Jos PC:sta hajoaa prosessori, haet kaupasta uuden ja laitat sen itse kiinni. Miten sitten kun Macistä hajoaa jotain? Kone postilla jonnekki ja huolto kestää x-päivää?
Itserakennetusta PC:stä hajoaa prosessori tai kovalevy jne: joudut vaihtamaan sen itse, tai maksamaan jollekin sen vaihtamisesta. Takuuseen kuulu pelkkä komponentti, ei sen asentaminen/vaihtaminen.
iMacistä tai vastaavasta PC-koneesta (esim.
Dell XPS One) hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Itse vaihtaminen teoriassa mahdollista, vaatii osaamista ja lähes aina kumoaa laitteen takuun. Koneissa käytetään custom-komponentteja, eikä vaihtokomponentin löytäminen ole helppoa.
Macbookista, Macbook Prosta, Mac Ministä, tai mistä tahansa PC-kannettavasta hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Itse vaihtaminen teoriassa mahdollista, vaatii osaamista ja lähes aina kumoaa laitteen takuun. Koneissa käytetään custom-komponentteja, eikä vaihtokomponentin löytäminen ole helppoa.
Mac Prosta tai PC-työasemasta (esim. Dell tai HP "workstation-class") hajoaa sisäinen komponentti: koko kone takuukorjaukseen. Sisäisiä komponentteja aika helppo vaihtaa itse, esim. Mac Prossa kovalevyn, muistin ja näytönohjaimen vaihtaminen on erittäin helppoa, eikä mitään työkaluja tarvita. Mac Pron prosessorin vaihdosta löytyy artikkeli
AnandTech.comista. Sekä Macissä että Dell/HP-workstationeissa käytetään ns. custom-komponentteja, eikä esim. sopivaa virtalähdettä noin vain PC-kaupan hyllyltä löydykään. Esim. prossun vaihtaminen kumoaa käsittääkseni myös PC-koneissa laitteen takuun.
"Itserakennetulle" PC:lle ei Applen valikoimassa ole vastaavaa vaihtoehtoa. Itse rakennetun tai ns. kloonimikron hyvä ominaisuus on se, että komponentteja voi vaihtaa kunhan oma osaaminen riittää ja jaksaa selvitellä komponenttien yhteensopivuuden jne jne.
En ole perehtynyt, kuinka helposti esimerkiksi
tällaiseen PC-koneeseen löytyy uutta virtalähdettä, tai onko esimerkiksi custom-rakennettu prossujäähy liimattu prosessoriin kiinni, tai onko prossu laptop-tyyliin juotettu emolle kiinni. Se, että laitteen merkki on jokin muu kuin Apple, ei annan minkäänlaista taetta siitä, että sitä olisi helppo itse korjata.
Henkilölle, jolla tekninen osaaminen on riittävän korkealla tasolla, PC-kone tai kloonimikro tarjoaa parhaan muokattavuuden, laajennettavuuden ja korjattavuuden.