Apua NYT !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jocke
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 16-vuotias miehenalku joka on jo vuoden verran käynyt tavoitteellisesti ja oikeilla ohjelmalla/tekniikoilla salilla. Myös ravintopuoli on kehittynyt puhtaammaksi ja proteiiinipainoitteisemmaksi. Saliharjoittelun ohella olen pelannut lapsuudenharrastustani jääkiekkoa ja vaikka kyseisiä reenejä on ollut n.5 kertaa viikossa on aina aikaa löytynyt salilla käymiseen.Olen nyt tämän kesän käyttänyt lähes kokonaan saliharjoitteluun ja ruokavalion opetteluun, KAIKKI ylimääräinen (alkoholi,tupakka,roskaruoka) on jäänyt pois ja vielä hyvillä mielin :).Olen hyvin motivoitunut tähän hommaan ja sen takia ajatellut jättää jääkiekkoharrastuksen pois kokonaan että voisin keskittyä asiaan mitä rakastan.

MUTTA....
Juteltuani vanhempieni kanssa asiasta ja kerroin että haluaisin siirtyä salillakäymiseen kokonaan, niin he teilasivat ajatuksen täysin ( ovat ottaneet aiemmat salikäynnit hyvänä treeninä minulle)
Nyt kun haluan siirtyä lajiin kokonaan he sanoivat että odota parivuotta eteenpäin ja että tuonikäiselle ei kuulu salilla käyminen "täyspäiväisesti", myös perinteinen pituuskasvu kysymys kuului asiaan . Nyt pyytäisinkin teiltä rakkaat Paakkislaiset, että kertoisitte vanhemmilleni että miksi tätä lajia halutaan harrastaa ja miksi 16 ikävuotta ei ole mikään tekosyy asian poisjättämiselle.Voisin sitten näyttää asiantuntevia kommenttejanne heille ja toivottavasti muuttaa heidän mielensä.
Toivoisin että kaikki kynnelle kykenevät kertoisivat oman kantansa asiaan, koska mitään en ole halunnut elämässäni tehdä yhtä paljon kuin tätä !

Kiitos jo etukäteen

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Alottelin ite 13-veenä salillakäymisen ja olin sillon n. 170 pitkä. Tällä hetkellä pituutta 188 ja ikää kohta 16. Olen käynyt 3-6krt viikossa salilla koko tämän ajan. Pituuskasvun loppuminen on minun mielestäni täysin höpönlöpöä.. Myös maastavetoa ja kyykkyä on tullut hinkattua. Liikkeiden tekniikat kuntoon vaan niin ei mitään pelkoa että pituuskasvu loppuisi! Jokainen tekee sitä mistä tykkää:) eikös se niin mene

Näytät kuvia kiinalaisista pikkutytöistä jossain törkeessä Olympia bootcampissa ja sanot, että nämäkin treenaa kovemmin kuin sä. No ei vaineskaan. Kerrot ekana vaikka mitä TYKS:n ylilääkäri ja kehonrakentaja Jan Sundell on asiasta mieltä (osta niille vaikka tän kirja): http://lihastohtori.wordpress.com/2012/08/07/lihasvoimaharjoittelu-sundell/

Jos tuo ei auta, niin mitäs esim. UKK-instituutti sanoo asiasta?

"Kouluikäisten lasten lihaskunnon vahvistaminen olisi hyvä aloittaa jo ennen murrosiän alkua kehon omaa painoa hyödyntäen tai korkeintaan parin kilon lisävastusten avulla. Myös vastuskumia voi hyödyntää lihasvoiman harjoittamisessa. Lihasvoimaa kehittävän harjoittelun pitäisi olla kuntopiirinomaista eli sisältää noin 10 eri harjoitusliikettä, joita kutakin harjoitetaan noin 1 minuutti kerrallaan. Edellä mainittuja 10 liikkeen sarjoja voi toistaa lasten kykyjen mukaan nousujohteisesti 1–3 kertaa. Harjoitusliikkeiden tulisi kuormittaa suuria lihasryhmiä kuten käsien koukistaja- ja ojentajalihaksia, rintakehän, selän, vartalon, olkapään, vatsan ja jalkojen lihaksia. Jalkojen lihaksista olisi vahvistettava erityisesti polvea koukistavia ja ojentavia lihaksia sekä pohkeen lihaksia."

Huomaa, että tuo yllä oleva on 13-17-vuotiaille, eli olet jo sen skaalan loppupäässä. Sanot vanhemmillesi, että sun olis pitänyt aloittaa tää jo kolme vuotta sitten. Sitten jos vieläkin tulee nillitystä, niin sanot, että sä treenaat vaan sitten suositusten mukaan, että susta tulee terve nuori aikuinen ja saat lisää terveitä elinvuosia. Sun potentiaali menee hukkaan jos et aloita treenausta nyt, kun sun liikkuvuuden lajitekninen kausi on meneillään (googlaat niille ihmisen motorisesta kehityksestä ja liikunnan herkkyyskausista jonkun taulukon). Sit vaan meet salille ja treenaat oikeasti siten kuten haluat, etkä siten kuten vanhemmat luulee sun treenaavaan. Jos ne tulee salille kattoo, niin sit sulla on jo ihan muut ongelmat selvitettävänä ;)

Niin ja siitä pituuskasvusta. Tällä hetkellä olen siinä uskossa, että ei vaikuta JOS on terve nuori ja JOS tekee hyvällä tekniikalla ja ikään ja fysiikkaan suhteutetuilla painoilla.

Onko kyse siitä, että vanhemmat eivät haluaisi sinun lopettavan jääkiekkoharrastusta vai siitä, että kuntosalilla käynti on jostain syystä huono asia? Luultavasti hieman molempia.

Sano, että olet koko ikäsi pelannut lätkää, nyt on tauon aika. Huom, tauko, ei lopettaminen. Haluat kokeilla eri harrastuksia ja löytää sen joka tekee sinusta onnellisen ja tasapainoisen nuoren miehen. Onhan se jääkiekko niin kallista ja vaarallistakin. Plus että jääkiekkokamut tyrkyttää sitä nuuskaa koko ajan, etkä haluaisi ryhtyä sellaisiin höpötyksiin.

onko kuntosalilla käynti laji?

En tiedä millä tasolla pelaat, mutta osaksi vanhemmillasi saattaa olla taka-ajatuksena, että meidän matti-kalevista ei nyt tulekkaan seuraavaa teemu selänne, jos se odottais pari vuotta, niin ehkä se unohtais ton uuden harrastuksen. Joo ohan toi vähän törkeää yleistämistä. Omat porukat on onneksi ollut aina todella tukevia halusin sitten tehdä mitä tahansa. Yritä vain selittää vanhemmillesi ettei siitä ole kasvun kannalta haittaa, kunhan muistat syödä ja nukkua tarpeeksi ja en näe mitään syytä miten jääkiekon pelaaminen olisi yhtään sen kevyempi harrastus loppupeleissä, koska onhan nekin treenit pitkiä jne.

onko kuntosalilla käynti laji?

Toisille harrastus, toisille elämäntapa.

Toisille harrastus, toisille elämäntapa.

Mun mielestä Alec kysyi, että "onko kuntosalilla käynti laji". Ei, että onko se harrastus vai elämäntapa.
Ollaas nyt vähän tarkempia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuntosalilla käynti = kehonrakennus/voimaharjoittelu = laji?

Poikkeuksena ikääntyneemmät naisihmiset kutimien ja lehtien kanssa(joo yleistys).

EDIT: aiheesen kommentoidakseni: vanhemmillasi on ilmeisesti jonkinnäköisiä stereotypioita isoista ja tyhmistä bodareista jotka käyttävät kaikenmaailman aineita? Mulle tuli tuollainen mieleen.

Jos olet oikeasti hyvä jääkiekossa ja potentiaali on johonkin suurempaankin, niin en kyllä salilla käynnin takia lopettaisi jääkiekkoa vaikka se sali nyt houkuttelisi enemmän. Miksi haluat keskittyä pelkästään salilla käyntiin? Miksi ei riitä sellainen harrastusta tukeva salilla käynti? Salilla käymisen voi aloittaa milloin vain ja saada hyviä tuloksia jne. jne, mutta onko järkevää sitten heittää jääkiekossa tulleet tulokset nyt romukoppaan ja panostaa vain saliin? Jääkiekkoon et voi enää palata samalla tavalla parin vuoden tauon jälkeen tosiin kuin juuri salilla käynnin voi lopettaa ja aloittaa milloin vain ilman, että sen pariin ei voisi palata milloin tahansa uudestaan. Olet kuitenkin onnistunut nyt käymään vuoden tavoitteellisesti salilla jääkiekon ohessa, mikä estää jatkamasta tätä linjaa? Ja en vertaisi itsenäisesti kuntosalilla käymistä samanlaiseksi harrastukseksi kuin jääkiekko. Jääkiekossa on kuitenkin aina valmentaja ja joukkue ja siinä kisaillaan yms. kun salilla käynti tapahtuu itsenäisesti ja yleensä se on vain itseään varten, ei mitään kisoja varten.
Minua ainakin nyt näin melkein parikymppisenä harmittaa, että omat vanhempani eivät pakottaneet minua jatkamaan uintiharrastustani ala-asteella vaan antoivat minun lopettaa sen, koska ei enää huvittanut niin paljon kuin ennen.
Itseäni kyllä myös vanhempana harmittaisi, jos oma lapsi haluaisi lopettaa vaikka juuri jääkiekon sen takia, että haluaa aloittaa hölkkäämisen...

edit: Kannattaa myös kysellä vaikka joltain toiselta foorumilta (vaikka jääkiekko aiheiselta tjsp.) mielipiteitä asiaan, kun yllättäen pakkiksella nyt ei varmaan muita ehdotuksia tule kuin sen jääkiekon lopettaminen ja saliin täysillä panostaminen.

Zone-sarja -42%
Minäkin aloitin 15-vuotiaana totuttelemisen puntteihin mutta 16-vuotiaana olen aloittanut täysipäiväisen kehonrakennuksen. Minulla on kotona penkki, leuanvetotanko, käsipainot, ylä- ja alataljat, rintaprässi ja reidenojennuslaite. Niitä on vuoden mittaan kertynyt ja nykyään olen vajaan kuukauden treenannut oikealla ohjelmalla ja ravinnolla.

Mutta asiaan: Minulle sanoi ammattikoulun terveydenhoitaja about puoli vuotta sitten että olisi suositeltavaa ja hyödyllistä "harrastaa kuntosalia" lihaskuntoharjoittelua ja kehittää lihaksia ennen armeijaa. No siellä tietysti on hyötyä hyvästä lihaskunnosta, mutta on siitä muuallakin hyötyä. Voimasta on varmasti hyötyä arjessa ja ties missä tilanteissa.

Ja pituuskasvua minunkin äitini huolehti alussa, mutta uskon ettei tuo vaikuta kasvuuni. Ja vaikka vaikuttaisikin, olen ajatellut että jos kasvua ei enempää tulisi, olisin tyytyväinen tähänkin pituuteeni (n. 177-179cm).

Ei salilla käynti pituuskasvua haittaa. Muistat vain syödä täysipainoisesti ja keskittyä muihinkin kivoihin asioihin kuin treenaukseen. Itse aloitin myös 16- vuotiaana, mutta varmuuden vuoksi pysyttelin erossa kyykystä, mavesta ym. jotka käyvät selän päälle.

Ei salilla käynti pituuskasvua haittaa. Muistat vain syödä täysipainoisesti ja keskittyä muihinkin kivoihin asioihin kuin treenaukseen. Itse aloitin myös 16- vuotiaana, mutta varmuuden vuoksi pysyttelin erossa kyykystä, mavesta ym. jotka käyvät selän päälle.

Miksi jättää pois kaksi koko kroppaa kokonaisvaltaisesti vahvistavaa pääliikettä?

Kuntosalilla käynti = kehonrakennus/voimaharjoittelu = laji?

Voimanosto/painonnosto/kehonrakennus = urheilulaji
Yleinen painoharjoittelu = urheilullinen harrastus tai ehkä tärkeää tukiharjoittelua jollekin urheilulajille, mutta ei itsessään urheilulaji
Lehden lukeminen reidenlähentäjälaitteessa / peilin edessä posettelu ja perseiden kyyläys = sosiaalista toimintaa / ajantuhlausta

"Salilla käyminen" voi tarkoittaa mitä tahansa näistä ja on siksi aika huono käsite.

Itse alottelin sinä 15v paikkeilla vähitellen enemmän ja enemmän tosissaan treenaamisen. Vanhemmat oli tukena siihe asti, kunnes ostin ensimmäisen pussin palkkaria, jonka jälkee vanhempieni mielestä aloitin myös steroidien käytön.. Eli olisikohan sunkin vanhemmilla jotai tämmöistä ennakkoluuloa, varsinkin jos heillä on enemmänkin ikää? Monilla kavereillani käynyt samalla tavalla. Erään kaverini äiti oli vienyt poikansa palkkaripussin johki testattavaksi asti. Kaikkea niillä päässä liikkuukin :dance:

Mutta oma mielipiteeni kuiteski on että tee sitä mikä tuntuu siltä oikealta... Lätkä saattaa viedä enemmä aikaa ku puntilla käynti, mutta jos oikeesti alat iha tosissaa sitä tekemään ni se vie enemmän aikaa ja vaivaa, kuin lätkä... Eli sitä kannattaa kyllä miettiä, jos ajankäytön kanssa on ongelmia, kuten minulla. Koulu on kyllä valitettavasti jäänyt toiseksi salin jälkee... Sen elämäntavan kanssa on noin vuosi vedetty ja kaikki muu jätetty toissijaiseksi.. ja nyt

Niin ja silloin kun aloitin punttaamise ni pituutta oli se 180 ja nyt 185cm, joka on se ennuste mikä joskus aikoinaa mulle sanottii :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom