Missasit pointin. Paremmin koulutetut ja varustetut armeijat on kyetty voittamaan ennenkin. Jopa niinkin primitiivisin keinoin kuin jouset ja keihäät vs ampuma-aseet. Espanja vs Inkat, Britannia vs Zulut. Suomessa suurella osalla miehistä on koulutus eli valloittajaa kohtaisi sissisodankäynti. Kun taas pieni palkka-armeija olisi nopeasti tuhottu.
Ja jos ei ole muuten tullut selväksi, katson että SUOMESSA paras puolustuskeino on asevelvollisuusarmeija. Asia olisi eri jos Suomen väkiluku olisi kolminkertainen jolloin palkka-armeijaa varten saataisiin kokoon tarpeeksi suuri miesvoima.
Sehän on selvää.
Kirjoittaja myös oletti, että kaikki asevelvollisuusarmeijan taistelijat kokevat tulleensa pakotetuksi. Joka on jo lähtökohdiltaan väärä oletus.
Ei vaan mitenkä palkka-armeija on homogeenisempaa kuin asevelvollisuusarmeija. Mihin tämä väite perustuu? Käsittääkseni ihmiset ovat yksilöitä kuuluivat he sitten samaan ammattikuntaan tai eivät. Eivät kaikki papitkaan tule keskenään toimeen vaikka ammatinvalintaan innoittava tekijä on niinkin iso kuin uskonto.
Myös Puolustusvoimat seuloo. Enkä nyt oikein keksi miten palkka-armeijasta pystyttäisiin seulomaan esim koulukiusaajat ja antisosiaaliset yksilöt. Huumeidenkäyttäjät ovat rikollisia jotka potkitaan pois myös nykyisestä Puolustusvoimista. Rikolliset? Tietääkseni tällä hetkelläkään Puolustusvoimissa ei ole yhtäkään vankeusrangaistusta suorittavaa yksilöä.
Miten? Jos ainut motivaatio on raha. Puolen vaihto on paljon todennäiköisempää tälläisen motivaation omaavalla. Kirjoittaja oletti että asevelvollisen ainoa motivaatio sotimiseen on rangaistuksen pelko tai kenttäoikeus, jotin otin vapaudeksi olettaa palkka-armeijan ainoaksi motivaatioksi rahan.
Totta. Minä en keksi tälle muuta syytä kuin kustannustehottomuus.
Niin no ei sitten käytetä perusteena amerikkalaista supersotilasta jota ei luodeilla pysäytetä jos näin ei todellisuudessa ole. Kirjoittaja ei tiedä mitään sotimisesta.
Pieni palkka-armeija tuhotaan myös hyvin nopeasti.
En jaksa tunkea nyt sanoja väleihin. Zulut kyllä voittivat britit Isandwanan taistelussa, mutta heillä olikin 10 kertainen ylivoima ja toisaalta britit aliarvioivat pahasti zulut siinä. Tämä ei kuitenkaan estänyt brittien lopullista voittoa zuluista.
Homogeenisuudella tarkoitan itse ainakin tässä, että palkka-armeijassa on huomattavasti vähemmän sellaista evvk jengiä, jotka ovat tuhoavat hyvin joukon taistelukurin.
Puolustusvoimat kyllä seulovat tarkemmin mitä ennen, mutta silloin kuin itse olin siellä 05 niin kyllä siellä silti oli valtavasti jengiä joka ei todellakaan kuuluisi sinne, en tiedä kyllä kuuluisinko itsekkään silloin, mutta ohi on
Sekoitat nyt hieman miestappiot ja joukkojen totaalisen tuhoutumisen, toki ammattiarmeijassa tulee tappioita ja voivat nekin tuhoutua, mutta tappioita tulee epätodennäköisemmin.
Vielä sen verta, että jos ja varmaan kun Suomeen joskus tulee arpa/ammattiarmeija niin NATO jäsenyys on silloin ehdoton. Tämä ihan siksi, että silloin armeija tulee teknillistymään ja NATO:sta saamme aseita ja koulutusta helpommin. Toki siinä tulee myös se NATO:n tuoma suoja.