Apua nettisivun tekoon, käyttäjätunnukset/profiili

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trilli
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
31
Olisi tarkoitus tehdä nettisivut jonne ihmiset voisivat luoda käyttäjätunnukset ja lisätä tämän jälkeen itse sisältöä. Löytyykö ketään joka osaisi kertoa, että miten tämän voi toteuttaa?
Nettisivut olen tehnyt aikaisemminkin, mutta niillä ei ollut tuota rekisteröitymis mahdollisuutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olet tehnyt nettisivut jollain HTML editorilla niin siitä on aika pitkä matka vierailijoiden sisällöntuottamiseen. Onko tarkoitus pystyttää foorumi vai mitä?

Verkosta löytyy aika kasa ilmaista kamaa mitä voi käyttää hyväksi, aina ei kannata kaikkea tehdä alusta asti. Toki jos innostusta ja kiinnostusta on niin ota vaikka PHP (ja Mysql-kirja) käteen ja puuhastele :).

Mahtaako HTML5 taipua tällaiseen? Joku viisaampi vastatkoon, mun tiedot on vuosien takaa.

Itse ei kannata lähteä tekemään mitään käyttäjätunnuksien tallentamista nimittäin nuo aloittelijan tekemät härpäkkeet saadaan nopeasti vääriin käsiin. Helpompi käyttää toisen palvelun autentikaatiota lävitse esim google login tms joka takaa turvallisemman paikan tunnuksille.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos aivan alusta asti lähdet toteuttamaan kotisivuja niin suosittelen tutustumaan erilaisiin CMS-järjestelmiin (Wordpress, Joomla, Drupal). Näihin löytyy kirjautumiset yms. kaikki härpäkkeet ns. plugineina ja vältyt koodaamiselta mahdollisesti kokonaan.

Ei yksityisen kannata omia kotisivuja alkaa enään koodaamaan, ellei ole muita intressejä mm. kielen opettelu.

Olen siis koodannut ne aikaisemmin tekemäni sivut itse, enkä editorilla. Täytyypäs tutustua noihin tarjoamiinne vaihtoehtoihin.

Eipä noita omia sivuja kannata yritystenkään ihan hirveesti enää lähteä itse koodaamaan. Ellei sitten ole jokin todella erityinen tarve.
Valmiita järjestelmiä on vaikka kuinka, ja CMS:t hoitavat peruskäyttäjän ja pienen ja isommankin firman nettisivujen tarpeet ihan vaivattomasti.

Itse olen nyt toimiessani yrittäjänä tehnyt pienyrityksille verkkosivuja WordPressille, jota voin kyllä varauksetta suositella. Sisällöntuotto onnistuu helposti myös niiltä, jotka eivät ole IT-alan ihmisiä. Koodaan itse teemani ja CMS lähinnä huolehtii juuri sisällöntuotosta (tiedonsyötöstä) ja tarjoaa valmiin kirjaston kaikkia ominaisuuksia ja funktioita käytettäväksi. Yhteisö on myös laaja ja apua tuntuu löytyvän kaikkiin kysymyksiin, joita on ihmetellyt. Tietysti siirtyminen staattisista HTML-sivuista dynaamisiin CMS-pohjaisiin sivuihin vaatii paljon opettelua ja ajatustapojen vaihtoa, mutta ei se mikään mahdoton tehtävä ole.

WordPress sisältää valmiita ominaisuuksia, joilla voit sallia käyttäjien rekisteröitymisen ja rajata heidän oikeuksiaan esim. vain artikkeleiden julkaisuun ja omien artikkeleiden muokkaukseen.

Olen siis koodannut ne aikaisemmin tekemäni sivut itse, enkä editorilla. Täytyypäs tutustua noihin tarjoamiinne vaihtoehtoihin.

Asenna ensin WordPress sivustolle (menee 5min, vaatii Mysli-kannan) ja siihen sitten päälle esim. https://buddypress.org/

Kuten Teemunius sanoi, niin WP itsessäänkin antaa kyllä mahdollisuuden luoda uusia käyttäjiä... Eli BuddyPressiäkään ei tarvita.

IMHO, Joomla ja Drupal molemmat liian raskaita, josset mitään jättimäistä saittia oo rakentamassa (sopivat paremmin IL.fi -tyyppisiin ratkaisuihin).

ja muistat sit myös päivittää wordpressiin alustaa. Kuulostaa typerältä asiasta edes mainita, mutta näitä vaan löytyy niiiiin paljon, ketkä ei siihen ole koskenut alkuperäisen asennuksen jälkeen! ja sit ihmetellään kun sivut täynnä paskaa.

ja muistat sit myös päivittää wordpressiin alustaa. Kuulostaa typerältä asiasta edes mainita, mutta näitä vaan löytyy niiiiin paljon, ketkä ei siihen ole koskenut alkuperäisen asennuksen jälkeen! ja sit ihmetellään kun sivut täynnä paskaa.

WP päivittää nykyään itse (jos ei sitä kiellä asetuksissa). Itse asiassa just viime yönä lähti omat saitit upgradeemaan itse itseään uusimpaan versioon :)

Tämä on oikeesti tärkeää. Monet hakkeroinnit olisi voitu estää. Oletuksena (teemasta riippuen) WordPressin versio on julkista tietoa (selkokielisenä kävijälle näkyvässä lähdekoodissa) ja vanhojen versioiden tietoturvapuutteet löytyy myöskin mukavasti netistä. Ei ole vaikea juttu tehdä ohjelmaa joka selaa verkkoa ja etsii sieltä vanhentuneet WordPress-sivustot ja murtautuu sisään paikkaamattomasta aukosta. Lisänä tietoturvaan voi vielä rajoittaa (pluginin avulla) sisäänkirjautumisyritysten määrää per aikayksikkö IP:tä kohden. Tämä hillitsee sitten brute forcea. Mutta murtautumisia on lähinnä nuo massahyökkäykset, joilla halutaan sitten korvata sivu jollain propagandalla tai ohjata kävijät jonnekin haittaohjelmia jakaville sivuille (tai lisätä niitä sivuillesi). Yksilöityjä hyökkäyksiä tuskin juuri tulee, koska varastettavana ei ole rahaa ja motiivina voi lähinnä olla poliittiset syyt (kuten joku turkistarhasivusto).

Meni ehkä vähän OT:ksi, mutta opiskelun iloa.

WordPressin ottaisin, ehdottomasti. Sillä itse leipäni tienaan.

En koskaan ikinä tule suosittelemaan että itse koodaa alustansa, ellei kyse ole pelkästään jostain "syötä otsikko, syötä sisältö" -tason hommista. :) Ei siinä vain ole järkeä. Tietenkin jos on aikaa ja mielenkiintoa opetella koodaan tms. niin ehkä sitten kuten joku totesikin jo. Tosin noissakin simppeleissä keisseissä sanon heti että WordPress, tai ehkä joku kevyt CMS kuten Ghost.

Tietenkin WordPressissä laajemmat toiminnot ja kustomoinnit vaatii jo koodausta, mutta jos se ei niin vakavaa ole niin voi siihen valmiin plugarinkin kaivaa. Plugari ei tietty ole se paras tapa, pl. isot mitä nyt itse ei lähde tekemään kuten verkkokauppa, yms. moiset.

WordPressissä sisällöntuottoahan voi käyttäjät tehdä ihan ilman mitään lisäosia. Eli kun annetaan rooleja WordPressin hallintaan, ja eri roolit voi tehdä hallinnassa eri asioita. Käyttäjät voi mennä hallintapaneeliin, mutta voivat siellä esim. vain kirjoittaa artikkeleita jotka pitää tai ei pidä hyväksyä ennen julkaisua.

Plugarien etu usein on se, että jos otetaan valmis teema, joka on responsiivinen, niin sen puukotus vaatii sitten jo kohtuullisesti ymmärrystä mitä tekee.
Plugarit usein on jo suunniteltu toimimaan responsiivisesti.

Plugarien etu usein on se, että jos otetaan valmis teema, joka on responsiivinen, niin sen puukotus vaatii sitten jo kohtuullisesti ymmärrystä mitä tekee.
Plugarit usein on jo suunniteltu toimimaan responsiivisesti.
Kuten sanoin plugarit on monelle helppo ja paras tapa, tarkoitin vain että se ei yleensä ole paras tapa jos osaa tehdä asian itse. :) Eli monelle joka vain haluaa weppisivut pystyyn ilman paljoa omaa koodiosaamista, on plugari pitkälti ainoa tie eikä se ole huono jos vaan katsoo että kyseessä on "hyvä" plugari.

Kyllä minäkin plugareita käytän, tosin usein ne on laajalti hyväksyttyjä ja usein päivitettyjä jotka handlaa jotain isoa kokonaisuutta kuten monikielisyyttä (WPML) tai verkkokauppaa (WooCommerce). Tietenkin monimutkaisemmat implementaatiot jota itse en osaa edes tehdä, kuten vaikka maksutiet verkkokauppaan, hoidan myös toisen tekemällä plugarilla.

Tosta responsiivisuudesta, joo jos plugari on sellainen jonka sisällöllä on edes responsiivisesti mitään merkitystä. Jos se vain esim. suoltaa listaa/tekstiä/linkkejä paikkaan [X], niin sitten responsiivinen teema hoitaa muutenkin automaattisesti responsiivisuuden. Se plugarin tuoma sisältö usein tunkataan tiettyy paikkaan teemassa joka on jo responsiivinen, ja teksti yms. nyt ei edes merkkaa mitään responsiivisuudessa. Jos se on taas jokin lomake, mihin itse käytän plugaria, niin sama homma eli ne on niin simppeleitä että teema muutenkin hoitaa sen responsiivisuuden. Eli inputit mahtuu, napit mahtuu, jne.
Joskus on tosin haittaakin siitä että plugari tuo omat CSS:t, koska niiden override voi olla ärsyttävää, ja hienoa on jos plugari tarjoaa ruksin että "älä lataa pluginin CSS:ää". Toisaalta aina plugareiden lataamat CSS tiedostot voi ottaa pois resurssien latauksesta, mutta osa on niin kamalia että ne tunkee inline CSS:ää sinne HTML:ään. Tietty tää on vain relevanttia jos ite duunaa teemaa, tai tunkkaa jonkun muun teemaa.

WP päivittää nykyään itse (jos ei sitä kiellä asetuksissa). Itse asiassa just viime yönä lähti omat saitit upgradeemaan itse itseään uusimpaan versioon :)

Lienee asetuksista kiinni päivittääkö automaattisesti vai ei ja missä palvelussa wordpress on jne
Välttämättä ei ole edes kovin fiksua antaa wp:n päivittää itseään (isompia päivityksiä), koska jos joku plugari ei toimikaan. niin sivut ei toimi välttämättä ollenkaan.

Lienee asetuksista kiinni päivittääkö automaattisesti vai ei ja missä palvelussa wordpress on jne
Välttämättä ei ole edes kovin fiksua antaa wp:n päivittää itseään (isompia päivityksiä), koska jos joku plugari ei toimikaan. niin sivut ei toimi välttämättä ollenkaan.
Juu, toi on ihan totta. On mulla hajonnut plugari päivityksen myötä enemmän kuin kerran. qTranslate on tunnettu siitä, ja en enää koske siihen ikinä.

Jos on tarpeeksi vanha WP se ei tietty omaa tota automaagista päivitystä, mutta kyllä ne tietyn version tai yli omaavat saitit ihan kysymättä päivittää automaattisesti. Pois sen automatic updaten toki saa jos haluaa.

...Tosta responsiivisuudesta, joo jos plugari on sellainen jonka sisällöllä on edes responsiivisesti mitään merkitystä. Jos se vain esim. suoltaa listaa/tekstiä/linkkejä paikkaan [X], niin sitten responsiivinen teema hoitaa muutenkin automaattisesti responsiivisuuden. Se plugarin tuoma sisältö usein tunkataan tiettyy paikkaan teemassa joka on jo responsiivinen, ja teksti yms. nyt ei edes merkkaa mitään responsiivisuudessa. Jos se on taas jokin lomake, mihin itse käytän plugaria, niin sama homma eli ne on niin simppeleitä että teema muutenkin hoitaa sen responsiivisuuden...

Lähinnä tuota hain. Aika usein on nähnyt sivustoja, joissa on jokin toiminnallisuus koodattu itse responsiiviseen teemaan, ilman että on ymmärretty mitä pitää ottaa huomioon, jotta se responsiivisuus säilyy.
Siksi siis plugarit ovat ihan näppäriä - olettaen että ne tosiaan ovat yleisesti hyvänä pidettyjä ja toimivia plugareita.

Taipuuko tuo WP kaikkeen, olisiko siitä esim. pienen yrityksen nettisivujen tekoon? Nopeasti vilkaisin ja monet teemat tuntuu olevan blogimaisia, ne ei oikein imo taivu pienelle (lue: vähän sisältöä) firmalle sivupohjaksi.

Joskus nuorempana sivujen tekoa kokeilin tekemällä itse kaiken alusta asti, suuri ja ihmeellinen työkalu oli kompozer jossain vaiheessa. Mutta tämä WP taitaa olla nyt kuuminta hottia, joten voisitteko vähän tönäistä oikeaan suuntaan sen opetteluun ihan ruohonjuuritasolta saakka? :)

- - - Updated - - -

Ainiin, nappasin siis jo kokeeksi hostingerista ilmaisdomainin ja asensin WP:n sinne mysqlillä

Taipuuko tuo WP kaikkeen, olisiko siitä esim. pienen yrityksen nettisivujen tekoon? Nopeasti vilkaisin ja monet teemat tuntuu olevan blogimaisia, ne ei oikein imo taivu pienelle (lue: vähän sisältöä) firmalle sivupohjaksi.

Joskus nuorempana sivujen tekoa kokeilin tekemällä itse kaiken alusta asti, suuri ja ihmeellinen työkalu oli kompozer jossain vaiheessa. Mutta tämä WP taitaa olla nyt kuuminta hottia, joten voisitteko vähän tönäistä oikeaan suuntaan sen opetteluun ihan ruohonjuuritasolta saakka? :)

- - - Updated - - -

Ainiin, nappasin siis jo kokeeksi hostingerista ilmaisdomainin ja asensin WP:n sinne mysqlillä
Helposti. Taipuu myös isolle firmalle. Ei ole mitään rajaa siinä millainen se ulkoasu on. Toimintojenkin puolesta mahdollisuudet on käytännössä rajattomat.

Opetteluun riittää ihan html/css/php ja siihen kylkeen WordPress Codex. Codex tarjoaa esimerkit jolla voi tehdä oikeastaan mitä vain. Poikkeuksena on tietenkin asiat mitä WordPress ei vakiona sisällä, ja vaatii lisäosan kuten se verkkokauppa.

Rakennusalustaksi suosittelen paikallisserveriä. Homman tekee helpoksi kokonaispaketti, jossa on serveri, php ja mysql-kanta. Windowsille WAMP (WampServer, the web development platform on Windows - Apache, MySQL, PHP) ja Linuxille LAMP (ompuille varmaan löytyy joku oma). Näin pystyt rauhassa rakentamaan sivut ensin paikallisesti ilman että ne ovat netissä. Koodauksessa ei sitten tarvitse siirtää tiedostoja jokaisen muutoksen jälkeen ftp:llä serverille, jotta ne tulevat voimaan. Toki sivuja voi rakentaa piilossa jossain alihakemistoissa (kuten osoite.fi/testi) ja estää jollain pluginilla kirjautumattomien pääsyn sivuille, mutta paikallisservu on IMO ihan ehdottoman kova työkalu varsinkin jos tarkoitus on tehdä enemmän kuin vain nämä yhdet sivut.

Itse kun lähdin opettelemaan koodausta Wordpressille niin hallussa oli vain html/css ja nekin sinne päin, mutta hiljalleen asiat kyllä selkeni kun jaksoi lukea tutoja ja googlettaa asioita. Toki opiskeluista on taustalla Javaa eli ohjelmointi ei ollut ihan vierasta. Nyt olen sitten opiskellut perusasiat php:sta ja javascriptistä myös teoriassa, mutta alkuun pääseminen ei edellytä mitään kummalista.

Itse päätin alusta asti olla käyttämättä mitään valmiita teemoja, vaan koodaan fronttini itse. Apuna on Bootstrap, jota käytän lähinnä valmiiksi määriteltynä gridinä. Ulkoasusta tulee silloin tasan sellainen kun suunnittelee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom