Vista on vakaa. Ite oon käyttänyt jotain 1.5 vuotta eikä ole kyllä bluescreenejä näkynyt. Toki vistassa on ongelmansa, mutta epävakaaksi sitä ei pidä moittiman.
Niin, vakautta/epävakautta ei voida mitata todellakaan pelkästää bluescreen- tai vast. jumi-intervallilla. Itellä töissä käytössä uudenkarhea XP:llä varustettu kone. Ja kyllä, kaikki päivitykset ovat ajantasalla. Numeerisia ongelmia ratkoessa, jolloin laskenta-ajat jopa useita tunteja, koneen toiminta hidastuu aivan selkeästi. Usein jopa niin paljon, ettei koneella voi tehdä yhtään mitään muuta laskennan ollessa käynnissä. Tähän ongelmaan ei auta edes prioriteetin pudottaminen laskennalta. Hidastelua ja muuta jäätyilyä ikkunoita vaihtaessa nyt tapahtuu, vaikka prossuja ei edes kuormitettaisi juuri yhtään.
Käytössäni on ollut myös 3 eri Linux-distroa + nyt viimeisimpänä kotona 2 uusinta OSX-kissaa. Ja kyllä, teen samoja hommia myös kotikoneella kuin töissä. Yhdelläkään Linux- ja OSX-versiolla ei ole kertaakaan ollut samanlaisia jäätymisongelmia kuin töissä päivittäin on XP:llä. Joten omakohtaisista vuosien kokemuksista uskallan väyttää pokalla, että ainakaan WinXP jatkuvista päivityksistä huolimatta ei pääse vakaudessa lähellekään OSX:ää eikä erinäisiä Linuxeja. Enkä usko Visvankaan pääsevän.
Lisäksi OSX:stä löytyy sulavasti toimivat työskentelyä erittäin paljon helpottavat ja nopeuttavat Expose, Spaces ja mikälie esikatselutoiminto Finderissa. Valitettavasti minulla ei ole kokemusta Visvasta, joten en osaa sanoa miten hyvät vastaavat toiminnot (niiltä osin kuin niitä on) toimivat siinä. Huhujen mukaan eivät kovinkaan sulavasta...
Ja todettakoon lopuksi, että todellakin toivon Win7:sta tulevan tuota kivikautista XP:tä modernimpi ja sulavammin toimiva käyttis. Mitä enemmän onnistuvat OSX:stä kopioimaan ominaisuuksia, sen parempi :hyvä:
Edit: Lisättäköön vielä, että viimeisen kahden vuoden aikana olen saanut OSX:n kahdesti sen verran pahasti jumiin, että on pitänyt tehdä virtanappulabuuttaus. Vastaavasti XP on mennyt samalla intervallilla totaaliseen jumiin lukemattomia kertoja. Sitä se vaan on, kun tekee OIKEITA TÖITÄ (TM) ja ottaa kaiken irti koneesta, eikä pelkästään surffaile foorumeilla...