Apuja ongelmallisen vatsan kanssa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro vaan kaikille. Täällä pyytelis apua sellanen henkilö, joka on kärsinyt eriasteisista vatsaoireista koko elämänsä. Voisi tiivistää oireet siihen, että mulla on lähes aina vatsa kovalla. Näin kertoo vanhemmatkin, jotka sanojensa mukaan syötti mulle jo pienenä isoja määriä luumusooseja että sais mun vatsan toimimaan - huonolla menestyksellä. Silti oireisiin on kuulunut välillä sekin, että vatsa on erittäin löysä.

(Huomioikaa, että seuraavia ongelmia ei ole aina. Toisinaan tulee erittäin pahoja jaksoja kyseisiä ongelmia. Saattavat kestää parikin viikkoa, kunnes rauhoittuvat hetkeksi. Sitten taas pienen tauon jälkeen uudestaan)

Nykyisin vatsaongelmat on seuraavanlaisia: Vatsa on turvoksissa. Etenkin alavatsa. Normaali ympärysmitta mun vyötärölle on 73cm, mutta välillä paisuu jopa 80cm. Vatsan nahka välillä löystyy ja välillä taas on kuin kimmoisa pallo, ja etenkin painaessa vatsa on todella kipeä. Ruoka tuntuu tulevan ylös, vatsassa kuplii ja pulputtaa ikävästi, ja housut kiristää hyvin häiritsevästi. Röyhtäyttää ja pierettää koko ajan. Vessahätä tuntuis olevan, mutta ei sit kuitenkaan. Ummetus on tosi pahana, eli käyn tarpeilla ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Vatsassa on tosi tukala tunne, ihan kuin olisi kivi painamassa. Myös mielenterveys tuntuu kärsivän, sillä heti nuo lisäsentit ja välillä löystyvä nahka/välillä kimmoisa kumpu riepottelee itseluottamusta. Etenkin näin anoreksiasta vastikään yli päässeen mielestä. Myös siksi, että olen nähnyt hurjasti vaivaa kehoni muokkaukseen, ja tämä tuntuu kuin vetävän ne alas vessasta. Paino ei koskaan nouse näiden jaksojen aikana, mutta se ei paljoo lohduta, kun silmä näkee eron.

Mikä avuksi tähän soppaan? Olen kokeillut jo kaikkea. Harrastan liikuntaa 5x/vk, olen aktiivinen arjessa ja omistan työn, jossa liikutaan paljon. En syö punaista lihaa, ja päivän ruoka koostuu hyvin monipuolisista kasviksista. Syön hedelmiä 1-2/päivä, vältän sokereita, viljani nautin täysjyvänä. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Hiilareita ei tule nautittua hirveitä määriä. Syön rahkoja, kananmunia ja raejuustoja säännöllisesti. Kalaa tulee syötyä 2-3x/viikko. En juo kahvia kuin erityisissä tilaisuuksissa, teetä korkeintaan sen kupin päivässä. Se on vihreää, ei sokereita eikä muitakaan lisiä.

Alan olemaan kyllästynyt siihen, että aina saa tehdä kaikkensa kaiken eteen, mutta aina tuntuu että vielä pitäisi tehdä jotain. Lääkärillä on ravattu, sain ummetuslääkettä, mutta eipä sekään oikeen auttanut. Lisäksi loppui nopeasti, enkä kokenut syytä ostaa tuota kallista, pahaa ja epäkelpoa tököttiä sen enempää. :jahas:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En sano että mitään mistään tietäisin mutta pakko nyt terveydenhuollon puoliammattilaisena kommentoida :D

Sairastettu anoreksia hidastaa vatsantoimintaa enemmän tai vähemmän.Jos on lapsena jo ollut hidas suolentoiminta,niin kyseessä on ainakin osittain synnynnäinen piirre johon ei kauheasti välttämättä voi vaikuttaa ilman lääkkeitä. Vaikka en ole pätevä tekemään diagnooseja, niin sanoisin että sulla on ärtyvän suolen oireyhtymä joka voidaan todeta pelkästään oireiden perusteella. Tähän löytyy ihan ruokavalio-ohjeita ja suosituksia mitä kannattaa kokeilla ja mistä saattaa olla apua. Kannattaa mennä uudestaan lääkäriin jos oireet ei ala helpottaa tai ne pahenee ni sun pitäs saada toimivia lääkkeitä helpottamaan oireita.

Oireet kuulostaisi hyvinki pitkälti ärtyneeltä suolelta. Sinuna kävisin kuitenkin vaikka sisätautilääkärillä tutkituttamassa asiaa, sieltä saa varmasti apuja ja vinkkejä. Monilla liiallinen proteiininsaanti ja vähänen rasvojen ja hiilihydraattien saanti aiheuttaa turvotusta ja ummetusta. Juotko minkä verrran vettä päivässä? Auttaako luumut vatsaa toimimaan?

Oletko kokeillut syödä enemmän rasvaa, kuten ja etenkin kookosöljyä? Syötkö gluteenia? Vähärasvaiset maitotuotteet turvottavat monia. Lisää rasvaa ja gluteeniton ruokavalio, johon ei juuri kuulu rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita - vinkkini kaikkiin vatsaongelmiin :D

Mutta ei sillä rasvalla läträtä tarvitse kuitenkaan, huolehtii vain että syö sitä siinä missä proteiiniakin.

Edellä tulikin jo hyviä ohjeita. Ensiksikin suomalainen suositus makrojakaumasta on erittäin toimiva. Liikkuvana ihmisenä voisit syödä hiilareita 40-50% päivän kaloritarpeesta, rasvaa 30-40% ja proteiinia 20%. Anorektiasta toipuvana sulla on varmaan edelleen hiilari ja rasva pelko perseessä, yritä päästä yli siitä, varsinkin hiilarikammosta (päättelin vain tosta perus "hiilareita et nauti hirveästi" kommentista). Hiilarit gluteenittomista ja maidottomista lähteistä, esim riisiä paljon, kasviksia paljon, kaurahiutaleita ja hedelmiä sopivasti. Rasvat kananmunista, kookosöljystä, avokadosta, pähkinöistä, oliiviöljystä, lohesta jne.. Proteiinia tosiaan mahd vähän, jos et käy salilla niin 1g/painokilo riittää, jos käyt salilla niin 1,5g. Ja tosiaan kannattaa selvittää sun päivittäinen peruskulutus + siihen liikunnassa poltetut kalorit ja syödä ainakin tarpeen verran, ei yhtään vähempää. Mielellään vaikka +100kcal niin elimistö tod näköisesti adaptoituu siihen etkä kerää ei-haluttuja kiloja.

Apteekissa myydään Vi-siblin valmistetta joka auttaa ummetukseen. Vaikka pakkauksessa ei luekkaan niin se myös kovettaa löysää vatsaa ja tietenkin pehmentää kovaa. Ota esim aamulla tyhjään vatsaan ja iltapäivällä uudestaan. Veteen sekoitettuna. Lifessä myydään esim Solgarin Betaiinia joka auttaa ruuansulatuksessa, jonka voisit nauttia ainakin jokaisella lämpimällä aterialla.

Syö kasviksia paljon, siis PALJON. Joka tarkoittaa jopa puolta kiloa per ateria, PER ATERIA. Kurkkua, parsaa, porkkanaa, paprikaa yms. Tomaatti ei sovi kaikkien vatsalle. Ja unohda sipulit. Ja purukumit varsinkin.

Eipä tässä muuta, tsemppiä!

Joo ärtyvältä suolelta kuulostaa minustakin. Mitä voisit kokeilla:
- FODMAP-ruokavalio, jossa vältetään mm. palkokasveja, kaaleja, sipuleita, kivellisiä hedelmiä, gluteeniviljoja (ei gluteenin takia mutta samat viljat on kieltolistalla kuin keliaakikoilla) ja tiettyjä makeutusaineita. Googlaamalla löytyy paljon lisää tietoa, varsinkin jos englanti taipuu.
- Gluteenittomuus yleensäkin auttaa monia, vaikkei keliakiaa olisi. Laktoosittomuutta kannattaa myös kokeilla, jos turvotus ja pieretys on ongelma.
- Maitohappobakteerit, mutta älä osta sellaisia joissa on inuliinia mukana, koska se voi turvottaa lisää. Esim Gefilus basic on aika varma valinta.
- Tuo aiemmin mainittu visiblin saattaa auttaa tai sitten ei. Voit myös kokeilla esim. chia-siemeniä. Älä kuitenkaan käytä leseitä kuitulisänä, koska ne voi herkk
vatsaisella vain pahentaa tilannetta.
- Juo paljon vettä, mutta älä ruualla. Vesi sinänsä edistää ruuansulatusta, mutta jos huuhdot safkat purematta alas, vaikutus on päinvastainen. Yleensäkin syö rauhasssa ja kunnolla pureskellen, älä hotki.

(Perustuu omiin kokemuksiini ja mm. ravitsemusterapeutilta saamiini neuvoihin, en ole itse alan ammattilainen. :))

Täältä löytyy lisätietoa ihan suomeksi tuosta FODMAP-ruokavaliosta, missä summataan aika hyvin tuon ruokavalion periaate. Jossain yhteydessä olen kuullut myös, että l-glutamiinilla olisi suosiollinen vaikutus ärtyneeseen suoleen.

Kuitulisistä sen verran, että kannattaa miettiä omia oireita, onko useammin ummetusta vai löysää? Visiblin ainakin itsellä vaan pahensi ummetusta, sen sijaan liotetut pellavansiemenet helpotti, kunnes sen hyytelön syöminen alkoi oksettamaan. Yksilöllisiä juttuja nämä tämmöiset.

Zone-sarja -42%
Moro kaikille, ja kiitos hyvistä vastauksista. Kesti vähän tulla niitä tiirailemaan, sillä nyt vatsa on ollut niin huonossa kunnossa, että olen hädin tuskin liikkumaan päässyt - saati koneelle jaksanut raahautua. Päivät menee lähinnä buranan, yökkäilyn ja väkisin unilääkkeillä nukkumisen parissa. Tälle tosin on nyt ihan selityskin: söin viikonloppuna ennätysmäärän sokeria aikoihin. En ole siis pitkiin aikoihin syönyt mitään hedelmäsalaattia sokerisempaa, ja nyt söin sitten kouran kokoisen köntin _raakaa_ piparkakkutaikinaa leipomisen ohessa. Lisäksi söin vielä pari suklaakarkkia. Vatsa meni täysin solmuun, joka oli odotettavissa. Nyt olen kärsinyt mielestäni silti tarpeeksi, ja raahauduin yksi päivä päivystävälle lääkärille. Hän oli kuitenkin sitä mieltä, että oloni oli sen verta huolestuttava, että pistettiin ihan oman lääkärin kanssa tapaaminen. Nyt huomenna 10:45 on aika.

Tässä hieman lisää tietoja ja vastauksia esitettyihin kysymyksiin:

Vettä juon päivässä 2-3litraa. Urheilupäivinä juon sitten hieman enemmän, kun mukana on vesipullo, josta hörppäilen vähä väliä. Luumut eivät koskaan ole auttaneet vatsani toimintaan, ei myöskään pellavansiemenet, joita liottelin joskus yön yli lasissa. Hirveää juotavaa se sitten oli, eikä tullut apuakaan. Rasvaa olen vältellyt henkeen ja vereen lähes aina. Vanhemmat opettivat monet temput, joiden avulla saan rasvat aina minimiin. Olen ostanut paistinpannutkin (tvinssiltä) joihin ei tarvitse lisätä rasvaa yhtään paiston yhteydessä. Rasvani saan siis oikeastaan ainoastaan kalasta ja satunnaisesti nautituista siemenistä/pähkinöistä, sillä välttelen kaikkea muuta. Maitotuotteetkin on yleensä täysin rasvattomia. Tiedän myös että syön kulutukseeni liian vähän (tai ainakin kuvittelisin näin, en ole koskaan kulutustani laskenut, mutten usko että se on siinä 800-1000 paikkeella, minkä yleensä parhaimmillani syön), mutta kaikki tuo tulee kasviksista. Puoli kiloa kasviksia tuntuu silti kovin paljolta, vaikka niitä syönkin ennestäänkin.

FODMAP - ruokaa olen miettinyt, mutta sen toteutus olisi hyvin ongelmallinen. Olen kuitenkin yrittänyt sitä joskus, mutta tulokset eivät olleet vaivan arvoisia. Olen myös huomannut että turvotusta ei tule sen kummemmin esim. ruisleivän jälkeen, joten en sitten tiedä, mitä ajatella tuostakaan. Pureskelen ruokani kohtuullisen hyvin nykyään. Myönnettäkööt että se oli suuri ongelma ennen, että hotkaisin paljon purematta. Oikeastaan pienenä se oli jopa tavoite, että saisin mahdollisimman suurina paloina ruokani alas. Ymmärsin tapani huonon puolen myöhään, mutta olen yrittänyt sitä muuttaa. Silti välillä huomaan että "hupsis, nielaisin taas purematta yhtään". Siinä siis kyllä on vielä harjoittelua.

Mutta juu. Kiitoksia vastauksista, pitää yrittää nyt taas saada vatsaa toimimaan. Nyt ummetus on niin paha, tunnen että jummaa noi suolet nyt aika pahasti. Ajattelin jo suolihuuhtelua, kun ei kestä tätä oloa. Housutkin puristaa just kipeästi suolistoa. Pitänee kysellä tuostakin huomenna lääkäriltä lisää. Saa nähdä mitä lääkäri sanoo, varmaan tulen tännekin vielä ilmoittelemaan. Kiitos tosiaan vielä, kiva nähdä, että ihmisiä kiinnostaa auttaa! :)

Selitä noi kaikki asiat lääkärille mitä olet täällä kertonut, ja toivotaan että se on fiksu tyyppi joka osaa auttaa.

Äkkiseltään sanoisin että syö hyvä ihminen rasvaa ja yleensäkin enemmän, niisä rajoissa toki minkä verran ruokaa yleensäkin saat alas. Rasvaton ja noi tajuttoman niukkaenerginen ruokavalio saa takuulla kenen tahansa elimistön jumiin.

Jos olet jo fodmapia kokeillut kunnolla (vähintään muutama viikko tiukasti noudattaen), eikä siitä ollut mitään apua, sen voit luultavasti unohtaa. Oman kokemukseni mukaan epäsopivat ruuat tekee oireita about vuorokauden kuluessa, mutta pidempikin viive on mahdollinen.

Noniin. Kävin tosiaan lääkärillä, ja kyllä siellä ihan fiksu tyyppi oli. Oikeastaan olin aika ihmeissäni, kun pistettiin niin töpinäksi. Otettiin näytteitä, jonka jälkeen mut pistettiin eteenpäin sille lääkärille. Hän sitten tarkasti kehon, paineli vatsaa, ja huomasi että se oli hyvin hyvin kipeä. Oireet olivat kuullemma ärtyvän suolen kuuloisia, ja hän määräs mulle purkillisen sellaisia suolistossa paisuvia rakeita, joita otetaan 10ml iltaisin runsaan nesteen kera. Lisäksi ohjasi vielä lisätesteihin, ja mun jo otetut testit lähetettiin eteenpäin. Lisäksi lupasi soitella kyselläkseen kuulumisia. Outoa kyllä tiesi suvussa pyörivästä anoreksiasta, ja yritti herätellä minua ajattelemaan annoskokoja järkevämmin, ja muuta vastaavaa. Paino katsottiin ja meinasi jo tehdä jotain gyne tutkimuksia, mutta siinä vaiheessa vähän jarrutin. En ollut varautunut siihen. Eilen tuli sairaanhoitajalta soitto, että testeistä oli löytynyt tulehdus, ja bakteerien lajia selvitellään vielä tänään, eli saan tietää sen tänään (kuten myös lääkkeet siihen).

Lisäksi nyt Mari91 ja muiden innostuksella koitin lisätä hieman rasvaa ruokavaliooni. Ajattelin asian järjellä, ja olihan sitä rasvaa liian vähän. Aloitin sillä, että korvasin leipäni kahden kananmunan munakkaalla, keltuaisineen. (yleensä otin keltuaiset pois) Pistin pannuun hieman öljyäkin. Huomasin olon paranevan heti, ja mielialakin tuntui pysyvän vakaampana. Enkä tuntenut sitä ikuista nälkää koko päivänä. Kiitoksia siis vinkistä, täytyy kattoo miten tästä eteenpäin. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nykyisin vatsaongelmat on seuraavanlaisia: Vatsa on turvoksissa. Etenkin alavatsa. Normaali ympärysmitta mun vyötärölle on 73cm, mutta välillä paisuu jopa 80cm. Vatsan nahka välillä löystyy ja välillä taas on kuin kimmoisa pallo, ja etenkin painaessa vatsa on todella kipeä. Ruoka tuntuu tulevan ylös, vatsassa kuplii ja pulputtaa ikävästi, ja housut kiristää hyvin häiritsevästi. Röyhtäyttää ja pierettää koko ajan. Vessahätä tuntuis olevan, mutta ei sit kuitenkaan. Ummetus on tosi pahana, eli käyn tarpeilla ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Vatsassa on tosi tukala tunne, ihan kuin olisi kivi painamassa. Myös mielenterveys tuntuu kärsivän, sillä heti nuo lisäsentit ja välillä löystyvä nahka/välillä kimmoisa kumpu riepottelee itseluottamusta. Etenkin näin anoreksiasta vastikään yli päässeen mielestä. Myös siksi, että olen nähnyt hurjasti vaivaa kehoni muokkaukseen, ja tämä tuntuu kuin vetävän ne alas vessasta. Paino ei koskaan nouse näiden jaksojen aikana, mutta se ei paljoo lohduta, kun silmä näkee eron.

En ole ammattilainen, mutta onko refluksitauti kokonaan poissuljettu? Ei taida kukaan olla vielä maininnut. Vähän nuo oireet voisivat viitata myös johonkin sen tapaiseen, etenkin tuo ruoan tuleminen ylös ja röyhtäily.
Toivottavasti kuitenkin selittyisi tuolla bakteeritulehduksella. Tsemppiä!

Aloitin sillä, että korvasin leipäni kahden kananmunan munakkaalla, keltuaisineen. (yleensä otin keltuaiset pois) Pistin pannuun hieman öljyäkin. Huomasin olon paranevan heti, ja mielialakin tuntui pysyvän vakaampana. Enkä tuntenut sitä ikuista nälkää koko päivänä. Kiitoksia siis vinkistä, täytyy kattoo miten tästä eteenpäin. :)

Mikset vain syö leipää ja sen päällä kananmunaa? Ei kannata kuitenkaan sopivia hiilareita vaihtaa kokonaan pois.

Buranahan muuten on aika paha vatsalle, jos sitö joutuu paljon syömään..

Back
Ylös Bottom