Astma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Atwood
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta ovatko nuo sitten enemmän semmosia että hengitystiet turpoavat umpeen? Eikä enemmän että pef-arvot laskevat ku puhalletaan mittariin ja uloshengitys vinkuu?

Ja kun nyt tällein kysellään niin mitä astmalääkkeet (kortisonia sisältävät) aiheuttavat terveille keuhkoille eli esim. Symbicort? Eli tulehduttavatko nämä lääkkeet keuhkoputket tai jotain muuta sinnepäin?

Kysäisin kaverilta, jolla on allergia kalalle. Kyllä se sanoi, että on ihan samanlaista, kuin yrittäisi täyttää pussia, missä on reikä, mutta käänteisesti, eli henkeä kiskoo ja se ei riitä, eli ei pelkkää hengitysteiden turpoamista.

Ja siis nimenomaan kortisonia käytetään hoitamaan tulehdusta, se ei sitä aiheuta oli kudos tervettä tai ei. Mm. astmahan on jonkin sortin tulehdus, jota sitten hoidetaan inhaloitavalla kortisonilla, joka saa tulehdusta kuriin. On muoto mikä hyvänsä ja jos kortisonia tulisi liikaa, niin silloin haittavaikutuksena olisi sen tuottaminen omassa kehossa menisi sekaisin (mihin astmalääkkeillä on ihan 0 tsäänssi). Ei se tee terveille keuhkoille yhtään mitään.

Oon itekki ihmetelly tuota että jotkut sanoo että ei viittis turhaan vedellä kortisoneja ja pilata keuhkoja niillä. Määrät on kuitenkin niin pieniä ellei sitten ole todella paha astma mitä ei olla aikaisemmalla lääkityksellä saatu kuriin. Itse kun aloitin astma lääkityksen tämän vuoden alkupuolella niin perushengityksessä ero oli kuin yöllä ja päivällä, mitään ns. haittavaikutuksia ei ole ollut vaikka vedänkin kyseistä lääkettä tällä hetkellä maksimimäärän koska lääketasopainoa ei ole vielä löydetty. Ei ole ollut mitään keuhkoputken tulehduksia tai vastaavia.

Mitä tulee astman viralliseen määritelmään niin sehän on krooninen tulehdustila keuhkoissa. Joka sitten oireilee keuhkoputkien supistumisella.

Ja kun nyt tällein kysellään niin mitä astmalääkkeet (kortisonia sisältävät) aiheuttavat terveille keuhkoille eli esim. Symbicort? Eli tulehduttavatko nämä lääkkeet keuhkoputket tai jotain muuta sinnepäin?

Symbicort sisältää sekä kortisonia, että avaavaa lääkettä (vaikuttaa osin adrenaliinin tavoin? eli laukasee keuhkojen lihaksissa supistusta -> avaa. kortisoni hillitsee tulehdusta, eli ärsytystä ja limottumista). Nää lääkkeet on melko turvallisia, eikä aiheuta ongelmia. Kortisonin suurin ongelma lienee mm. luiden haurastuminen, mutta näissä suoraan keuhkoihin nykäistävissä jauheissa ja näitä edeltäneissä aerosoleissa pitoisuudet on niin marginaalisia, että oikeestaan mitään haittavaikutusta ei tule. Missään tapauksessa kortisonipitoinen lääke ei ainakaan edesauta tulehdusta - kortisoni on myös tulehduslääke mm. pistoksissa.

Avaavien sivuoireina on mm. sydämentykytystä yms. riesaa, kun elimistö saa turhaa potkua, ja kortisonin, näiden inhalaatioaineiden, pahin sivuvaikutus etenkin pakkasella, on putkien kuivuminen. Mitään ongelmaa tai murhetta ei siis ole. Terveelle ei voi suositella.

Astmalääkkeitä terveille, kuten Clenbuterolia aikanaan, annettiin ihan muista syistä. Näillä putkia avaavilla, kuten Bricanyl, on jotain anabolista sivuvaikutusta löydetty, mutta melko marginaalista. Symbicorttia tai muita kortikosteroideja ei voi terveille kyllä suositella tai perustella oikeestaan millään.

Mutta ovatko nuo sitten enemmän semmosia että hengitystiet turpoavat umpeen? Eikä enemmän että pef-arvot laskevat ku puhalletaan mittariin ja uloshengitys vinkuu?

Siis esim. allerginen reaktio jollekin ruoka-aineelle yleensä alkaa suun tai kasvojen alueen kutinalla johon se lievässä allergia reaktiossa jää, kun taas erittäin vakavassa allergia reaktiossa tuon vaiheen jälkeen alkaa nielun alue turvota ja punoittaa yleensä limakalvot ja kieli josta johtuu hengityksen vinkuminen ulos ja sisään tässä kohtaa tilanne onkin jo hengenvaarallinen sillä nielu/suu voivat turvota täysin kiinni jolloin apua saa enään adrenaliini piikistä esim epipen taikka erittäin nopealla sairaalaan pääsyllä.
Sama tilanne voi tulla esim. ampiaisen pistoksesta jolloin ei välttämättä tule ollenkaan kutinaa vain suora nielun umpeutuminen, hieman varvinaisempaa kuitenkin.

Ja siis nimenomaan kortisonia käytetään hoitamaan tulehdusta, se ei sitä aiheuta oli kudos tervettä tai ei. Mm. astmahan on jonkin sortin tulehdus, jota sitten hoidetaan inhaloitavalla kortisonilla, joka saa tulehdusta kuriin. On muoto mikä hyvänsä ja jos kortisonia tulisi liikaa, niin silloin haittavaikutuksena olisi sen tuottaminen omassa kehossa menisi sekaisin (mihin astmalääkkeillä on ihan 0 tsäänssi). Ei se tee terveille keuhkoille yhtään mitään.

Ja mikä hienointa astmalääkkeet auttavat keuhkojen tulehdustilaa parantaen mutta eivät auta siihen mistä keuhkojen tulehtuminen eli astma johtuu.
Tähän olen koittanut löytää tietoa ja yksi mainittava löytyykin.
http://m.youtube.com/watch?v=SithhdKLtwA

Vieläkun sitä opetettaisiin suomessa.

Ja mikä hienointa astmalääkkeet auttavat keuhkojen tulehdustilaa parantaen mutta eivät auta siihen mistä keuhkojen tulehtuminen eli astma johtuu.
Tähän olen koittanut löytää tietoa ja yksi mainittava löytyykin.
http://m.youtube.com/watch?v=SithhdKLtwA

Vieläkun sitä opetettaisiin suomessa.
Haluaisitko kenties tiivistää tuon tiedon mitä tuossa videossa on. Tuon selostajan ääni on todella tylsä ja ärsyttävä ja tuosta hoidosta ei löydy tietoa yhtään mistään muualta kirjoitettuna materiaalina. Tuntuu olevan paljon väitöksiä mutta vähän faktoja.

Gesret method : asthma general definition
Yksi löytyi että olisi suomessa, paljoa enempää löydykään tietoa.
Itsekään kovin paljoa tuosta selvää ottaneena kerron että astma on rakennevika kylkiluissa tai sen alueella johon on tuo mies aikanaan kehitellyt oman menetelmän jolla sitä hoidetaan.
Saman varmaan sait itsekin sisäistettyä videosta?
Noissa muissa videoissa muunmuassa näytetään hieman itsehoitotekniikkaa joka ainakin itsellä ilman astmakohtausta auttoi syväänhengityksessä hetkellisesti.
Siinä hierotaan vasemman kainalon alta kylkiluiden välistä ja "etsitään" pientä pattia tai näppyä jota sitten hieromalla painetaan sormella kivun sallimissa rajoissa.

Sanottakoon aluksi että olen kyllä menossa lääkärille vuodenvaihteen jälkeen. Elikkäs oon ruvennut pelkäämään että mulla on astma. Ikää on 17 vuotta.

Mulla on nyt ollut jo tosi pitkään yskää. Se ei ole mitään pientä hentoista köhimistä vaan kunnon rykimistä jota tapahtuu päivittäin. Usein yskin ulos limaa jota tuntuu riittävän? Pari vuotta nyt yskitty sitä ulos mutta ei lopu :david:
Välillä tulee ihan ns oksennusrefleksejä rykimisestä. Muistelisin ensimmäiset kerrat tätä on tapahtunut yläasteella. Eli n. 2-3 vuotta sitten.
Ala-asteen lopussa mulla todettiin tosi paljon eläin-, heinä- ja pölyallergioita. Oireita en kuitenkaan huomannut tulevan muista kuin kissoista. En edes siitepölystä yms saanut mitään vaikka teoriassa olin sillekkin allerginen. Eli söin allergialääkkeitä vain mennessäni kaverin luokse jolla on kissa.
No meillähän on kotona kaneja ja luonnollisesti myös heinää (olen molemmille teoriassa ainakin ollut allerginen) mutta ensimmäinen kani hankittiin jo ollessani n.4 vuotias. Mutta oon miettinyt että kun olen pitkään ollut altistuneena näille niin voisiko olla syynä astman puhkeamiseen? Äitini puolelta löytyy suvusta astmaa (papalla oli) mutta perheessä muilla ei ole.
En ole aerobista liikuntaa pahemmin tehnyt mutta rappusten kävely kyllä jo hengästyttää, enkä ole hirveen lihava 170/80
Voiko nämä oireet liittyä astmaan tai mihinkä muuhun?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voihan ne liittyä vaikka mihin; mutta vaikka oletkin nuori, niin rohkeesti lekurin juttusille. Sulle tää on mysteeri, meille muille korkeintaan suuri ihmetyksen ja spekulaation aihe, hyvälle lekurille jos satut, se voi osata auttaa asiassa ihan lyhyen keskustelun jälkeen. Niitä paljon parjataan, mutta lekurit ON enimmäkseen erittäin päteviä, ja jos eivät ite ymmärrä jotain, usein osaavat ohjata eteenpäin tai hakea sitä tietoa jostain. Jotta rohkiasti vaan aika lekurille. Jos ei oo mitään syytä mihinkään, niin pahimmillaan oot saanu mielenrauhan ja lekurilla yks lyhyt juttelu ei tunnu työelämässä missään - ei siis voi hävitä mitään.

Olen sairastellut reilu pari kuukautta ja tauti on saanut astma-diagnoosin. Sairastumista ennen urheilin päivittäin. Nyt on ollut lääkitystä (kortisoni tabletteina, yhdistelmä inhaloitavat, avaavat) ja nyt uutena vielä lisäksi Montelukast tablettina. Oletteko te muut astmaa sairastavat oikeasti saaneet astman sillä tavalla hallintaan ettei se rajoita elämäänne? Tämä todellakin rajoittaa ja alkaa pikku hiljaa usko loppua että tuohon "astma hyvässä hallinnassa ja eri rajoita elämää"-tilanteeseen pääsisi.

Olen harrastanut spinningiä, maantiepyöräilyä, lenkkeilyä... Nyt harvakseltaan voi käydä spinnissä ja huomattavasti aikaisempia lyhyempiä lenkkejä. On väsymystä, henki ei kulje eikä ole enää sellaista normaalia tilaa keuhkoissa, jolloinka asiaa ei tarvitsisi ollenkaan edes ajatella. Mietin onko vielä toiveita vai heittääkö kirves kaivoon ja niellä kohtalonsa tällaisena.

Olen sairastellut reilu pari kuukautta ja tauti on saanut astma-diagnoosin. Sairastumista ennen urheilin päivittäin. Nyt on ollut lääkitystä (kortisoni tabletteina, yhdistelmä inhaloitavat, avaavat) ja nyt uutena vielä lisäksi Montelukast tablettina. Oletteko te muut astmaa sairastavat oikeasti saaneet astman sillä tavalla hallintaan ettei se rajoita elämäänne? Tämä todellakin rajoittaa ja alkaa pikku hiljaa usko loppua että tuohon "astma hyvässä hallinnassa ja eri rajoita elämää"-tilanteeseen pääsisi.

Olen harrastanut spinningiä, maantiepyöräilyä, lenkkeilyä... Nyt harvakseltaan voi käydä spinnissä ja huomattavasti aikaisempia lyhyempiä lenkkejä. On väsymystä, henki ei kulje eikä ole enää sellaista normaalia tilaa keuhkoissa, jolloinka asiaa ei tarvitsisi ollenkaan edes ajatella. Mietin onko vielä toiveita vai heittääkö kirves kaivoon ja niellä kohtalonsa tällaisena.
Oletko käynyt kuinka monen lääkärin puheilla asian tiimoilta? Siis onko nuo kaikki lääkkeet määrännyt yksi lääkäri vai oletko käynyt ihan keuhkoihin erikoistuneen lääkärin puheilla?
Itseäni vähän kummastuttaa nuo lääkemäärät. Itsellä kun diagnosoitiin astma niin aloitettiin eka ihan perus hoitavalla lääkkeellä (siis diagnoosin jälkeen joka tuli spirometria tulosten mukaan) ja sanottiin että käytä tätä 2kk ja katsotaan sen jälkeen pitääkö lääkitystä muuttaa. Ja tuo yksi hoitava inhaloitava lääke riitti minulle. Ihmetyttää vaan että jos on vasta vähän aikaa sitten diagnoosi tullut niin nyt jo tabletit ja inhaloitavat samassa käytössä ja inhaloitavissa yhdistelmä lääke.

Mulla henkilökohtaisesti kyllä elämä muuttu aika paljon sen jälkeen kun sain tuon hoitavan lääkkeen, hengittäminen ei ole koskaan aikaisemmin tuntunut tämmöiseltä mitä nyt.

Hienoa, jos olet siis parempaan suuntaan päässyt ainoastaan hoitavan avulla! Liikutko paljon vaikka astma onkin seuranasi? Minulla tosiaan tilanne oli hurjan paha ja siksi sain kortisonitabletitkin. Tehtiin pef-seuranta ja mittaukset ja oireet olivat niin hyvin selkeät ja hengenahdistus jatkuvaa. Tosiaan sairastuin ensin johonkin flunssaan/influenssan ja siinä samassa keuhkoissa alkoi tapahtua ihan kummia, mitä ei ole koskaan ollut aikaisempien flunssien yhteydessä. Hengenahdistusta erityisesti ja toivuttuani noin muuten flunssasta ei urheilusta kuitenkaan tullut mitään. Suljettiin pois ennen lääkitystä mm. mykoplasma, keukoklamydia ja sydänsairaus. Mut joo, siis tablettikortisoni on pitkittynyt juurikin tilanteen hankaluuden vuoksi. MuLiikkumattomana pärjää jotenkin, mutta kun liikunta niin rakas harrastus, pelottaa koko elämä muuttuu jos tää on aina tätä. Keuhkolääkärillä en ole vielä päässyt käymään, mutta nyt nuo lääkkeet määrännyt lääkäri lähetti sinne. Aika on ensi viikolla. Toivon tosiaan, että sieltä tulee jotain uutta tutkimusta/hoitoa. On kait niitä huipputason urheilijoita, jotka pärjäävät astmansa kanssa. Ero on itsellä niin merkittävä aiempaan nähden mm. tuossa spinnigissä ja lenkillä ei yksinkertaisesti happi kulje.

Kannattaa odotella ihan sen keuhkolääkärin käyntiä ennen kuin heittää kirvestä kaivoon. Sun tilanteessahan kyseessä ei välttämättä ole edes astmasta vaan jostain muusta tulehduksesta keuhkoissa. Pef mittaukset saattaa olla alhaisia varsinkin jos on ollut joku pahakin alahengitystiesairaus tai vastaava. Astman kanssahan nimenomaan pärjää helposti jos on oikeanlaiset lääkkeet. Eli ihan normaalisti pitäisi pystyä elämään.

Mitä omaan astmaan tulee niin minullahan oli niin että jatkuvasti tuntui siltä että keuhkot ei toimi ihan kunnolla. Pitkäkestoinen aerobinen liikunta oli ihan tuskallista koska tuntui että keuhkot ei ollenkaan totu siihen rasitukseen ja kunto tuntui junnaavan paikoillaan.

Mulla on astma ja se on hallinnassa kun löytyi sopiva lääke.
Hengenahdistusta tulee jos ponnistelemaan liikaa liian kylmässä, vaikka kävelen tai pyöräilen niin että hengästyy liikaa pakkasella. Pohjoistuuli on paha, kesälläkin. Savut on ehdoton no-no, samoin jotkut tuoksut. Tietyt koirat on huono, samoin föönaus ja trimmaus. Ilmeisesti männyn siitepöly aiheuttaa oireita. Kesällä heinä-elokuussa voin parhaiten, saattaa kestää ihan lokakuulle asti, jolloin en tarvitse lääkettäkään.
Ai niin, likainen akvaarion vesi ja kasvit jotka jää pinnalle kellumaan aiheuttaa hengenahdistusta.

Mutta kun nuo ottaa huomioon niin voin hyvin.

Astmaa voi hoitaa myös ruokavaliolla, varsinkin maitotuotteet lisää limaneritystä ja vehnä tulisi jättää pois. Paljon omega 3.
Ja rintakehän, varsinkin kylkiluiden välien hieronta/aukaiseminen.

Itse sain astman homeisesta asunnosta, ja helpotti huomattavasti kun muutin puhtaaseen ilmapiiriin.

Back
Ylös Bottom