ASP-tili

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huen
  • Aloitettu Aloitettu
Asp-lainaa ei voi olla sijoitusasunnossa, koska säännöt rajaavat vuokraamisen vain tiettyihin syihin ja rajalliseen aikaan.
Voi paska. Tää on kyllä aika huono juttu.

Tehdään vielä esimerkki:

Ostamme minun asp-lainalla kerrostalo-/rivariasunnon omistussuhteella 60/40. Asumme siinä muutaman vuoden, jonka jälkeen haluamme jättää asunnon vuokralle ja hommata avopuolisoni asp-lainalla omakotitalon. Onko tässä tapauksessa siis ensimmäisen asunnon eteenpäin vuokraaminen kiellettyä?

Jos on niin sittenhän se on melkein se ja sama, että onko omat vai yhteinen. Mitenkäs mahdollisessa erotilanteessa saa asp-tiliä purettua? Voiko jakaa kahdeksi asp-tiliksi vai miten oikein menee? Ei ole erot missään nimessä suunnitelmissa, mutta kaikkea suunnittelematontakin voi silloin tällöin tapahtua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asp-lainaa ei voi olla sijoitusasunnossa, koska säännöt rajaavat vuokraamisen vain tiettyihin syihin ja rajalliseen aikaan.

Mulla on se käsitys, että asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Eli mikäli tulevaisuudessa vuokraa asunnon jossa on ASP-laina niin pelkästään menettää mahdollisen ASP-lainan korkotuen ja lainasta tulee tältä osin ns. tavallinen asuntolaina. Mitään taannehtivia sanktioita ei käsittääkseni tule eikä pankki voi eräännyttää lainapääomaa maksettavaksi tms.

Suoraan sijoitusasunnon ostaminen ASP-lainalla (ilman että siinä itse asuu hetkeäkään) saattaa olla toinen asia. Sehän vaatii jo vähän valehteluakin pankissa.
 
Mulla on se käsitys, että asia ei ole ihan noin mustavalkoinen. Eli mikäli tulevaisuudessa vuokraa asunnon jossa on ASP-laina niin pelkästään menettää mahdollisen ASP-lainan korkotuen ja lainasta tulee tältä osin ns. tavallinen asuntolaina. Mitään taannehtivia sanktioita ei käsittääkseni tule eikä pankki voi eräännyttää lainapääomaa maksettavaksi tms.

Suoraan sijoitusasunnon ostaminen ASP-lainalla (ilman että siinä itse asuu hetkeäkään) saattaa olla toinen asia. Sehän vaatii jo vähän valehteluakin pankissa.

Alkuperäinen kysymys nimenomaan olikin, että voiko sijoitusasunnon ostaa Asp-lainalla ja tähän vastaus on että ei.
 
Jos on puolison kanssa yhteinen ASP-tili, niin voiko ostettavan asunnon omistussuhde olla silti halutessa jotain muuta kuin 50/50?

Ei voi. Jos ASP on molempien nimissä, eli ns. "yhteinen" niin silloin omistatte asunnon 50/50 ensioston yhteydessä ja tällöin molemmat käyttävät ensiosto-oikeutensa. Omistussuhteitahan voi sitten myöhemmissä vaiheissa varmaankin jakaa.
Jos taas ASP on vain toisen nimissä niin tällöin suhteet voi jakaa miten haluaa. Vinkkinä on, että säilyttääksenne toisen ensiasunnonosto-oikeuden, kannattaa laittaa iältään vanhemman osapuolen nimiin tämä ensimmäinen ASP.

Hiillostin pankkiväkeä näillä asioilla joku vuosi sitten ja kunnollisia vastauksia ei meinannut tulla. Osaa sanoo kyllä ja osa ei. Tehtiin avovaimon kanssa, sitten sellainen ratkaisu, että hän maksaa enemmän vuokraa jne. ja mä siirrän taas sitä enemmän ASP-tilille, joka oli siis minun nimissäni. Jos toinen siirtää ASP:lle tarkoitettuja rahoja tilillesi (jos tili on vain toisen nimissä) niin kannattaa summan kanssa olla tarkkana, ettei mennä lahjaveronpuolelle.
 
Okei, kiitos vastauksesta.

Mites jos ostaa asunnon johon joutuu ASP-lainan lisäksi ottamaan normaalin asuntolainan. Voiko tällöin kikkailla niin, että ASP-laina on kyllä 50/50, mutta toinen laina sitten vaikka vain minun nimissäni, jolloin omistaisin asunnosta enemmän kuin 50 prosenttia?
 
Okei, kiitos vastauksesta.

Mites jos ostaa asunnon johon joutuu ASP-lainan lisäksi ottamaan normaalin asuntolainan. Voiko tällöin kikkailla niin, että ASP-laina on kyllä 50/50, mutta toinen laina sitten vaikka vain minun nimissäni, jolloin omistaisin asunnosta enemmän kuin 50 prosenttia?

ASP-lainan saamisen edellytyshän on, että lainansaaja ostaa vähintään puolet huoneiston osakkeista. Tuossa esimerkissähän toinen hankkisi omistukseensa alle puolet huoneiston osakkeista joten hän ei olisi oikeutettu ASP-lainaan.
 
Okei, kiitos vastauksesta.

Mites jos ostaa asunnon johon joutuu ASP-lainan lisäksi ottamaan normaalin asuntolainan. Voiko tällöin kikkailla niin, että ASP-laina on kyllä 50/50, mutta toinen laina sitten vaikka vain minun nimissäni, jolloin omistaisin asunnosta enemmän kuin 50 prosenttia?

ASP-lainassa ei ole mitään hyötyä, egttä se olisi molempien nimissä koska ASP-lainan max määrä on sidottu asunnon ostohintaan ja säästöihin ei henkilökohtaisesti lainan ottajaan.
 
Kysytäänpäs täältä: tuli mieleeni, että jos ostan asunnon ennen, kuin olen saanut ASP-tilille kerättyä tuon 10%, saanko purettua ASP-tilin ja säästämäni rahat käyttöön, vai täytyykö silti odottaa tuo 2 vuotta ensi talletuksesta? Pankkina siis OP ja säästämistä takana noin vuosi.
 
Kyllähän tuon tilin saa koska vaan purettua jos ei ASP lainaa meinaa ottaa. Kertyneen koron silloin vaan menettää.
 
Kysytäänpäs täältä: tuli mieleeni, että jos ostan asunnon ennen, kuin olen saanut ASP-tilille kerättyä tuon 10%, saanko purettua ASP-tilin ja säästämäni rahat käyttöön, vai täytyykö silti odottaa tuo 2 vuotta ensi talletuksesta? Pankkina siis OP ja säästämistä takana noin vuosi.

Ilmeisesti tässä on siis tilanne, että rahaa on kyllä muualla kuin ASP-tilillä? Koska jos sulle on kertynyt 4 vuosineljännestalletusta, niin saat kyllä käsittääkseni väliaikaisen lainan, joka muuttuu ASP-lainaksi sitten, kun on 8 talletusta kasassa. Toki tuolle on varmasti jotain ehtoja, mutta jos kerta saisit tavallisen lainankin, niin varmasti saat tuon väliaikaisenkin. Eli ei tarvitse luopua ASP-lainasta sen takia, että haluat ostaa kämpän aiemmin. Toki sen tilin voit kyllä lopettaa milloin vaan, jos jostain syystä haluat. Jää vaan se lisäkorko saamatta.
 
Jäi siis yhden neljänneksen vajaaksi, mutta sain silti hyvän lainatarjouksen ja ns. unelmakämpän. Lähinnä mietin että joutuuko asuntolainaan lisäämään remonttivaraa, vai saanko tuon jo asp tilille säästämäni rahan käyttöön. Oplla kun on tuo 'rahat käytettävissä kahden vuoden jälkeen' -maininta.

E. Siis vuoden vajaaksi tuosta 4:stä neljänneksestäkin.
 
Jäi siis yhden neljänneksen vajaaksi, mutta sain silti hyvän lainatarjouksen ja ns. unelmakämpän. Lähinnä mietin että joutuuko asuntolainaan lisäämään remonttivaraa, vai saanko tuon jo asp tilille säästämäni rahan käyttöön. Oplla kun on tuo 'rahat käytettävissä kahden vuoden jälkeen' -maininta.

E. Siis vuoden vajaaksi tuosta 4:stä neljänneksestäkin.

1. ASP-tilille säästetyt rahat saat milloin tahansa käyttöön. Vaatii vain tilin purun. Saat peruskoron säästöille, mutta lisäkorko jää saamatta.

2. 4 vuosineljännestä saat täyteen teoriassa jo 6kk 1pv aikana (talletukset 31.3, 1.4, 1.7 ja 1.10) eli mitäs vi**ua nyt on tekeillä jos vuosi muka puuttuu?
 
Asunnon osto tulee meille ajankohtaiseksi keväällä/kesällä. ASP-tilillä on riittävästi säästöjä, mutta nyt pankissa käytyä selvisikin, että ASP-lainan saa ainoastaan asunnon arvolle. Tyhmänä kuvittelin ottavani lisäksi vielä 5-10k lainaa huonekaluihin ym. Kysymys kuuluukin pystyykö ASP-lainalla kikkailemaan mitenkään, että saisi enemmän kuin asunnon velaton hinta? Oletetaan, että asuntoa myydään 200k hinnalla, mutta saadaan tingittyä 195k, pystyykö tuon lainan kuitenkin saamaan jotenkin alkuperäiselle 200k? Vai tuleeko kysymykseen nyt ainoastaan jokin kulutusluotto ja millaisiakohan korkoja noille on tarjolla? Miten muut ASP-säästäjät ovat tehneet remonttien,huonekalujen ym. menojen kanssa jotka tulevat vielä asunnon ostohinnan päälle?
 
Asunnon osto tulee meille ajankohtaiseksi keväällä/kesällä. ASP-tilillä on riittävästi säästöjä, mutta nyt pankissa käytyä selvisikin, että ASP-lainan saa ainoastaan asunnon arvolle. Tyhmänä kuvittelin ottavani lisäksi vielä 5-10k lainaa huonekaluihin ym. Kysymys kuuluukin pystyykö ASP-lainalla kikkailemaan mitenkään, että saisi enemmän kuin asunnon velaton hinta? Oletetaan, että asuntoa myydään 200k hinnalla, mutta saadaan tingittyä 195k, pystyykö tuon lainan kuitenkin saamaan jotenkin alkuperäiselle 200k? Vai tuleeko kysymykseen nyt ainoastaan jokin kulutusluotto ja millaisiakohan korkoja noille on tarjolla? Miten muut ASP-säästäjät ovat tehneet remonttien,huonekalujen ym. menojen kanssa jotka tulevat vielä asunnon ostohinnan päälle?

Jos tähtäimessä on 200k asunto niin kannattaa huomioida, että ASP-lainan maksimi on Helsingissä 145k ja muualla sitten alempi, eli joka tapauksessa joudutte neuvottelemaan pankin kanssa toisesta lainasta.
Sitten on tietysti vielä aivan eri kysymys, että kannattaako nykyisessä taloustilanteessa ottaa yli 100% lainoja vaikka niitä pankki myöntäisi. Onhan tässä vielä aikaa säästää parin sohvan verran.
 
Kyseeseen meidän tapauksessa tulee tosiaan ASP-lisälaina, mutta mahdollinen skenaario melkolailla saman tapainen kuin OP:n sivuilta löytyvä esimerkki:
200 000 € asunto, muualta kuin Helsingistä. Omia säästöjä 20 000€, asuntolaina tarpeeksi 180 000 €.
ASP-säästöt: 20 000 €
Korkotukilaina: 100 000 €
ASP-lisälaina: 80 000 €
asunnon vakuusarvo: 140 000 €
valtiontakaus: 40 000 €

eli ei tarvetta lisävakuudelle. Tuo on perjaatteessa meille luvattu jo pankilta.

Onko tietoa voiko tuota ASP-lisälainaa saada yli "tarvittavan"? Menee hieman sekavaksi ehkä nämä kysymykseni, mutta itse olen melko pihalla tällä hetkellä.

Tilanne sellainen, että tulotaso on ihan hyvä kuten myös työnäkymät. Totta on tietysti, että voisi asua vielä vuokralla ja säästää. Tämän hetkinen asunto kuitenkin pieni ja pitäisi saada isompi esim. rivitaloasunto. Markkinoilta rivitalokolmioita ei kuitenkaan kaupungistamme juuri löydy ja ne mitä on tarjolla vuokra ~1k € eikä laatu päätä huimaa.
 
ASP-järjestelmään on muuten tulossa muutoksia esim. just noihin maksimilainamääriin. "Hallitus haluaa nostaa myös ASP-korkotukilainojen enimmäismääriä. Uudet enimmäismäärät ovat Helsingissä 180 000 euroa, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa 145 000 euroa ja muualla kunnissa 115 000 euroa."

ASP-järjestelmää rukataan: yläikäraja 39 vuoteen | Kauppalehti.fi

Oho! Pitkästä aikaa kuulen hallitukselta jotain järkeviä uudistuksehdotuksia :thumbs: Omaan elämääni ei tosin vaikuttaisi, ellen aikoisi max. 100 tonnin asunnon sijaan hakea max. 115 tonnin asuntoa. ASP-tili minulle avattiin 3 viikkoa sitten. Toistaiseksi siellä on vaatimattomat 200 euroa mutta esim. seuraavan vuokranmaksun yhteydessä teen sinne talletuksen ja veronpalautukset ajattelin siirtää kaikki sinne. Käyttötililläni on n. 3,3 tuhatta euroa, lienee syytä siirtää suuriakin summia ASP:lle koska normitilillähän nuo eivät korkoa kasva yhtä reippaasti.
 
Oho! Pitkästä aikaa kuulen hallitukselta jotain järkeviä uudistuksehdotuksia :thumbs: Omaan elämääni ei tosin vaikuttaisi, ellen aikoisi max. 100 tonnin asunnon sijaan hakea max. 115 tonnin asuntoa. ASP-tili minulle avattiin 3 viikkoa sitten. Toistaiseksi siellä on vaatimattomat 200 euroa mutta esim. seuraavan vuokranmaksun yhteydessä teen sinne talletuksen ja veronpalautukset ajattelin siirtää kaikki sinne. Käyttötililläni on n. 3,3 tuhatta euroa, lienee syytä siirtää suuriakin summia ASP:lle koska normitilillähän nuo eivät korkoa kasva yhtä reippaasti.

ASP-tilin korko huomioidaan sitten vaan jos ostaa sillä rahalla kämpän(olikohan korko jopa 5%?). Ja taisi olla 3000e mitä voi vuosineljänneksen(3kk) aikana maksimissaan ASP-tilille tallettaa, eli 1000e/kk. Ja ASP-tilillehän pitää 2v säästää ennenkun voi niitä rahoja käyttää kämpän ostamiseen että saa ASP-tilin hyödyt. Eli tuona aikana voi tallettaa maksimissaan 48kk x 1000e = 48 000e
 
Back
Ylös Bottom