Apua liikasyömiseen!

Heip!!

Omana ongelmanani on (hirveä?) liikasyöminen, etenkin välipalaa syödessä töiden jälkeen. Olen yrittänyt syödä terveellisesti jo vähän pidemmän aikaa, mutta kyllä herkut vie välillä voiton. Omasta mielestäni syömiseni on muuten ihan hyvällä mallilla.

Tämän päivän ruokalistalla ollut:

Klo 05:30 herätessä lasillinen tuoremehua sekä nappaan hedelmän suuhun.
Klo 8:00 kuppi teetä sekä täytetty kinkkuruisleipä duunin aamukaffeilla.
Klo 10:30 salaattia, riisiä, keitettyjä vihanneksia, currykanankoipea sekä raejuustoa lounaalla. Juomaksi sitruunalla maustettua vettä.
Klo 13:00 banaani.
Sitten klo 15:45 pientä välipalaa: 2 jugurttia ja mysliä, lasillinen tuoremehua, siivu 6 viljan leipää, banaani, nektariini, 10 kanelikorppua ja 11 menossa (aika isoja). Näillä eväillä siis.

Syön tänään vielä yhden välipalan ja iltapalan. Veikkaukseni taitaa osua oikeaan että syön liian vähän ruokaa? Tämän takia syön niin paljon välipalaa? Aikaisemmin tosiaan söin paljon paremmin, nyt on menny rytmit ja ruokavaliot sekaisin töiden takia. Kuinka pääsisin helpoiten normaaliin rytmiin kiinni?

Minua on myös vaivannut vähän aikaa hirveä herkkujen herkuttelu! Ennen olin ihan koukussa karkkeihin, leivonnaisiin ja yms, sainpahan lopetettua tuon mäyssäilyn kuitenkin. Mutta ei aikaakaan kun olen suurin piirtein addiktoitunut karkkien popsimiseen. Olen yrittänyt pitää itseni kiusauksessa, mutta silloin kun epäonnistun siinä niin kyllä tosiaan kaapit ja hyllyt tyhjenevät kaikesta hyvästä! Tähän ei taida olla muuta lääkettä kuin kieltää itseään ottamasta mitään? Tokihan on jotain valmisteita, mutta nämä hillitsevät ruokavaliota kokonaan, siihen minulla ei ole varaa enään. Onko mitään pelkkään makeanhimoon?

EDIT: Pitäisi varmaan kokeilla näitä reseptejä, joita aika monet ovat laittaneen tänne. Monet ovat kuullostaneen hyvinkin herkullisilta! Kiitoksia teille. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helppo respa:

-Vaihda kaikki korput, leivät ja banaanit rahkaan, raejuustoon, kananmuniin, proteiinipirtelöön/ vast.

-Juo kahvia enemmän

Karkinhimosikin saattaa osittain johtua siitä, että tuollaisella ruokavaliolla insut heittelee enemmän kuin Pitkämäki vuodessa.

Kromia voi testata, mulle sillä oli ainakin jonkinlainen placebovaikutus.

Varsinaisesti ruokahalua on helppo yleisesti hillitä monenlaisilla keskushermostoa kiihdyttävillä aineilla, mutta ne eivät ole mikään ainoastaan makeanhimoon pureva apu, enkä nyt muutenkaan suosittele liiallista piristeiden käyttöä (kofeiininkaan). Haittavaikutuksiakin kun on.

Vittu ei mikään ihme, aamuisin kidutat itseäsi, ja sitten palkitset iltaa kohden. Syöt oikeata ja nimenomaan lämmintä ruokaa vähän kerrallaan useasti päivässä, parin viikon kituuttamisen jälkeen näyttänee jo paremmalta. Pelkästään puuro aamulla olisi jo merkittävä askel parempaan.

Kuten Big Evil jo sanoi... Syö kunnon aamupala. Se on tutkittu juttu että ihmiset jotka syö kunnon aamupalan ei syö iltaisin niin paljon. Ei aikaa?? Ratkaisu: Herää 20min aikasemmin... puuro mikrossa (oikeista hiutaleista... ei pika) kestää vaan 4min tehdä.

Toisekseen: Älä osta niitä herkkuja kotiis... ei varmaan tule mässyteltyä naminamia kaapista kun sitä ei ole siellä.

-Juo kahvia enemmän
En juo kahvia, vihreä tee käy?

Kromia voi testata, mulle sillä oli ainakin jonkinlainen placebovaikutus.
Mitä tarkoitat? :nolo:

Puuroakin kyllä söin, enään ei ole vain aikaa keittää aamulla. Tosiaan varmaan pitäisi alkaa kituuttaan itteään, tuolloin tuohon rytmiin varmasti pääsisi. Pelkään vain että jossain vaiheessa voisi käydä samalla tavalla, meinaan herkkuja. Silloin ei auta kuin kituuttaa itseään vielä hirveämmin (herkuista puhun siis vieläkin)? Viikonloppuisin syön hyvin, arkipäivät ovat ainoa huolen aiheeni siis.

Eieieieieieiieieieieie. Sanoin vähän pöhkösti.

Kun syö oikeata ruokaa tarpeeksi, jo parin päivän makeannälän helpotettua ei kyse todellakaan ole mistään kituuttamisesta. Päinvastoin elimistö alkaa toimia ja olokin paranee. Sitten kun muuttuu rutiiniksi niin pois ei enää vaihda.

Ideana siis nimenomaan oppia syömään oikeaa ruokaa, sitten pikkuhiljaa säätää sen määrää painon mukaan.

Toisekseen: Älä osta niitä herkkuja kotiis... ei varmaan tule mässyteltyä naminamia kaapista kun sitä ei ole siellä.
Ikinä en ostakkaan. Niitä kun vain sattuu aina olemaan jossain muiden jäljiltä.

Uskoisin myös että tuo herääminen onnistuu, yritän päästä aina vain tarpeeksi ajoissa nukkumaan. En ole puuroa ennen mikrossa valmistanutkaan, kuinka tämä kuulostaa niin hirveän vaikealta?

Älä syö muiden herkkuja :D

Puuro mikrossa: 1-2dl hiutaleita, 2-4dl vettä, vähän suolaa, 4minuuttia, sekoita kerran puolessa välissä, mustikoita ja/tai maitoo sekaan ja ääntä kohti. Hiutaleet ja vesi aina 1:2. Kannattaa muistaa se suola... muuten vähän mautonta.

...onko korppu muka herkku??

Kyllähän tuon kanelikorpun voi melkein luokitella herkuksi, se on erittäin turhaa syötävää. Ne ovat hemmetin hyvän makuisia (itse ainankin täytyy popsia useampi ku yhden olen nauttinut), ne eivät täytä yhtään jonka takia niitä voi syödä loputtomiin eikä niissä ole mitään mistä oikeasti nyt hyödyt mitään.

Kiitos puuro-ohjeista! Sunnuntai aamuna täytyy tehdä harjoitusaamiainen ja ensi viikolla otan kunnolla tuon käytäntöön.

Aivan kuten yllä jo neuvottiinkin, panosta enemmän aamupalan laatuun ja määrään. Ja jos kaloreista olet huolissaan, niin esim. tuoremehussakin on yllättävän paljon niitä (kuten tietty lähes kaikissa "herkuissa") eli niitä kohtuudella, kunnon terveellisen ja monipuolisen ruoan määrästä ei niinkään kannata tinkiä, varsinkaan vaihtaa niitä epäterveellisiin välipaloihin. Itsellä on toiminut hyvin sellainen järjestely, että välipalat on juuri vaihtanut terveellisiin vaihtoehtoihin, esim. rahkaa + ruisleipä. Syö hyvän aamupalan + kaksi kunnon ateriaa päivässä ja vitamiinit/kalaöljyt yms. päälle niin hyvä tulee. :thumbs:

En juo kahvia, vihreä tee käy?

Mitä tarkoitat? :nolo:

Puuroakin kyllä söin, enään ei ole vain aikaa keittää aamulla. Tosiaan varmaan pitäisi alkaa kituuttaan itteään, tuolloin tuohon rytmiin varmasti pääsisi. Pelkään vain että jossain vaiheessa voisi käydä samalla tavalla, meinaan herkkuja. Silloin ei auta kuin kituuttaa itseään vielä hirveämmin (herkuista puhun siis vieläkin)? Viikonloppuisin syön hyvin, arkipäivät ovat ainoa huolen aiheeni siis.

Kofeiini vie monilla ihmisillä näläntunnetta; yleisesti voi siis koittaa juomaa, jossa on kofeiinia.

Kromia saa nappuloina lisäravinnekaupoista. Joidenkin tutkimusten mukaan tasaa verensokeria -> nälkä pysyy poissa.

Ikinä en ostakkaan. Niitä kun vain sattuu aina olemaan jossain muiden jäljiltä.
Tuo herkkujen syöminen on vaan opittu tapa. Jos kieltäydyt tarpeeksi usein ja syöt kunnon ruokaa, ei tee mitään herkkuja edes mieli. Jos kaupasta tulee osteltua herkkuja kotiin, mene kauppaan maha täynnä. Auttaa varmasti.

Ja miten itselle on käynyt karkkien kanssa. Kaapissa on yks hylly jossa on vaikka mitä. Avasin yhden Geisha-paperikarkki laatikoistani. Ihmettelin kun maistuivat niin niheiltä ja oudoilta. Olivat menneet tammikuussa vanhaksi :D Eli näinkin voi käydä, kun karkit säästyy muutaman vuoden kaapissa. Kaippa nekin on kipattava roskiin :rolleyes:

Okei siis kiitoksia kovasti kaikille ketkä on vaivautunut auttamaan tämän asian kanssa. :)
Olen aina ajatellut "jos nyt yhen maistais..." -tyylillä, tästä lähtien enpäs muuten ajattelekkaan enään. Itsellä kiusaus tulee olemaan todella suuri kun näen nameja jossain, mutta jos yhden maistaa niin kiusauksista ei tarvitse edes välittää kun koko kulho on muutaman minuutin päästä tyhjänä. Muistan ja lupaan pysyä kovana!

Yritän laittaa ruokavalioni siis ihan täsmälleen kuntoon enkä vetele mitään "ylimääräistä".

Kiitos vielä.

Noin vähäisellä proteiinilla kuihtuu varmasti aika helvetisti.
Ota joidenkin hedelmien tilalle rahkaa, raejuustoa tai tonnikalaa (ei oljyssä).

Ja kuten sanottu, niin ei niitä mässyjä enää kaipaakkaan kun ilman niitä oppii elämään.

-Nuku tarpeeksi!! Toi syöminen lähtee lapasesta väsyneenä ja muutenkin kontrolli on huonompi. (Nopeat hiilarit piristävät hetkeksi, kierre valmis).
-Enemmän proteiinia.
-Syö itsesi täyteen lounaalla ja päivällisellä -> mässyttämisen tarve vähenee.

Ei tuo nyt pahalta syömiseltä kuulosta.. Itellä on sama ongelma tosin että mulla "retkahdukset" kestää yleensä pari päivää ja sitte on usean viikon tauko että syöminen on kurissa. Laskettu "ennätys" on vajaa 8000 kaloria/pvä. Sisältäen yli kilon karkkia, 15€ leivokset, pari isoa ateriaa, muromyslit ja paljo muuta... Samoin armeijassa tuli tehtyä tempauksia, 5000 kaloria tuli aika usein täyteen. Noista kestää kyllä muutaman päivän krapula mutta oon jo siihen tottunu enkä asialle voi mitään. Piru vie :/

Älä syö muiden herkkuja :D

Puuro mikrossa: 1-2dl hiutaleita, 2-4dl vettä, vähän suolaa, 4minuuttia, sekoita kerran puolessa välissä, mustikoita ja/tai maitoo sekaan ja ääntä kohti. Hiutaleet ja vesi aina 1:2. Kannattaa muistaa se suola... muuten vähän mautonta.

laittaako kukaan maustettuja protskujauhoja puuron sekaan?
minttusuklaapuuro:kuola:

laittaako kukaan maustettuja protskujauhoja puuron sekaan?
minttusuklaapuuro
Tänään laitoin suklaamakuista protskujauhetta hiutaleiden sekaan ennen vedenlisäämistä. Tuli täyteen paakkuja ja maistui hirveältä. Jos väisteli paakkuja oli kuitenkin OK makuista, eli huomenna yritetään luiottaa jauheet ensin veteen:)

Suositut

Back
Ylös Bottom