Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Moi!

Eli olis tarkoitus hankkia läppäri tässä joulun jälkeen. Kone tulisi lähinnä opiskelukäyttöön, eli pelejä tulisi pelattua harvemmin(olisi kuitenkin mukava jos pelit toimisvat jotenkin). Tärkeää olisi että Office-ohjelmat ja piirto-ohjelmat kuten photoshop yms toimisivat kunnollla(ei vissiin paljoa vaadita?)

Ajattelin että jos kokeilisn noita Maccejä välillä kun tässä on pc ollut jo monta vuotta. Olen kuullut vain kehuja joten mitenkäs on asian oikea laita? Peseekä macci pc:n 100-0 ?

Esimerkkinä vaikka kaksi samassa hintaluokassa olevaa.
Macbook pro 15"
HP compaq 8510p

Kokemuksia, perusteluita ja muuta turhaa höpinää asiasta kiitos! :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yhden kuukauden Macbookin kanssa kikkaillessa olen ollut oikein tyytyväinen valintaani. Käyttis tuntuu järkevämmältä ja responsiivisemmalta kuin Windows tai käyttämäni Linux-distrot. Office toimii kuten pitääkin, photoshop kuten ennenkin. Raudasta en ala sanomaan mitään, 4 gigan muistilla varustettu MB kuitenkin tuntuu suoriutuvan kaikesta aika vaivattomasti, niin kyllä suoriutuisi samoilla spekseillä varustettu PC:kin.

Eipä tässä nyt oikeastaan eroa ole muuta kuin käyttöjärjestelmä, joka tuntuu kyllä suoraviivaisemmalta ja vähemmän säätöä vaativalta kuin windows. Eihän senkään kanssa tarvitse säätää asiat kuin kerran kuntoon, mutta en oikein keksi mitä windows mun käytössä tekisi paremmin kuin macci. Itse en ole tietokoneella tosiaan pelannut vuosiin.

Softaa tuntuu löytyvän joka lähtöön ja ominaisuudet ovat vakuuttaneet tähän mennessä. En vaihtaisi takaisin windows -ympäristöön päivittäiskäytössä, mutta en sitä nyt kavahdakaan. Taloudesta löytyy 2 windows-konetta ja MB. Harvemmin noita kahta tulee enää bootattua.

Sanoisin että pesee 65-35.

Rautahan siinä pelaamisessa tulee vastaan. En tosin tiedä MacBook Pron näytönohjaimen tehoista, mutta olen elänyt siinä käsityksessä, että samalla rahalla saa kovemmankin laitteen pelejä varten. Tässä tapauksessa sillä ei käsittääkseni kuitenkaan ole väliä.

Jos haluu pelata, niin MacBook Pro pitäisi olla. Siinä on ihan ok näytönohjain pelihommeleihinkin.

NVIDIA GeForce 8600M GT -näytönohjain, jossa dual-link DVI -tuki, 128 Mt GDDR3 SDRAM -muistia 2,2 GHz kokoonpanossa; 256 Mt GDDR3 SDRAM -muistia 2,4 GHz tai 2,6 GHz kokoonpanossa

Kyllä tuolla nyt pelien luulis pyörivän "jotenkin" :) Ja nimenomaan BootCampin kautta jos haluaa pelata. Jos taas jotain yleishyödyllistä softaa haluaa pyöritellä, niin siihen käy Parallels / VMWare Fusion. Muistaa vaan että Windows on Windows vaikka se olisikin Macissa eli virustorjunta ja palomuurit kuntoon.

siis macissäkin voi pyörittää windowsia? Eli asentaa molemmat ja sitten vaan bootilla vaihtaa käyttisten kesken vai miten tämä käytännössä toimii?

siis macissäkin voi pyörittää windowsia? Eli asentaa molemmat ja sitten vaan bootilla vaihtaa käyttisten kesken vai miten tämä käytännössä toimii?

Juu bootcamp toimii juuri buuttaamalla jompaan kumpaan käyttikseen. Mahdollisuus tulee käyttiksen mukana.

Erikseen myytävät virtualisointisoftat (alle satkun hintaiset) taas mahdollistavat PC:n ajamisen ikkunassa Macissä. Tällöin toki toimii 80-90 % maksimitehoista ja Mac hidastaa pc:tä sekä vice versa. Näytönohjaimelta on turha tällöin odottaa kunnon kiihdytyksiä...

Etuna virtualisointisoftassa on se, että jopa jonkun Linuxin voi asentaa. BootCamp tukee Win XP SP2 ja Vistaa.

Mäkki kyllä pesee PC-läppärit, en tiedä peseekö 100-0 mutta ainakin 5-1. Ulkoisesti viimeistely ja suunnittelu on huomattavasti korkeampilaatuista ja sisäisesti rauta on siellä PC-markkinoiden paremmassa päässä. Softapuolelta MacOS X Leopard on kirkkaasti parempi käyttis kuin Windows Vista, ja jos Windowsia tarvii niin siihen voi bootata BootCampin kautta. Mäkissä on vielä sellainenkin ominaisuus kuin toimiva unitila - mulla on kone auki yleensä n. 2vko ennen kuin boottaan, eikä hidastumista tapahdu. Bonarina vielä Mäkki pitää arvonsa huomattavasti PC-konetta paremmin.

Sanoisin, että jos ei jaksa/osaa säätää niin osta MB (http://kvantti.tky.fi/in/34.shtml :)). Jos aletaan miettimään MB:n hinta rautakohtasesti, niin onhan ne aika ylihintasia vrt. iPod. Maksat tyylistä ja katu-uskottavuudesta, mutta toisaalta myös helppokäyttöisyydestä. Mutta ei OS X ominaisuuksiltaan mikään uniikki ole, monet Linuxin Window managerit/Desktop Environmentit ovat todella hyvin kustomoitavissa.

Mulla on ollut macbook nyt n kuukauden, ja aika helpolla tähän pääsee sisälle. Ja jotenkin tuntuu, että omenaimmeiset jeesailee toisiaan pc porukoita enemmän. Itse tykkään, ja en ihan heti usko vaihtavani takaisin.

Ehkä parasta tähän mennessä on ollu tuo spaces ja ohjelmien asentamisen helppous. Ja se, et kaikki tulostimet jne. toimii heti kun vaan laittaa usb:n kiinni. Ei tarvii hakea ajureita jne.

Mäkki ON PC hienossa kuorissa ja eri käyttöjärjestelmällä. Sen omistajat ei automaattisesti pääse taivaaseen..

Tietokoneitahan ne molemmat. Mutta jos ajatellaan että mikä tekee PC:stä PC:n ja mäkistä mäkin niin kaksi tärkeintä eroa ovat integrointi ja käyttis.

On totta että mäkit on kasattu pitkälti samoista komponenteista kuin puuceet ja loppupeleissä kaikki Applen omat palikatkin tulevat samoilta valmistajilta kuin PC-rauta. Mutta mitä useimmat PC-miehet eivät käsitä on että mäkit käyttävät vain tiettyjä palikoita. Tästä seuraa se, että komponentit voidaan sovittaa yhteen paremmin, jolloin yhteensopivuusongelmia on vähemmän ja niitä voidaan fiksata tehokkaammin kun kaikilla on samat palikat koneessa. Mäkki ei ole PC, koska PC:t sisältävät miljoonia erilaisia kokoonpanoja.

Käyttispuolella varmaan on sitten aika helppo ymmärtää että MacOS ja Windows ovat aika erilaisille pohjille kasattuja. Itse tykkään että MacOS on fiksumpi käyttis ja siinä on vähemmän bugeja pitkälle viedyn hinkkaamisen takia. Myös käyttöliittymäinsinööreissä on eroa ja Applen tallissa tuntuvat olevan ne vähän paremmat, eikä varmaan vähiten siksi että Applen pomo on perfektionisti luonteeltaan. Perfektionistit saavat yleensä hyvää aikaan, varsinkin kun tavoitteena on tehdä tietokone alusta loppuun asti itse.

Itsellä ei paljon Maceista ole kokemusta, joten vähän huono kommentoida.
Työkoneeksi ottaisin kyllä Macin enemmän kuin mielelläni, mutta se ei valitettavasti ole omassa päätäntävallassa, eli sillä mennään minkä firma antaa.
Just tuli uusi läppäri tilattua, mutta tosiaan sekin Windows kone, kun ei muuta vaihtoehtoa ollut.

Kotikone onkin sitten perinteinen PC, siihen en edes muuta harkitsisi, kun yksi tärkeimmistä käyttötarkoituksista on pelaaminen ja siihen PC yksinkertaisesti on ainoa vaihtoehto. Vaikka Macciin saakin Windowsin toimimaan niin nykypeleissä on niin kovat rautavaatimukset, että Macilla tekisi aika tiukkaa pysyä mukana. Ei sitä kuitenkaan koko konetta kovin usein jaksa uusia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom