Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Ei rullaa kivasti. Testailin core 2 duo prossulla ja gigalla muistia. Ei oo kovinkaan jouhevaa. Mun mielestä jo peruskäyttö on liian hidasta gigalla. Homma loppuu kokonaan kun laittaa hiukan softaa taustalle.

Vista meni kokonaan kyykkyyn Google earth, Word (O07) ja firefox Kombinaatiolla. Kahdella gigalla futaa ok.

XP suoriutui huomattavasti paremmin samasta mylläkästä Pentti nelosella.

Applen takuuhuolto pelaa muuten hienosti ja se on maailmanlaajuinen (jota itse "paljon" liikkuvana osaan arvostaa) ja laajenettavissa suhteellisen asialliseen hintaan 3-vuotiseksi. Laajennuksen voi ostaa ensimmäisen vuoden aikana Applen sivuilta netistä! Applen takuuhuolto vaihtaa esimerkiksi paskaiseksi menneen näppiksen takuuseen (Neuvostoliitto kertoi ;) )
Globaali takuu on kiva asia, mutta en kutsuisi 3 v. Applecarea erityisen kattavaksi tai edulliseksi, mulla on vastaavanhintaisessa Dell:ssä 3 v. next day onsite takuu + vahinkovakuutus suunnilleen samalla hinnalla.

Täällä paljon hypetetty "Macbook Air, täydellinen paljon matkustavan työkalu" on aika lailla vailla tosipohjaa: kiersin tuossa alkuvuodesta maailman ympäri ja tuli asuttua 8:ssa maassa, 8:ssa eri 3-5 tähden hotlassa 5 viikon aikana: yhdessä löytyi WLAN-netti, 7:ssä tarvittiin Ethernet-tökkeli. Eli aidosti reissatessa Air on liian riisuttu: netin lisäksi ei saa edes langallista hiirtä kiinni eli mukaan pitää raahata WLAN-tukiasemaa, langatonta hiirtä latureineen tms. USB on muuten todella kiva universaali laturistandardi: mulla oli läppärissä kiinni ladattavana parhaimmillaan GSM-luuri, GPS-mokkula, handsfree ja iPod. Säästää vaivaa tökkeliadaptereiden ja/tai jatkojohtojen/haaroittimien kanssa. Macbook Pro olisi reissussa toiminut varmaan mainiosti, Air ei todellakaan...

Ja konepajan työntekijätkö reissaavat työkseen ympäri maailmaa?

Ihan huvikseen tsekkasin ja näköjään ainakin "eräässä firmassa" saa mäkin työkoneeksikin. "Ordering a Mac is possible when there is a real business reason to do so." Airia tosin ei ole vaihtoehtona ja onhan nuo tuplahintaisia thinkpädeihin verrattuna, että aika hyvä pisnessyy pitää olla keksittynä. Supportti on DIY. En viitti edes miettiä millainen urakka olisi saada esim s-postit ja firman verkko toimimaan...

Toisaalta tämä työwindows toimii vielä 4 vuotiaassa koneessakin tajuttoman hyvin. Päivitykset nasahtelee automaattisesti ilman huolia.

Ihan huvikseen tsekkasin ja näköjään ainakin "eräässä firmassa" saa mäkin työkoneeksikin. "Ordering a Mac is possible when there is a real business reason to do so." Airia tosin ei ole vaihtoehtona ja onhan nuo tuplahintaisia thinkpädeihin verrattuna, että aika hyvä pisnessyy pitää olla keksittynä. Supportti on DIY. En viitti edes miettiä millainen urakka olisi saada esim s-postit ja firman verkko toimimaan...
Ainakin Mail toimii Exchangen kanssa "heittämällä". Samoiten kalenteri.

Globaali takuu on kiva asia, mutta en kutsuisi 3 v. Applecarea erityisen kattavaksi tai edulliseksi, mulla on vastaavanhintaisessa Dell:ssä 3 v. next day onsite takuu + vahinkovakuutus suunnilleen samalla hinnalla.

Täällä paljon hypetetty "Macbook Air, täydellinen paljon matkustavan työkalu" on aika lailla vailla tosipohjaa: kiersin tuossa alkuvuodesta maailman ympäri ja tuli asuttua 8:ssa maassa, 8:ssa eri 3-5 tähden hotlassa 5 viikon aikana: yhdessä löytyi WLAN-netti, 7:ssä tarvittiin Ethernet-tökkeli. Eli aidosti reissatessa Air on liian riisuttu: netin lisäksi ei saa edes langallista hiirtä kiinni eli mukaan pitää raahata WLAN-tukiasemaa, langatonta hiirtä latureineen tms. USB on muuten todella kiva universaali laturistandardi: mulla oli läppärissä kiinni ladattavana parhaimmillaan GSM-luuri, GPS-mokkula, handsfree ja iPod. Säästää vaivaa tökkeliadaptereiden ja/tai jatkojohtojen/haaroittimien kanssa. Macbook Pro olisi reissussa toiminut varmaan mainiosti, Air ei todellakaan...

Äläs nyt, HTH:lla on varmasti tietoa asiasta enemmän kuin muilla:)

PS. ;)

Meilläkin toimii homma noin, Airinkin saisi jos olisi tarpeeksi hyvä syy.
Itse käytän Linuxia pienessä Dellissä. Toimii hyvin, mutta softaongelmissa on turha odottaa käyttötuelta apua, onneksi niitä ei ole ollut. :)

edit. en ole töissä konepajassa

Äläs nyt, HTH:lla on varmasti tietoa asiasta enemmän kuin muilla:)

Niin, minähän tässä olenkin kovasti juuri Airia kehunut :jahas:

siis next BUSINESS day vai ihan oikeesti next day? siinä on aika iso ero jos tosiaan reissaa tota tahtia ja kone pamahtaa perjai-illalla.
Next business dayhän tuo on. Aika mukava vahingon minimointi kuitenkin, koska menetät oikeita (asim. asiakkaan tiloissa oloa) työpäiviä max yhden. Nimimerkillä kerran laski läppäri siniset savut (tunnin päästä kyselivät vielä "mikä täällä on palanut") asiakkaan tiloissa, kyseessä oli kolmas päivä kolmen viikon työkeikalla :hyvä:

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Joo, ja Airin käyttäjä ei tee myöskään koneella mitään, jos täytyy akku vaihtaa. :hyvä:
Käsittääkseni Apple on luvannut vaihtaa akun veloituksetta (työ ei siis maksa mitään) 48 tunnin kuluessa missä tahansa Applen huollossa. Acerin huolto toimii samoin?

Käsittääkseni Apple on luvannut vaihtaa akun veloituksetta (työ ei siis maksa mitään) 48 tunnin kuluessa missä tahansa Applen huollossa. Acerin huolto toimii samoin?

Ei nyt ihan samoin toimi, mutta onhan se nyt säälittävää, jos täytyy kone viedä huoltoon, jos täytyy kannettavan akku vaihtaa. Jokainen tietenkin tekee omat johtopäätöksensä ostotilanteessa ja sen päätöksen mukaan sitten eletään. Minä en kuitenkaan haluaisi konetta, joka täytyy viedä huoltoon pelkästään sen takia, että siihen täytyy akku vaihtaa. Ihan hyvä valinta tuo Air on niille, joille koneen jatkuva käytettävyys ei ole tärkeää.

Acer panostaa läppäreissä kokoon. Siinä on bodarille paremmin sopivat läppärit. Jos tuota 18,4" mallia vielä voi sanoa läppäriksi, niin kohta voi kyllä jo mun 20" iMaciakin. Toisessa noista uusista malleista vielä "subwoofer" ja surround-kajarit. Plussaa kuitenkin Blu-ray -asemasta.

Afterdawn

Acerin huolto toimii samoin?

Sen verran kokemusta Acerin huollosta, että saman saat kun asennat windowsin itse uusiksi. Kone kävi 2 kertaa saamassa valohoitoa CD/DVD-combon korjaamiseksi ja valohoitoon se jäi.

Ensimmäin huoltokäynti alle 3kk ostosta :curs:

miten tää vaikuttaa mihinkään. Siis myöntäkää jo että se on aivan saatanan tyhmää vaan pistää läppäri huoltoon jos akku tarvii vaihtaa.

Se nyt on vaan noin, turha siitä sen enempää puhua.

SE että sitä ei varmaan koskaan tarvi vaihtaa on helpotus...mut joku roti taas apple-laseillakin.

Sen verran kokemusta Acerin huollosta, että saman saat kun asennat windowsin itse uusiksi. Kone kävi 2 kertaa saamassa valohoitoa CD/DVD-combon korjaamiseksi ja valohoitoon se jäi.

Ensimmäin huoltokäynti alle 3kk ostosta :curs:
aceria ostaessa jos on lukenut netistä arvosteluja yms niin on varmasti tietoinen ko merkin takuupolitiikasta.

itellä esim meni massiiviset 35min hpn kannettavan näppäimistön vaihdattamiseen.(ulkomailta ostettu jne)

Tota Aceria ei nyt kannattais vetää koko ajan esille, sillä se nyt on varmaan paskin mahdollinen merkki. Sonyn, Dellin sekä Lenovon parhaat mallit ovat kyllä ihan vertailukelpoisia Maccien kanssa. Sanoisin jopa parempia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom