Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Eli myös läppärit ovat poissa laskuista?

E: Merkkiin katsomatta..?

Minulla on kyllä Applen tekemä läppäri. Läppäreiden kassa ei tuolta integroinnilta voi välttyä, pöytäkoneen kanssa en taas näe moisessa mitään järkeä. En kuulu ryhmään joka ihailee kannettavansa pohjaa tai pöytäkoneen takapaneelia, joten minulle on ihan samantekevää, vaikka monitorin, keskusyksikön ja seinän välissä menee muutama johto. Laitan sensijaan suuren arvon sille, että voin halutessani korvata minkä tahansa koneeni komponentin muutamassa minuutissa ihan itse koko konetta vaihtamatta. Appleltakin vaatimukset täyttävä kone löytyy, hinta vaan on hirveä ja yhteensopivan raudan löytäminen näytönohjainten osalta heikompaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep. "Normaalin pöytäkoneen" omistaja voi hakea ärrältä kympillä uuden webbikameran ja viettää iltaansa rattoisasti ajureita asentelemalla ja asetuksia säätämällä.

No, älä nyt Crimson heti mollaa. :) Aihe on ihan relevantti ja sitä sietää miettiä vähän tarkemmin. Jos koitetaan saada tolle ominaisuudelle vaikka joku mittakaava..? Mitä muita lisävarusteita/osia noissa hypoteettisissakin koneissa on, jotka asettavat ne tätä kyseistä ominaisuutta ajatellen eriarvoiseen asemaan? Varmaan kovo, emo, näyttis, muistit varauksin, virtalähde ovat kapineita, jotka rampauttavat koneen molemmissa tapauksissa lähes kokonaan. Pc-käyttäjällä voi toki olla omasta takaa varaosia, mutta se taitaa olla vähän ohi aiheen...

Webcami ja cd/dvd-asemat ovat kaiketi ainakin semmosia, että ne voi pc:stä otta irti lähettää huoltoon, mitä muita tulee mieleen?

E: Aah, ok, eli uuden ostaminen kelpaa. Itse ajattelin, että se on toi takuuhuolto, mikä tossa pissii iMacin integrointia ajatellen. Eipä sitten mitään.

No, älä nyt Crimson heti mollaa. :) Aihe on ihan relevantti ja sitä sietää miettiä vähän tarkemmin. Jos koitetaan saada tolle ominaisuudelle vaikka joku mittakaava..?
Joo, ihan hauska kuvahan tuo on. Mutta melko hyvässä jamassa on asiat, jos webbikameran vaihtomahdollisuus on noin tärkeä ominaisuus tietokoneen hankintapäätöstä tehtäessä.

Eiköhän se webbikamera ole tossa kuvassa ihan tarkoituksella antamassa vähän liioittelevaa kuvaa, sinänsä ihan tärkeästä ominaisuudesta. Kevyttä provoa pitää aina olla, ja varsinkin tästä aiheesta. ;)

Onkohan tämä Imacin ja normaalin pöytäkoneen eroja valottava kuva ollut jo ketjussa?
http://84.20.137.163/0/070/365/179143.jpg
Tuo on se syy miksen tule koskaan Imacia tai muita vastaavia ostamaan.
LOL, tän on oltava koko ketjun väsynein kommentti, poislukien Hupen paasaukset. Jouduthan sä ostamaan siihen pc koneeseen myös web kameran erikseen. Saman saatanan mokkulan saat macciinkin kiinni, tosin alunperin sun ei tartte pistää markkaakaan kiinni kameraan kun se, hahaa, onkin kiinni vakiona.

LOL, tän on oltava koko ketjun väsynein kommentti, poislukien Hupen paasaukset. Jouduthan sä ostamaan siihen pc koneeseen myös web kameran erikseen. Saman saatanan mokkulan saat macciinkin kiinni, tosin alunperin sun ei tartte pistää markkaakaan kiinni kameraan kun se, hahaa, onkin kiinni vakiona.

Tuo sama koskee tuon Imacin kaikkia komponentteja, ei pelkästään sitä webkameraa. Itse ostit juuri kalliin näytön, olisiko sinusta ihan ok, että joudut ostamaan samanlaisen kalliin näytön aina prosessoria päivittäessä? Tai no, sinulla nuo ovat verovähennyskelpoisia ja siten hinnalla ei ole väliä, useimmille muille on. Mitä taas tulee tuohon ei markkaakaan kiinni kommenttiin niin ihan varmasti siitä vakiona mukana tulevasta kamerasta joutuu maksamaan tuotteen hinnassa. Valinnanmahdollisuus maksamisen suhteen on vain poistettu.

Jos PC:sta hajoaa prosessori, haet kaupasta uuden ja laitat sen itse kiinni. Miten sitten kun Macistä hajoaa jotain? Kone postilla jonnekki ja huolto kestää x-päivää?

Itserakennetusta PC:stä hajoaa prosessori tai kovalevy jne: joudut vaihtamaan sen itse, tai maksamaan jollekin sen vaihtamisesta. Takuuseen kuulu pelkkä komponentti, ei sen asentaminen/vaihtaminen.

iMacistä tai vastaavasta PC-koneesta (esim. Dell XPS One) hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Itse vaihtaminen teoriassa mahdollista, vaatii osaamista ja lähes aina kumoaa laitteen takuun. Koneissa käytetään custom-komponentteja, eikä vaihtokomponentin löytäminen ole helppoa.

Macbookista, Macbook Prosta, Mac Ministä, tai mistä tahansa PC-kannettavasta hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Itse vaihtaminen teoriassa mahdollista, vaatii osaamista ja lähes aina kumoaa laitteen takuun. Koneissa käytetään custom-komponentteja, eikä vaihtokomponentin löytäminen ole helppoa.

Mac Prosta tai PC-työasemasta (esim. Dell tai HP "workstation-class") hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Sisäisiä komponentteja aika helppo vaihtaa itse, esim. Mac Prossa kovalevyn, muistin ja näytönohjaimen vaihtaminen on erittäin helppoa, eikä mitään työkaluja tarvita. Mac Pron prosessorin vaihdosta löytyy artikkeli AnandTech.comista. Sekä Macissä että Dell/HP-workstationeissa käytetään ns. custom-komponentteja, eikä esim. sopivaa virtalähdettä noin vain PC-kaupan hyllyltä löydykään. Esim. prossun vaihtaminen kumoaa käsittääkseni myös PC-koneissa laitteen takuun.

"Itserakennetulle" PC:lle ei Applen valikoimassa ole vastaavaa vaihtoehtoa. Itse rakennetun tai ns. kloonimikron hyvä ominaisuus on se, että komponentteja voi vaihtaa kunhan oma osaaminen riittää ja jaksaa selvitellä komponenttien yhteensopivuuden jne jne.

En ole perehtynyt, kuinka helposti esimerkiksi tällaiseen PC-koneeseen löytyy uutta virtalähdettä, tai onko esimerkiksi custom-rakennettu prossujäähy liimattu prosessoriin kiinni, tai onko prossu laptop-tyyliin juotettu emolle kiinni. Se, että laitteen merkki on jokin muu kuin Apple, ei annan minkäänlaista taetta siitä, että sitä olisi helppo itse korjata.

Henkilölle, jolla tekninen osaaminen on riittävän korkealla tasolla, PC-kone tai kloonimikro tarjoaa parhaan muokattavuuden, laajennettavuuden ja korjattavuuden.

Tuo sama koskee tuon Imacin kaikkia komponentteja, ei pelkästään sitä webkameraa. Itse ostit juuri kalliin näytön, olisiko sinusta ihan ok, että joudut ostamaan samanlaisen kalliin näytön aina prosessoria päivittäessä? Tai no, sinulla nuo ovat verovähennyskelpoisia ja siten hinnalla ei ole väliä, useimmille muille on. Mitä taas tulee tuohon ei markkaakaan kiinni kommenttiin niin ihan varmasti siitä vakiona mukana tulevasta kamerasta joutuu maksamaan tuotteen hinnassa. Valinnanmahdollisuus maksamisen suhteen on vain poistettu.
Jos koneen käyttö on sitä, että pitää vaihdella osia, niin sitten ei iMac ole se oikea. Jos koneen arvottaminen perustuu siihen, miten paljon voi osia siihen vaihdella, niin se on omituista. Jos koneella ei tee mitään muuta kuin kelaa koska siitä hajoo prossu, että sen pääsee vaihtamaan, niin se on omituista.

PC on siis varma valinta jos ei huoltoon halua konettaan viedä, muistuttaisin kuitenkin, että koneet eivät hajoa joka päivä, joten kerran kolmessa vuodessa huollossa käyttäminen ei varmaan iso ongelma ole.

Jos taas ajatellaan, että konetta pitää saada päivitettyä, niin sittenkään ei kannata ostaa iMaccia jos on tarve veivata osia joka viikko edes takas. Jos taas päivittää koneensa vaikka kolmen vuoden välein, niin menee siinä PC:ssä myös uusiksi enemmän kuin pelkkä prossu.

Jos taas tietokone on yleinen harrastus, eli sitä viritellään ja kellotellaan, niin silloin pc on ehdottomasti paras ratkaisu ja tämän ymmärränkin, viritelläänhän autojakin.

Macbookista, Macbook Prosta, Mac Ministä, tai mistä tahansa PC-kannettavasta hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Itse vaihtaminen teoriassa mahdollista, vaatii osaamista ja lähes aina kumoaa laitteen takuun. Koneissa käytetään custom-komponentteja, eikä vaihtokomponentin löytäminen ole helppoa.
Väärin.
1-3v vanhasta PC-työkoneesta hajoaa joku komponentti: soitto huoltoon ja sieltä tulee joku kaiffari varaosien kanssa viimeistään seuraavana päivänä hoitamaan härvelin kuntoon. Tosin esim. DVD-aseman ne lähettää kyllä kuriirilla ja joutuu käyttämään itse sen 15 sekkaa vaihtamiseen.

Appeli vois hoitaa tämän puolen kuntoon jos haluaisi...

Väärin.
1-3v vanhasta PC-työkoneesta hajoaa joku komponentti: soitto huoltoon ja sieltä tulee joku kaiffari varaosien kanssa viimeistään seuraavana päivänä hoitamaan härvelin kuntoon. Tosin esim. DVD-aseman ne lähettää kyllä kuriirilla ja joutuu käyttämään itse sen 15 sekkaa vaihtamiseen.

ei, ei todellakaan jos kyse on kannettavasta. Jos esim emo, näyttis tai emoon juotettu prossu menee paskaksi, niin eipä huoltoliikkeillä ole sellaisia osia. Jos nyt joku kovo menee paskaksi niin ehkä sitten

ei, ei todellakaan jos kyse on kannettavasta. Jos esim emo, näyttis tai emoon juotettu prossu menee paskaksi, niin eipä huoltoliikkeillä ole sellaisia osia. Jos nyt joku kovo menee paskaksi niin ehkä sitten

Niin sieltä tulee huoltomies joka vaihtaa emon. Vaihtaa tarvittaessa vaikka sen dvd-aseman, jos näin haluaa toimia.

Kyse on siis onsite-takuusta, jota iso osa firmoista käyttää. Kotiin tuollainen takuulaajennus taitaa maksaa turhan paljon.

Väärin.

Ja tuo esittelemäsi "huoltomies tulee ja korjaa pc:n" -skenaario pätee ainoastaan yritysasiakkaisiin, joilla on onsite-huoltosoppari. Mitä tekee yksityishenkilö, jolla on temppuileva Acer-merkkinen läppäri? ...lähettää sen kiltisti muutamaksi viikoksi huoltoon.

Applen pöytäkone + AppleCare tuo yksityishenkilöllekin Omppu-valtuutetun teknikon vaikka kotiin konetta fiksaamaan (pieni präntti Applen sivuilta: "Paikan päällä tapahtuvaa huoltoa ei ole saatavilla kaikilla alueilla. Lisätietoja Sopimusehdoissa."). Vaikka ei olisi AppleCarea, vuoden takuuaikana huolto tapahtuu Applen valtuuttamassa huollossa (AASP).

Lainaus osoitteesta http://www.apple.com/fi/support/products/faqs.html ja hox koskee siis erikseen ostettavaa AppleCarea.
Q: Mitä huoltovaihtoehtoja AppleCare Protection Plan -sopimus tarjoaa?
Apple voi tarjota asiakkaalle yhden tai useampia seuraavista huoltovaihtoehdoista: sisäänkantopalvelu (Applen vähittäismyymälään tai Applen valtuuttamalle huoltopalveluntarjoajalle), suora korjauspalvelu postitse, huolto paikan päällä (pöytäkoneille) tai asiakkaan asennettavissa olevat osat (jolloin voit huoltaa tuotteesi itse).

Q: Kuinka suora korjauspalvelu postitse toimii?
Ota yhteyttä Appleen huollon järjestämiseksi. Apple toimittaa asiakkaalle pakkauslaatikon, jonka postimaksu on valmiiksi maksettu, ja ohjeet laitteiden lähettämiseksi Applelle. Kun laitteet on huollettu, Apple toimittaa ne takaisin asiakkaalle. Kuljetus ei maksa asiakkaalle mitään. Yksityiskohtaista tietoa saat AppleCare Protection Planin Käyttöehdoista.

Noniin, kukas puhui, että Macbook Air on trendihomoille? Uudessa Mikrobitissä Asus mainostaa läppäriään:

Asus U6 on helmi kannettavien joukossa. 12.1 tuuman laajakuvanäytöllä varustettu hohtavan tyylikäs kannettava sopii paljon liikkuvalle kaupunkilaiselle. Kauempaakin katsoen U6S:n kultainen hohde antaa muodikkaan vaikutelman. Laitteen kiiltävä pintamateriaali Voile, jonka valmistusprosessissä on 13 vaihetta, välkehtii jännittävästi kuten aistikas ja hohtava kangas, jonka mukaan se on nimetty

Muodikkaan aistikas kultahohtoinen helmi. Tosin lopussa on todellinen antikliimaksi "Aito Windows Vista Ultimate" Nyt jokaisen pc-homojuntin kikkeli välkehtii kiiltävän aistikkaasti kun sitä hierotaan yhdessä prosessorin vaihtoillassa lemmenmehuista märkään Voile kankaaseen.

Mikrobitin vertailu.

Hyötynopeudessa Apple on murskaavan ylivoimainen. Pelkillä komponenttieroilla asia ei selity, vaan mittauksissa nousee esiin myös Windows Vistan todella kehno suorituskyky pienten tiedostojen kopioinnissa.

Akkukestossa muilla läppäreillä aikamoinen pudotus virransäästöstä normaaliin käyttöön. Apple nokkii porukan akkukestossa normaalissa käytössä, ei siis missään unitilassa näyttö sammutettuna.

Äänekkyydessä MBP toiseksi hiljaisin muiden mekkaloidessa ihan vitusti.

Mutta joo, testissä oli samassa sopassa yli kahden tonnin Apple ja Toshiba, sekä alle tonnin paska pc:t windows tarroineen.

Oon miettinyt tuota halvinta iMacia ja siihen 4gb keskusmuistia. Onkos kellään kokemuksia. Pelit hoitunee konsoleilla.

Itse ostin 24" iMacin jokunen viikko sitten 4gigan muistilla. Apple-liikkeestä sai muistit valmiiksi asennettuna ja hintaa taisi tulla vajaa satku lisää. Eipä paljon kannattanut itse tilailla erikseen.

Vinkiksi voisin sanoa, että nyt päivityshuhut pyörivät iMacin ympärillä ja ensikuuksi sille veikataan Penryn-päivitystä. Ehkä kannattaisi pari viikkoa odotella. Voi olla hyvinkin mahdollista että hinta tulee vähän alas, muistit tuplaantuu ja kovalevy kasvaa 50%. Ehkä jopa näytönohjain päivittyy.

Pitäiskö Pakkikselle avata oma ketju Mac-immeisille? Onko tarvetta? Ihan vain mietin tässä kun näyttää olevan kuitenkin käyttäjiä.

Joo se olis kiva.
Siellä vois sitten wintoosan kannattajat hakea virikkeitä tähän ketjuun. :D
Mut mun mielestä hyvä idea. Ei tarvi mennä muille foorumeille pyöriin jos tulee jotain kysyttävää tai jaettavaa macceihin liittyen.

Niin ja onhan noita ketjuja jo macceihin liittyen. En tiedä kannattaako niitä sitten irrottaa erikseen tuolta nykyiseltä alueelta...

Limp Duckilta vois kieltää sinne kirjoittamisen (paitsi sitten kun hän on ostanut koneen ja kyselee neuvoja) :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom