Armeija kirjekurssina!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneksi Suomen armeija ei ole samanlainen kuin Venäjällä jossa touhu ylittää järjen ja kohtuuden rajat.
Mutta,jos porukkaa aletaan kotiuttaa nettiriippuvuuden tähden niin jossain mättää ja pahasti.On toki tiedossa,että tämän päivän nuorten miesten joukossa on valtava määrä vastuuntunnottomia paskahousuja,mutta ei kai armeijan pidä niiden tasolle vajota.
Jos "mies" edustaa ainesta joka ei pysty selviytymään edes 6kk varusmiespalveluksesta,vedoten nettiin tai vastaavaan,niin sellaisesta kastemadosta ei ole yhteiskunnalle muuta kuin haittaa.Eli periksiantaja ja rutisija perusluonteeltaan.

Jarek sanoi:
Onneksi Suomen armeija ei ole samanlainen kuin Venäjällä jossa touhu ylittää järjen ja kohtuuden rajat.
Mutta,jos porukkaa aletaan kotiuttaa nettiriippuvuuden tähden niin jossain mättää ja pahasti.On toki tiedossa,että tämän päivän nuorten miesten joukossa on valtava määrä vastuuntunnottomia paskahousuja,mutta ei kai armeijan pidä niiden tasolle vajota.
Jos "mies" edustaa ainesta joka ei pysty selviytymään edes 6kk varusmiespalveluksesta,vedoten nettiin tai vastaavaan,niin sellaisesta kastemadosta ei ole yhteiskunnalle muuta kuin haittaa.Eli periksiantaja ja rutisija perusluonteeltaan.
Joo, kyllä on jo mun mielestä pääkopassa jotain vikaa jos intistä nettiriippuvuuden takia pitää lähteä. Elämänarvoissa ainakin. Mutta parempi vaan että lähtivät menemään, kuka sellasia ois jaksanu nurkissa kuutta kuukautta kattella..
:david:

Totta tuokin,olisivat vaan jaloissa ja murtamassa toisten henkistä kanttia omilla jutuillaan.

No voi ristus.... ei siellä armeijassa ollut ainakaan minun aikanani mitään ylitsepääsemätöntä. Taitaa vaan olla ajattelutavasta kiinni ja siitä onko rintaruokinta jatkunut hieman liian pitkään.

Pappa kertoili joskus muinoin omasta "varusmiesajastaan". Astui palvelukseen rauhan aikana ja jatkoi siitä sitten rintamalla koko sodan alusta loppuun asti. Siellä olisin pelännyt tai väsynyt tahi muuten vittuuntunut maksimaalisesti, mutten omana varusmiesaikanani.

Inttijutuissa on aina niin paljon legendaa mukana, ettei pirukaan uskoisi. Toisilla on kovempaa ku Kosovossa ja toiset uinuu höyhensaarilla.

Uusille körreille hyvä vanha viisaus:
Rankoimmista ajoista jää parhaat muistot.

Ei kukaan muistele jälkeenpäin kun sodessa istuttiin ja syötiin munkkeja.

WhiteExorcist sanoi:
Voi helevetti tätä uutta systeemiä eli pehmeetä laskua! eihän tuossa ole mitään järkeä.Mortit saa tehdä suurinpiirtein mitä tahtovat eikä heille saa huutaa...mihinkään ei ole kiire...leireiltä pääsee suihkuun ja sotilaskotiin...jne jne..Sitten ne vielä alkavat valittaa joka helevetin asiasta ja ovat niin koppavia esimiehiään kohtaan..ei prkl..Jos minulla oli helppoo niin nykyisillä koko helevetin paikka on yhtä helevetin lepokotia!..Noh,kai niiden keskeyttäneiden määrä vähenee,mutta onko se eduksi että palveluksessa on porukkaa jonka pää tms ei kestä koulutusta???..

pitääkö sen intin olla sitten aina niin mahdollisimman vittumainen paikka? Mä en voi käsittää mihin mitä haittaa on siitä, että leirillä pääsee suihkuun? Kyllä sitä varmaan jokainen tietää, että hikisenä haisee pahalle eikä ole kiva olla. Vai pitääkö sitäkin harjoitella.

Entä: "jonoon ärjesty, kestääkestääkestää, taikaisin tupaan marsmars, samapaskaa läpi yön.." Aamulla ku pitäs jotain asiaa oppia ni kaikki on niin väsyneitä ja kuutamolla, että mistään ei tule mitään. Ja skapparit kiukuttelevat: "viereiset jätkät nousee pystyyn valvomaan ettei toinen nuku".. Niin ja sitten kiun ihminen on riittävän väsynyt ni se nukkuu aivan varmasti, oli sitten käskijänä kenu tai alikessu.

Ihan oikeaan suuntaan on menossa. Maanpuolustusta siellä harjoitellaan eikä vitutuksen maksimointia. Turhat juoksutukset pois ja keskitytään siihen olennaiseen.

Kaikki nyt vaan menee lepsompaan suuntaa, so what? Meidän ukit oli myös paperista tehty verrattuna luolamiehiin, luolamiehet oli paperista tehty verrattuna dinosauruksiin jne.

niin miksi sen pitäisi olla mahdollisimman vittumainen paikka?ei se ketään jalosta jos estetään leireillä suihkuun pääsyt jne,nyt eletään 2000lukua eikä mitään jatkosodan aikaa,itse kävin intin v -95, näistä jutuista päätellen ei se sirkus ole siitä paljoakaan kehittynyt,harmi.

turilas sanoi:
niin miksi sen pitäisi olla mahdollisimman vittumainen paikka?ei se ketään jalosta jos estetään leireillä suihkuun pääsyt jne,nyt eletään 2000lukua eikä mitään jatkosodan aikaa,itse kävin intin v -95, näistä jutuista päätellen ei se sirkus ole siitä paljoakaan kehittynyt,harmi.

Niin kuin itse aikaisemmin sanoin,Venäjän armeija on jo sairasta.Tyyli on sitä ettei kukaan pääse lomille ja sitten vielä piestään päälle,aivan tarpeetonta.

Ei se mielestäni maata merelle vie,jos ei leiriltä pääsekään pesulle.Ei ne leirit loputtomiin kestä.
Mikä armeijasta sitten tekee sirkuksen?Toki syynä on toisinaan "sadistiset" kokelaat ja aliupseerit jotka tykkää hieman pompottaa mokuja vähän liikaakin.Mutta on syynä myös sekin,että käskettyjä asioita jätetään hoitamatta tai ne tehdään huonosti.Jos ase käsketään huoltaa niin minkä takia se täytyy tuoda paskasena näytille?Ei se mikään ihme ole,että kassua ympäri juostaan jos lomatarkastuksessa on saappaat paskassa ja naama ajelematta.

Nettiriippuvaisilta,laiska-jaakoilta ja tyhjäpäiltä pitää ottaa luulot pois.Oppivat että kädessä kuuluu pysyä muutakin kuin kulli ja lusikka. :)

Paljon vois intistä turhaa paskaa karsia, mutta toisaalta kyllä se kasvattaa, kun kerrankin on joku käskemässä, että nyt tehdään asiat kunnolla...

Itse pääsin intistä tammikuussa ja täytyy sen verran sanoa, että kumma kyllä, se kaupungin kovin jätkä ei olekaan paljon mitään siellä. Kaikki nämä "kovikset" näkyivät tiuhaan aamuvastaanottolistalla ;) . Usein leireille lähdön aikaan autoon/junaan lähti nämä hiljaiset hissukat, kun "kovikset" jäivät paskat housussa säälivemppaamaan.
- Siellä on niin kylmää, eikä saa nukkua.
- Sodeen ei pääse kun kerran viikkoon.

Mä oon miettiny näitten mammanpoikien ja ylilihavien jätkien ajatustenkulkua. Intistä tulee hyvissä ajoin tietoa, että rupeapa poika kohentamaan kuntoas, mutta mitään ei tapahdu. Jos 19-vuotias mies kävelee 200 m cooperissa ja tuupertuu siihen(ollut todistamassa), niin mitä se mies sodassa tekisi?

Mukava varmaan muistella jossain työporukan saunaillassa...
- Oli siellä rovalla kylmä kun oli 25 astetta pakkasta ja ryhmän puolustusammunnat.
- Mä olin vempassa, kun ei jaksanut lähtee :hyper:

High Live sanoi:
Paljon vois intistä turhaa paskaa karsia, mutta toisaalta kyllä se kasvattaa, kun kerrankin on joku käskemässä, että nyt tehdään asiat kunnolla...

Tätäkö ei opi ilman armeijaa? Tervetuloa työelämään ;). Asiat voi kertoa asiallisesti käskemällä tai sitten ne voi huutaa asiattomasti? Kumpi mahtaa olla motivoivampaa ja tehokkaampaa?

Itse olen 11kk komennukseni lusinut.

Tervetuloa työelämään

Kuinkahan moni niistä 19-vuotiaista on ollut töissä, jossa oikeasti vaaditaan jotain muutakin kuin nurmikon leikkaamista tai paperin silppuamista? Juuri tässä iässähän yleensä on vasta valmistuttu ammattiin...
Varsinkin, jos joku on "päässyt" kaupungin hommiin, jossa kolme äijää menee eri autoilla vaihtamaan palanutta lamppua...

Harva yritys antaa kesätyössä olevalle mitään erityisen vaativaa tehtävää, jonka tekeminen vaatisi jatkuvaa valvontaa.

High Live sanoi:
Kuinkahan moni niistä 19-vuotiaista on ollut töissä, jossa oikeasti vaaditaan jotain muutakin kuin nurmikon leikkaamista tai paperin silppuamista? Juuri tässä iässähän yleensä on vasta valmistuttu ammattiin...
Varsinkin, jos joku on "päässyt" kaupungin hommiin, jossa kolme äijää menee eri autoilla vaihtamaan palanutta lamppua...

Harva yritys antaa kesätyössä olevalle mitään erityisen vaativaa tehtävää, jonka tekeminen vaatisi jatkuvaa valvontaa.

hmm.. Tarkoitin lähinnä sitä, että jokainen varmasti oppii ottamaan käskyjä vastaan ilman armeijaakin (onhan meillä jokunen nainen joka ei ole käynyt inttiä ja silti pärjäilee, taitaa sinne jokunen sivarikin mahtua joukkoon ;)). Mä en itseasiassa usko edes sitä, että intti opettaa sen kummallisemmin vastuullisuutta. Sluibaamaan siellä kyllä oppii.

Kyllä minulle on aina ollut selvää, se että pomo nakittaa ja poka juoksee. Se millä tavalla toinen laitetaan juoksemaan on se pointti. Jos hommat ei pelaa niin armeijassa saa sanktion ja työelämässä potkut. Uskoisin, että suurin osa ihmisistä tämän ymmärtää, oli sitten käynyt armeijan tai ei.

Pistetään nyt loppuun se, että en minäkään armeijasta nyt hotellia olisi tekemässä vaan omasta mielestä järkeistämässä sitä toimintaa. Vaikka kyseessä on nuoret kaverit niin kyllä minä kuitenkin uskon, että sitä ikää on sen verran, että asioita voidaan hoitaa selvästi fiksummin kuin huutamalla, vittuilemalla. Positiivista palautettakin voisi enemmän jakaa.

Oma ärtymykseni laitosta kohtaan varmasti johtuu siitä, että minut nakattiin aukkiin ihan toiselle puolelle Suomea sen kummemmin mun mielipidettä kysymättä. Halukkaita tuohon paikkaan olisi ollut monta, mutta sellainen sinne laitettiin jota ei ollenkaan kiinnostanut koko homma. Kyllä tuollaisessa tapauksessa luulisi, että tämä laitos voisi joustaa, mutta ei.. Hyviä muistoja on roppakaupalla kuten huonojakin, joten se siitä.

Sinällään mä oon väärä mies tällaisesta hauhtomaan siksi, että en osaa sanoa mikä se tilanne tällä hetkellä on, itse lusin aikani II96. En mä nyt kuitenkaan usko, että tuon talon tavat on täysin muuttuneet vajaassa kymmenessä vuodessa.
:piis:

Jakobin kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä.

Ainakin Keuruulla oli paljon turhaa, esim. se tupiin takasin juoksuttaminen kun oltiin syömään menossa. Vähän kun aikataulu oli myöhässä niin se oli ihan sama miten siinä muodossa oltiin ja syömään mentiin ilman ylimäärästä juoksemista. Mutta jos luppoaikaa oli varttikin, niin aina löytyi joku karkkipaperi tuvasta tai jollakin nappi auki ja taas juostiin takasin, ihan vitun järkevää ja kehittävää. Muuten oli kyllä mulla alikit ja koksut ihan järkeviä. Aina toki pari poikkeustakin mahtuu joka kassulle.

Jakob sanoi:
pitääkö sen intin olla sitten aina niin mahdollisimman vittumainen paikka? Mä en voi käsittää mihin mitä haittaa on siitä, että leirillä pääsee suihkuun? Kyllä sitä varmaan jokainen tietää, että hikisenä haisee pahalle eikä ole kiva olla. Vai pitääkö sitäkin harjoitella.

Entä: "jonoon ärjesty, kestääkestääkestää, taikaisin tupaan marsmars, samapaskaa läpi yön.." Aamulla ku pitäs jotain asiaa oppia ni kaikki on niin väsyneitä ja kuutamolla, että mistään ei tule mitään. Ja skapparit kiukuttelevat: "viereiset jätkät nousee pystyyn valvomaan ettei toinen nuku".. Niin ja sitten kiun ihminen on riittävän väsynyt ni se nukkuu aivan varmasti, oli sitten käskijänä kenu tai alikessu.

Ihan oikeaan suuntaan on menossa. Maanpuolustusta siellä harjoitellaan eikä vitutuksen maksimointia. Turhat juoksutukset pois ja keskitytään siihen olennaiseen.

Täysi sirkus nykyisestä armeijasta on tullut...Ryhmänjohtajilla ei mitään käskyvaltaa ku pikkuiset valittaaa ja hyppii ympäriinsä..Niille kun ei saa huutaa yms..Meidän leirien tarkoituksena on ollut kouluttaa sota-ajan hommiin..ei siellä välttämättä pääse saunaan,suihkuun saatikka nukkua ihania 8h yöunia..Nehän perkele luulee kohta että tositilanteessakin pääsee täyshoitoon kylpylään..No,mut toivottavasti tästä systeemistä on jotakin hyötyä :thumbs: Kehittäähän entinen systeemi kestämään epämieluisia tunteita..ei kaikki ole aina niin helppoa..Totta,kyllä intissä on asioita joita pitää karsia,kuten turhanpäiväinen juoksutus ja vittuilu.Ne ei kehitä mitään..
Minun mielipide on tämä näin aivan vierestä seurattuani näitä hommia :jahas:

Armeijassa olis hyvä oppia vähän sotimaan. Mitä sota on?

En tiedä, mutta oletan seuraavaa. Jatkuvaa kuolemanpelkoa,-väsymystä,-epätietoisuutta,-hermopainetta, huutamista, käskyjä ja niiden toteuttamista, kylmää, kuumaa, nälkää, paskaa, ruumiita, verta ja suolenpätkiä... jnejne... Välillähän voi olla lepposaakin. :rolleyes:

joka tapauksessa, edellä mainittuja asioita ei voi oppia rauhanajan armeijassa sietämään/hallitsemaan, josko täysin sodankaan aikana. En tiedä tämän hetken tilannetta intin suhteen, mutta siitä pitäisi lähteä että runtua annetaan edes pienen häivähdyksen verran sodan mahdollisesta olemukseen verrattuna. Tuntus vaan ettei tämmöisellä ns. pehmeällä laskulla koulutetulla porukalla tee tosipaikassa yhtään mitään, jos ei olla oltu edes joskus todella väsyneitä, vittuuntuneita eli suomeksi sanottuna ihan paskana ja hajalla. Sillä jos se ensimmäinen tosi hajoaminen tapahtuu kun siihen isoon pilliin puhalletaan, on porukka taistelukyvytön.

Todella syvältä johtaminen alkoi kun itse sain passin kouraan. Mitä nyt sitten on lukenut/kuullut vasta kotiutuneiden juttuja, niin ruohonjuuritason johtaminen on mennyt aika hankalaksi(Kapiaisethan vittuilee ja huutaa toisilleen varmaan entiseen malliin). Mutta jos porukka on tottunut jo koulussa huutamaan ja vittuilemaan opettajille, miten saat semmosen porukan kuriin ilman huutamista ja juoksuttamista? Epäilen ettei mitenkään... Kannatankin vanhaa ja hyväksi koettua keinoa, jossa alussa luulot kunnolla pois ja aletaan sitten toteuttamaan syvältä johtamisen saloja ja löysäämään kun porukka on näpeissä ja oppinut talon tavoille.

Huono puolihan tuossa on se että jos vähän annetaan runtua ja huudetaan niin sieltä lähtee se kiikun kaakun oleva 10% hakemaan pällipaperit. Tämä kiikun kaakun oleva 10% on se osa joka nykyisellään ei hae pällipapereita kun on sopivan kivaa. Herääkin jatkokysymys, että mitä järkeä on löysätä inttiä vain siksi että mahdollisimman moni sen jaksaisi kahlata läpi ja todeta sitten kun pilliin puhalletaan että joukon perustamispaikalle saapui 50% vahvuudesta ja loput jäi imemään mamman tissiä?

Tulipa pitkä vuodatus mutta tämmöstä täällä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom