Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

En muista mistä julkaisusta luin joku aika sitten Win/Mac -käyttisten vertailua, oli hyvää ja ilman mitään laseja päässä kirjoitettua tekstiä. Itse olen Win -käyttäjä joka en kuitenkaan kiihkoile minkään käyttiksen puolesta. Vinukka hoitaa hommansa ok joten mikäs siinä sitten. OSX:ää olen käyttänyt muutamissa yhteyksissä jonkin verran mutta en toki mitään "tehokäyttöä", toimeen olen silläkin tullut.

Kyseisessä vertailussa listattiin molemmista tiettyjä juttuja käyttiksen käytöstä ja oli hauska huomata juurikin miten plussat ja miinukset menivät aika lailla tasan (Windoussiversio taisi olla 7 RC, ei oltu julkaistu vielä lopullista versiota siinä vaiheessa).

Molemmat käyttikset osasivat tietyt jutut hyvin, toinen sitten paremmin jonkin asian ja päinvastoin. Hauskaa oli huomata että OSX ei tekstin mukaan ollut kätevä jossain asiassa mitä piti jo Win -maailmaan tottuneena itsestäänselvyytenä, sitten taas OSX osasi jotain mistä itse tuumasi tyyliin että no pahus, tuohan kuullostaa hyvältä ja puuttuu Windowsista.

Oma mielipiteeni ei sinänsä muuttunut mihinkään tuon perusteella, molemmilla käyttiksillä ja laitealustoilla on varmasti oma paikkansa ja käyttäjäkuntansa. Ei tullut edelleenkään pakottavaa halua vaihtaa mäkkiin ja jos olisin mäkkikäyttäjä niin ei olisi varmasti tullut tarvetta vaihtaa toiseenkaan suuntaan.

Enivei onhan se hyvä että on valinnanvaraa ja samalla käyttäjätkin hyötyvät kun kilpailutilanteessa pitää kehitellä näitä systeemejä eikä jäädä paikalleen makaamaan. Ja pitäähän näitä käyttissotiakin olla, ainakin joidenkin mielestä. :D

Älä tuu tänne uhoamaan! Jos kaikki ajattelisi noin, niin hieno ketju kuolisi. Kyllä tää mun on ihan vitusti parempi;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä tuu tänne uhoamaan! Jos kaikki ajattelisi noin, niin hieno ketju kuolisi. Kyllä tää mun on ihan vitusti parempi;)

Hahaa.. no johan minä tuossa totesin että eikös näitä sotiakin kuulu olla, onhan nämä viihdyttävää luettavaa vaikka aina ei tiedä mistä syystä nauraisi.. :rock:

24173.jpeg

http://apina.biz/24173.jpeg

Kyllä yhden napin luulis riittävän hiiressä.

Tuleekohan muuten iPad 2.0:aan sellanen hauska taitettava läppä näytön eteen? Siihen läppään vois sitten samalla fyysisen näppäimistön laittaa.

Itse en ole juuri ikinä käyttänytOS X:ää hetkeä pidempään. Silloin kun olen niin ei tahdo mitään löytää, eli en pidä sitä kovin intuitiivisenä. Tosin joku muu ei varmaan pidä Windowsia intuitiivisenä jos ei ole ennen juurikaan käyttänyt, mikä on kylläkin epätodennäköisempää kuin vice versa.

Uskon siihen että ei kumpikaan ole parempi, kukin on nyt vaan valinnut toisen jossain vaiheessa ja tottunut siihen. Se on ihan lähinnä preferenssi, ja sen takia rasittaa jos joku PC:tä haukkuu koska mielestäni hölmöä.

Yleisesti on varmaan enemmän hyötyä osata Windowsin käyttö hyvin, kuin OS X:än.. juu, joillakin on Applet töissä but you get my point.
Tuleekohan muuten iPad 2.0:aan sellanen hauska taitettava läppä näytön eteen? Siihen läppään vois sitten samalla fyysisen näppäimistön laittaa.
Tai sitten siihen kanteen voisi piirtää, siis ihan oikeasti. Paperin voisi vaihtaa ja kaikkee. Analog meets digital ;)

Jos omena ei ole muuten mun maailmaani mullistanut niin tää touchpad on kyllä LOISTAVA. Muuten tää nyt ei jaksa vieläkään yllättää sen ihmeemmin. Ihmettelen miksei tätä ole jo lainattu puucee puolelle.

13" macbook prolla puuhastelen.

Tuossa lenovon padissa on nuita nappeja sen takia enemmän, että voi tappia käyttäessä painaa nuita ylempiä nappeja ja levyä käyttäessä sitten niitä alempia. Aika loogista.

Ei noissa padeissa isoa eroa ole. Edellinen kone oli Macbook pro ja nykyinen Lenovo T500 sarjalainen. Macissa pystyi ikkunoita vieritämään padin joka kohdalla, Lenovossa vain reunoista, eli siinä tuo mäkin padi oli hieman parempi . Toisaalta Lenovossa on kaksi nappia, mikä mahdollistaa Operan hiiri-eleet. Omassa käytössäni tuo on huomattavasti merkityksellisempi seikka. Näppiksen puolesta Lenovo vie voiton, omppukonekaan ei tosin ollut huonoimpia käyttämiäni. Akku muuten kestää Lenovossa vielä jokseenkin saman mitä uutena. Vastaavassa iässä oli minulla olleiden omppukoneen akkujen kapasiteetista tippunut 50 ja 75%.

Toisaalta Lenovossa on kaksi nappia, mikä mahdollistaa Operan hiiri-eleet. Omassa käytössäni tuo on huomattavasti merkityksellisempi seikka...
Onnistuuhan nuo hiiri-eleet tuolla macin padillakin. Kahdella sormella painaa levyn pohjaan ja tekee halutun liikkeen. Ainoastaan "avaa uuteen välilehteen" toiminto ei pelaa pelkällä padilla.

Ei noissa padeissa isoa eroa ole. Edellinen kone oli Macbook pro ja nykyinen Lenovo T500 sarjalainen. Macissa pystyi ikkunoita vieritämään padin joka kohdalla, Lenovossa vain reunoista, eli siinä tuo mäkin padi oli hieman parempi . Toisaalta Lenovossa on kaksi nappia, mikä mahdollistaa Operan hiiri-eleet. Omassa käytössäni tuo on huomattavasti merkityksellisempi seikka. Näppiksen puolesta Lenovo vie voiton, omppukonekaan ei tosin ollut huonoimpia käyttämiäni. Akku muuten kestää Lenovossa vielä jokseenkin saman mitä uutena. Vastaavassa iässä oli minulla olleiden omppukoneen akkujen kapasiteetista tippunut 50 ja 75%.
Kolme sormea padille ja sviippaus, menee ees taas selaimen historiassa.

Meillekin tuli tosiaan taannoin se macbook pro, joten voisi laittaa vähän statusta, että mikä on muuttunut ja mikä ei.

Ensinnäkin, itse en ole alkuinnostuksen jälkeen mäkkiä paljon käytellyt, kun työhommat hoidan jokatapauksessa tällä Lenovolla (ei ole edes mahdollista hoitaa omalla koneella) ja kouluhommat nyt voi hoitaa melkein millä tahansa.

Tästä voisi joku nyt päätellä, että se oli turha hankinta. Ei se kuitenkaan ollut, on se nimittäin kuitenkin kovassa käytössä, sitä vaan käyttää tuo meikäläisen avovaimo :) Hän tykkää kovasti ja on se helpottanut omaakin elämää, kun ei juurikaan tartte enää koneen käytössä auttaa vaan tuntuu sujuvan ilman neuvoja ihan mukavasti :)

Toki hänen käyttöönsä olisi varmaan riittänyt ihan perus macbook, mutta samapa tuo, onpahan sitten ainakin konetta pitkäksi aikaa.

Eli yhteenvetona, hyvä konehan se on, mutta mulla ei näemmä sitten ihan oikeasti ole mäkille käyttöä ;)

Piti ottaa tuolta videot -treedistä. UGH!

Apple Introduces Revolutionary New Laptop With No Keyboard

Yleisesti on varmaan enemmän hyötyä osata Windowsin käyttö hyvin, kuin OS X:än.. juu, joillakin on Applet töissä but you get my point.

Työssä käytetään ohjelmia. Ihan sama minkä käyttöjärjestelmän alla ne pyörivät. Lähes aina käyttöjärjestelmän porkkaaminen on sitten mikrotuen hommia.

Meillekin tuli tosiaan taannoin se macbook pro, joten voisi laittaa vähän statusta, että mikä on muuttunut ja mikä ei.

Ensinnäkin, itse en ole alkuinnostuksen jälkeen mäkkiä paljon käytellyt, kun työhommat hoidan jokatapauksessa tällä Lenovolla (ei ole edes mahdollista hoitaa omalla koneella) ja kouluhommat nyt voi hoitaa melkein millä tahansa.

Tästä voisi joku nyt päätellä, että se oli turha hankinta. Ei se kuitenkaan ollut, on se nimittäin kuitenkin kovassa käytössä, sitä vaan käyttää tuo meikäläisen avovaimo :) Hän tykkää kovasti ja on se helpottanut omaakin elämää, kun ei juurikaan tartte enää koneen käytössä auttaa vaan tuntuu sujuvan ilman neuvoja ihan mukavasti :)

Toki hänen käyttöönsä olisi varmaan riittänyt ihan perus macbook, mutta samapa tuo, onpahan sitten ainakin konetta pitkäksi aikaa.

Eli yhteenvetona, hyvä konehan se on, mutta mulla ei näemmä sitten ihan oikeasti ole mäkille käyttöä ;)
Mut ainakin on ressivapaa kone kun ei tartte paremman puoliskon sotkuja olla siivoamassa. Jos Macille ei ole käyttöä, niin sille ei mitään voi. Mut kyllä sillä kannattaa normit kevyet surffit hoitaa, senverran mukava se trackpadi on. On tosin aika jykevä kone talon naiselle, ei pääse loppumaan puhti Vuittonin sivuilla ihan heti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom