Apua nettisivun tekoon, käyttäjätunnukset/profiili

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trilli
  • Aloitettu Aloitettu
Itse siirryin taannoin käyttää DesktopServer nimistä softaa lokaaliin WP deviin. DesktopServer | ServerPress.com

Ilmainenkin versio tuosta passaa, mutta sillon ei ole automaattista sivuston siirtoa paikallisesti liveksi. Se myös käy mahdolliset sisällön permalinkit läpi, muuttaen ne lokaaliosoitteesta varsinaiseen. DesktopServer myös ajaa alkuun paikalleen tuon WP:n siihen lokaaliin. Tietenkin se myös modaa wp-configin vastaamaan livesaitin asetuksia yms ja importtaa kannan paikalleen.
Ilmaisen kanssa pitää siis XAMPP yms tavoin ite ottaa kopsut saitista, pistää ne paikalleen liveen, ja toki konffaa sen pienen verran WordPressiä toimimaan uudessa liveosoitteessa. Eihän se vaikeaa ole, mutta pienet jutut lisää on jees.

Suosittelen ainakin tutustumaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuten sanoin plugarit on monelle helppo ja paras tapa, tarkoitin vain että se ei yleensä ole paras tapa jos osaa tehdä asian itse. :) Eli monelle joka vain haluaa weppisivut pystyyn ilman paljoa omaa koodiosaamista, on plugari pitkälti ainoa tie eikä se ole huono jos vaan katsoo että kyseessä on "hyvä" plugari.

Kyllä minäkin plugareita käytän, tosin usein ne on laajalti hyväksyttyjä ja usein päivitettyjä jotka handlaa jotain isoa kokonaisuutta kuten monikielisyyttä (WPML) tai verkkokauppaa (WooCommerce). Tietenkin monimutkaisemmat implementaatiot jota itse en osaa edes tehdä, kuten vaikka maksutiet verkkokauppaan, hoidan myös toisen tekemällä plugarilla.

Tosta responsiivisuudesta, joo jos plugari on sellainen jonka sisällöllä on edes responsiivisesti mitään merkitystä. Jos se vain esim. suoltaa listaa/tekstiä/linkkejä paikkaan [X], niin sitten responsiivinen teema hoitaa muutenkin automaattisesti responsiivisuuden. Se plugarin tuoma sisältö usein tunkataan tiettyy paikkaan teemassa joka on jo responsiivinen, ja teksti yms. nyt ei edes merkkaa mitään responsiivisuudessa. Jos se on taas jokin lomake, mihin itse käytän plugaria, niin sama homma eli ne on niin simppeleitä että teema muutenkin hoitaa sen responsiivisuuden. Eli inputit mahtuu, napit mahtuu, jne.
Joskus on tosin haittaakin siitä että plugari tuo omat CSS:t, koska niiden override voi olla ärsyttävää, ja hienoa on jos plugari tarjoaa ruksin että "älä lataa pluginin CSS:ää". Toisaalta aina plugareiden lataamat CSS tiedostot voi ottaa pois resurssien latauksesta, mutta osa on niin kamalia että ne tunkee inline CSS:ää sinne HTML:ään. Tietty tää on vain relevanttia jos ite duunaa teemaa, tai tunkkaa jonkun muun teemaa.

Kyselen vielä WooCommercesta, että onko se ollut oikeasti hyvä verkkokauppalaajennus eli suositteletko? Esittelyvideolla kaikki menee kuin Strömsössä, mutta luotan enemmän toisen koodarin sanaan. Oma tapani verkkosivujen rakennukseen on ollut suunnitelma photarissa, jonka perusteella rakentaminen ilman mitään pohjateemaa (tai on siinä jotain perusjuttuja, joita mun jokaisessa projektissa on), bootstrap-gridillä ja iloisesti notepad++:lla koodaillen. Onko elementtien sijoittelu haluamiinsa paikkoihin ja haluamallaan tavalla helppoa vai kankeaa? Oliko maksutavat (paypal, luottokortit, pankkisiirto) helppo liittää? Mulla on pian edessä ensimmäinen ihan oikea verkkokauppakeissi, jossa pääasiakasryhmä on Suomen ulkopuolella (jolloin PayPal ja luottokortit tärkeimmät maksutavat).

Kyllä sitä voin suositella. Kehitetään aktiivisesti yms.

Etenkin jos on monikielinen sivusto, niin WPML kielilisäri ja WooCommerce soljuu yhteen. Eli jopa sekin on ihan suht. vaivatonta toteuttaa.

Maksutapoina PayPalin lisäksi oon käyttänyt mm. PayTrail (entinen Suomen Verkkomaksut) sekä Checkout.fi. Kummassakin maksaa se palikka joka yhdistää verkkokaupan maksupalveluun, mutta se on normaalia. Kyseessä vähän vaikeampi homma joten tuota integraatiota en edes yrittäisi itse toteuttaa. Ottaen huomioon että noi lisärit ei paljoa edes maksa. PayTrail tietenkin isompi lafka.

PayPal maksutie tulee WooCommercen mukana, ja voihan sillä maksaa luottokortillakin. Siinä menisi sekin. Tosin kai PayPal on joillekin pieni kynnys.

Mitä tulee hommien sijoitteluun, niin sehän on ihan vapaata. Kantsii tsekkaa noiden dokumentaatio siitä miten voit omaan teemaas lisätä ne plugarin overridet mil voi sit säätää rakenteen sellaiseksi kuin haluat, ja niin ettei muutokset katoa kun päivität WooCommercen.

Jokusen verkkokaupan oon tehnyt MyCashflow, mutta ei se kovin vapaata hommaa ole. Käytännössähän siihen on tullut tehtyä teemoja, mutta aina on mennyt hermot sen niiden templating systeemin kanssa.

Blah. Eli kuten edellä sanottu, hostingerista otin ilmaisdomainin ja asensin sinne mysqlin ja wp:n. Nyt saanut jo vähän sivuja kasaan, mutta lisäilin pari riviä ja columnia, joiden sisään kuvia, mutta nyt pages-sivulle koittaessa tulee internal server error. Muut sivut toimii pääosin hyvin, jos pääsen admin-puolella läpi ja pääsen klikkaan update, niin adminpuolelle tulee internal server error ja samoin myös "normi"-puolelle. Nyt kuitenkin normisivut toimii ok, mutta otin dashboardin auki ja klikkasin pages --> taas internal server error.

Voisiko tuo php memory limit olla täynnä, pitäisikö sitä lisätä? Toisekseen, löysin ohjeen jolla memory limittiä nostetaan ftp:n kautta, mutta voisiko sitä tehdä suoraan tuolta hostingerin kautta?

- - - Updated - - -

Voiko sitä lisätä esim. phpMyAdminin kautta?

Jaha, pitänee ottaa hostingeriin yhteyttä, että katsovat vähän logeja mitä kävi mun myslille.

phpMyAdmin sanoi näin kun klikkasin wp_optionsin auki:
MySQL said:

#2006 - MySQL server has gone away

No sehän kuulostaa ihan ilmaiselta hostilta. :)

Sain jo hostingerin tiedostohallinnan kautta nimettyä plugins-kansion plugins_oldiksi, minkä pitäisi ottaa plugarit pois käytöstä mutta ongelma ei korjaantunut. Outo... Välillä dashboard toimii, välillä menee jumiin. En tajua, voisin kokeilla tuota wamppia...

Nyt ne taas toimii ihan normaalisti, pääsee tekeen muutoksia jne jne... En mä tajua, ilmeisesti tämä on enemmänkin TML:n sanoin ilmaisdomainin ongelma?

Käytättekö te jotain visuaalista työkalua, esim. visual composer? Se tuntuisi olevan ihan ok, mutta olisi kiva kokeilla sitä ennenkö sen ostaa. Ilmaisen latasin jonkun shortcodes ultimate, ihan näppärä tekstipohjanen plugari. Millä tapaa te teette siis visuaaliset asettelut, taulukot jne?

- - - Updated - - -

Niin, ja käytättekö te jotain tietoturvaplugeja? Näytti olevan valmiina itsellä joku spamminestoplugi tms.

Noh, mulla on vain ollut ihan maksullistenkin hostien kanssa ongelmia erinäisten CMS:ien kohdalla ml. WordPress. Eli en ihmettele jos on jotain ongelmaa ilmaisessa. Voi toki olla että niillä on hommat ihan kunnossa, ja vika on muualla.

Visuaalista työkalua? En käytä. En käytä edes teemoja mitkä antaa valita värejä, sehän on käytännössä eräänlainen visuaalinen työkalu kuten vaikkapa toi Visual Composer jonka nyt katsastin kun mainitsit. Itse kun ammatikseni teen näitä väkerrän ne teemat ihan käsin. Älä väärin käsitä, onhan tommoset monelle hyvä juttu.

Shortcodeja tulee käytettyä ajoittain. Ne on monella tapaa näppäriä, etenkin asiakkaille kun itse lisäilevät sisältöä. Tosin etukädessä teen toiminnalliset asiat ihan teemaan, ihan vain siksi ettei asiakas saa niitä sekaisin.

En käytä tietoturvaplugareita. Jos on keissi missä tietoturva on relevanttia (esim. suljettu alue sivustolla yms), niin teen sitten muutoksia WordPressin järjestelmän rakenteeseen jottei sen hakkeroiminen mene perinteisillä metodeilla läpi. Kuitenkin useimmiten WordPressit jotka hakkeroidaan on defaultteja järjestelmältään, ja todennäköisesti päivittämättömiä.

Webhotelleissa suosin ainakin itse täysin suomalaisia firmoja, sillä jos jotain ongelmia tulee niin niissä sovelletaan sitten ainakin Suomen lakia, mikä tuo kuluttajansuojaa.

Visuaaliset työkalut on aina kompromisseja. Ei niillä saa koskaan just sellasta kuin itse halusi, mutta ei sillä ettei niillä voisi saada ihan hyvännäköistä jos se teema on määritetty hyvin sitä varten (esim. page builder upotettuna). Jos verkkosivuja meinaa enemmän tehdä niin koodin opettelu ja sillä rakentaminen on kyllä paljon antoisampaa kun voi esim. Photoshopissa leikkiä ja säätää ulkoasua mieleisekseen ja sen jälkeen toteuttaa sen sijaan, että pitää aina miettiä mikä on mahdollista tehdä visuaalisella editorilla.

Tiedonsyötön toteuttamiseen ehdottoman hyvä työkalu on ollut Advanced Custom Fields, jolla saa haluttuun sivuun, artikkeliin, kaikkiin sivuihin, tiettyyn julkaisutyyppiin, kategoriaan jne. liitettyä tekstikenttiä, wysiwyg-editoreja, kuvia jne. jolloin asiakkas voi tehdä asioita "syötä teksti kenttään" -tyylisesti. ACF:n maksulliset lisärit oli myös erittäin hyviä ja olen myös itse luonut yhteen projektiin "page builderin". ACF:n implementointi teemaan tosin vaatii juurikin koodin käsittelyä.

Erityisiä tietoturvaplugineita en oo itsekään käyttänyt. Plugineissa lähinnä kiinnitän huomiota siihen, että niillä on hyvät arvostelut ja että niitä päivitetään säännöllisesti ja ettei mahdollisiin teksikenttiin voi syöttää mitään skriptejä jne.

Juu, itse käytän vain suomalaista hostia, ja tarkemmin Sigmatic nimistä lafkaa. Asiakkaana jo ~13 vuotta jos en ihan väärin muista, ja nykyisin on toki jälleenmyyntisoppari jolla voin hallita kaikkia asiakkaiden hotelleja siellä. En voi kuin suositella, eikä se hinta paha ole. Domainit voi aina rekkaa halvemmalla muualta, ja määrittelee vain Sigmaticin name serverit.

Tosta custom fields, ne on parhautta. <3 Tosin sillä erotuksella että useimmiten omissa keiseissä kun on sivusto jossa on erikoista sisältöä kuten tuotteet, ei silti verkkokauppaa, niin luon custom post typet niille. Tuohon käytän Easy Content Types nimistä maksullista plugaria joka on loistava. Voi määrittää suoraan hallintapaneelista custom post typet, niille custom taxonomyt (eli käytänössä kategoriat, kuten esim. "Malli"), ja post typeille juurikin meta boxit missä custom fieldit. Tuolla saa aikaan niin helposti mahtavia "palikoita" joita asiakas voi sitten täytellä. Eli asiakas näkee sivujen ja artikkeliden lisäksi hallintapaneelissa esim. "Tuotteet" tai "Autot" yms. Ja kun luo esim uuden auton, niin siellä on oma loota vaikkapa "Vuosimalli" sekä checkboxit että onko bensa vai dieseli. Sitten teemassa haetaan noiden fieldien tieto, ja jos on arvo sillä se näytetään teemassa paikassa X.

Plugareissa mulla sama mentaliteetti, katsoo että tukee virallisesti uusinta versiota ja että on muutenkin hyvin devattu ja arvosteltu.

PS. Mukavat sivut Teemunius.

Thanks, TML!

Oma hostini on ollut Avaruus.net, joka tarjoaa tosta Sigmaticista hieman pienempiä paketteja. Hinta-laatusuhteeltaan se on ollut paras, tunnukset saa nopeasti tilauksesta, asiakaspalvelu pelaa ja homma vaan toimii. Monia asiakkaitani oon vienyt pois noista päälle 10€/kk paketeista yli puolet halvempaan palveluun. En työskentele lafkalla tai oo edes hankkinut jälleenmyyntisopparia, joten tää myyntipuhe oli ihan asiakaskokemusta.

Custom fieldseistä varsinkin repeater oli kuin enkeli, joka laskeutui taivaalta kuinka se teki tiedonsyötön toteutuksen taas mukavaksi. Saman teki options-lisäri, johon nykyään toteutan yritysten yhteystietojen syötön. Esim. firman puhelinnumero on siellä ja sitä voi teemassa kutsua missä tahansa esim. footeriin tai missä tarvitseekaan ja asiakkaalle on loogista kun kaikkien yhteystietojen muokkaus löytyy samasta paikasta. Toi Easy Conent Types vaikutti aika hunajaiselta myös ja pitää hankkia toi unlimited lisenssi siihen. Vastaava suppeampi Custom Post Type UI on ollut käytössä joka ajaa asiansa, mutta ei ole mitään riemua sen käyttö.

Yhtä plugaria on pakko suositella vielä liittyen noihin "verkkokauppoihin ilman ostamista": Posts 2 Posts, jolla saa monen suhteen moneen liitettyä sivuja/artikkeleita/omia julkaisutyyppejä. Esimerkki toteutuksesta, jota teen nyt, on että tuotteen kategoriat ja alakategoriat hoidetaan custom taxonomyllä ja tuotteen valmistaja linkataan tuotteeseen tolla posts 2 posts -plugarilla, jolloin tiettyä tuotetta katsottaessa haetaan pieni info valmistajasta ja toisaalta kun katsoo tiettyä valmistajaa, voidaan hakea kaikki siihen liitetyt tuotteet. Yhteys lisätään asiakkaan (backend) näkökulmasta vaan valitsemalla listasta tai hakemalla nimellä liitettävää objektia. Eikä maksa mitään.

Heh, palataanpas tuohon aiemmin alkaneeseen projektiini. Työ olisi sillä mallilla, että voisin siirtää sivut tutun hallussa olevalle palvelimelle mutta mitenkäs tuo temppu onnaisi kun olen tosiaan tehnyt sivut omalle ilmaiselle hostille, johon olen asentanut wordpressin...?

Muutenkin tekisi mieli kokeilla sitä aiemmin mainittua lokaalia serveriä, sieltä kautta varmaankin onnistuisi myös tuo siirto toiselle palvelimelle paremmin?

Jos englanninkielen lukemisen kanssa ei ole ongelmia, niin googlettamalla vaikka "moving a wordpress site" löytyy sen seitsemänsataa tutoriaalia aiheen tiimoilta.

Tuolla on idioottivarma opas, jossa homma käydään kohta kohdalta läpi. Moving A WordPress Website Without Hassle | Smashing Magazine

Tiivistetysti omat toimeni ylläolevan perusteella:
1. Lataa tiedostot koneellesi FTP:llä
2. Muokkaa wp-config.php uuden tietokannan tiedot
3. Siirrä tiedostot uudelle palvelimelle FTP:llä
4. Vie vanhasta tietokannasta kopio (phpMyAdminilla)
5. Tuo äskeinen kopio uuteen kantaan (phpMyAdminilla)
6. Aja skripti, jolla muutat kaikki vanhat osoitteet kannasta uusiksi (linkki skriptiin tuolla ohjeessa) (käytännössä kaikki vanhaosoite.fi/jotain muuttuu uusiosoite.fi/jotain)

Toki tapoja on monia ja kaikenlaisia plugareitakin löytyy asiaan, mutta ylläolevalla tavalla sun ei tarvi asentaa wordpressiä uudestaan ja aivan kaikki säilyy sellaisenaan.

PS. Linkkirakenne saattaa "mennä rikki" eli siirron jälkeen kannattaa käydä laittamassa oletusrakenne, jonka jälkeen uudestaan muokattu rakenne tai vaihtaa osoiterakenne oletukseksi jo ennen siirtoa (jos joskus muistaisi)

Muutenkin tekisi mieli kokeilla sitä aiemmin mainittua lokaalia serveriä, sieltä kautta varmaankin onnistuisi myös tuo siirto toiselle palvelimelle paremmin?

En huomannut aluksi tota kohtaa ja en pysty enää muokkaamaan viestiänikään. Lokaali serveri lyhentää tota listaa sen verran, että listani kohtaa 1 ei tarvitse tehdä. Siirto lokaalilta nettiin kestää noin 10-20 min kun sen on pari kertaa tehnyt (jos ongelmia ei tule).

Kiitos linkeistä, alan kahlaamaan niitä läpi. Latasin eilen tuon wampin koneelle, voisin siirtää sivut sinne ja kokeilla uusia juttuja vielä ennen sivujen siirtoa uudelle palvelimelle.

Katselin jotain wp tutovideoo joskus ja siellä kehoitettiin ostamaan plugari jolla sai vapaasti muokata sitä valmista pohjaa. Vähän kompozer-tyyliin. Olikohan joku visual composer niminen... Olisko jollain korvan takana tutoo/ohjetta, mistä kannattaisi lähteä liikenteeseen wp:n kanssa jos haluaa ihan alusta asti tehdä ne sivut itse, ilman templatee?

Google tietty toimisi, on vaan tuo vapaa-aika varsin rajallista joten ei viitsisi kahlata kymmeniä turhia/vaikeaselkoisia ohjeita läpi. Nykypäivän uusavuttomuutta ;)

Kiitos linkeistä, alan kahlaamaan niitä läpi. Latasin eilen tuon wampin koneelle, voisin siirtää sivut sinne ja kokeilla uusia juttuja vielä ennen sivujen siirtoa uudelle palvelimelle.

Katselin jotain wp tutovideoo joskus ja siellä kehoitettiin ostamaan plugari jolla sai vapaasti muokata sitä valmista pohjaa. Vähän kompozer-tyyliin. Olikohan joku visual composer niminen... Olisko jollain korvan takana tutoo/ohjetta, mistä kannattaisi lähteä liikenteeseen wp:n kanssa jos haluaa ihan alusta asti tehdä ne sivut itse, ilman templatee?

Google tietty toimisi, on vaan tuo vapaa-aika varsin rajallista joten ei viitsisi kahlata kymmeniä turhia/vaikeaselkoisia ohjeita läpi. Nykypäivän uusavuttomuutta ;)

Visuaaliseen sivunrakennukseen plugareista ei ole omassa käytössä kauheasti kokemusta (koska koodaan itse tarvittavat templatet ja teemat). Page Builder (Page Builder Plugin - SiteOrigin) oli käytössä WordPress-kurssilla jota olin vetämässä keväällä ja sen käyttö onnistui hyvin ihmisiltä, jotka ei ymmärtäneet teknisestä puolesta mitään. Toi mainitsemasi plugari on varmaan Visual Composer (WordPress - Visual Composer: Page Builder for WordPress | CodeCanyon), josta ei ole mitään kokemusta, mutta varmasti hyvin samanlainen kuin Page Builder.

Yhteensopivuus Page Builderille mainitaan todennäköisesti teemassa ja suosituimmissa teemoissa todennäköisesti onkin tuettuna. Luulen, että Page Builderin koodi on rakennettu myös sen verran hyvin, ettei se hajoa kauhean helposti teemasta johtuen.

Tossa on joku Page Builder tutoriaali https://www.youtube.com/watch?v=MU-_xX2NqzQ Siinä (kuten oudosti lähes aina IT-tutoissa) joku intialainen tyyppi kertoo perusteet.

[päteminen]
Paras tulos tulisi tietysti koodaamalla itse teema ja tarvittavat templatet jolloin ei tarvitse tehdä mitään kompromisseja. Kaikki ei ole tietenkään koodareita ja aikaa tai kiinnostusta ei ole opetella, mutta visuaaliset editorit ovat aina kompromisseja.
[/päteminen]

Haa! Nyt on sivut siirretty hostingerista wampiin! Muutama päivä siihen meni, olisi varmaankin onnannut jo aiemmin jos olisin tajunnut ottaa heti permalinkit pois käytöstä... Koitin monella tapaa, jopa plugaria nimeltä duplicator. Sillä olisi varmaankin toiminut laakista jos olisi tosiaan ne linkit muuttanut.. No eniveis, lopulta onnasin teemuniuksen neuvoilla, eli ftp:llä kamat omalle koneelle, sitten phpmyadminilla loin uuden db:n, jonka nimesin samaksi kuin livesaitin db. Sitten importtasin livesaitin db:n kamat tuohon localiin ja loin sille uuden käyttäjänkin vielä, joka oli siis sama kuin livesaitin käyttäjä. En ole varma olisiko tätä tarvinnut, vai olisiko pelkkä root-käyttäjä piisannut.. Niin tai näin, nyt toimii!

Tuli tosiaan sellainen kehitysjuttu mieleen, että olisi kiva saada nuo muutama (4-5kpl) sivu myös englannin kieliseksi. Onko teillä kokemuksia noista translator-plugeista, vai olisiko näin pienen sisältömäärän tilanteessa järkevämpää tehdä engl. kieliset kopiot kustakin sivusta ja jollain buttonilla linkata ko. sivulle. Ajattelin että kullakin sivulla olisi button, josta linkattaisiin ko. sivun eri kieliselle kopiolle. Sivujen sisäiset linkit olisi uusittava engl. kieliseen versioon siten, että linkattaisiin aina engl. kieliselle sivulle. Kielien välillä pääsisi hyppäämään vain tuon buttonin (vaikka suomen/brittien lippu) kautta. Noista plugeista en ihan heti löytänyt järkevää, jossa olisi suomen kieli. Enkä edes tiedä miten ne toimii, pääseekö siihen käännökseen itse vaikuttamaan?

Ilman isoa WP osaamista ja 5 minuutin googletuksen perusteella suosittelisin translation ready teemaa (tai teeman muuttamista käännösvalmiiksi). Tämä siis tarkoittaa sitä, että kaikki teksti on POT-tiedostoissa. Sen jälkeen englanniksi kääntäminen tarkoittaa toisen POT-tiedoston tekoa, missä on tekstit käännetty.

Sivujen kopiointi on aika kuolleena syntynyt idea, koska kaikki leiskamuutokset tms. pitäisi sen jälkeen tehdä erikseen kummallekin sitelle. Haluat kuitenkin kääntää vain tekstit. Noi plugarit siis tekee käännöksenkin (koneella), joten tulos on aika rallienglantia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom