Apua, 20h "pakko"-aerobista viikossa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yep!
  • Aloitettu Aloitettu
Rakkaat Pakkotoistolaiset!

Mulla on sellanen ongelma, että aloitin tässä äsken Liikunnanohjauksen peruskurssin. Eihän siinä mitään, mutta kun täällä on liikuntaa (uintia, joukkuepelejä, yleisurheilua, hiihtoa yms.) keskimäärin neljä tuntia viitenä päivänä viikossa. Käytännössä aika ei ole aivan noin suuri, sillä välillä vain istuskellaan ja kuunnellaan opettajan ohjeita, mutta silti!

En haluaisi menettää vaivalla hankkimiani lihaksia tämän puolen vuoden aikana, joten apua tarvitaan! Täällä on varsin hyvä sali ja sen käyttö on ilmaista. Tosin tuntuu, että punttailut pitäisi jättää nyt hieman vähemmälle, sillä varsinkin jalat ovat kovilla ja palautuminen on TODELLA hidasta.
Eli siis millaista punttiohjelmaa suosittelisitte? Olisiko parempi tehdä esim. pidemmällä kierrolla vai kevyttä treeniä vaikkapa 2 jakoisella...?

Ruoat ovat olleet hyviä, kuten urheiluopistolta sopii odottaa. :kuola: Proteiinipitoista safkaakin on aina riittämiin tarjolla. Kolme ateriaa kuuluu hintaan ja niillä olen ahtanut itseeni ruokaa niin paljon kuin vatsa vetää. Lisäksi vähän joka välissä olen vetänyt välipaloja (mm. palautusjuomasekoitusta). Silti tuntuu, että syön liian vähän kulutukseen nähden. Inhottava tilanne...

Täällä ei taideta olla kovin tietoisia ylikunnon vaarasta, sillä opettajat vain totesivat, että "jalat saattaa olla hieman kipeät ensimmäisinä viikkoina, mutta kyllä se siitä kun venyttelette"... :jahas:

No tuskinpa menetät mitään jos vähän pääset aerobista harrastamaan. Vaikea kuvitella että kuihtuisit, jos syöt hyvin ja välillä muistat punttiakin veivata. Ja jos jotain menetät seuraavan puolen vuoden aikana, niin parantuneen peruskunnon ja lihasmuistin ansiosta se tulee korkojen kanssa takaisin todella nopeasti.

Sapuskaa vaan koneeseen niin perkeleesti, sillä se lihaskato ehkäistään. Ja tottakai sitä pitäisi jaksaa vähän punttiakin veivata jossain välissä.

yep! sanoi:
Täällä ei taideta olla kovin tietoisia ylikunnon vaarasta, sillä opettajat vain totesivat, että "jalat saattaa olla hieman kipeät ensimmäisinä viikkoina, mutta kyllä se siitä kun venyttelette"... :jahas:

Ei se ylikunto nyt ihan helposti tule. Ei varmasti tule ylikuntoa, jos tekee vaan ne, mitä siellä tehdään. Eivätkä he voi olla vastuussa sun oman harrastuksen aiheuttamasta rasitus lisästä.

Helvetisti safkaa ja protskua, sekä yksinkertaista lyhyttä treeniä, jossa kehottaisin säästelemään jalkoja (kaikissa aerobisissa lajeissa niitä kumminkin käytetään), tai jopa jättämään jalkatreenit pois. Jos teet jalkoja, niin esim. taka/etukyykyssä (tai jopa prässissä) muutama lyhyt sarja isoilla/isohkoilla romuilla, äläkä vedä aivan loppuun saakka. Itse kävin aerobic/spinningtunneilla 4-5x vko, ja sain kasvatettua painoni 81-89 kiloon reilun puolen vuoden aikana, ennen viime kesän/syksyn kisadieettiä. Syömistä siis paljon, ja punttireeenit ehdottomasti niihin väipäiviin/kevyisiin päiviin.

Itse oon käynyt liikunnanohajuksen perustutkinnon ja samanlaisia viikkoja on ollut yli tuplasti pitempään eikä se kehitystä häiritse. Liikunta jota käytännön tunneilla tehdään ei ole teholtaan kovin suurta kun harjotellaan tekniikoita yms. Se ei palautumista häiritse tai korkeintaan auttaa palauttavana harjoitteluna. Tottakai tulee tilanteita vastaan että painetaan kilpailuhenkisesti joukkuepeliä pää punasena, mutta ota ilo irti siitä ja tee se tosissas ja hyödynnä se omassa harjoittelussa!

Ei se aerobinen liikunta niitä lihaksia susta poista.. Saattaa jopa parantaa suorituskykyä ja sitä kautta lihaskasvua (kuten itsellä kävi). Elä pelkää sitä liikunnan määrää vaan käännä se positiviseksi. Muista kuitenkin se riittävä ravinnon saanti joka on tärkee osa-alue lihaskasvua ajatellen niinkun itse viittasitkin. Illalla on hyvää aikaa koulun ja oman reenin jälkeen tankata. Tuntien välissä välipalaa voi myös ottaa nesteen muodossa tai vaikka kiinteenäkin. Itsellä oli usein tunnille mentäessäkin evästä mukana rankan tunnin jälkeen.

Ennen kaikkeä nauti tuntien tarjoamasta monipuolisesta liikunnasta, kuuntele omaa kehoa miten jaksat ja treenaa salilla ihan huoletta kaikki lihasryhmät läpi. Viikonloppuna on aikaa palautua ja ottaa ihan rauhassa!

Mukavaa peruskurssia toivottelen!!! :rock:

MikaK sanoi:
Liikunta jota käytännön tunneilla tehdään ei ole teholtaan kovin suurta kun harjotellaan tekniikoita yms. Se ei palautumista häiritse tai korkeintaan auttaa palauttavana harjoitteluna.

Ei se aerobinen liikunta niitä lihaksia susta poista.. Saattaa jopa parantaa suorituskykyä ja sitä kautta lihaskasvua (kuten itsellä kävi).

Itselläni juuri tämmöisiä ajatuksia.. Jos et tee niitä liikkumisia siellä tunneilla tietentahtoen täysillä vaan olet oppitunnilla, opettelet ja liikut siinä sivussa niin en minäkään näe mitään haittaa. Toki reippaasti pitää syödä ja levätä mutta ei tuo tilanne mitenkään mahdoton ole.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja kannustavista puheista! :) Ehkäpä mä vain ylireakoin, mutta ainakin näin aluksi tää tuntuu niin fyysisesti ja henkisestikin kovin rankalta.

Ruoka on ollut ennenkin ongelmana kun en jaksaisi syödä tarpeeksi. Ja nyt vielä pitäisi ahmia enemmän.. *epätoivoinen huokaus* No, ehkäpä mä pystyn siihen. Tuntuu vaan hassulta kun syön enemmän kuin jotkut saman kurssin pojat. Ja kun oon tällänen pieni rimpula.. :D

MikaK sanoi:
Itse oon käynyt liikunnanohajuksen perustutkinnon ja samanlaisia viikkoja on ollut yli tuplasti pitempään eikä se kehitystä häiritse. Liikunta jota käytännön tunneilla tehdään ei ole teholtaan kovin suurta kun harjotellaan tekniikoita yms. Se ei palautumista häiritse tai korkeintaan auttaa palauttavana harjoitteluna.

Eikös tää perustutkinto oo kuitenkin kevyempi, kun on enempi teoriaa ja ihan normi kouluaineita? Tai ainakin siltä näyttää, kun oon noita toisten lukujärjestyksiä katsellut.

mievain sanoi:
Ihan vain mielenkiinnosta: missä opiskelet?

Tanhuvaaran Urheiluopistolla. Toivottavasti täällä ei oo paljon Pakkislaisia, yhdistävät vielä oikeaa henkilöön.....

Itse sain juuri ton liikunnanohjauksen peruskurssin suoritettua kuukausi sitten. Itsellä olisi kurssi mennyt huomattavasti mukavammin, jollen olisi stressannut omista treeneistä niin paljoa. Ruoka oli hyvää ja sain painon jopa nousemaan pari kiloa ton kurssin aikana. Vähän väliä sai kyllä olla palari kädessä ja varsinkin jalkatreeneissä tehot laski kummasti, jos oli ollut rankka päivä takana. Muut treenit sujuivat yllättävän hyvin, joten ei kannata liikaa stressata, vaan nauttia kurssista....Älä kuitenkaan ryyppää koko kurssia kuten moni meidän kurssilainen teki.:D

yep! sanoi:
Eikös tää perustutkinto oo kuitenkin kevyempi, kun on enempi teoriaa ja ihan normi kouluaineita? Tai ainakin siltä näyttää, kun oon noita toisten lukujärjestyksiä katsellut.

On sielläkin jaksoja joissa käytännön tunteja tulee toi 20 / vko... joskus jopa enemmänkin. Ei sitä ruokaa sen suuremmin ahmia tarvi. Syöt sen mitä hyvältä tuntuu ja illalle varaat omia eväitä jääkaapin täyteen. Tuut huomaan ettei se paino siitä tipu ja kroppa senkun vahvistuu monipuolisen liikunnan myötä.

Back
Ylös Bottom