Armoton dieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robert
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Voi jestas! Jokainen pystyy laihtumaan ja ylipainon syy on 99% ruokavaliossa ja asenteessa. tod.näk. olet fyysisesti surkeassa kunnossa ja oli paikka mikä tahansa niin siellä varmasti annetaan keinot harrastaa liikuntaa.

Lopeta nössöily ja kehitä itseäsi! Jos tahtoo niin pystyy! Tsemiä!

saliharjoittelulla ei ole mitään tekemistä läskin palamisen kanssa. tottakai se kuluttaa energiaa mutta aivan yhtä hyvin punttitreenin voi korvata jollakin muulla kulutuksella.

:anssi:

Jos pälli A ja pälli B treenaavat vaikka kolme varttia, ja pälli A polkee kuntopyörää ja pälli B tekee kokovartalotreenin punteilla, pälli A kyllä kuluttaa treenin aikana hieman enemmän, mutta pälli B kuluttaa seuraavan 48h aikana satoja kilokaloreita enemmän kuin pälli A.

Lähde (kohta Not Lifting Things Off the Floor):
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1392804

Noita vähärasvaisia kermankorvikkeitahan löytyy nykyään ihan kiitettävästi. Tietysti tomaattimurska varmaankin vieläkin parempi vaihtoehto.

Totta. Itse laitan yleensä molempia (= tomaattimurskaa + purkillista kohden puoli purkkia 5-7 % "kermaa" tuomaan koostumusta ja pehmentämään makua).

Tervehdys!

Minulla oli sinun ikäisenä aikalailla samankaltaisia ongelmia painoni suhteen. Pituttaa oli vajaat 180cm ja painoa n. 125kg. Aikamoinen ihravuori siis. Silloinpa minäkin tähän sivustoon tutustuin kun tulin hakemaan neuvoja laihdutukseeni ja kunnon kohottamiseen.

Oikeastaan, tässä ei ole mitään järin helppoa tietä. Itse aloitin vain vähentämään kaikkea paskaa pois elimistöstäni, Limsat, karkit, sipsit, popparit, pizzat ja muut pikaruoat armotta saivat jäädä. Tämä oli lähtökohta. Muuten sitten vähentelin kouluruoka/kotiruoka-annoksia reilumminkin. Laskeskelin karkeasti kalorit pyöristelemällä hieman ylöspäin. Ruokapäiväkirja oli kyllä kiistaton apu. :) Eli -1000kcal/päivä oli tavoitteena mennä ja niinhän sitä mentiin. Kiloja tippui tasaiseen tahtiin noin 1kg/viikko.

Liikunnan osasta senverran, että liikunta ei ole pakollista, kun ylipainoa on noinkin paljon, mutta se nopeuttaa ja ehdottomasti piristää. Sitä ei siis kannata unohtaa pois. Itse tykkäsin fillaroida kerran pari viikossa salilla kuntopyörällä tunnin putkeen hyvillä vastuksilla n. 35km/h (laskeskelin tämän matkan ja ajan kautta.). Mahtava kulutus, kohottaa kuntoa kun ei liian lujaa vetele. Toinen hyvä keino on rempseästi käydä tunnin tai kahden reippailla kävelyillä. Hyvä musiikki tahdittaa kummasti.

Sellainenkin vihje, että ei kaikkea hyvää ole pakko unohtaa pois. Itse halusin muutenkin laajentaa ruokailutottumuksiani ja löysin paljonkin herkkuja vähän eksoottisemmista lähteistä. ;) Kerran kahdessa viikossa on hyvä pitää välipäivä, milloin ottaa sen pizzan tai karkkipussin mitä nyt haluaakaan, kunhan ei ihan överimääriä syö silloinkaan. Alussa tosin suosittelen vetelemään sen ensimmäisen kuukauden ilman herkkuja, että totut siihen ruokailuun.

Laihdutustan ei myöskään ole dieetti vaan pysyvä elämäntapojen muutos. :) Useimmilla se paino tosiaan nousee takaisin, jos ei yhtään osaa katsoa ruokailun ja liikunnan perään. Itse pudottelin silloin 2v sitten 35kiloa ja aikaa meni n. 10kk. Nyt painan 89kg ja olen n. 182cm pitkä. Eli painoa ei ole tullut takaisin, vaikka elämä normalisoituikin tuosta laihiksesta yli vuosi sitten. Sen olen varmistanut lenkkeilemällä, tekemällä kuntopiiirä ja syömällä TERVEELLISTÄ perusruokaa sen verran kuin oikeasti on nälkä. Nyt olen taas ollut 2vk laihiksella, kun yritän saada loputkin rasvat pois. :) Tavoitteena painaa n. 80, minkä jälkeen aloitan aktiivisemman käynnin salilla lihaskunnon kannalta.

Mutta tsemppiä sulle paljon. Voin kertoa jotain vinkkejä, jos tulee ongelmaa tai estettä vastaan. Olen itse varmaan kokenut kaiken mahdollisen vastoinkäymisen laihikseni aikana niin voi olla jotain apua jopa vaatimattomista neuvoista. :)

saliharjoittelulla ei ole mitään tekemistä läskin palamisen kanssa. tottakai se kuluttaa energiaa mutta aivan yhtä hyvin punttitreenin voi korvata jollakin muulla kulutuksella.

kylläpäs on. Kun käyt salilla niin syöty ruoka ei mene vyötärölle vaan anabolisen tilan takia lihaksii, täten tämä auttaa rasvavarastojen vähennyksessä (noin lihavalla siten että ne eivät täyty) ja aerobisella tyhjenevät lisää:offtopic:

+ jo edellä mainittu ja lisäfaktoja:
1 kg lihasta kuluttaa 100 kcal vai oliko se 50 kcal vuorokaudessa. et kyl se vaa rasvan polttamista auttaa

sry kävin suihkus ja edit time meni jo.... ni siks 2 postii

kylläpäs on. Kun käyt salilla niin syöty ruoka ei mene vyötärölle vaan anabolisen tilan takia lihaksii, täten tämä auttaa rasvavarastojen vähennyksessä (noin lihavalla siten että ne eivät täyty) ja aerobisella tyhjenevät lisää:offtopic:

läskiä ei voi muuttaa lihakseksi, joten se turha pitää aluksi ottaa pois. Myöskään itse lihas ei poista itsessään rasvaa, vaan isommat lihakset=suurempi energian kulutus. Bodaus onkin rasvattoman kehonpainon nostoa

.. ehkä tarkoitit samaa:piis:

Jos meinaapi pelkällä ruokavalion muuttamisella laihduttaa niin saat kyl laskea seuraavan kahden vuoden ajalle sen laihtumisen jos mitenkään normaalipainoon meinaat päästä :lol2: Ruokavalion siivoaminen on kyllä hyvä tapa aloittaa laihdutus, se on totta.

Eli liikuntaa vähän peliin niin alkaa olokin parantua! Ei täällä kukaan ole aloittanut himokuntoilua nollasta vaan jokainen on joutunut hiljalleen pohjilta nostamaan kuntoa. Aloitat siitä että 30min harrastat joka päivä liikuntaa, ihan sama mitä ja vaikka kuinka hidasta. Ei tarvi vetää hikilenkkejä vaan rennosti pyöräilet tai käveleskelet tai mitä harrastusmahdollisuuksia onkaan. Kuntosali sopisi erinomaisesti ohjelmaan pari-kolme kertaa viikossa. Tietenkään ei ihan joka päivä tarvitse harrastaa liikuntaa, jos tuntuu että joku päivä ei jaksa niin voi vetää lepoa, kunhan niitä lepopäiviä ei tule yhtä useampaa kerralla ilman tosi hyvää syytä.

Siitä se lähtee, vähän kerrallaan! Itsekkin painoin 16-vuotiaana 90kg, ei ollut helppoa sekään, olis vain tajunnut itsekin sillon että ei se paino parissa kuukaudessa lähde pois vaan pitää ihan maltilla säännöllisesti kuntoilla ja olla syömättä turhia karkkeja ja limppareita niin muutaman kuukauden jälkeen alkaa jo olla selvästi hoikempi. Eli elä hätäile, otat vaan terveet tavat käyttöön niin ennemmin tai myöhemmin olet paljon paremmassa kunnossa.

Omasta mielestä tuo ikä on juuri sitä parasta aikaa pudottaa painoa. Itsekkin olin 16-vuotiaana 100 kiloinen pullukka ja neljässä kuukaudessa pudotin siitä 25 kiloa pois. En edes dietannut, aloitin vain salilla käynnin. Ruokailu ei muuttunut mitenkään dramaattisesti, saatoin ehkä syödä jopa enemmän kuin ennemmin.

läskiä ei voi muuttaa lihakseksi, joten se turha pitää aluksi ottaa pois. Myöskään itse lihas ei poista itsessään rasvaa, vaan isommat lihakset=suurempi energian kulutus. Bodaus onkin rasvattoman kehonpainon nostoa

.. ehkä tarkoitit samaa:piis:

nimenomaan.

Kuten tuossa aikasemmin kirjoitin niin ei se bodaus itsessään rasvaa polta ellei ole dietillä. Vaan se hyöty tulee 1. energian kulutuksesta. 2. lihasten kasvuun tarvittavasta energiasta joka otetaan saadusta ruuasta, tällöin ruuasta menee vähemmän varastoon. jos ollenkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kouluruokaa en syö ollenkaan. Kotona perunaa + jtn perus roinaa päälle.

Uusio, en usko että se on peruskoulusafkaa vaan ihan terveellistä ruokaa.

Minusta juuri peruskoulusafka on ihan terveellistä ruokaa. Ruokiin käytetyn rahan puitteissa ravintoarvot ovat erinomaiset (en nyt selitä että olisivat täydelliset kuntoilijan kannalta, vaan taloudellisesta näkökulmasta).

Jotenkin vaan tuntuu, ettet nyt rehellisesti sano, mistä ruuista perus ruokavaliosi koostuu. On nimittäin aika epätavallista, että saa itsensä tuollaiseen kuntoon annoksilla, jotka koostuvat "perunasta + perusroinasta päälle". Kuulostaa kumminkin ihan terveelliseltä kotiruualta, jota pitää syödä aika kiitettävästi päästäkseen 110kg painoiseksi. Jos/kun ruokavaliossasi on liikaa herkkuja eli pääasiassa liikaa sokeria (nopeita hiilihydraatteja) ja rasvaa sisältäviä ruokia, niin ota nyt hyvä mies maalaisjärki käteen ja vähennä niiden määrää. Tai vielä parempaa, jätä ne kokonaan vaikka kuukaudeksi pois ja katso vaakaa kurituksen jälkeen.

Nimittäin ihminen tottuu kaikkeen. Itse olet todennäköisesti totuttanut itsesi liikunnattomaan ja liikaa epäterveellisyyksiä sisältävään ruokavalioon. Kun jättää herkut osin pois, esim. vain yhtenä päivänä viikossa aluksi napsit herkkuja kohtuudella, niin kyllä siihen tottuu suht nopeasti. Se on vain asenteesta kiinni.

Sama juttu liikunnassa. Koska painat kuitenkin suht paljon ja lienet ollut pitkään vähän liikuntaa harrastanut, mielestäni olisi järkevintä aloittaa ihan arkiliikunnan lisäyksellä. Esim. kävele bussin sijaan jne. Mitään lenkkiä en missään nimessä edes suosittelisi. Polvesi mm. olisivat todennäköisesti kovilla ja tuossa kunnossa motivaatio liikkumiseen laskisi nopeasti, lenkkeily kun ei ole erityisen hauskaa kuin hyväkuntoisilla. Ainakin näin olen itse asian huomannut, kun sen aloitin.

Eli tiivistettynä: Käy läpi ruokavaliosi. Vähennä rasvan ja sokerin määrää. Korvaa ruokahaluasi terveellisimmillä ruuilla (esim. mainitsemasi liha-makaroonin ravintoarvot saa kohotettua huomaamatta lisäämällä sekaan purkin raejuustoa, tomaattimurskaa tms. saisit noita vihanneksiakin ja suojaravinteita). Lisää kevyen liikunnan määrää, painon laskiessa lisää tehoa ja huomaa, kuinka hyvä olo siitä tuleekaan!

Toivottavasti ei Roberttia haittaa, mut lisään tähän nyt oman tilanteen ja toivoisin teiltä neuvoja mullekkin. :) Joo eli oon 16v n.177/104 eli liikaa painoa löytyy :(. No vanhemmat ja koulun terkkari on ehdotellu jo vaikka kuinka pitkään painonpudotusta ja olen sitä myös koittanukki, mut muutaman päivän jälkee loppunu innostus ja siirtyny takas epäterveellisille tavoille. Toissailtana kuitenki napsahti päässä, että haluan oikeasti laihtua, joten eilen alotin ns. dietin. Eilinen päivä meni näin: herätys 7:00, 9:00 1reissumies koulussa aamupalaksi välissä oli kinkku,juusto,salaatinlehti,kurkkua, sit seuraava ruoka kotona n.14:00 perunamuusia + 3vasikankotletin kokoista pihviä, 15:00 tein 50vatsaa 50selkää 50kyykkyhyppyä, sitte n. 18:00 banaani ja n.20:00 omena ja sit illalla vielä uudestaan 50vatsaa, 100selkää ja 50kyykkyhyppyä + paljon vettä join päivän aikana.

Tänää sit menin suoraa herättyäni (12:30) aamukävelylle n.35min, sen jälkeen 1ruisleipä ja päällä kinkku+juusto+kurkku, sitte 16:30 söin lasagnen tosin sitäkään en hirveästi ottanu, äsken tein sarjan 50vatsaa 100selkää ja 50kyykkyä, aattelin, että syön sitte ku tulee nälkä niin vaikka banaanin ja illalla omenan ja sen jälkee iltakävely.

Itekki koneella vaan istun kaiketpäivät näin talvisin. Kesällä sit tuleeki urheiltua jo suht paljon, mut esim viimekesänä kävin useana päivänä mäkkärissä yms ni sinne ne kulutetut kalorit sitte meniki :/. Eli mitä ootte mieltä tosta rytmistä? Ennen tätä diettiä söin todella useasti karkkia, lähes jokapäivä limua jne.

Aivan kauhea dietti jos totta puhutaan. Lue tämä.

Toivottavasti ei Roberttia haittaa, mut lisään tähän nyt oman tilanteen ja toivoisin teiltä neuvoja mullekkin. :) Joo eli oon 16v n.177/104 eli liikaa painoa löytyy :(. No vanhemmat ja koulun terkkari on ehdotellu jo vaikka kuinka pitkään painonpudotusta ja olen sitä myös koittanukki, mut muutaman päivän jälkee loppunu innostus ja siirtyny takas epäterveellisille tavoille. Toissailtana kuitenki napsahti päässä, että haluan oikeasti laihtua, joten eilen alotin ns. dietin. Eilinen päivä meni näin: herätys 7:00, 9:00 1reissumies koulussa aamupalaksi välissä oli kinkku,juusto,salaatinlehti,kurkkua, sit seuraava ruoka kotona n.14:00 perunamuusia + 3vasikankotletin kokoista pihviä, 15:00 tein 50vatsaa 50selkää 50kyykkyhyppyä, sitte n. 18:00 banaani ja n.20:00 omena ja sit illalla vielä uudestaan 50vatsaa, 100selkää ja 50kyykkyhyppyä + paljon vettä join päivän aikana.

Tänää sit menin suoraa herättyäni (12:30) aamukävelylle n.35min, sen jälkeen 1ruisleipä ja päällä kinkku+juusto+kurkku, sitte 16:30 söin lasagnen tosin sitäkään en hirveästi ottanu, äsken tein sarjan 50vatsaa 100selkää ja 50kyykkyä, aattelin, että syön sitte ku tulee nälkä niin vaikka banaanin ja illalla omenan ja sen jälkee iltakävely.

Itekki koneella vaan istun kaiketpäivät näin talvisin. Kesällä sit tuleeki urheiltua jo suht paljon, mut esim viimekesänä kävin useana päivänä mäkkärissä yms ni sinne ne kulutetut kalorit sitte meniki :/. Eli mitä ootte mieltä tosta rytmistä? Ennen tätä diettiä söin todella useasti karkkia, lähes jokapäivä limua jne.

älä kuuntele, ei tuo nyt "aivan kauhea dietti" ole, todellakaan! sähän liikut etkä syö liikaa, et kuitenkaan syö tarpeeksi ja elimistösi voi mennä tukkoon. Etkai tunne suurta näläntunnetta ?
Kuitenkin ehdottaisin seuraavia:

1. Ota tonne illan hedelmiin jotan proteiinia mukaan, esim raejuustoa, eläinten lihaa tms.

2. Syö useita kertoja päivässä, n. 3 kertaa päivässä syöminen ei ole välttämättä kaikista eniten aineenvaihduntaa boostaavaa. Vähennä siis annosten kokoja samalla kun lisäät ruokailukertoja päivässä. Tämä yksinään teki minulle kaikista suurimman muutoksen paremmalta näyttämisen saralla (bodybuilding.comissa neuvottiin tekemään näin) Noin 6-8 "ateriaa" eli ruokailukertaa on dietillä hyvä määrä päivässä.

3. Vaihda selkä/vatsa/kyykkyhyppyharjoitukset saliharjoitteluun! :kippis1:

älä kuuntele, ei tuo nyt "aivan kauhea dietti" ole, todellakaan! sähän liikut etkä syö liikaa, et kuitenkaan syö tarpeeksi ja elimistösi voi mennä tukkoon. Etkai tunne suurta näläntunnetta ?
Kuitenkin ehdottaisin seuraavia:

1. Ota tonne illan hedelmiin jotan proteiinia mukaan, esim raejuustoa, eläinten lihaa tms.

2. Syö useita kertoja päivässä, n. 3 kertaa päivässä syöminen ei ole välttämättä kaikista eniten aineenvaihduntaa boostaavaa. Vähennä siis annosten kokoja samalla kun lisäät ruokailukertoja päivässä. Tämä yksinään teki minulle kaikista suurimman muutoksen paremmalta näyttämisen saralla (bodybuilding.comissa neuvottiin tekemään näin) Noin 6-8 "ateriaa" eli ruokailukertaa on dietillä hyvä määrä päivässä.

3. Vaihda selkä/vatsa/kyykkyhyppyharjoitukset saliharjoitteluun! :kippis1:

Mimmosta ruokailua sitte suosittelette? Ymmärsin, että pitäis syödä se normaali ateria, mut sen vaa jakaa sit n.4 osaan ja syö tunnin-parin välein ne?
Ja sit viel tohon salikäyntiin, että mitä siel salilla kannattais sit tehä, jotta hyötyisi mahdollisimman paljon? Ja sit tost iltasyömisestä ni kannttaako se/ne hedelmät syödä ennen vai jälkeen ilta liikunnan?

esim:

aamupala: 100g kaurapuuroa. Tonnikalaa/raejuustoa/kananmunia niin että proteiinia tulee noin 25-35g.

seuraavana välipala 3 tunnin päästä syömisestä: raejuusto purkki, pieni.

Kouluruoka, puol lautasellista salaattia ja loput ruokaa, niin paljo ku mahtuu, ite ainaki vedän noi. Siis lautaselle, ei itteensä :D
(koittakaa kerätä kaikki liha aina kouluruuasta, jättäkää keitoissa perunat muille, ja ottakaa lihaa aina yli rajoitusten) Kouluruoka on erinomainen tilaisuus tankata hiilareita toiseen otteeseen että jaksaa loppupäivän ja treenin ilman, sekä kerätä oiva läjä proteiinia!
3h kouluruuasta: raejuustopurkki/tonnikalapurkki

himassa: joku lämmin ateria

3h lämpimästä ateriasta raejuustopurkki/tonnikalapurkki/kananmunia, kokonaisia. (tyhmintä on alkaa karttaa HYVIÄ rasvoja kuten munissa, kalassa ja pähkinöissä, tyydyttyneitä pitää pelätä!)

Perheen iltaruoka, mutta vähän hiilareita lautaselle. Eli klo 17 jälkeen suosittelen jättämään hiilarit pois / vähentämään runsaasti: perunat, riisi, pasta yms leivät POIS POIS POIS!!!

Iltapalaksi jotain proteiinipitoista + oliiviöljyä ruokalusikallinen / 2, riippuen siitä miten päivällä on saatu rasvaa. EIKÄ YHTÄÄN HIILARIA!!!

Rasva on tärkeää että kehon hormonituotanto pystyy toimimaan (ninim. kokemusta on. Tunsin kuin uudelleen syntyneeksi kun otin rasvat ruokavalioon mukaan: minusta tuli oikea testogorilla, ainakin sen aikaa tuntui, 3 viikkoa, kunnes keho tottui :D)

Lisäksi hiilareista sen verran että itse kartan niitä kaikilla muilla aterioilla paitsi aamiaisella / kouluruualla, kun olen dietillä. Keho ottaa hiilareita aamulla ja treenin jälkeen isolla kädellä vastaan, noin 3-4 tuntia heräämisestä on aika ottaa hiilarit. Palautusjuomassa on myös hiilareita jos/kun olen treenannut. Palautusjuomaa en sisältänyt ruokaohjeisiin, mutta suosittelisin sen olevan n. 0.7g hiilaria/ rasvaton painokilo ja puolet tästä määrästä proteiinia. Omani on dietillä n. 30-50g maltoa ja 2dl heraa, paljon siinä sitten olikaan prodea, tarpeeks mulle :D

joo ja palailen jos muistuu jotain... mut se aerobinen joka toinen päivä on must jos haluaa tiputtaa painoa nopeasti. Tässä iässä se on vielä aivan mahdollista!

loistavia ohjeita Migelangelo täällä jakanut :) Kyllä se vaan niin on että kun pistää ruokavalion järjestykseen ja liikkuu, niin varmasti laihtuu.

Tsemppiä Omiisille ja Robertille :thumbs:

Hommaa joku kuntopyörä/stepperi/crosstrainee tyylinen ratkaisu himaan. Sijoita laite sellaiseen paikkaan, että voit kuunnella musiikkia ja/tai katsoa televisiota samalla. Käytä laitetta aamulla ennen syömistä 10min 5-7 aamuna viikossa. Lisää kahden viikon jälkeen aikaa 10min niin kauan, että joka aamu käytät laitetta 30-40min. Ei vaadi hirveitä uhrauksia ja kunto kohentuu vauhdilla ja painokin tippuu aivan varmasti vauhdilla.

Täällä on annettu hyviä neuvoja, mutta tahtoisin silti itsekin painottaa vielä ihan muutamia perusasioita. Mielestäni on nimittäin hieman turha lähteä hifistelemään siinä vaiheessa, kun perusasiat ovat vielä hukassa.

Jos ylipainoa löytyy tuonkin verran, niin ennemmin suosittelisin ottamaan rauhallisen lähestymisen laihduttamiseen ja liikunnan aloittamiseen. Tiedän: tylsää. Mutta olen jonkin verran salilla työskennellessäni nähnyt niitä, jotka päättävät pistää itsensä kuntoon hetkessä. Usein aloitus on todella kova: ruokavalio pistetään uusiksi yhdessä päivässä ja liikuntaan tottumaton alkaa liikkumaan monta kertaa viikossa / päivittäin. Useimmiten tästä seuraa kyllästyminen ja helposti palataan vanhoihin tapoihin.

Jos ruokavalio on pyllyllään, niin lähtekää korjaamaan sitä ihan perusteista: opetelkaa ruokien perusarvot, syökää usein, mutta pienentäkää annoksia. Perusruoallakin tehdään jo muutoksia, jos aikaisemmin on mussuteltu naposteltavaa pitkin päivää. Selvät ruoka-ajat, hyvää perusruokaa ja napostelut pois.

Liikunta on mitä ihaninta hommaa, mutta etsi ennen kaikkea itsellesi laji josta nautit. Jos vain katsot esim. juoksun kuluttavan kaloreita tehokkaasti, mutta se maistuu sinulta puulta, niin etsi toinen laji. Älä pakota itseäsi harrastamaan sellaista liikuntaa, josta et nauti. Se tuskin tulee kestämään kovinkaan pitkään. Painoharjoittelu on parhain tapa muokata omaa kehoaan, mutta ihan alkuun voi olla kaikkein tehokkainta panostaa enemmän aerobiseen ja painon laskemiseen.

Tsemppiä teille molemmille ja käyttäkää hyväksi erinomaisen palstan tietoutta!:)

Suositut

Back
Ylös Bottom