Arabianrannan opiskelija-asunnot vain ruotsinkielisille!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
lieska sanoi:
Tarkoitatko , että kaikki ruotsin-kieliset pitäisi häätää Suomenkielisten oppilaitosten hallinnoimista opiskelija-asunnoista? Sehän olisi oikein mehukas tilanne Suomenkielisille opiskelijoilla. Uskon, että monet Suomenkieliset opiskelijat haluisivat opiskelija-asunnon esim. Helsingin keskustasta.

Joopa joo. Miksi se nyt on niin hankala ymmärtää, että opiskelijajärjestöillä on asuntoja, joita se jo vuokraa pääasiassa jäsenistölleen? Jos rakentajana on ruotsinkielinen opiskelijajärjestö on oletettavaa, että pääasiassa tulevat asukkaat ovat yllätysyllätys ruotsinkielisiä. Vastaavasti esim. kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan asunnoissa (vaikkapa Arabianrannassa näiden huurikämppien naapurissa) olettavasti suurin osa asukkaista on suomenkielisiä. Sitäpaitsi Arabianranta on ihan periferiassa eikä todellinen pappa betaler -kaveri muuta Kaivopuistosta (ruots. Brunnsparken) mihinkään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lopettakaa ihmeessä tukemasta suomenkielisten junttimainetta. Tyypit on täällä taas tekemässään itsestään dorkaa jonkin väärinymmärretyn paskalehdistön lööpin ansioista. Aina ihmetyttää kuinka joku voi niellä purematta nämä paskalehdistön varsin taitavasti laaditut lööpit.
 
NHB sanoi:
Lopettakaa ihmeessä tukemasta suomenkielisten junttimainetta. Tyypit on täällä taas tekemässään itsestään dorkaa jonkin väärinymmärretyn paskalehdistön lööpin ansioista. Aina ihmetyttää kuinka joku voi niellä purematta nämä paskalehdistön varsin taitavasti laaditut lööpit.

...tai ehkä se on vaan niin hauska nähdä kuinka kickkeböjjalla kiehahtaa, kun heidän pyyhäänsä uhataan :)
 
Fl4m3 sanoi:
Paljon melua tyhjästä etten sanoisi. On taas perussuomalaiset juntit vetäny palkokasvia kilokaupalla nenään... Eikös se ruotsin kieli kuitenkin ole toinen virallinen kieli täällä niin turha aloittaa kamalaa vouhotusta ainaisesta "pakkoruotsista". Samalla tavalla ruotsinkieliset koulut voisivat mouhottaa "pakkosuomesta"... Kuitenkin suomen kansalaisuuteenkin riittää, että osaa jompaa kumpaa kieltä. Jos niihin kämppiin pitää väkisin päästä niin opetelkoon sitten vaikka sitä "kamalaa" ruotsia. :jahas: :piis:

Just :rolleyes:
 
lieska sanoi:
Tästäkin nähdään kuinka suuri kaipuun sinne ruotsiin kaikkillä ruotsinkielisillä on. Muuttaisitte vaikka koko sakki ahvenanmaalle, ja sitte voitaisii myydä koko paska ruotsille hyvään hintaan. Kaikki tulisi onnellisiksi, Suomi olisi yksikielinen maa ja kaikki ruotsinkieliset pääsisi heimoveljiensä pariin. ;)

Hoho, älä ota kaikkea niin vakavasti, tuntuu elämä helpommalta. Miten toi Suomen yksikieliseksi muuttaminen on niin vakava asia teille suomenruotsalaisille? :thumbs:


Aijai, heti leimattiin suomenruotsalaiseksi... :jahas: Osui ja upposi. :nolo:
Mutta ihan tosissaan, mulle on aivan sama vaikka ne kämpät olisi koiranomistajille, jaksaa vaan nostaa vitutuksen pintaan kun ihmiset jaksaa ruikuttaa "pakkoruotsista" ja muusta jatkuvasti. Ja eikös se tässä ollut muille vakava asia että yksikielisyyttä vastaan pistetään rakennusta rantaan, kamala älämölö heti kun kaikki maajussit ei pääse johonkin asuntoihin. Luulisi kuitenkin että kaksikielisen kulttuurin vaatiminen olisi rikkaus tässäkin maassa, mutta ei kai sitten... "Kaikki hinttihurrit vaan sinne vitun rapakon taakse perse pystyssä, vittu heterosuomen puolesta!!" Pitäisi vissiin samantien postittaa kaikki suomalaiset sinne uralinsuunnalle tai mistälie suomalaisugrilaiset kielet alkunsa saaneet... :jahas:
 
Pertti 123 sanoi:
Mun kaveri asuu tuolla noissa uusissa kämpissä, eikä todellakaan opiskele ruotsin kielellä mitään. Vai onko niissä kämpissä jotain eroa, että joihinkin pääsee ja joihinkin ei, jos opiskelee suomeksi? Ei ainakaan mainittu tossa aloittajan postissa.

Kuten joku aikaisemmin mainitsikin, myös kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnalla on uusia kämppiä arabianrannassa. Mahtaako kaverisi siis opiskella HKKK:lla? Tai saattaahan muillakin tahoilla olla tuollapäin kämppiä.
 
Muuttakaa vaan Suomi suomenkieliseks ja lähettäkää kaikki suomenruotsalaisen Ruotsiin, ei mua kiinnosta, kunhan nyt vaan olisitte tyytyväisiä. En minä mitään voi sille mitä muut suomenruotsalaiset tekee, mutta ei se ole myöskään kivaa että minä sitten joudun suuren vihan kohteeksi.
 
Minäkin asun osakunnan asunnossa johon ei saa (tai pyrkimys on ettei muita asuisi) muuttaa kuin pohjoisesta kotoisin olevat. Syrjintää teitä stadilaisia kohtaa!!! AAAAAGGGGRRRRHHHH!

Kivittäkää minut.
 
lieska sanoi:
Niin "kuka täällä olikaan ensin"- kamppailu on juuri lähtenyt käyntii. :surupuku:

tarkastele asiaa tarkemmin:
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/Suomen-historia.htm

Onko joku suomenruotsalainen kussu sun muroihis kun tollanen paskamainen asenne? Suomi on kakskielinen maa, oisko aika hyväksyä tosiasiat?

Samaa valitusta ja ruikutusta. :wanha:

Ja mitä tähän topicciin tulee, niin mitä ihmeellistä siinä on että jos rakennuttajana on joku tietty järjestö niin siihen kuuluvat muuttavat siihen asumaan? Tai voivat itse päättää ketkä siihen muuttaa. Ihme itkua.
 
HC76 sanoi:
Onko joku suomenruotsalainen kussu sun muroihis kun tollanen paskamainen asenne? Suomi on kakskielinen maa, oisko aika hyväksyä tosiasiat?

Ei sen kummmemmin, mitä mä olen kussu sun muroihis? Pitäähän asioista keskustella , varsinkin kun niistä lukee lehdissä.


HC76 sanoi:
Samaa valitusta ja ruikutusta. :wanha:

Sitä samaa, sitä samaa, ystävä hyvä. :rolleyes:
 
Lieskaa vaan vituttaa kun se ei saa olla suomenruotsalainen. ;)

Enkä muuten välttämättä viitannut aikaisemmalla kommentillani "Kuka täällä oli ensin"-kilpasteluun.. vaan mitä jos vaikka Ruotsin vallan aikaan olisikin keksitty ruotsalaistaa koko suomi, nyt kuultaisiin lieskan valitus jossain tundralla kuinka siperiantiikerit vie siltä talven marjavarannot. mutta maailmahan on täynnä "Mitä jos...?" tilanteita, eli eiköhän vaan nautita siitä kaksikielisyydestä ja anneta niiden ruotsinkielisten sitten asua niissä kivoissa taloissa ilman että vedetään koko brasilian kahvintuotantoa sinne poskionteloihin? Aika provokatiivisia nuo IL:n ja muiden lehtiotiskon muutenkin, tänään viimeksi sai nauraa kun "kaksi tyttöä heitettiin ulos eduskunnasta"... härreguud mitä suurentelua koko touhu...
 
lieska sanoi:
Ei sen kummmemmin, mitä mä olen kussu sun muroihis? Pitäähän asioista keskustella , varsinkin kun niistä lukee lehdissä.

Kokoajanhan tässä kustaan muroihin puhumalla mahdollisimman alentavasti suomenruotsalaisista. Kohta jää murot syömättä.

Peace. Jatkakaa ruikuttamista, samapa tuo.
 
HC76 sanoi:
Ihan varmaan :D

Kyllä leiskalieskan tekstissä hehkuu se perussuomalainen kateus, ehtaa pillukareutta sanon minä. :) Ja kukapa nyt ei haluaisi suomenruotsalainen olla, saa asua Arabianrannan opiskelija-asunnoissakin. :david:
 
Fl4m3 sanoi:
Kyllä leiskalieskan tekstissä hehkuu se perussuomalainen kateus, ehtaa pillukareutta sanon minä. :) Ja kukapa nyt ei haluaisi suomenruotsalainen olla, saa asua Arabianrannan opiskelija-asunnoissakin. :david:

Kyllä. Hyvät on edut. Ja defaulttinahan pappa betalar huvilan ja jahdin. Jo viisivuotiaana. Ei huolta ei häivää. :rolleyes: Suomenruotsalaisuus on tae paremmasta elämästä. Liity jo tänään.
 
HC76 sanoi:
Kyllä. Hyvät on edut. Ja defaulttinahan pappa betalar huvilan ja jahdin. Jo viisivuotiaana. Ei huolta ei häivää. :rolleyes: Suomenruotsalaisuus on tae paremmasta elämästä. Liity jo tänään.

No sanoppa muuta, tosin itse en ollut kovin tyytyväinen jahtiini, joten toivon että saan kaksi uutta näin yo-kirjoitusten jälkeen. Kyllä tämä bättrefolkin elämä on ihanaa, saa vain nauraa katkerille maalaisjunteille jotka eivät ymmärrä että ei heille mitään sijaa merenrannalla asua ole, hukkuisivat vain kateuteen ihastellessaan parempaa elämää ja pappan jahteja. Suomenruotsalaisuus on vähän sama kun ajaisi hienolla autolla jossa on sumuvalot: aina tulee joku vastaan joka jaksaa napista että "Häikii häikii!" Paskanmarjat! Se on raha joka sokasee kateellisen katseet kun ei olee varaa omiin kivoihin sumuvaloihin, saati suomenruotsalaisuuteen. :arvi:
 
Kyllä sieltä handels bankenistakin se raha loppuu joku päivä. Sitten voidaan kaikki hymyillä köyhinä ja onnellisina, kun nähdään :)
 
Pyh, kyllä Ruotsi omiaan, "heimolaisiaan", tukee... Ostaa sitten vaikka sen Ahvenanmaan ja rahoilla tuetaan suomenruotsalaista bättrefolk kulttuuria. Rantatontteja Arabianrannasta etten paremmin sano.
 
HC76 sanoi:
Suomi on kakskielinen maa, oisko aika hyväksyä tosiasiat?

:offtopic: ja :wanha: , mutta koitetaan silti.

Suomi on kaksikielinen maa. Itselläni ei ole mitään vaikeuksia hyväksyä sitä tosiasiaa. Itseasiassa kaikki saavat minun puolestani molottaa englanniksi, ruotsiksi, suomeksi, somaliaksi, saameksi tai vaikka Turun murteella ihan niinkuin itseä huvittaa. Ei haittaa meikäläistä.

Ongelma on se, että virallisen kaksikielisyyden nojalla yli 90% suomalaisista, itseni mukaanlukien, pakotetaan opettelemaan ruotsin kieltä. Ruotsia puhuu äidinkielenään joku 8 miljoonaa ihmistä. Saksaa, venäjää, espanjaa, kiinaa, yms. puhuu puoli maailmaa.

Rautalanka:

Kaksikielisyys = :thumbs:
Pakollinen ruotsin opiskelu, hyödyllisempien kielten kustannuksella = :down:

Onko tuo oikeasti niin vaikeaa tajuta? Onko vaikeaa tajuta, että kansainvälistyvässä maailmassa nuoren suomalaisen tekee mieli opiskella hyödyllisiä kieliä, eikä sitä samaa vanhaa pakkoruotsia niillä surkeilla "mutta kun me ollaan niin lähekkäin kartalla ja on sitä kaupankäyntiä ja Turusta pääsee laivalla ja norjaakin ymmärtää tosi hyvin"-verukkeilla?

Mielestäni se ei uhkaa kenenkään identiteettiä jos kansalaisille annetaan vapaus opiskella niitä kieliä mitkä itseä kiinnostaa ja joista itse uskoo olevan eniten hyötyä. Itse en ainakaan kaipaa mitään kukkahattutätiä selittämään, että "mieti nyt miten paljon ruotsin kielestä VOI olla hyötyä JOS joku päivä olet hommissa norjalaisessa laskettelukeskuksessa".

P.S. Ihan turha selittää mitään "kieliä voi opiskella vapaa-ajalla niin paljon kuin huvittaa". Aika on rajallista, opetusresurssit on rajallisia ja tämänhetkinen koulutuspolitiikka pakottaa ruotsin opiskeluun.
 
Back
Ylös Bottom