Apua leuanvetoon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen aina ollut surkea leuanvetäjä. Oon nyt muutaman kuukauden tehnyt kotona punttia ja tavoitteena on ollut vain yleiskunnon kohotus. Massaa löytyy 77kg (180cm), josta löytyy varmasti syy huonoon leuanvetotulokseeni. Leukoja sain tammikuussa nolla ja nyt saan ehkä puolitoista.. En mikään ihan rimpula ole, penkkitulos lähentelee jo 80kg ja muutkin tulokset ihan ok minun kokoiselleni jätkälle.

Leuanveto kuitenkin vain tökkii, ja oon alkanu miettimään, että teenkö jotain tekniikassa väärin. Ja oon koittanu parantaa tulostani, mutta se on vaikeaa kun ei prkl saa kuin yhden leuan joten sillä ei voi harjoitella. Tulinkin kysymään täältä apua vaivaani, miten parantaa leuanvetotulosta kotikonstein. Tiedän, että salilta löytyisi hyviä laitteita tähän, mutta sinne en mene. Mikä on kotona paras keino saada tulosta leuvanvetoon? Siis nimenomaan muutoin kuin vetämällä leukoja. Esim punnerruksilla? Sitten kun kolme leukaa saa, on varmaan jo helpompaa kun voi vetää itse leuvoilla pieniä sarjoja ja saada täten tulosta.

Ja täällä varmaan neuvotaan, että laihduta, mutta tällä hetkellä olisi tarkoituksena saada vähän lisää lihasta kehoon, eikä tiputtaa painoa, vaikka se auttaisikin. Eli toivottavasti ymmärsitte pointtini.

Funky Monkey:n tekemä opetusvideo.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikä on kotona paras keino saada tulosta leuvanvetoon? Siis nimenomaan muutoin kuin vetämällä leukoja.

Vähän ristiriitainen lähtökohta :) Jos sulla kerran on tanko kotona, vedä se mikä menee usein, vaikka kymmenen kertaa päivässä. Silloin tällöin negatiivisia päälle.

Niin siis tarkoitin, että onko jotain leukoja tukevaa liikettä jota voisi kotikonstein toistaa? Ei oikein tunnu miltään vetää yksi leuka kerralla ja sitten parin toiston jälkeen ei mene enään edes sitä... Ei oikein tunnu siltä että siitä olisi jotain hyötyä jos hinkkaan puolikkaita leukoja vai pitääkö se vain väkisin pusertaa niin kauan kuin jaksaa? kyllähän sekin auttaa jotain

Tuosta wiiselin linkkaamasta videosta on varmasti sullekin hyötyä, vaikka saatkin jo yhden leuan tehtyä.

Kokeile vaikka tätä videossa mainittua ohjelmaa muutama viikko ja katso tuleeko kehitystä:

Vaihe 2: (Kun voima riittää eksentrisiin)

3 treenipäivää viikossa (esim. ma, ke ja pe)
- 1-5 toistoa 5 sekunnin eksentrisiä. 3 sarjaa. 3 min palautus sarjojen välissä.
- 5-10 toistoa avustettuja leukoja. 3 sarjaa. 3 min palautus sarjojen välissä.

Niin siis tarkoitin, että onko jotain leukoja tukevaa liikettä jota voisi kotikonstein toistaa? Ei oikein tunnu miltään vetää yksi leuka kerralla ja sitten parin toiston jälkeen ei mene enään edes sitä... Ei oikein tunnu siltä että siitä olisi jotain hyötyä jos hinkkaan puolikkaita leukoja vai pitääkö se vain väkisin pusertaa niin kauan kuin jaksaa? kyllähän sekin auttaa jotain

Hienoa että jaksat tehdä jo yhden leuan, siitä se lähtee. Ihan normaalia väsyä muutaman leuanvetokerran jälkeen (vaikka toistoja tulisi vain yksi) sillä se on todella raskas liike. Oman kokemusteni mukaan puolittaisen leuan suorittaminen rimpuilemalla ei tuo lisää voimaa. Kannattaa lopettaa toisto siihen kun liike lakkaa ja tehdä negatiivisia toistoja tuolin päältä kävelemällä. Muista pitää ainakin yksi lepopäivä leuanvetotreenien välissä, jotta lihakset ja hermosto ehtivät palautua. Itse aloitin leuanvedot aikoinaan Scooby:n ohjevideon mukaan:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En kyllä keksi oikein mitään järkevää tukevaa liikettä, mitä voisi kotikonstein tehdä. Ehkä hauistreenistä voisi saada jotain irti. Mutta koska sinulla on kuitenkin tanko himassa, niin tee ihmeessä vain todella paljon niitä leukoja, vaikkakin lyhyitä sarjoja. Edellä on tullut jo hyviä vinkkejä joita kannattaa tsekata. Jokin sellainen leaunvedossa avustava kuminauha olisi ehkä myös alussa hyväksi, niin saisi sarjapituudet sen avulla sinne 4-6 paikkeille. Ei maksanut mielestäni kovin paljon ja keskustelu löytyy täältäkin foorumilta. Mitä olen seurannut samassa tilanteessa olevien leuanvetoharjoituksia niin yleensä se 0-2 leukaa on se vaikein paikka, se on henkisesti ja fyysisesti raskasta. Sitten kun alkaa menemään 3 leukaa niin menee nopeasti 5 ja siitä nopeasti 8 jne ja treenistä tulee paljon mielekkäämpää. Että tsemppiä ja koita raivata itsesi tuon alun yli.

Miksi muuten sali on no-go? Kotitreenin rajat tulee yleensä aika nopeasti vastaan jo..

Saisko siihen leuanvetotankoon viritettyä jonkun ylätaljaa vastaavan systeemin. Naru tangon yli, narun päähän painolasti ja toiseen päähän tangon korvike. Sitä sitten vetelee säännöllisesti.

Osta se vastuskumi. Tuo mielekkyyttä harjotteluun ihan eri lailla. Mulla sama tilanne, surkea vetämään leukoja ja se yks on tylsä. Vastuskumin avulla menee oikeita sarjoja ja homma on paljon mielekkäämpää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä ainakaan laihduta, ollaan suunnilleen samoissa mitoissa (182cm/76kg) ja pidän itteeni alipainosena vaikka lihaksia onkin jo kertynyt, 6 viikkoa sitten painoin vain 69kg. Olin tehnyt leukoja viimeksi joskus lapsena ala-asteen liikuntatunneilla ja ei niitä silloinkaan tainnut saada kuin jonkun yhden tai pari. Silti oletin saavani heti 10 leukaa ja pettymys oli valtava kun sainkin vain hikisesti 2-3 ekoina päivinä. Mutta otin tavaksi että aina makkarin ovenpielten väliin kierretyn tangon ohi kävellessäni pysähdyin tekemään sen 2-3 leukaa, niin kun selkäreeni oli kerran viikossa silloin pyrin tekemään 3 x maksimimäärä leukoja 1-2 minuutin tauvoilla. Nyt 6 viikkoa myöhemmin jaksan juuri ja juuri sen 10 leukaa mutta selkäpäivänä teen yleensä 1x8, 1x7, 1x6. Se on loistava ja yks tärkeimmistä liikkeistä joka kasvattaa nopeesti selkää ja tekee siitä leveen. On selvästi ittellä kehittynein osa vartaloa tällä hetkellä, leukojen lisäksi teen kyllä maastavetoja, kulmasoutua ja moottorisahaliikettä. Leuanveto on selkäliike, ei käsiliike vaikka se niihinkin kivasti ottaa, ja varmaan ne leuanvetoa helpottavat harjotukset ois juuri noi muut selkää vahvistavat liikkeet. ehkä eniten KULMASOUTU.

Ittellä on vastaava haaste hitaan Muscle up:n kanssa renkailla. Suurin haaste on että kyynerpää ei meinaa oikein kestää. Jossain vaiheessa tein jo 8X1 minuutin pausseilla, mutta sitten tuli kipuja. Jouduin palaamaan tekemään negatiivisia 5X1. Nyt kolmen kuukauden jälkeen oon uskaltanut lisätä 2 normaalia toistoa tuonne joukkoon asteittain.

Leuanveto on ainakin itselleni niitä liikkeitä, joiden kehittäminen apuliikkeiden kautta on vaikeaa. Suosittelisin harjoittelemaan kevennettynä koneessa tai kuminauhaa käyttämällä. Kuminauha tietysti toimii myös kotona.

Itse aloitin kuminauhalla. Alussa sain ilman apua yhden leuan ja kuminauhalla meni 6-8. Se tietenkin riippuu nauhan paksuudesta, mutta minulle tuo oli sopiva suhde (eli oikean paksuinen nauha) kun sai oikean sarjan. Muutenkin pituuden ja painon lähtökohta oli suunnilleen sama kuin aloittajalla. Kuminauhan käytössä on hyvä huomata, että apu on progressiivinen ja auttaa eniten lähdössä (alhaalla). Tämän vuoksi alhaalla ei kannata fuskata, vaan päästää liike aina alas asti. Jos apu ei alussa riitä aivan ylöspääsemiseen viimeisissä toistoissa, voi siinä vähän fuskata ottamalla alhaalla vauhtia CF tyyliin.

Kuvasin eilen selkäreeneistä ekaa liikettä eli leuanvedot, lopussa näytän millaseks oon saanu leuoilla (+apuliikkeet) selän kuudessa viikossa. Tuosa näkee että teen kans viimeset vedot silleen ärsyttävästi crossfit tyylillä sätkien, jos ensimmäinenkin on vaikea saada niin kokeile tolleen "sätkimällä" saada ittes ylös kerran tai pari ta ja tee sitä monta kertaa joka päivä, viikon päästä jaksat ihan puhtaasti vetää leukoja ainakin sen kaksi. Videot on meidän facebook sivulla enkä osaa mitään hienoa videojuttua liittää tähän mutta TÄSSÄ LINKKI.

Asenna tanko vaikka vessan oven lähelle ja vedä se mitä pystyt ku menet vessaan ja sama kun tulet pois sieltä. Itsellä tökki myös aluksi kun ei tajunnut että siinähän pitää käyttää koko kroppaa eikä vaan roikkua vetelänä sormien varassa. Nuo autto ainakin mulle. Enkä usko että se paino on kellekään ongelma koska itsekin painan about 106 ja pituutta vaan 187 ja vedän 10-20 leukaa päivästä riippuen. Kärsivällisyyttä vaan niin kyllä se alkaa kulkea. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom