Hei kyselisin täällä ihan semmoista, että mitä sanotte tästä mun astma diagnoosista? Olen kärsinyt jo pitkään toistuvista keuhkoputkentulehduksista, ja lääkärit laittavat ne astman pahenemisvaiheen piikkiin. Hengityksen nimenomaan rohisee ja vinkuu sisäänhengitettäessä, eikä uloshengitettäessä niin kuin tyypillisesti astmassa. Astma diagnoosin sain armeijassa. Tein pef-testin vähän sillä, että oisin päässy aikasemmin pois eli laitoin tahallaan alemmat arvot seurantaan ennen lääkettä ja paremmat avaavanlääkkeen jälkeen. Tämän takia sitten jouduin spirometriaan keskussairaalaan, jossa minulla todettiin astma ja määrättiin budesonid easyhealer hoitavaksi lääkkeeksi annoksella 2+2. Meillä on porukoilla kummiskin koira, jonka aikana sain aluksi flunssissa astmaattisia oireita eli silloin pef arvoni putosivat ja jouduin ottamaan ventolinea jotta ne nousisivat. Sama homma kävi kuin lähdin armeijaan niin aina kotiin tultua viikonloppuvapaille niin hengitys alkoi kotiin tultuani jo illalla vinkumaan ja jouduin haukkomaan henkeä. Olen ollut koko ikäni koira ja siitepöly allergikko. Lisäksi sairastan kroonista nuhaa myös. Minulla oli viime kesänä spirometria koe, jossa hoitaja sanoi, että pienet keuhkoputket olivat ahtautuneet ja avaavalla lääkkeellä saatiin auki.
Eli siis kysynkin sitä, että onko minulla nyt toi koira-allergia vain aiheuttanut niitä astmaattisia oireita, vai onko tämä spirometriakokeella todettu astma ihan selvä, että minulla on se astma vaikka teinkin intissä pef-seurannan ihan kusettamalla? Eli onko taipumus kuitenkin aina ollut olemassa. Isäni äiti myös kuoli astmakohtakseen eli suvustakin löytyy.
Tosiaan tän hetkinen tilanne on se, että symbicort forte käytössä 2+2 (aamuin 2 ja illoin 2) käytössä. Pef arvot jossain 650 paikkeilla ja FEV1 5,2 - 5,5. Tulokset eivät nouse vaikka otankin symbicorttia eli samat kuin ennen lääkkeen ottoa.
Olenkohan tosiaan kerennyt pilaamaan keuhkoni tolla pef-seurannalla jotta olisin päässyt intistä aikaisemmin pois enkä edes päässyt :((((
Niin ja tosiaan kärsinyt koko syksyn ja talven toistuvista keuhkoputkentulehduksista ja viimeisimpänä kuumeetoon keuhkokuume muutama viikko takaperin. Ja lääkärit laittavat kaikki tämän "astmani" piikkiin.
Eli siis kysynkin sitä, että onko minulla nyt toi koira-allergia vain aiheuttanut niitä astmaattisia oireita, vai onko tämä spirometriakokeella todettu astma ihan selvä, että minulla on se astma vaikka teinkin intissä pef-seurannan ihan kusettamalla? Eli onko taipumus kuitenkin aina ollut olemassa. Isäni äiti myös kuoli astmakohtakseen eli suvustakin löytyy.
Tosiaan tän hetkinen tilanne on se, että symbicort forte käytössä 2+2 (aamuin 2 ja illoin 2) käytössä. Pef arvot jossain 650 paikkeilla ja FEV1 5,2 - 5,5. Tulokset eivät nouse vaikka otankin symbicorttia eli samat kuin ennen lääkkeen ottoa.
Olenkohan tosiaan kerennyt pilaamaan keuhkoni tolla pef-seurannalla jotta olisin päässyt intistä aikaisemmin pois enkä edes päässyt :((((
Niin ja tosiaan kärsinyt koko syksyn ja talven toistuvista keuhkoputkentulehduksista ja viimeisimpänä kuumeetoon keuhkokuume muutama viikko takaperin. Ja lääkärit laittavat kaikki tämän "astmani" piikkiin.