Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Ottamatta kantaa Air vs. muut taskukoneet taistoon, voin kyllä varauksetta kehua ainakin Mac OS X:ää. Kokemuksia wintoosapuolelta löytyy XP:n pyörittämisestä päivittäisessä käytössä ainakin kolmella eri kokoonpanolla vuosien ajan, ja tietenkin lähestulkoon kaikki wanhemmat wintoosat on jossain vaiheessa kanssa olleet käytössä. XP pyörii (valitettavasti) edelleenkin työpaikan koneessa. Viimeisimmässä pöytäkoneessa kerkesin pyörittää ensin XP:tä tovin ja sen jälkeen Linuxit SuSe ja Ubuntu oli käytössä. Itseasiassa Ubuntu siinä on edelleen, ja hyvin pyörii.

Koska teen työkseni numeerista laskentaa, on alustan vakaus yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Verrattuna käytössäni olleisiin Linuxeihin ja Mac OSX:ään XP:n kohdalla ei todellakaan voida puhua vakaudesta. Konetta kun kuormittaa tovin XP:n alla niin liian usein tapahtuu jotain kummallista. Vaikka mitää fataalia ei tapahtuisikaan, niin joka ikinen kerta ainakin XP tahmaa niin pahasti, ettei käytännössä katsoen voi tehdä muuta kuin pyöritellä peukaloitaan laskennan ollessa käynnissä. Tämä siis kaikissa kolmessa XP-kokoonpanossa ja vaikka kuinka alhaisella process priority:lla koittaisi laskentaa ajaa. Vastaavaa ongelmaa en ole havainnut kertaakaan missään Unix-pohjaisessa käyttämässäni käyttiksessä.

Lisäksi olen yhä enemmän alkanut kiinnittää huomiota käyttöjärjestelmän helppokäyttöisyyteen. Vielä jokin aika sitten jaksoi viritellä kaikkea mahdollista tietokoneisiin liittyvää, mutta jossain vaiheessa tajusin miten paljon se virittely oikein syökään tehokasta työaikaa. Viime keväästä asti 13" MacBook:n kumppanina eläneenä voin sanoa, ettei jatkuvaa tuunaamista tarvita lähellekään niin paljoa kuin XP:ssä, saati verrattuna Linuxeihin. Käytän kyseistä läppäriä sekä työhommissa (toki raskaamman laskennan teen laitoksen laskentakoneella) että kodin viihdekeskuksena. Ja hyvin toimii molemmissa käyttötarkoituksissa.

Ettei nyt menisi liiaksi ylistämiseksi niin pitää nyt jotain huonoakin sanoa Mäkeistä. Ensinnäkin Mäkin oma hiiri on täysin käyttökelvoton. Onneksi tajusin ostaa Logitech:n Mäkille tekemän näppis & hiiri -kombon, enkä mennyt haaskaamaan rahojani Mäkin omiin vastaaviin. Toisekseen on ollut pienoisia ongelmia Safarin ja Mailin kanssa. Nämä ongelmat ratkesi Mozillan tuotteilla :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossahan se tulikin. Itse olen puuhastellut (Lue: tapellut) pc-koneiden kanssa aina x086 (vai mikä helvetti se olikaan) ajasta saakka. Kyseessä siis vihermustanäyttöiset 4.77MHz pc-koneet. Windowsia olen käyttänyt säännöllisesti aina 3.1 -versiosta saakka, olikohan noin vuodesta -91. Sodin jo tuolloin kovasti windowsia vastaan ja tein kaiken mahdollisen niin pitkään dossissa kuin se oli mahdollista. Windows 95 oli kuitenkin "läpimurto" jolloin kaikki koneet siirtyivät tuohon paskaan(?) järjestelmään. Olen vihannut sitä alusta saakka.

Ainoa kone mihin olen elämäni aikana ollut tyytyväinen käyttöjärjestelmän osalta (Dossin jälkeen) on uusi, juuri hankittu MacBookPro ja Leopard. Pois en vaihtaisi. Tämä on sitten aivan kokemuksen rintaäänellä kerrottua, piste.

PC-käyttäjät voivat minun puolestani jatkaa virittelyjään, evvk.

Se iMacci joka kaverilla on, oisko jokunen kuukausi vanha niin mun mielestä näppi+hiiri(varsinkin hiiri) on täysin onneton pelaamisen. Lähes samaa on kaikki muutkin kaverit sanonut ku pelataan. Mutta se hiiri on aivan helvetin kamala. No ei sillä oikee voikkaan pelata kun etunappeja on vain yksi. (enemmän pelanneet varmaan tietää mistä puhun)

mutta ei paljoo kai sellane kunnon logitechin setti maksa.

PS. ite pelannu normilla microsofitin hiirellä ja mun mielestä se oli vielä hyvä.

Viime keväästä asti 13" MacBook:n kumppanina eläneenä voin sanoa, ettei jatkuvaa tuunaamista tarvita lähellekään niin paljoa kuin XP:ssä, saati verrattuna Linuxeihin. Käytän kyseistä läppäriä sekä työhommissa (toki raskaamman laskennan teen laitoksen laskentakoneella) että kodin viihdekeskuksena. Ja hyvin toimii molemmissa käyttötarkoituksissa.

Mitä jatkuvaa tuunaamista Linux vaatii?

Ei käytössäni oleviin Linux-jakeluihin ainakaan ole tarvinnut tehdä mitään kun ne on kerran säädetty toimimaan.

Jotakuta alkanut tosissaan ahdistamaan..

Heh, siellä Sonyn fanipojat kaipaavat ethernetreikää, erikseen vaihdettavaa langatonta verkkokorttia ja modeemia - ja kuulemma näppiskin Sonyltä varastettu! Kyllä tuokin Sony ottaa aika pahasti turpaansa kun ajattelee että se on syönyt rumien kuoriensa sisään Vistaa varten 1Ghz prossun ja vain gigan rammia. Air on vielä useita satoja euroja halvempi. No, kiva että sentään WLANi on erillisellä kortilla, voi vaihdella jos sille tuntuu!

:lol2:

kattopa sitä minkävärisillä fan-laseilla tahansa niin kyllä tuo air on mielestäni hieman liian karsittu, vaikkakin onkin kyllä helvetin cuuli kun on noin slimmi. Varsinkin tuo ethernet-reiän puute kyllä karsii ammattikäyttäjät aika minimiin. Jokapaikassa ei ole wlania, fakta.

Mutta salettiin tuolle löytyy käyttäjäkunta ja hinta ei ole paha.

Varsinkin tuo ethernet-reiän puute kyllä karsii ammattikäyttäjät aika minimiin. Jokapaikassa ei ole wlania, fakta.

Mutta salettiin tuolle löytyy käyttäjäkunta ja hinta ei ole paha.
Ei kai se mikään työkone olekaan? Lähes kaikissa uusissa ADSL purkeissa on WLAN.

Läppäri ilman ethernet liitäntää on hyödytön.
Se onkin "ultra portable", jota ei ole tarkoitettu pidettäväksi piuhan päässä. :D

Mutta kai tommosellekin ostajia löytyy...

Mitä luulet, pyörittääkö 3D-kuvia täydellä resolla?

Mitä luulet, liittyykö tämä Ethernet liittimeen millään tavalla?

Mutta kai tommosellekin ostajia löytyy...

No eiköhän. Tietty jos voi olla 100% varma ettei koskaan tarvitse ethernet-liitintä ni mikäs siinä sitten. Saa olla aika rajoittunut käyttäjä joka ei koti wlanin ulkopuolella liiku. :D

Sinun quotet meni väärin.

No niinpä teki. Anteeksi. Eiliseltä jäi kummittelemaan multi-quote, johon en sitten kuitenkaan vastannut.

Asia oli kuitenkin oikein. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom