Apua polvirikkoiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonppa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tilanne tämä, jäkispelissä polvi rikki ja nyt odotellaan leikkausta, ei kuulemma asiaa muutamaan kuukauteen raskasta treeniä jaloille. Nyt ajankuluksi olen ajatellut pistää yläkroppaani tiukempaan kuntoon (olen toki ennenkin käynyt salilla mutta suurinosa harjoittelusta painottunut jaloille). Nyt kysyisinkin että miten kannattaa jaksottaa treenit kun voin tehdä vain yläkropalla kovaa treeniä. Päätarkoituksena saada lihasmassaa lisää, eli siis voimasta viis (no ei nyt täysin :) ). Palautumiseen käytän Fastin Muscle+:ssaa.

Kiitos vinkeistä.

Tonppa sanoi:
Eli tilanne tämä, jäkispelissä polvi rikki ja nyt odotellaan leikkausta, ei kuulemma asiaa muutamaan kuukauteen raskasta treeniä jaloille. Nyt ajankuluksi olen ajatellut pistää yläkroppaani tiukempaan kuntoon (olen toki ennenkin käynyt salilla mutta suurinosa harjoittelusta painottunut jaloille). Nyt kysyisinkin että miten kannattaa jaksottaa treenit kun voin tehdä vain yläkropalla kovaa treeniä. Päätarkoituksena saada lihasmassaa lisää, eli siis voimasta viis (no ei nyt täysin :) ). Palautumiseen käytän Fastin Muscle+:ssaa.

Kiitos vinkeistä.

Itselläni tilanne sama. Eturistiside poikki polvesta. Olen silti tehnyt jaloille mitä olen pystynyt, kuntoutusta ajatellen helpompi lähteä leikkauksen jälkeen liikkeelle. En kylläkään tiedä millainen polvivamma sinulla on kysymyksessä mutta kehoittaisin silti (jos pystyt) tekemään vaikka pienilläkin painoilla polvea tukevia lihaksia. Yläkropan treenaukseen "asiantuntijat" ottakoot kantaa. Tsemppiä punttiin. :thumbs:

Tonppa sanoi:

Kiitos vinkeistä.
Jos käyt kahesti viikossa puntilla niin sitten veto-työntö jako voisi olla aika hyvä.

Sama vika täälläki :)
Eturistiside poikki, vuoden kohta ollu leikkausjonossa ja kuukauden päästä polvi korjataan.

Käsittääkseni polvi paranee ja kuntoutuu paremmin ja nopeampaa, jos reisilihakset ovat hyvässä kunnossa. Kun polveni tähystettiin ensimmäisen kerran, ortopedi neuvoi vahvistamaan etu- ja takareittä ja venyttelemään paljon ennen tähystystä, jotta kuntoutus olisi helpompaa.

Oli uskomatonta, kuinka paljon reisi kutistui polven ollessa rikki. Jalka oli kylläkin monta viikkoa vajaa käytöllä, koska sitä ei voinut kunnolla koukistaa eikä suoristaa. Silti oli yllätys, kuinka äkkiä reisilihas surkastuu.

No, nyt "innolla" odotan leikkausta, jospa vihdoin saisi jalan kuntoon. Vaikka leikkaus vähän jännittääkin ja edessä on puolen vuoden kuntoutus edessä :curs:

Minulta leikattiin eturistiside 2002 lokakuussa, niin voin omia kokemuksia kertoa asiasta. Tonppa; Et kertonut vielä, että millainen vamma polvessa on, mutta Elä missään nimessä lopeta jalkojen treenausta, vaan ennen leikkausta kannattaa vahvistaa jalan lihaksia niin hyvin kuin vaan pystyy. Monipuolisesti tekee liikkeitä kivun sallimissa rajoissa. Pienillä painoilla suuria määriä toistoja.

Leikkauksen jälkeen kannattaa aloittaa varovasti, mutta melkein heti sairaalasta päästyä kuntoutus. Hyvällä fysioterapeutilla kannattaa ehdottomasti käydä viikon-kahden välein, koska he osaavat antaa ohjausta treenaukseen ja hierovat paikkoja auki, sekä katsovat, että liikeradat tulevat kuntoon. Kuntoutus on pitkä prosessi ja siinä pitää olla kärsivällisyytä mukana paljon. Välillä saattaa olla todella tuskaisia hetkiä, niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta kannattaa muistaa, että kovalla työllä polvesta tulee jopa parempi kuin ennen.

Itse kyllä treenasin samaan aikaan yläkroppaa kun kuntoutin polvea. Mutta siinä saattaa sitten käydä sillä tavalla, että kun polven kuntoutus on niin tuskallista touhua, niin ei jaksa panostaa siihen tarpeeksi vaan pumppaa pelkästään sitä yläkroppaa salilla. Jos käyt vaikka 4-kertaa viikossa salilla, niin hyvä olisi jakaa treenit sillä tavalla, että 2-kertaa kuntoutat polvea ja 2-kertaa treenaat muita lihaksia.

Polvi rajoittaa muutakin treenausta, niin kannattaa sen mukaan miettiä liikkeet. Hyvin pystyy treenaamaan eri liikkeitä käsipainoilla, sekä laitteissa, missä ei tule painetta polville/jaloille.

Hyviä liikkeitä on ainakin penkki/vinopenkki käsipainoilla, ranskalainen punnerrus, dippi, ylätalja, vatsa/selkäpenkki, ristiveto, kulmasoutu, vipunostot, hauikset käsipainoilla, leuanveto.

Liikkeitä, mitä ei pysty tekemään; kyykky, penkki(oikealla tekniikalla, tulee liikaa painetta polveen), maastaveto, jalkaprässi ja yleensäkin tangolla+levypainoilla tehtävät liikkeet. Näitä joutuu korvaamaan erilaisilla käsipainoilla tehtävillä liikkeillä, mutta hyvin pystyy ylävartaloa kuitenkin treenaamaan.

jooop eli tällänen diagnoosi tuli : polvilumpiojänne ja eturistiside recvennyt --> polvi "löysä"

mikäs muuten jos lihaksia kehittää siis ei voimaa niin on se ideaali toisto määrä? ja kuinka monta sarjaa? ja joka sarjassa viimenen toisto sellanen että enää yhtään sen jälkeen ei menisi?

Fysioterapeutin taitoja ei kannata aliarvoida, jos joku paikka menee todellakin paskaksi ja haluaa, että se toimii vielä jatkossakin.

Joo eli suunnittelin ny ittelleni tälläsen kaksjakose ohjelman että:
1pv Rinta-Hauis-Vatsa
Penkki 3x8
Ristitalja 3x8
Hauiskääntö (tangolla) 3x8
Hauiskääntöalataljassa 2x8

2pv Olkapäät-Ojentajat-Selkä
Pystypunnerrus 4x8
Vipunosto sivulle 3x8
Ojentajapunnerrus taljassa 3x8
Ranskalainen punnerrus 2x8
Ylätalja (veto eteen) 3x8
Kulmasoutu 3x6

Ja kun tuo polvi siinä kunnossa missä on niin en viitsi jättää jaloille omaa päivää vaan teen kunnon mukaan jaloilla mitä pystyn.
Miltä tämä ohjelma kuulostaisi jos ensisijainen halu olisi kasvattaa lihasmassaa.
Kiitos vinkeistä ja kommenteista.

Tonppa sanoi:
Joo eli suunnittelin ny ittelleni tälläsen kaksjakose ohjelman että:
1pv Rinta-Hauis-Vatsa
Penkki 3x8
Ristitalja 3x8
Hauiskääntö (tangolla) 3x8
Hauiskääntöalataljassa 2x8

2pv Olkapäät-Ojentajat-Selkä
Pystypunnerrus 4x8
Vipunosto sivulle 3x8
Ojentajapunnerrus taljassa 3x8
Ranskalainen punnerrus 2x8
Ylätalja (veto eteen) 3x8
Kulmasoutu 3x6

Ja kun tuo polvi siinä kunnossa missä on niin en viitsi jättää jaloille omaa päivää vaan teen kunnon mukaan jaloilla mitä pystyn.
Miltä tämä ohjelma kuulostaisi jos ensisijainen halu olisi kasvattaa lihasmassaa.
Kiitos vinkeistä ja kommenteista.

Kyllä mä jakasin vähän eritavalla. Vaikkapa rinta-selkä ja olkapäät, ojentajat, hauis, vatsat. Ois ehkä vähän tasaiselmpi jako. Toisaalta ehkä kannattais pistää kaikki olkapäitä rasittavat liikkee yhdelle päivälle, muuten saattaa tulla olkapäiden palutumisen kannalta ongelmia. Eli rinta-olkapäät-ojentajat ja selkä-hauis.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom