ainakin tossa mittarissani menee vihreelle.

Voiko pitkään kestävä hoitotasapainoton astma altistaa keuhkoahtaumataudille?

Fev1 arvo kuvaa uloshengityksen kapasiteettia.

Astma ja keuhkoahtaumatauti, copd on eri sairaus eikä niillä liene tekemistä toistensa kanssa. Keuhkoahtaumataudissa keuhkot eivät enää parane. Ainakaan mä en ole kuullut näillä olevan yhteyttä (olen hoitaja). :)

Itsellä astma vaivaa lähinnä siitepölyaikaan ja muutoinkin jos on pölyistä, sen takia kotona siivous on erityisen tärkeää. Astma alkoi homealtistuksen jälkeen ja aika äkkiä se avaavalla ja hoitavalla lääkkeellä tuli hyvään kuntoon ja hoitotasapaino oli helppo löytää. Tarvittaessa otan avaavaa lisää ja flunssan aikana avaavan käyttö lisääntyy kyllä :D Alussa en osannut itse inhaloida kunnolla ja jauheet jäi pyörimään suuhun mutta äkkiä sen tajuaa miten se rykästään sisälle, sitten hengityksen pidätys hetken ja nenän kautta hengitys ulos. ja suuhan kantsii huuhtoo aina tän jälkeen ettei tuu hiivaa :) allergiaan voin sen verta sanoa että vaikka kissaa tai koiraa ei ole allergiatestein todistettu allergisoivaksi, niiden läsnäolo alkaa ahistamaan ja tulee ikävä astmapiippua.

tsemppiä, kyllä sen kanssa pärjää kun asennoituu oikein ja löytää hoitotasapainon! :)

Oliskohan mulla mennyt noin kuukausi siihen, että lääkkeet alkoi auttamaan ja olo normalisoitumaan. Alussa oli vain avaava lääke(noin 2kk), joten välillä peffit oli alimmillaan 280. Olen saanut ohjeeksi tuplata hoitavan lääkkeen flunssissa ja avaavaa lääkettä käytän sitten yskään. Fev1 näytti olevan edellisessä spirometriassa 3,96(88%) ja tuo liittyi juuri noihin pieniin keuhkoputkiin ellen väärin muista. Jos mittari fev1:lle vihreää näyttää, niin luulisi sen normaali sitten olevan. Sulla on kuitenkin lääkkeet ja noita seurantoja, niin eiköhän se saada ihan hyvälle mallille. Hoitamaton astma ei tietenkään keuhkoille hyvää tee.

Ei tee ei kuten ei myöskään hoitamattomat keuhkoputkentulehduksetkaan. Olenkin käynyt keuhkojani viime syyskuusta tähän päivään mennessä valittammassa sen 10 kertaa lekureille ja aina vaan määrätty erdopectiä, kortisoni tabuja ja antibiootteja lähinnä doximedia. Ookoo tauti aina näillä "vähän" hallintaan, mutta uusii nopeasti. Keuhkot multa on kuvattu röntgenillä semmoinen 5 kertaa ja ovat olleet aina puhtaat. Tosin viimesimmässä iuvassa oli oikeassa alalohkossa jotain juostetta, mutta ei pleunar nestettä? Sain tästä diagnoosiksi kuumeettoman keuhkokuumeen ja viikon saikun
Myös tulehdusarvot oli tolloin 60, mutta yleensä on aina ollut pitkin talvea alle 10. Olenkin alkanut k
Jo tosiaan pelkäämään, että keuhkoissani on joku vakavampi sairaus kuten syöpä tai jokin muu vastaava eikä vain hoitamaton astma :(. Tosiaan välillä keuhkoista lähtee yskimällä ihab yks kaks semmosia keltasia klönttejä mikä viittaa tulehdukseen. Muuten yskä on kuivaa, ja olo on muutenkin kokoajan semmoinen kuin keuhkoissa olisi tulehdus ja limakalvot turvoksissa + värekarvojen toimivuus olematon. Oleb myös liikunnan joutunut jättämään iltalämpöilyn vuoksi jota on ollut nyt jonkin aikaa. Lämpö nousee iltaisin 37-37, 4 :/. Tuntuu myös kokoajan siltä, että olen koko homman kaa ihan yksin eikä lääkärit tee mitään. Syöpä käynyt mielessä sen takia koska tupakoin pari vuotta :(. Ai että ihminen on tonkin suhteenn tymä :/

Ei nyt kannata alkaa mitään kauhuskenaarioita maalailemaan. Itsekin teinivuosina poltellut tupakkaa ja tuo kaksi vuotta on kuitenkin niin lyhyt aika, että kyllä ne keuhkot pitäisi siitä palautua. Nää on niin yksilöllisiä juttuja, esim. Minihiirellä ei ole allergioita kissoihin tai koiriin, niin silti ne aiheuttaa oireita ja minulla taas ei. Jos sulla vaan ei vielä ole tarpeeksi suuri lääkeannos tai oikea lääke pitämään oireita poissa. Vertasin omaan(bunesonid easyhaler 400) lääkkeeseen tuota Symbicort Fortea, niin saman verran bunesonidia on molemmissa. Mulla on ohjeena 1-2 inhalaatiota kaksi kertaa päivässä, joten aikalailla samalla annoksella mennään. Jotenkin tuosta vois vetää maalaisjärjellä johtopäätöksen, että sulla on liian pieni annos, koska minä en oirehdi mitenkään. Keuhkolääkäri tietenkin osaa neuvoa paremmin näissä lääkeasioissa.

Toivon mukaan, mutta eihän astman yskökset ole kirkkaan keltaisia mällejä kun niitä välillä irtoo? Ja kuten sanoin pef arvoni eivät nouse avaavalla lääkkeellä + hengenahdistuksen tunne on sisäänhengitettäessä eikä ulos

Juuri tuo limaneritys viittaisi siihen, että hoitava lääke ei toimi tarpeeksi hyvin. Keuhkot erittää limaa, kun limakalvot ovat ärtyneet. Käytätkö usein särkylääkkeitä? Itse ihmettelin astmani alkuvaiheessa, kun välillä menin täysin tukkoon, päänahka kutisi, silmät kirveli ja henkeä ahdisti. Enpä osannut yhdistää sitä Ibuprofeeniin, joka aiheutti nuo oireet. Ennen astmaa ei aiheuttanut mitään oireita. Asetyylisalisyylihappo ei käy myöskään. Parasetamoli on ainut särkylääke mikä sopii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta siis eikös tän liman pitäisi nimenomaan olla kirkasta (kuten allergioissakin) eikä keltasta jota on tulehduksissa? Ihan kun nämä keltaiset klöntit olisivat siellä kiinni ja eivät lähe yskimällä kuin aina välillä pois. En käytä usein särkylääkkeitä ja ei ole päänahkaa kutissut eikä silmiä kirvellyt :/- - - Updated - - -ja voiko astma juuri aiheuttaa hoitamattomana mm. tommosen kuumeettoman keuhkokuumeen?- - - Updated - - -kokeilin muutes äsken ottaa ventolineä ja puhalsin sen jälkeen peffiin, mutta arvot eivät nouse :/kiitoksia spongebob muutenkin kaikista asiallisista vastauksista

Luulen, että mitä kauemmin se lima muhii siellä rööreissä, niin sitä keltaisemmaksi se tulee. Mulla on yleisesti koko ajan nenä tukossa vaikka ei niistettävää ole. Haju ja makuaisti toimii vaihtelevasti. Sitten on viikoittain ne nenäpäivät, kun kirkasta limaa tulee ja tulee, eikä voi tehdä muuta kuin niistää. Noista päivistä jää sitten onteloihin limaa joka tulee ulos pienellä viiveellä kellastuneina. Tuleeko sulla muuten aina se noin 650 pef-mittarilla? Ajattelin vaan, että voisko se vaan olla sun maksimi vai paljonko sun ihannetulos pitäisi olla.

Oireet - Astmatesti.fi

Niin mulla on kans nenä tukossa ihan kokoajan. Sairastan myös kroonista nuhaa johon avamys lääkkeenä. Ei tuu aina noin 650 mittariin. Vaihtelua on noin 680-600 välillä, mutta ei ole vaikutusta sen avaavan kanssa eli jos puhallan vaikka klo 18 645, otan avaavan, niin tulos on sen vartin päästä myös sen 645 tai 655 tai jopa 625

Tein testipuhallukset. 660 ja avaavalla 675 eli ei minullakaan mainittavaa parannusta. Eiköhän se hoitotasapaino sullekin löydy pikkuhiljaa. :)

Kävin tänään muutes lenkillä. Ennen lenkkiä pef arvot 620-650. Hölkättiin joku 40 min ja lenkin jälkeen arvoni paranivat 680-700 ilman avaavia lääkkeitä
Puol tuntia lenkin jälkeen kummiskin keuhkoni tuntuivat menevän tukkoon ja kuiva yskä palasi. Lenkin aikana eikä jälkeenkään kummiskaa sitä limaa irronnu :/

Astmasta

Voiko astmassa henkitorvi ja keuhkoputket mennä jotenkin ns. "vereslihalle"? Eli siis tarkoitan että henkitorvessa on samanlainen polte kuin juoksisit keuhkoputkentulehdus/flunssa päällä pakkasessa eli semmoinen repivä/raapiva olo tuntuu hengittäessä? Pef-arvot eivät kummiskaan laske. Itselläni oli kuivaa yskää ja tuplasin lääkeannoksena niin tuntu, että henkitorvessa alkoi tuntua polte hengittäessä. Se oli pari päivää aika voimakasta, mutta nyt menossa ikään kuin pois... Voiko kortisoni jotenkin kuivattaa limakalvot rikki?

Kyl maar se kortisoni tekee sitä, etenki pakkaskaudella on tulehtuneet putket kovilla. PEF-arvohan muuttuu vasta jos putket alkaa ahistaa, mutta kuivissaki putkissa ilma liikkuu ihan OK. Suihku yms saunomiset voi helpottaa vähän putkia, kun ei oo hengitysilma niin kuivaa, muttei ton kortisonin kanssa kannata älyttömästi puleerata. Kuiva yskä hoitunee paremmin muilla konsteilla ko kortisonilla.

Vielä astmasta ylipäätään. Voiko pelkkä allergia aiheuttaa allergiselle ihmiselle pef arvojen laskua, hengityksen vinkumista ja hengenahdistusta allergeeni altistuksen yhteydessä esim. koiran hilse koira-allergiselle? Vai onko se lievää allergista astmaa jos ihminen saa hengitystieoireita esim. siitepölystä?

Vielä astmasta ylipäätään. Voiko pelkkä allergia aiheuttaa allergiselle ihmiselle pef arvojen laskua, hengityksen vinkumista ja hengenahdistusta allergeeni altistuksen yhteydessä esim. koiran hilse koira-allergiselle? Vai onko se lievää allergista astmaa jos ihminen saa hengitystieoireita esim. siitepölystä?

Kyllä voi. Ainakin nää jotka on allergisia ruoka-aineille niitä syödessään voivat saada oireita hengityselimistöön, joita ei todellakaan ilmene missään muussa ympäristössä. Joten ei siinä silloin astmasta kyse ole.

Back
Ylös Bottom