Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huoh...

Oon kyllä käyttänyt mäkkiä ihan riittävästi siihen, että voin saada kohtuu hyvän käsityksen siitä. Ihan hyvä kuva jäi, mutta ei mitään niin erinomaista että kävisi mielessäkään vaihtaa. Linukseilla sama homma, tosin kakkoskäyttiksenä oon sellaista silloin tällöin pitänyt.

Voi olla noiden mäkkilasien takaa vaikea uskoa, että joku pitää erilaisista muovilootista, joiden sisällä on vähän elektroniikkaa, kuin toiset.
Onhan se vaikeaa uskoa, se pitää myöntää. Mutta jos kyse on vain makukysymyksestä, niin sitten ymmärrän. Ja osalle voi olla tosiaankin tilanne semmoinen, että ei vain yksinkertaisesti jaksa alkaa vaihtamaan. Kuitenkin kun uusi käyttis tulee, niin hetki siinä menee, että Windowsin ikeestä irti pääsee.

Ihan hyvä kuva jäi, mutta ei mitään niin erinomaista että kävisi mielessäkään vaihtaa.
Mikä oli sun mielestä hyvää ja mikä huonoa? Kuinka pitkään ehdit käyttää? Itelläni meni jonkin aikaa rinnakkaiskäytössä XP ja OsX, kunnes huomasin etten käynnistä Windows-konetta enää lainkaan.

Mikä oli sun mielestä hyvää ja mikä huonoa? Kuinka pitkään ehdit käyttää? Itelläni meni jonkin aikaa rinnakkaiskäytössä XP ja OsX, kunnes huomasin etten käynnistä Windows-konetta enää lainkaan.

Edelleenkin sillon tällön käytän mäkkiä, sanoisinko pari kertaa kuussa tulee käytettyä. Mäkillä lähinnä ihan peruskäyttöä.

Esimerkkinä hyvistä puolista(viruksettomuuden varmaan kaikki jo tietää :D ) sanoisin osx:ssä esim. hyvin toimivan haun, XP:n hakuhan ei tunnetusti löydä mitään. Toinen minkä huomasin positiivisena seikkana oli todella hyvä kalenteri vakiona.

XP:hen verrattuna taas rasittavana piirteenä oli esim. tiedostojen hallinta. XP:ssä resurssienhallinnassa on omasta mielestä huomattavasti kätsympi selailla tiedostoja, mitä osx:ssä.

Tuollaisia juttuja nyt ekana mieleen tulee, ihan vain esimerkkeinä. OSX:n versio, mitä oon yleisimmin käytelly taitaa olla 10.4:nen, 10.5:sta oon kans testaillu, mutta niiden välisistä tarkemmista eroista ei muistikuvaa ole.

XP:hen verrattuna taas rasittavana piirteenä oli esim. tiedostojen hallinta. XP:ssä resurssienhallinnassa on omasta mielestä huomattavasti kätsympi selailla tiedostoja, mitä osx:ssä.

Tuollaisia juttuja nyt ekana mieleen tulee, ihan vain esimerkkeinä. OSX:n versio, mitä oon yleisimmin käytelly taitaa olla 10.4:nen, 10.5:sta oon kans testaillu, mutta niiden välisistä tarkemmista eroista ei muistikuvaa ole.
Pitää paikkansa tämä tiedostohomma tietyiltä osin. Tiedoston "leikkaamisen" puute on mielestäni oikea puute eikä ominaisuus. Selailuun sellainen vinkki, että saatat tuntea olosi kotoisammaksi jos vaihdat Finderin näkymän muotoon Columns. Siinä vaiheessa hommat toimivat täysin samoin kuin resurssienhallinassa. Vakiona Finderissa taitaa olla näkymä Icons, joka vastaa pitkälti Oma tietokone -näkymää vakio-XP:ssä.

Pitää paikkansa tämä tiedostohomma tietyiltä osin. Tiedoston "leikkaamisen" puute on mielestäni oikea puute eikä ominaisuus. Selailuun sellainen vinkki, että saatat tuntea olosi kotoisammaksi jos vaihdat Finderin näkymän muotoon Columns. Siinä vaiheessa hommat toimivat täysin samoin kuin resurssienhallinassa. Vakiona Finderissa taitaa olla näkymä Icons, joka vastaa pitkälti Oma tietokone -näkymää vakio-XP:ssä.

Muistaakseni joskus koittanut lajitella kuvia kansioissa esim. sen mukaan, millä kameralla kuvat on otettu. Sitä en ainakaan saanut toimimaan samalla tavoin kuin XP:ssä, voi tosin olla etten vain osannut :david:

Pikkujuttuja, mutta tuli vain mieleen.

Jos OS X:n asennus kestää vähän pidempään kuin XP:n, syy saattaa olla että OS X Leopard tukee yhdellä ja samalla asennusmedialla neljää eri arkkitehtuuria ja 18 eri kieltä. (Toki myös Vista tukee monikielisyyttä, mutta vain jos käytössä on Ultimate tai Enterprise-versio.)

Totta, Os x asennus vaatii dual layer dvd:n ja xp menee 650 megan cd:lle. Tavaraa siis kopsattiin ehkä 10 kertaa enemmän. Kielten en usko vievän paljoakaan tilaa. Eniten vievät varmaan ajurit. Se on tosin ihan hyvä asia, valmiina koneelta löytyvät ajurit ovat kiva juttu. Silti, nopemmin se xp asentui.

Dougin mielestä Visvakin oli vakaa. Lienee kaveri aika pihalla :D

Vista on vakaa. Ite oon käyttänyt jotain 1.5 vuotta eikä ole kyllä bluescreenejä näkynyt. Toki vistassa on ongelmansa, mutta epävakaaksi sitä ei pidä moittiman.

Tesmailin joku päivä mäkkiä gigantissa ja se kosketuslevy tuntui ihan ookoolta. multitatsilla kääntyi ihan veikeästi kuva. Tähän täytyy kyllä lisätä, että windows-aikoina ei ole ensimmäistäkään kertaa ollut tarvetta käännellä kuvia. :D

Vista on vakaa. Ite oon käyttänyt jotain 1.5 vuotta eikä ole kyllä bluescreenejä näkynyt. Toki vistassa on ongelmansa, mutta epävakaaksi sitä ei pidä moittiman.

Tesmailin joku päivä mäkkiä gigantissa ja se kosketuslevy tuntui ihan ookoolta. multitatsilla kääntyi ihan veikeästi kuva. Tähän täytyy kyllä lisätä, että windows-aikoina ei ole ensimmäistäkään kertaa ollut tarvetta käännellä kuvia. :D
Ei se multitatsi nyt ole kuvien kääntelyyn pelkästään tehty. Se trackpadi on äärimmäisen kätevä vähän kaikkeen, varsinkin surffailuun.

Tää thredin on kyllä uskomatonta luettavaa ja ei oikein tiedä mitä näistä kommenteista pitäisi ajatella. Varsinkin ton Neuvostoliiton kommentointi on uskomatonta PASKAA, kaveri on varmaan hyvin hauska mielestään ja nauraa kotona jokaiselle kommentilleen vedet silmissä. Ihmettelen miksei sitä ole bannatttu, mutta muita provoilijoita kyllä. Siksikö että on macci mies.
Jep, OSX:ssä on myös bannisuoja foorumeille, kyynel.

Voisko tänne perustaa sellasen thredin missä näistä asioista voisi keskustella järkevällä tavalla ja jättää nää provoilijat tähän thrediin?
Ai näiden lisäksi?
Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia
Reload this Page PakkoMac, omenamiesten oma ketju.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Niin, vakautta/epävakautta ei voida mitata todellakaan pelkästää bluescreen- tai vast. jumi-intervallilla. Itellä töissä käytössä uudenkarhea XP:llä varustettu kone. Ja kyllä, kaikki päivitykset ovat ajantasalla. Numeerisia ongelmia ratkoessa, jolloin laskenta-ajat jopa useita tunteja, koneen toiminta hidastuu aivan selkeästi. Usein jopa niin paljon, ettei koneella voi tehdä yhtään mitään muuta laskennan ollessa käynnissä. Tähän ongelmaan ei auta edes prioriteetin pudottaminen laskennalta. Hidastelua ja muuta jäätyilyä ikkunoita vaihtaessa nyt tapahtuu, vaikka prossuja ei edes kuormitettaisi juuri yhtään.

Käytössäni on ollut myös 3 eri Linux-distroa + nyt viimeisimpänä kotona 2 uusinta OSX-kissaa. Ja kyllä, teen samoja hommia myös kotikoneella kuin töissä. Yhdelläkään Linux- ja OSX-versiolla ei ole kertaakaan ollut samanlaisia jäätymisongelmia kuin töissä päivittäin on XP:llä. Joten omakohtaisista vuosien kokemuksista uskallan väyttää pokalla, että ainakaan WinXP jatkuvista päivityksistä huolimatta ei pääse vakaudessa lähellekään OSX:ää eikä erinäisiä Linuxeja. Enkä usko Visvankaan pääsevän.

Lisäksi OSX:stä löytyy sulavasti toimivat työskentelyä erittäin paljon helpottavat ja nopeuttavat Expose, Spaces ja mikälie esikatselutoiminto Finderissa. Valitettavasti minulla ei ole kokemusta Visvasta, joten en osaa sanoa miten hyvät vastaavat toiminnot (niiltä osin kuin niitä on) toimivat siinä. Huhujen mukaan eivät kovinkaan sulavasta...

Ja todettakoon lopuksi, että todellakin toivon Win7:sta tulevan tuota kivikautista XP:tä modernimpi ja sulavammin toimiva käyttis. Mitä enemmän onnistuvat OSX:stä kopioimaan ominaisuuksia, sen parempi :hyvä:

Edit: Lisättäköön vielä, että viimeisen kahden vuoden aikana olen saanut OSX:n kahdesti sen verran pahasti jumiin, että on pitänyt tehdä virtanappulabuuttaus. Vastaavasti XP on mennyt samalla intervallilla totaaliseen jumiin lukemattomia kertoja. Sitä se vaan on, kun tekee OIKEITA TÖITÄ (TM) ja ottaa kaiken irti koneesta, eikä pelkästään surffaile foorumeilla...

Viimeksi muokattu:
Sitä se vaan on, kun tekee OIKEITA TÖITÄ (TM) ja ottaa kaiken irti koneesta, eikä pelkästään surffaile foorumeilla...
Voi kuule. Mulla on mennyt XP totaalisen juntturaan lukemattomia kertoja melkein pelkällä surffaamisella. Vistasta en osaa sanoa mitään, koska onhan tää mulla jo kolmatta päivää.

Voi kuule. Mulla on mennyt XP totaalisen juntturaan lukemattomia kertoja melkein pelkällä surffaamisella. Vistasta en osaa sanoa mitään, koska onhan tää mulla jo kolmatta päivää.

Eiköhän sitä jokaisen käyttiksen saa joskus juntturaan, itellä linuxikin ollut välillä melko jumissa ihan peruskäytössä.

Reipas puolivuotta on täällä suunnalla pyörinyt eikä ainuttakaan kaatumista ole toistaiseksi ollut. Kyllä mä tätä suhteellisen vakaaksi sanoisin.

Kotikäyttöä eli satunaista pelailua, leffoja, musaa ja surffailua puuhastellaan koneella.

Esimerkkinä hyvistä puolista(viruksettomuuden varmaan kaikki jo tietää :D ) sanoisin osx:ssä esim. hyvin toimivan haun, XP:n hakuhan ei tunnetusti löydä mitään.
Vistassa on hyvä haku, ja saman indeksoivan hakusysteemin saa Microsoftilta ilmaiseksi myön XP:hen (Linkki). Tuolla voi etsiä vapaalla haulla esim. PST tiedostossa olevien sähköpostin PDF liitteiden sisältä, ZIP arkistoitujen dokkarien sisältä jne.

Varmaan Mäkissä on parempi, mutta tämä on riittävän hyvä ainakin mulle.

Windows Resurssienhallinta on parempi, jos hallinnoi ja etsii tiedostoja windowsresurssienhallintamaisesti. Leopardin Finderissa on kuitenkin ominaisuuksia (esimerkiksi Spotlight, Quick Look, Cover Flow, älykkäät hakemistot, tallennettavat haut), jotka tekevät siitä mielestäni paremman ja huomattavasti kätevämmän.

Onnistuisikohan miten helposti parilla klikkauksella Windowsissa?

Vaihdoin, tai otin Macbookin kaveriksi Macbook Airin. Migration ohjelma auki Macbookissa ja salasana sinne. Sitten vain klikkasin Airissa mitä haluan siirtää. Nyt sitten 57min kestää lähiverkon yli siirtää identtinen kansiojärjestelmä ohjelmineen, käyttäjineen ja kaikkineen Airiin.

Liitteet

• photo-14.webp
    photo-14.webp
    19 KB · Katsottu: 180
  • photo-12.webp
    photo-12.webp
    8,7 KB · Katsottu: 178
Onnistuisikohan miten helposti parilla klikkauksella Windowsissa?

Vaihdoin, tai otin Macbookin kaveriksi Macbook Airin. Migration ohjelma auki Macbookissa ja salasana sinne. Sitten vain klikkasin Airissa mitä haluan siirtää. Nyt sitten 57min kestää lähiverkon yli siirtää identtinen kansiojärjestelmä ohjelmineen, käyttäjineen ja kaikkineen Airiin.

Kerros muuten mielipiteet sitten tosta Airista kunha oot vähän testaillut.

Kerros muuten mielipiteet sitten tosta Airista kunha oot vähän testaillut.
Kun kyseessä on identtinen käyttis, niin enpä usko, että tuossa nyt mitään isompaa kerrottavaa on. Toki track pad on tuossa astetta parempi. Kone on mielettömän nätti ja kevyt. Näyttö on taustavalaistu led-näyttö, joten heti päällänsä ja kirkas. Kaiutin oli hyvän kuuloinen, ajattelin, että se on ihan susi mitä nyt alkufanfaarit ja introt kuuntelin.

Upean muotoinen ja näköinen kyllä on, se pitää sanoa. Lähiverkkoon meni ihan kylmiltään ilman mitään. Näppäimet on valaistu, joka on hyvä juttu verrattuna mustaan valaisemattomaan Macbookkiin.

Aikaa valehtelin, kamaa olikin enemmän siirrettävänä ja näyttää 1,5 tuntia siirtoineen verkossa.

Tossa Airissa vaan ei taida olla tuulettimia lainkaan, jos oikein muistan. Lämpenee aivan perkeleesti ja sen seurauksena hajoavat näytönohjaimet tulee varmaankin olemaan tuon koneen yleisimpiä ongelmia tulevaisuudessa. Vähän kuin G5 iMacit.

Back
Ylös Bottom