HC76 sanoi:
Onko joku suomenruotsalainen kussu sun muroihis kun tollanen paskamainen asenne? Suomi on kakskielinen maa, oisko aika hyväksyä tosiasiat?
Samaa valitusta ja ruikutusta. :wanha:
Ja mitä tähän topicciin tulee, niin mitä ihmeellistä siinä on että jos rakennuttajana on joku tietty järjestö niin siihen kuuluvat muuttavat siihen asumaan? Tai voivat itse päättää ketkä siihen muuttaa. Ihme itkua.
Niin "lain" mukaan, mutta käytännössä Suomi on yksikielinen, eikä siitä väkisin pitäisi yrittää tehdä kaksikielistä. Täällä on ruotsinkileinen, kolme saamenkielistä ja venäjänkielinen vähemmistö, hyvä niin. Nuo venäläiset ja saamelaiset eivät ole vain samanlaisia ruikuttajia kuin ruotsalaiset.
Niin, ihme itkijöitä oli varmaan mielestäsi värilliset 60-luvun yhdysvalloissa kun vaativat pääsyn smoihin linja-autoihin kauppoihin ym, tai Etelä-Afrikassa.
Meni vähän ohi, mutta periaate on sama.
Fl4m3 sanoi:
Kyllä leiskalieskan tekstissä hehkuu se perussuomalainen kateus, ehtaa pillukareutta sanon minä.
Ja kukapa nyt ei haluaisi suomenruotsalainen olla, saa asua Arabianrannan opiskelija-asunnoissakin.
Tämä "kateus" termi vedetään aina esille ja toinen yhtä typerä on suomalaisten muka "alemmuudentunne", kun kysymys on oikesti oikeudenmukisuudesta. Mutta noilla aina yritetään vesittää arvostelu "katellisten ja alemmuudentuntoisten" valittamiseksi.
Sen verran olen minäkin ollut tekemissä muiden kultturien kanssa, että suomalaiset eivät ole sen katellisempia kuin muut, tu kateus on vain ruotsalaisten tyypillistä toisten alentamista.
Fl4m3 sanoi:
Kauniisti puhuttu Kampela-sensei. Suomenruotsalaisella ei täydennettävää.
Paitsi että suomessa tosiaan opetellaa ruotsia ihan sen takia että osa kansasta ei osaa suomea ollenkaan ja ovat kuitenkin Suomen kansalaisia.
Ja Suomessa on kansalaisia, jotka eivät osaa ruotsia, tasavertaisuuden vuoksi noiden ruotsalaisten jotka eivät osaa suomea pitäisisiksi opiskella suomea.
Olen kyllä sitä mieltä jos jossain maassa 95% kansasta puhuu äidinkielenään jotain "tiettyä" kieltä, niin kyllä noista lopuista aika pässejä on ne jotka eivät opettele valtakieltä.
HC76 sanoi:
Useestihan suomenruotsalainen puhuu paremmin suomea mitä suomenkielinen ruotsia. Niin eikös ole ihan sanomattakin selvää että voi olla pikkusen hankala mennä opiskelemaan kielellä jota ei kovin hyvin hallitse?
Muistaakseni toissa vuonna nousi pieni kohu, kun Porvoon ruotsinkielisen koulun rehtori kielsi suomen puhumisen koulun alueella.
Siksi kysyin, kun muistin tapauksen, naapurien ruotsinkielisiltä lapsilta onko heiltä kielletty suomen puhuminen koulussa, sanoivat että on joskus mainittu että ei saisi puhua, Turussa 2005, toinen olivat silloin muistaakseni ala-asteella.
Samoin kun väitin, että eihän Turussa voi olla ruotsinkielisiä, jotka eivät osaa suomea, niin molemmat sanoivat että heidänkin luokillaan on muutamia ummikko ruotsinkielisiä, mtähän tekenevät suomen tunnilla?
Samoin heidän ruotsinkielinen isänsä sanoi että hän tuntee useita ikänsä Turussa asuneita ruotsinkielisiä, jotka eivät osaa suomea. Tosin hänkin sanoi, että se on käsittämätöntä.
En väitä, että tämä on totta, mutta näin minulle kertoivat.