Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Lisäksi nuo IBM/Lenovo Stinkpädit on oikeasti vähän helkkarin kestäviä kapistuksia, näppikset on hyvät myös ja DVD-aseman tilalle voi tökätä toisen akun pidemmälle reissulle lähdettäessä. Brändihoukuttelevuus lienee Ihaa-Aasin luokkaa, mutta muuten hyviä kapistuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä on taas uudet puucee miehet keulimassa, måpå ja kumppanit. Argumentit pysyy samoina kuin edellisillä kavereilla 300-400 sivua sitten.
Hauskoja noi kommentit. Huomaa ettei tiedetä mistään mitään tai ei vain ymmärretä.
Toisaalta ihmiset panostaa eri asioihin. Toiset haluaa tietyntyylisen kovon mp3-soittimeensa.
Toiset haluaa soittimeltaan käytettävyyttä ja toimivuutta. Tai haluaa että käyttis ja yhteistyö tietokoneen kanssa on mutkatonta.

Joku väittää macbookissa olevan enemmän klappia kuin lenovon t-sarjalaisessa.
Ilmeisesti kyse josatin vanhasta macbookista.
Mulla on tässä pöydällä nyt vierekkäin Lenovo T61 ja uus macbook.
Macbook hakkaa tuon pilipalikoneen 6-0.
Onhan se lenovoksi jämäkkä, mutta aivan naurettava verrattuna uuteen macbookkin.
Hauskin on kannen avaukseen oma liukukytkin nappi.
Design taattua IBM:ää.
Testasin Lenovon kestävyyttä hieman.
Avasin näytön ylös, otin peukalolla korttipaikan päältä kiinni. Muut sormet koneen alle.
Nostin koneen ylös siis vasemmalla kädellä.
Ensin peukalo painaa koneen kuorta korttipaikan päältä ikävästi sisäänpäin, koska kuori on muovia.
Pieni heiluttelu ylös alas tettää rungon ja korttipaikan välillä armotonta rutinaa ja pauketta. Toivottavasti ei hajonnut mikään.
Tän saa aikaiseksi esimerksi nostamalla koneen lattialta ja ottamalla kiinni väärästä kohtaa runkoa. Varovaisesti hyvä tulee.
Lisäksi nuo IBM/Lenovo Stinkpädit on oikeasti vähän helkkarin kestäviä kapistuksia, näppikset on hyvät myös ja DVD-aseman tilalle voi tökätä toisen akun pidemmälle reissulle lähdettäessä. Brändihoukuttelevuus lienee Ihaa-Aasin luokkaa, mutta muuten hyviä kapistuksia.

Hieman tuota kestävyyspuolta testailin. Onhan se ihan jees kestävyyden puolesta verrattuna moneen muuhun koneeseen. Ihan siellä kärjen tuntumassa kuitenkin.
Näppis on ihan kiva kyllä.

Yleensä vain mäkistit miettivät sen koneen ulkonäköä. Veikkaan että suurinta osaa PC-käyttäjistä (naisia lukuunottamatta) ei sen läppärin ulkonäkö kiinnosta. Voisko asia olla näin yksinkertainen?
Sä oot varmaan sitä mieltä, että teollinen muotoilu ylipäätään on homojen hommaa ja kiinnostaa lähinnä naisia?
Ja sun mielestä on aivan sama miltä sun auto näyttää kunhan siinä on hevosvoimia ja ominaisuuksia perhanasti ja sitä voi virittää?
Sama linja jatkuu kaiketi kotiteatterissa (kaiuttimissa, taulu-tv:ssä, jne). Pääasia että on Watteja ja Walovoimaa.

Onko se joku halpa paska, jota työnantaja ostaa paljousalennuksella 200kpl työntekijöiden käyttöön. Lyön aina itseni kanssa vetoa, kun näen jonkun kaivavan konetta laukusta. Bingo! Thinkpad! Kumma juttu...

Itellä on myös thinkpadi, eikä kyllä kaivertele jos joku ihmislapsi ei ymmärrä tietokoneista muuta kuin sormenjälkien alla piilevän muovisen kiiltopinnan. Lenovon thinkpadit ovat läppäreinä just kalleimmasta päästä ja tuo iätön ja ajaton muotoilu on mun mielestä kliini ja asiallinen. Vähän ruma kyllä joo, mutta yksityiskohdat on hiottu hyvin ja laite toimii.

Eräs kumpparifirma jakelee noita kyllä paljon työntekijöilleen. Itsekkin tutustuin ekan kerran thinkpadiin kesätöissä.

Sä oot varmaan sitä mieltä, että teollinen muotoilu ylipäätään on homojen hommaa ja kiinnostaa lähinnä naisia?
Ja sun mielestä on aivan sama miltä sun auto näyttää kunhan siinä on hevosvoimia ja ominaisuuksia perhanasti ja sitä voi virittää?
Sama linja jatkuu kaiketi kotiteatterissa (kaiuttimissa, taulu-tv:ssä, jne). Pääasia että on Watteja ja Walovoimaa.
Tuo on muuten ihan käsittämätön juttu, että vain ja ainoastaan tietokoneissa ollaan valmiita ignooraamaan ulkonäkö ja rakenne. Ja se on mennyt niin hulluksi, että muotoilusta ja tyylikkyydestä sakotetaan. Homma olisi toki toisinpäin, jos Mac olisi ruma. Itseasiassa aikaisempia Macceja haukutaan rumiksi kun ne ovat rumia joidenkin mielestä. Silloin kyllä muistetaan valikoivasti ulkonäkö. Se on niin 100% vale, jos joku sanoo, että ottaa mieluummin ruman paskan samalla sisällöllä kuin hienon.

DSCN2778Large.jpg

mac_book_air3.JPG

genelec-6010_desktop-monitors_msp.jpg

Nojoo. Pitää vaan päättää haluaako sillä rahalla brändiä vai ominaisuuksia. Valintojen maailma.

macbook_blk.jpg
imgthinkpad%20x3003.jpg

Mitä järkeä on laittaa jotain promokuvia ja jonkun penskan tarroilla töhrimiä vierekkäin?

Nojoo. Pitää vaan päättää haluaako sillä rahalla brändiä vai ominaisuuksia. Valintojen maailma.

Mitä järkeä on laittaa jotain promokuvia ja jonkun penskan tarroilla töhrimiä vierekkäin?
No pistetään sitten ihan oma ottama kuva. :D
Ei ole photoshopattu, siinä on kaksi kannettavaa tietokonetta.

attachment.php

Mä puhuin tietokoneesta, en autosta. :lol2:

Ja kyllä, se on mulle aivan sama onko mun läppärissä pari tarraa vai ei. Tai onko siinä joku typerän värinen logo jossakin kohtaa. Mä en osaa kuvitella tilannetta jossa läppärini designella olisi mitään vitun väliä. Kunhan rakenne on kestävä ja kokoa maltillisesti. Leijuisin ehkä mielummin sillä autolla kun tietokoneella kuitenkin.

Se on niin 100% vale, jos joku sanoo, että ottaa mieluummin ruman paskan samalla sisällöllä kuin hienon.

Tietenkin on. Mutta mäkkimiehellä design on prioriteettina paljon, paljon korkeammalla kun vastaavan esim PC-miehen joka ehkä katselee vähän muita asioita ensin.

Yleensä vain mäkistit miettivät sen koneen ulkonäköä. Veikkaan että suurinta osaa PC-käyttäjistä (naisia lukuunottamatta) ei sen läppärin ulkonäkö kiinnosta. Voisko asia olla näin yksinkertainen?

Vähän vanhentunut näkemys, sanoisin. Jossain insinörttipiireissä on varmaan noin edelleen, mutta suurimmalle osalle ihmisistä tietokoneet ovat kuluttajatuotteita, joiden kanssa vietetään iso osa valveillaoloajasta. Totta helvetissä ihmisiä kiinnostaa, miltä vehje näyttää ja tuntuu.

Kyllähän ihmisiä kiinnostaa myös maistuuko heidän syömänsä ruoka hyvältä vai pahalta, vaikka oleellista pitäisi kai olla ruoan speksit eli paljonko erilaisia mikro- ja makroravinteita siinä on. Ihmiset kiinnittävät huomiota siihen minkä näköiset vaatteet tulee aamulla vedettyä niskaan. Ihmiset sisustavat kämppäänsä, ovat kaivamatta nenäänsä julkisilla paikoilla, juovat mieluummin kylmää kaljaa kuin huoneenlämpöistä. Useimmat miehet ottaisivat mieluummin Lindsey Vonnin kuin Tanja Poutiaisen, vaikka molemmat ovat kelpo alppihiihtäjättäriä ja laskevat mäen alas suunnilleen yhtä nopeasti. Ihmiset tekevät kaikenlaista, joka ei ihan tyhjene teknisiin spekseihin.

Outoa kyllä, joissain insinörttipiireissä rumuus ja hankaluus ovat nykyisin positiivisia asioita. Sen on viime vuosina huomannut esim. mobiilikehittäjien keskusteluissa. Sen jälkeen kun Android ja iPhone ilmaantuivat ja laittoivat pelin säännöt vähän uusiksi, osa Symbian-nörteistä on lähtenyt leijumaan sillä, että Symbian on sekava ja huonosti dokumentoitu. Ilmeisesti se on joku uskottavuuden merkki sitten. Kovat jätkät käyttää tarraläppäriä, koodaa mahdollisimman rupiselle platformille ja vaihtaa kalsarit kaksi kertaa vuodessa.

Mutta en kyllä yhdy tuohon ThinkPadin muotoilun haukkumiseen. Minusta ThinkPadit nimenomaan ovat Mäkkien ohella ainoa konemerkki, jossa on teollinen muotoilu kohdillaan. Tietoisen kolho ulkonäkö, eikä juosta jokaisen trendin perässä vaan päivitetään ehkä kerran vuosikymmenessä. Koko vehje huokuu sitä, että nyt on kyseessä vakavan asiallinen työkalu. Ja teollisessa muotoiluissahan ei ole kyse ulkonäöstä vaan toiminnallisuudesta, ja esim. ThinkPadien kuuluisasta näppäimistöstä huomaa, että siihen on käytetty miestyötunteja ihan huolella. Lenovo on ainoa tietokonevalmistaja, joka yrittää teollisessa muotoilussaan olla jotain muuta kuin surullinen halpiskopio Applesta. Pointsit Lenovolle.

Mä puhuin tietokoneesta, en autosta. :lol2:
Eli nyt ilmeisesti joissakin asioissa sillä designilla ja ulkonäöllä ONKIN merkitystä - myös sulle?
Entäs jos jollakulla on desktop-tiekkari kotona olohuoneessa tai firmassa tiloissa joissa on asiakkaita (esim. kampaamo tms. palvelutila). Onko silloinkaan designilla mitään merkitystä?
Entä jos (graafisen alan duunarina) työhön kuuluu asiakastapaamisia joissa (muille alan ihmisille) esitellään vedoksia sun muita tiekkarilta? Koitas mennä myymään uutta mainoskamppanjaa tarroitetulla acerilla.

Ja kyllä, se on mulle aivan sama onko mun läppärissä pari tarraa vai ei. Tai onko siinä joku typerän värinen logo jossakin kohtaa. Mä en osaa kuvitella tilannetta jossa läppärini designella olisi mitään vitun väliä. Kunhan rakenne on kestävä ja kokoa maltillisesti.
Kuvailit juuri unibody bookin ja Airin.

Tarrat on vähän eri asia kuin nitisevä ja natiseva muovikuorinen 5cm paksu tiiliskivi. Design ja teollinen muotoilu kun kattaa vähän muutakin.
Mutta ilmeisesti sinä jätät ne HD-ready, Viera ja miljoona muuta tarraa siihen olkkarin taulutelkkariinkin paikoilleen jos ne eivät sua kerta häiritse?
Entäs muut työkalut? Kamerassa on kaiketi mekapikseli- ja myfirstsony-tarrat vielä paikoillaan?

Vai onko läppäri ainoa poikkeus jossa designilla, ulkonäöllä, tarroilla sun muulla ei ole merkitystä? Miksi?

Noissa ulkonäköasioissakin on jokaisella omat mieltymyksensä.

Onhan se Air ihan siro kone, mutta mun silmiin se näyttää sellaiselta neitihomojen läppäriltä, ei todellakaan miltään vakavasti otettavalta työkoneelta.

Thinkpad, siitä mulle tulee ensimmäisenä mieleen työkone, jota se onkin. Varsin onnistunut design siis imo. Macbook Pro on ihan asiallisen näköinen vehje, sitä en kiellä, olisi varmasti ihan asiallinen kone käytössäkin.

Joku muun on varmasti eri mieltä, mutta ei se mitään, mä en edes yritä väittää, että mun mielipide olisi ainut oikea.

Täytyy myöntää että ulkonäkö merkkaa meikälle aika pirusti, oli kyse naisista, autoista, tai muista kulutustavaroista. :D

Kuten jo mainittu, thinkpadit ovat todella tyylikkäitä työmiehen koneita, se mattamusta pinta on seksyin ever :kuola:. Myönnän että mäkki pääsee melko lähelle vaikka ovatkin enempi semmoisia silkkikulliversioita. Ihan ulkonäön perusteella valitsin myös tämän kotikoneen.
hp-pavilion-dv6500-paerto.jpg

thinkpad1.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom