Armeija marssii vatsallaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
KOTIMAA YLE24 TIISTAI

Alokkaiden kunto huonontunut yhä

Varusmiespalveluksensa aloittaneiden
kunto on painunut ennätyksellisen
huonoksi ja samalla paino lisääntynyt,
kertoo Puolustusvoimien tuore tilasto.

Cooperin eli 12 minuutin juoksutestin
keskitulos oli tänä vuonna
palvelukseen astuneilla 2 430 metriä.

Myös hyvään ja kiitettävään tulokseen
juoksussa pystyvien määrä on romahtanut
parissakymmenessä vuodessa
74 prosentista 35 prosenttiin.

Tänä vuonna palvelukseen astuneiden
keskipaino kipusi 75,18 kiloon, eli
alokkaiden keskipaino on noussut
kymmenessä vuodessa 4,5 kiloa.

Onko Suomen armeija rähmällään? Mikä neuvoksi? :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä voisin melkein suoraan syyttää suomen lähes järjetöntä koulutusta. Eli kouluun uppoaa niin paljon aikaa ettei oikeen jouda pahemmin kuntoilla jos meinaa tulevaisuudessa johonkin ammattiin valmistua. Eikö esimerkiksi lukiolaiset mene armeijaan kirjoitusten jälkeen? Eli siellä on luettu pitkät ajat kuntoilun sijaan joka on ihan järkevää.. ammattikoululaiset puolestaan viettävät päivät työharjoittelussa (yleensä taitaa olla 7.00 - 15.30) joten saattaa olla vähän veto pois jos vielä lenkille pitäisi lähteä...

Toki ainahan voisi järjestää itselleen sopivan välin kuntoilla.. mutta monille tämä ei ole mahdollista ja muutenkin tällainen on todella rasittavaa ja aiheuttaa yleensä loppuun palamisen..

PS. Olisi muuten todella kiva nähdä toisen todella paljon koulutukseen panostavan maan samanikäisten kaverien tuloksia näissä samoissa testeissä. Japania tarkoitan. Saattaa olla niin että Suomi veisi voiton 100-0 tässä kilvassa.. muttei kuitenkaan koulutuksessa pärjäisi.

Kyllä minä ainakin ehdin lukion ohessa jotenkuten kuntoilla (lue 6kertaa viikossa jotain liikuntaa), mutta kun tulee lukiosta tekee läksyt ja esseet ja muut paskat pois täytyykin sitten äkkiä lähteä jotain liikuntaa harjoittamaan ja auta armias jos en 2 tunnin krav maga harjotusten tai lenkin jälkeen välttämättä jaksa sitä englannin kappaletta suomentaa, niin opettajat haukkuvat laiskaksi paskaksi josta ei tule koskaan mitään. On se hyvä että kannustetaan liikkumaan :curs:

Mitä sitten vaikka onkin huono kuntoista porukkaa, mitä haittaa siitä on armeijalle, sotaa tuskin enään tulee, ja jos tulee niin eiköhän suurin osa suomalaisista raukoista juokse kuitenkin tuonne ruotsin puolelle vaikka ollaankin niin isänmaallisia muka.

Amerikan Jeesus sanoi:
Tästä voisin melkein suoraan syyttää suomen lähes järjetöntä koulutusta. Eli kouluun uppoaa niin paljon aikaa ettei oikeen jouda pahemmin kuntoilla jos meinaa tulevaisuudessa johonkin ammattiin valmistua.

Toki ainahan voisi järjestää itselleen sopivan välin kuntoilla.. mutta monille tämä ei ole mahdollista ja muutenkin tällainen on todella rasittavaa ja aiheuttaa yleensä loppuun palamisen..

PS. Olisi muuten todella kiva nähdä toisen todella paljon koulutukseen panostavan maan samanikäisten kaverien tuloksia näissä samoissa testeissä. Japania tarkoitan. Saattaa olla niin että Suomi veisi voiton 100-0 tässä kilvassa.. muttei kuitenkaan koulutuksessa pärjäisi.

Et taida ihan tosissasi olla tämän väitteesi kanssa? :)

Eiköhän se liikunnan riemu ala löytymään niistä mahdollisuuksista, joita lapsuuden ja kouluajan aikana nuorille tarjotaan. Selkeät käyttörajoitukset konsolien tms. pelaamiselle ja mahdollisimman paljon uusia kokemuksia eri liikuntalajien osalta. Aktiivista otetta siis niin koteihin kuin kouluihinkin...

Aimotarmo sanoi:
Et taida ihan tosissasi olla tämän väitteesi kanssa? :)

Eiköhän se liikunnan riemu ala löytymään niistä mahdollisuuksista, joita lapsuuden ja kouluajan aikana nuorille tarjotaan. Selkeät käyttörajoitukset konsolien tms. pelaamiselle ja mahdollisimman paljon uusia kokemuksia eri liikuntalajien osalta. Aktiivista otetta siis niin koteihin kuin kouluihinkin...

Mitenkäs, jos autettaisiin lapsia löytämään se ns."oma laji" oli se sitten jalkapallo, salibandy tai vaikka uimahypyt kunhan lapsi siitä tykkää eikä olla liikkeellä sillä:"nyt lenkille tai saat remmiä" asenteella.

Amerikan Jeesus sanoi:
Tästä voisin melkein suoraan syyttää suomen lähes järjetöntä koulutusta. Eli kouluun uppoaa niin paljon aikaa ettei oikeen jouda pahemmin kuntoilla jos meinaa tulevaisuudessa johonkin ammattiin valmistua. Eikö esimerkiksi lukiolaiset mene armeijaan kirjoitusten jälkeen? Eli siellä on luettu pitkät ajat kuntoilun sijaan joka on ihan järkevää.. ammattikoululaiset puolestaan viettävät päivät työharjoittelussa (yleensä taitaa olla 7.00 - 15.30) joten saattaa olla vähän veto pois jos vielä lenkille pitäisi lähteä...

:anssi: ja höpöhöpö. Aikaa on aivan varmasti. Tuollainen "ei ole aikaa" selitys on pelkästään tekosyy, ei muuta :curs:. Lukiolaisella on aivan varmasti joka päivä 1h aikaa hoitaa kuntoaan, sama homma ammattikoululaisella.

Onko koulu tosiaan muuttunut niin raskaaksi? No ei varmasti ole.

edit. Hidas

tiny_tinman sanoi:
Mitenkäs, jos autettaisiin lapsia löytämään se ns."oma laji" oli se sitten jalkapallo, salibandy tai vaikka uimahypyt kunhan lapsi siitä tykkää eikä olla liikkeellä sillä:"nyt lenkille tai saat remmiä" asenteella.

Ööh!

Enkös minä juuri tuosta kirjoitellutkin? :rolleyes:

Ainakin rivien välistä noin kirjoitukseni piti ymmärtää. :)

Amerikan Jeesus sanoi:
Tästä voisin melkein suoraan syyttää suomen lähes järjetöntä koulutusta. Eli kouluun uppoaa niin paljon aikaa ettei oikeen jouda pahemmin kuntoilla jos meinaa tulevaisuudessa johonkin ammattiin valmistua.

Et voi olla tosissas??? Ei se opiskelu lukiossa/amiksen työharjoittelu nyt niin rankkaa ole. Tolla logiikalla ei myöskään kukaan työssäkäyvä jaksa ikinä treenata mitään, sillä kuluuhan siihenkin 8h/päivä (mikä on kuitenkin enemmän kuin keskiverto lukiolaisen koulupäivä).

Koulua voi kyllä osaltaan syyttää mutta mielestäni syy on siinä että koulussa ei nykyään juuri liikuntaa ole, ja jos on niin kurssimuotoisessa opetuksessa voit käydä kaikki liikunnat teoriassa alta pois heti ensimmäisen puolen vuoden aikana. Tällöin loppuaikana ei tarvitse liikkua ollenkaan kouluaikana jos ei halua. Kuitenkin liikuntaa tärkeämpää olisi mielestäni lisätä terveyskasvatusta (mitä onkin ymmärtääkseni tehty/ollaan tekemässä). Koska koululiikuntaa ei voida ikinä tarjota siinä määrin että siitä olisi kunnon kohottamisen kanssa mitään tekemistä (esim. 3x/vko á 45min) tulisi panostaa sen sisältöön, eli tarjota muitakin lajeja kuin sählyä ja jalkapalloa jotta saataisiin liikuntakipinä nuorillle.

On tuohon huonoon kuntoon tietenkin syynä myös se että nykyään on niin paljon muitakin virikkeitä kuin ulkoilu (esim. pakkotoisto.com).

Edit:
neutraali sanoi:
Mitä sitten vaikka onkin huono kuntoista porukkaa, mitä haittaa siitä on armeijalle, sotaa tuskin enään tulee, ja jos tulee niin eiköhän suurin osa suomalaisista raukoista juokse kuitenkin tuonne ruotsin puolelle vaikka ollaankin niin isänmaallisia muka.

Vaikka tossa sun kommentissa toivottavasti onkin huumoria mukana niin kommentoin silti.

Toisaalta intti on kuitenkin melko hyvä läpileikkaus suomalaisista nuorista miehistä ja jos ne on rapakunnossa niin tulee kalliiksi yhteiskunnalle ilman sotaakin (sairaudet yms.).

Heh.. Enpä ollu tosissani. Teki mieli vähän kokeilla miten porukka tähän suhtautuu kun noin hienot selostuksetkin kirjoitin ;)

Jatkakaa vaan.

Hmm... löytyykö noista kuntoluvuista aiemmilta vuosilta jotain vertailumateriaalia?

En muuten pistäisi tuota pelkästään elintason tai koulutuksen piikkiin, on se kumma jos armeija ei itse pysty nostamaan varusmiesten kuntoa... :whip: ;)

Aimotarmo sanoi:
Ööh!

Enkös minä juuri tuosta kirjoitellutkin? :rolleyes:

Ainakin rivien välistä noin kirjoitukseni piti ymmärtää. :)

Olis varmaan pitäny se lukea toiseenkin kertaan, tätä se on kun väsyneenä paskaa kirjottelee :D

Kuntoilu on vain omasta halusta kiinni! Jos todella haluaa harrastaa jotain niin sen ajan saa revittyä aina jostain päin päivää. Tietysti koulutyöt täytyy tehdä, mutta pienellä järjestelyllä nekin hoituvat omalla painollaan. Itse olen huomannut sen, että mitä enemmän on kiinni jossain harrastuksessa sitä paremmin tulee myös koulu hoidettua.
Vanhemmilla on kuitenkin se viimeinen vastuu siihen, että laittaa lapsensa jo pienestä pitäen urheilemaan. Tietysti joillakin vanhemmilla ei yksinkertaisesti ole aikaa,varaa tai halua panostaa asiaan, mutta sille ei sitten voi mitään. Terve pakottaminen on lapsen urheiluun liittyen hyvä asia, jotta syntyisi koko elämän kestävä tapa liikkua.
Omalla kohdallani oli varmasti hyvä asia jättää ne pelikoneet ostamatta silloin kuusi vuotiaana. Olisi voinut jäädä useamman vuoden uinnit väliin.

Koulussa sais kyllä todellakin olla enemmän liikuntaa. Nyt lukion ekalla valitsin tämän vuoden kaikki liikunnan kurssit, kolme siis. Kaks näistä kursseista levittäytyy koko vuodelle, joka tarkottaa yhtä kaksoistuntia viikossa koko vuoden ajan. Kolmas suoritetaan parilla viikonloppuretkellä eli mennään esim päiväks laskettelemaan. Aika vähäseks jääpi siis :(

Turisas sanoi:
Koulussa sais kyllä todellakin olla enemmän liikuntaa. Nyt lukion ekalla valitsin tämän vuoden kaikki liikunnan kurssit, kolme siis. Kaks näistä kursseista levittäytyy koko vuodelle, joka tarkottaa yhtä kaksoistuntia viikossa koko vuoden ajan. Kolmas suoritetaan parilla viikonloppuretkellä eli mennään esim päiväks laskettelemaan. Aika vähäseks jääpi siis :(
Liikuntaa voisi kyllä lisätä, mutta voisipa sitäkin käydä tenttimällä itsenäisesti. Itse koin koulun liikuntatunnit aivan turhiksi, koska ne sijoittuivat aina iltaan tai aamuun. Jäi aamutreenit aina lyhyemmiksi kun piti raahautua kouluun pelleilemään. Samoin myöhästyin iltapäivällä harjoituksista jos liikkaa oli viimeisenä. Tietysti tämä riippuu paljon opettajasta, joka meillä sattui olemaan hieman mulkku. Aina oli pakko tulla ajoissa vaikka olisi ollut paljon tehokkaammat omat treenit. Tenttimisen pitäisi olla mahdollista vain niille jotka pystyvät todistamaan muun harrastuksen.

Yksi sana: tietokone. Sen takia noi tulokset on säälittäviä. Kyllä niitä läskejä koulussa on aivan mahottomasti. Pitää tässä nyt itse machoilla että kyllä se 2900 metriä menee eli aika paljo yli ka.

Vähemmän muita aineita ja enemmän liikuntaa. Sais liikunnanopettajat olla enemmän käskyttäviä

Ei ihme ku yläasteella jne. viikossa 2h liikuntaa, keilailua.

Aika järkyttävän huono tuo tulos on kyllä keskiarvoksi. Mietin tässä että paljonkohan mahtaisi olla pakkislaisten keskiarvo? Epäilisin ettei sekään yllä 3000 metriin.

eipä ollut sissi / tiedustelukomppaniassa tuota ongelmaa =D mitään kun ei tarvitse itse liikkua niin ei ole ihme että hukutaan läskiin. autolla kouluun ym.. mun mielestä kaupunkiseudun alokkaat oli jopa kovemmassa kunnossa kuin syrjäkyliltä olleet.

itse pidin liikuntaa ala-asteella niin itkussa valittivat että oli liian rankkaa. opetin heille pallon heittämistä ja pesäpallon syöttöä. millaistahan heillä muilla liikuntatunneilla oli..

itse kun olin ala-asteella ei heittelyä tarvinnut opetella, pesäpalloa kun pelattiin lähes koko koulun voimin myös koulun jälkeen.

Pitää ottaa myös huomioon että kaikkia ei nappaa juosta tuota cooperia tosissaan. Kun olin intissä moni hyväkuntonenkin jätkä vaan hölkkäsi/käveli cooperissa. Meidän tuvassa oli ihan ok-kuntosia jätkiä, suurin osa juoksi cooperissa jotain väliltä 2700-3100. Koululiikuntahan on pelkkä vitsi, itsekin kun olin lukiossa niin suurin osa vaan istuskeli ja teki kaikkea muuta kuin urheili.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom