Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

winrar on ainoo mitä oikeesti noista seiskassa kaipaa. Virustorjunnan saa mikkisoftalta. CCleaneria en ole kaipaillut, en kyllä osaa sanoa kuinka tarpeellinen tuo oikeasti on? Puhun siis W7 masiinasta. XP:ssä olen varmaan joskus käyttänyt ja Vistan hyppäsin melkein kokonaan yli. Vista oli kyllä asennettuna ja toimi ja kukkui kohtuullisesti surffilautana, mutta purkkaa se oli, ei auta selitellä.

Just asentelin systerille seiskan ja perusasennuksen jälkeen (siis tehdasasennus) piti laittaa firefox, VLC, Microsoft Security Essentials, flashplayer, Office-paketti ja wlanin salasana (mäkki ei tuohon wlaniin edes suostu menemään!). MSE ja flässi oli se helvetillinen asennusralli jotta tuo tuli kuntoon. Asennusta en kellottanut, kun telkkaria samalla seurasin, mutta hatusta sanoisin n.2h.

Mäkkiä olen päivitellyt ja boottailut tänään ihan winkkarin tyyliin. Tällä hetkellä korjaillaan oikeuksia ja päivitellään vlc-playeria. Olen myös todennut sadannen kerran, että BT kautta netin jako on melkoisen säätämisen takana tällä MBP+Iphone4 yhdistelmällä.

Applen sivuthan antavat loistavan vinkin :D "1. Verify that Internet Tethering works over USB in the steps above. If it does, consider using Internet Tethering over USB for now.". Piuhalla mennään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
winrar on ainoo mitä oikeesti noista seiskassa kaipaa. Virustorjunnan saa mikkisoftalta. CCleaneria en ole kaipaillut, en kyllä osaa sanoa kuinka tarpeellinen tuo oikeasti on? Puhun siis W7 masiinasta. XP:ssä olen varmaan joskus käyttänyt ja Vistan hyppäsin melkein kokonaan yli. Vista oli kyllä asennettuna ja toimi ja kukkui kohtuullisesti surffilautana, mutta purkkaa se oli, ei auta selitellä.

Just asentelin systerille seiskan ja perusasennuksen jälkeen (siis tehdasasennus) piti laittaa firefox, VLC, Microsoft Security Essentials, flashplayer, Office-paketti ja wlanin salasana (mäkki ei tuohon wlaniin edes suostu menemään!). MSE ja flässi oli se helvetillinen asennusralli jotta tuo tuli kuntoon. Asennusta en kellottanut, kun telkkaria samalla seurasin, mutta hatusta sanoisin n.2h.
Vaihda Firefox Chromeen niin ei tarvitse edes asentaa Flashia tai Adobe Readeria. ;)

CCleaner on mulla käytössä Win 7 Pro:lla, jokusen gigaan katoaa roskaa kun tuon ajaa. CCleanerilla voi myös poistaa ohjelmat, ja editoida käynnistyksen yhteydessä aukeavia ohjelmia.

^

Joo-o, ehkä about vuonna 2020 jos silloinkaan.

Mitä Mäcillä voi tehdä, mitä windowsilla ei pysty tekemään? Ja mikä sen käyttämisestä tekee niin paljon helpompaa? Nyt olen käyttänyt windowsia 95-XP-VisVa sekä Seiskaa.. Koskaan ei ole mitään jäänyt tekemättä sen takia ettei pysty, enemmänkin osaamisen puutteen vuoksi.. Mäciä kuitenkin vähemmän käyttäneenä ja semmonen tulossa läppäriksi kun reissussa konetta tarvii kuitenkin..

Mitä Mäcillä voi tehdä, mitä windowsilla ei pysty tekemään? Ja mikä sen käyttämisestä tekee niin paljon helpompaa? Nyt olen käyttänyt windowsia 95-XP-VisVa sekä Seiskaa.. Koskaan ei ole mitään jäänyt tekemättä sen takia ettei pysty, enemmänkin osaamisen puutteen vuoksi.. Mäciä kuitenkin vähemmän käyttäneenä ja semmonen tulossa läppäriksi kun reissussa konetta tarvii kuitenkin..

Makilla voi korjata levyn oikeuksia. Oikeudet korjataan jokaisen päivityksen jälkeen, jos halutaan koneen toimivan. Windows maailmasta vastaava työkalu puuttuu. Ei tosin ole tarvettakaan, mutta se ei liity tähän. Makki on parempi, kun sillä voi tuon tehdä. Aikaa tuohon kuluu moni(kymmen)kertaisesti verrattuna nyky windowsien säätämiseen.

Vakavammin ottaen, makille löytyy hyvä ohjelmointiympäristö softan tekemiseen makille. Kaveri on sillä koodaillut ja piti erinomaisena.

Mitä Mäcillä voi tehdä, mitä windowsilla ei pysty tekemään?
Voi käyttää Macin App Storea. Siinä se sitten onkin.

Helpompi käytettävyys sen sijaan on kiisteltävä asia. Valaiskoon joku Maccinisti enemmän. Ilmeisesti intuiivisempi, mutta pitää muistaa että jos on siirtymässä PC->Mac niin aluksi vaikuttaa päinvastaiselta...

Eiköhän normaalikäytössä onnistu molemmilla kaikki mitä pitääkin. Itelle tärkein yksittäinen asia on varmaan touch-pad ja nopea käynnistyminen/palautuminen, eikä mitenkään vähäisimpänä laatuvaikutelma.

Elämää helpottavia pikkujuttuja on paljonkin, mm. kansiossa olevien filujen esikatselu välilyöntiä painamalla, suoratallennus pdf:ksi käytännössä mistä tahansa filusta minkä voi printata ym, über nopea haku jne.

On Mäkissä niitä elämää vaikeuttavia vittumaisuuksiakin, esim. leikkaa-liitä ei onnistu, vaan pitää tosi intuitiivisesti raahata kansiosta toiseen. Samassa kansiossa olevien tiedostojen uudelleen nimeäminen samannimisiksi (esim. reissukuva 1, reissukuva 2) ei onnistu könttänä suoraan kansiossa, vaan pitää automatorilla ihmetellä. Mouse-over tiedoston päällä ei näytä tiedoston kokoa ym. tietoja. Jokunen muukin sen sellanen nyt ainakin itteä vituttelee, muttei mitään ylitsepääsemätöntä.

Ottamatta kantaa Macin hyvyyteen tai huonouteen mulla on ollut nyt käytössä Samsungin nf310 miniläppäri windows 7:lla pari viikkoa. Kone käynnistyy alle kolmen sekunnin kun on joku Samsungin fast start ominaisuus ja muutenkin pelaa todella nopeasti ja ihanteellisesti vaikka hintaluokaltaan ei ole lähelläkään macin kannettavia. Mitähän jos ostais sen hintaluokan kannettavan ???

Muutenkin huvittaa nuo nimeltä mainitsemattomien Mac käyttäjien heitot että jokainen mac käyttäjä on käyttänyt Windowsia ja on siksi jotenkin oikeutetumpi arvostelemaan windowsia kuin toisinpäin. Juupa juu, kokemuksia on jostain win XP:tä vuodelta 2003 :) Ei se tainnut mäkkikään olla näin ihQ vuosituhannen alussa ja tuskin oli mitään multi touch ominaisuuksia...

Ei siinä että jos sopiva sauma tulee niin voisin itsellekkin mäkin ottaa kokeeksi. On vaan niin monia tiedostomuotoja ja softia minkä kanssa sen pitäisi rokata töiden takia että taitaa tuollainen päivä jäädä tulematta. Mutta Androidin tabletin kyllä jossain vaiheessa hankin =)

esim. leikkaa-liitä ei onnistu, vaan pitää tosi intuitiivisesti raahata kansiosta toiseen.

Hmmm miksei se onnistu? Vai tarkoitatko nimenomaan "cut" toimintoa "copyn" sijaan?

Joo tulee kyllä itselläkin mieleen pari tyhmää juttua maceista. Parasta nyt on macissä varmaan se että harvemmin joutuu venailemaan käynnistyksissä + virustorjunnan ilmot päälle. Mutta täytyy sanoa että kyllä mä saan milloin tahansa piirakan pyörimään iMacissa 5sek kuluessa sihen malliin että ainoastaan virtanappibuuttaus auttaa. Etenkin "järjestelmäasetukset" menee kyykkyyn kovin helposti, ja sen kun saa piirakkatilaan niin ei paljoa enää restarttailla. iTunesistakin voisi sanoa muutaman jutun mutta empä jaksa, menee viikonloppu pilalle kun ajattelee koko laitosta.

Suoraan PDF:ksi printtaaminen on kyllä ihan tällä toisellakin puolella aitaa. Nykyään käytän jatkuvasti, eli kaikki nettivaraukset ym. kuitit etc. printtaan aina PDF:ksi, printterin sijasta vain valitsen PDF.

Muutenkin huvittaa nuo nimeltä mainitsemattomien Mac käyttäjien heitot että jokainen mac käyttäjä on käyttänyt Windowsia ja on siksi jotenkin oikeutetumpi arvostelemaan windowsia kuin toisinpäin.)
Ei oikeutetumpi arvostelemaan, vaan kokemusta kummastakin. Mutta joo, tuttua kauraa, nyt Xp ei enää kelpaakaan, vaikka se on edelleen Windows. Selitykset aina löytyy, jopa sille, että WIN7 koittaa olla kaikinpuolin kuten OSX.

Hmmm miksei se onnistu? Vai tarkoitatko nimenomaan "cut" toimintoa "copyn" sijaan?
Nimenomaan "cut" toimintoa.

Suoraan PDF:ksi printtaaminen on kyllä ihan tällä toisellakin puolella aitaa. Nykyään käytän jatkuvasti, eli kaikki nettivaraukset ym. kuitit etc. printtaan aina PDF:ksi, printterin sijasta vain valitsen PDF.
Jep, piti oikeasti itse asiassa kirjoittaa, että joko olis Windowsissakin nykyään. :D Ilmeisesti seiskassa tuli?

Ottamatta kantaa Macin hyvyyteen tai huonouteen mulla on ollut nyt käytössä Samsungin nf310 miniläppäri windows 7:lla pari viikkoa. Kone käynnistyy alle kolmen sekunnin kun on joku Samsungin fast start ominaisuus ja muutenkin pelaa todella nopeasti ja ihanteellisesti vaikka hintaluokaltaan ei ole lähelläkään macin kannettavia. Mitähän jos ostais sen hintaluokan kannettavan ???
Jos tämä ei olis tappelu-ketju, olisin kirjottanut, että Windows on tässä käynnistysnopeus-asiassa ottanut kyllä kiinni ja ilmeisesti Win 8:ssa painotetaan ko. ominaisuuksia edelleen.

Onkohan erona tässä se että Macilla ei tarvitse (?) asentaa toimintoa vaan toimii suoraan kun ekan kerran koneen käynnistät...

Ainahan (ainakin XP+) on voinut asentaa tuon PDF tulostimen ja sitten toimii.

Nyt rupesin epäilee että olisiko myös Win 7:lla tuo print to PDF ominaisuus joka kuuluu MS Officeen (2007+).

Kyllä minä olen ainakin suoraan tulostellut pdf:ksi tiedostoja jo vuosikaudet XP:lläkin. Vai mitä pdf tulostusta tässä tarkoitetaan...
Mikä tahansa tiedosto tai ylipäätään mikä tahansa printtauskelpoinen jutska -> pdf:ksi, out of the box.

Oonko mä evottanut vuosikaudet?

Kyllä Windows puolella pitkään jo mahdollista, Office 2007/2010 helpoin (plugin Microsoftilta) tai sitten esim. CutePDF asennus ja that's it.

Sama juttu, mikä vain minkä voi vaan printata normaalistikin.

Toki Macin out-of-the-box on parempi, koska silloin joku voi siitä sen PDF printterin listauksesta vasta tajuta että se on edes mahdollista.

Kyllä Windows puolella pitkään jo mahdollista, Office 2007/2010 helpoin (plugin Microsoftilta) tai sitten esim. CutePDF asennus ja that's it.

Sama juttu, mikä vain minkä voi vaan printata normaalistikin.

Toki Macin out-of-the-box on parempi, koska silloin joku voi siitä sen PDF printterin listauksesta vasta tajuta että se on edes mahdollista.

Odotan kovasti, milloin OSX:ään tulee integroitu OCR tuohon pdf-tulostukseen. Ei pitäisi olla liian vaikeaa... Itselläni on ohjelma, vieläpä todella helppokäyttöinen, mutta ei sitä tule koskaan käytettyä. Pitäisi olla siinä samassa pudotusvalikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom