Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Vaikkapa sillä, että niissä toimii tuo oikea painallus ihan samallalailla kuin missä tahansa windowsilla varustetussa tietokoneessa. Onha tuo applekin tarjonnut jo tovin ajan hiiriä joissa on useampi nappi. Ehkä sanan "myytti" käyttäminen on vähän huono tässä yhteydessä, koska olihan se aika joskus muinoin jolloin applen hiirissä ei ollut tosiaan kuin se yksi nappi. En tiedä sitten, että ovatko osx:n kaikki versiot tukeneet useammalla napilla varustettuja hiiriä. Leopard ja SL ainakin tukevat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kieli poskessa kirjotettua läppää microsoftilta. Eikai ne tosissaan oo kirjottanu, että hiiri toimii erilailla macissa. Sitkeästi tuntuu elävän tuo myytti yksi nappisuudesta macissa.

En tiedä mutta kaverin iMacciä koittaessa ainakin hiiren kiihdytys toimis päin helvettiä. Ei se hiirikään mikä kiva ollu käyttää. Uudesta MM:sta ei ole kokemusta.

Itse it-nörttinä käytän suurimmaksi osaksi Windowsia henk.koht.käytössä. Seiska on oikeasti hyvä käyttis kunhan osaa pitää sen asennuksen kevyenä. Ei siis liian raskasta virustorjunta+palomuuri-kikkareita. Kaikki turha pois päältä ja homma pelittää. Oma koneen käyttöni on aika kevyttä, perus internet/mediajutut ja sitten koulu/testityöt virtuaalikoneilla. Virtuaalikoneet nyt lähinnä vaatii muistia joka nykyisin on halpaa.

Oma läppärini nousee pystyyn hetkessä ja toimii todella kevyesti, koneena joku ~400 euron Aceri. Raskaampia juttuja varten sitten pöytäkone jota aina päivittelen tarpeen mukaan.

Mutta kaikenmaailman Vistat yhdistettynä siihen, ettei käyttäjä ole mikään guru aiheuttaa kyllä ihan järkyttäviä sekamelskoja. Töissäkin saa jatkuvasti painia koneiden kanssa joiden käynnistyminenkin voi kestää sen 10 minuuttia, Windows ympäristön saa todella tahmeaksi todella nopeasti. Vistamaailmasta on sellaisia kauhutarinoita että voisi kuvitella että eletään jotain 90luvun alkua, sitäkin käyttistä on myyty ihan helvetin moneen koneeseen jotka juuri ja juuri täyttävät ne (älyttömät) minimivaatimukset. Siihen sitten f-secure päälle ja paketti on valmis.

Lisäksi sitten nuo Mikkisoftan lisenssisotkut, jo ylläpitäjän kannalta ihan täyttä helvettiä, saati sen kuka maksaa viulut...

Itse olen vielä aika käsi Linux-maailman suhteen, tavoitteena olisi erikoistua enemmän sinne, ihan duunimahdollisuuksien takia.

Tuo hiiren kiihdytys on tosiaan vähä roplemaattinen. Se tuntuu rasittavalta ku sitä joutuu alkaa käyttämään, mutta sitten kun siihen on tottunut, niin windowsin hiiri tuntuu liian hitaalta ja sitä pyrkii säätämään vastaavanlaiseksi. Makuasioita joista ei voi oikeen kiistellä. Nuo f-securet ja vastaavat on kyllä järkyttäviä tehosyöppöjä, periaatteessa pitäisi riittää se winan oma palomuuri ja vaikka MS security essentials jotka ovat itselläni käytössä olleet nyt yli puoli vuotta. Tarkkaavaisuuttahan tuo windows edelleen vaatii. Troijalaisia on pari tullut hankittua kun surffaillut romantiikkasivustoilla. Liekkö sitte ne tehosyöpöt suojais paremmin, mutta en ala väkertään niiden kanssa huonojen kokemusten jälkeen.

Tuota kiihdytystä ei liene macbook pro sarjassa, jos käyttää trackpadia? Itse en ainakaan ole moista huomannut :jahas:

Multi-Touch Trackpad:haart::love:

Toisaalta, mitä enemmän firmat osata HP:n läppäreitä uusimmilla Microsoft tuotteilla, sitä paremmalta näyttää minun työnäkymät. :) Kiitos Bill elintasostani!

Eipä tuota kiihdytystä trackpadilla oo tuossa vanhimmassa alumiinisessa macbookissakaan tosiaan, mutta jos erillisen hiiren lykkää kiinni, niin sitten voi alussa ihmetyttää. Logitechin pieni bluetooth hiiri on ollu positiivinen kumppani, jos liittää ulkoiseen näyttöön kiinni. Applen hiiriasetusten lisäksi on omat logitech control center asetukset sille kursorille, joten säätövaraa riittää paljon. Tosin aluksi pisti vihaksi etsiä optimaalisia asetuksia. Bluetooth-hiiressä sekin positiivinen asia, että ei vie usb-portteja jotka ovat macbookeissa aika kortilla.

Toisaalta, mitä enemmän firmat osata HP:n läppäreitä uusimmilla Microsoft tuotteilla, sitä paremmalta näyttää minun työnäkymät. :) Kiitos Bill elintasostani!

Tukihommia olen aiemmin tehnyt useamman vuoden, eikä mikkisofta ole mitenkään huono HYVIN ylläpidetyssä ympäristössä. Ei kiusaa virukset yms. aktiivilaitteita tais olla lähemmäs tuhat kahteen pekkaan ja hyvin lunkisti meni hommat. Tuossa mukana kyllä ~100 linuxia saman verran printtereitä.

tjnames, mulla on 2009/6 versio. Yks uudempi tuosta on tainnut tulla.

Tukihommia olen aiemmin tehnyt useamman vuoden, eikä mikkisofta ole mitenkään huono HYVIN ylläpidetyssä ympäristössä. Ei kiusaa virukset yms. aktiivilaitteita tais olla lähemmäs tuhat kahteen pekkaan ja hyvin lunkisti meni hommat. Tuossa mukana kyllä ~100 linuxia saman verran printtereitä.

tjnames, mulla on 2009/6 versio. Yks uudempi tuosta on tainnut tulla.

Kyllä, hyvin hoidetussa ympäristössä ylläpitäjällä on hyvät oltavat, nykyisin itse pienessä firmassa toimin ja leppoisaa on kun asiat on hoidettu huolellisesti.

Mutta, huolellisesti ja "tiukasti" hallittu ympäristö jossa omat IT-heput verrattuna tuhansien koneiden ympäristöön jossa pieni tietohallinto ja kaikki työt ulkoistettu sillä halvimmalla mahdollisella tavalla = sekamelska. Sekin vaikuttaa paljon, että nykyisin en ole missään tekniikkatalossa töissä joten kenelläkään ei tarvitse olla admin-oikeuksia, IT kyllä hoitaa admin työt. Sen sijaan että joka toisella työntekijällä on admin-natsat, sen jälkeen standardoituympäristö on vaan haavekuva... :D

Vaikkapa sillä, että niissä toimii tuo oikea painallus ihan samallalailla kuin missä tahansa windowsilla varustetussa tietokoneessa. Onha tuo applekin tarjonnut jo tovin ajan hiiriä joissa on useampi nappi. Ehkä sanan "myytti" käyttäminen on vähän huono tässä yhteydessä, koska olihan se aika joskus muinoin jolloin applen hiirissä ei ollut tosiaan kuin se yksi nappi. En tiedä sitten, että ovatko osx:n kaikki versiot tukeneet useammalla napilla varustettuja hiiriä. Leopard ja SL ainakin tukevat.

Tigerissäkin toimi useempinappinen, sitä aikaisemmista ei ole kokemusta. Mutta se 1-nappinenKIN toimii edelleen samalla lailla kuin aikaisemminkin.

Juu, kyllähän nuita näkee pro mousejakin suhteellisen uusissa maceissa kiinni. Itse en ymmärrä miten semmosta voi käyttää, kun eihän siinä ole edes niin simppeliä asiaa kuin rulla, joka on ollut pc puolella käytössä niin kauan, että ei edes muista enää milloin se tuli yleiseksi. Kaipa sekin on tottumisesta kiinni. Omassa käytössä en ole nappien määrän rajoitukseen kuitenkaan törmännyt, enkä usko, että muutkaan uudet käyttäjät tulevat törmäämään suuriin eroihin. Onhan se kuitenki mahdollista edelleenki suorittaa se secondary clik painamalla ctrl pohjaan ja klikkaamalla hiirtä. Sitä ei tosin tuu käytettyä oikeastaan ikinä.

Nyt on reilu 3v vanha HP läppäri palvellut aikansa. Tuona aikana ei sattunut yhtään virusta (vaikkei koko aikana ollut minkäänlaista virustorjuntaa koneelle asennettuna), eikä muitakaan kaatumisia. Ainoa suoja oli windowsin oma palomuuri. Kone netissä kutakuinkin joka päivä. Kokemuksena vois sanoa että Vista pelitti erittäin mainiosti eikä pettänyt kertaakaan. Että se siitä turvattomuudesta. USB portti kuitenkin meni hajoomaan ja prossa kävi väistämättä hitaan puoleiseksi ja nyt on tulossa uusi HP Intelin i5 prossalla varustettuna. Käyttikseksi Win7 PRO.

:pano:

Taas "pieniä" tietoturvaongelmia Windows-maailmassa:

tietokone.fi sanoi:
Windowsissa on perustavaa laatua oleva turvaongelma, joka altistaa sadat ohjelmat rikollisten hyökkäyksille. Tietoturvayhtiön mukaan ongelma vaivaa käytännössä kaikkia maailman pc-koneita.

Turvatutkijat arvioivat, että Microsoftin on vaikea korjata ongelmaa yleispätevästi. On todennäköisempää, että ohjelmat joudutaan korjaamaan yksitellen, jos ongelma halutaan täysin tukkoon. Esimerkiksi Applen iTunesiin on jo julkaistu korjaus, joka korjaa turva-aukon.

http://www.tietokone.fi/uutiset/windowsissa_paha_turvaongelma_sadat_ohjelmat_rikki

Miten tekstin perusteella vaikuttaa enemmän siltä, että ongelma on ohjelmien puolella. Etenkin jos korjaukset pitää kohdistaa yksittäisiin ohjelmiin.

"liittyy siihen miten Windows-ohjelmat lataavat dll-kirjastoja tai .exe- ja .com-päätteisiä ohjelmia"

103736-wolf_mac_growth_q2_2010.jpg

http://www.macrumors.com/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom