Apple - iPhone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näköjään ei tule iOS 16 enää minun iPhone 6s Plus puhelimelleni mutta sinällään kaipailekkaan kun kuitenkin iOS 15 tullaan tukemaan vielä tietoturvapäivityksillä ja ehkä muutoinkin reilu 3 vuotta vielä. Tietoturvapäivitykset kuitenkin se millä oikeasti merkitystä. Loistava puhelin ollut kyllä kohta 7 vuotta ainoana luurina.

Näköjään ei tule iOS 16 enää minun iPhone 6s Plus puhelimelleni mutta sinällään kaipailekkaan kun kuitenkin iOS 15 tullaan tukemaan vielä tietoturvapäivityksillä ja ehkä muutoinkin reilu 3 vuotta vielä. Tietoturvapäivitykset kuitenkin se millä oikeasti merkitystä. Loistava puhelin ollut kyllä kohta 7 vuotta ainoana luurina.
Hullun kauan oot jaksanut samalla ja varmaan rullaa edelleen ihan hyvin.

Joo, kova on näemmä käyttöikä näillä iPhoneilla.

Itse kans juuri hyppäsin iPhone kelkkaan 13 Minin myötä.
Totuttelemista on aika paljon Androidista siirtyneenä, mutta erinomaiselta vaikuttaa.

Tuli myös hankittua jenkeistä tommonen aitoa nahkaa oleva takakannen skini. Vähän raskas asentaa kameran osalta, mutta hieno. Livenä parempi, en mä tuosta järkevää kuvaa saa kun vähän hankala luurin hyvällä kameralla napata luurista kuvaa. Oikeastaan jopa noi tuotesivujen kuvat on lähempänä totuutta.

1654862281777.png

Kuis hyvin noissa 13 mineissä kestää akku? Tuntuu et omassa pari vuotta vanhassa 11:ssa varsinkin bluetoothin kanssa imeytyy aika vauhdilla. Ilman kestää ihan kohtuullisesti.

Mun XR on kans ihan viimeisin kuukauden sisällä akku hyytynyt merkittävästi. Koko ajan saa olla lataamassa, käyttö ei mun mielestä ole muuttunut mitenkään. Muuten kyllä ollut hyvä puhelin.

Kantsii vakavissaan harkita akun vaihtamista, näyttää myös Applella tehtynä olevan melko halpaa.
Kuitenkin vaan se akku sakkaa, ja muuten luuri olisi edelleen tosi hyvä.

Omasta kokemuksesta sanoisin, että jos ei Applella vaihdata niin kantsii olla tarkkana.
Tilanne voi olla eri Applella, mutta ainakin Androideissa moni lafka pistää random akkua vaihdossa.
Itse kun vaihdatin akun viime vuonna Androidiin, se olikin viallinen ja alkoi turpoamaan muutamassa viikossa.
Sitten vaihtoivat uuden, ei turvonnut mutta sen akunkesto meni taas ihan skeidaks alle puolessa vuodessa.

Eli se alkuperäinen akku on aika iso juttu.

Kuis hyvin noissa 13 mineissä kestää akku? Tuntuu et omassa pari vuotta vanhassa 11:ssa varsinkin bluetoothin kanssa imeytyy aika vauhdilla. Ilman kestää ihan kohtuullisesti.

Mulla kestää pari päivää, mutta huomiona että aika vähän räplään puhelinta.
Näyttää nyt että viimeiset kymmenen päivää keskivertona vaan reilu 1.5h näyttö päällä.

Joo hyvin rullaa. Akun olen kyllä vaihtanut.
Mulla oli 6s 6,5 vuotta ja olin tosi tyytyväinen. Nyt kun vaihdoin 13 prohon niin ero on iso, joskin ei nämä uudet jutut tajuntaa räjäytä.

- näyttö paljon parempi

- kamera todella hyvä

- prosessoi kaiken nopeammin

- akku kestää yleensä n 48 tuntia

- yllättäen puhelimen kaiutin on jo aika hyvä, eli voi jo verrata sellaiseen normi USB minikaiuttimeen, siis mihin ihmeeseen ne on saaneet mahtumaan sen kajarin?

- varmaan löytyy vaikka mitä muutakin mitä en vaan osaa hyödyntää

Mukava nähdä että taannoinen päätös ostaa 13 Mini oli oikea, kun ei niitä 14 Mini tosiaan sitten tullut kuten uumoiltiin.

Toi Ultra kello on kyllä hieno.
Houkuttelis sinänsä saman lafkan älykello puhelimen kaveriksi, mutta perkele ei tuollaista 1½ päivän akkukestoa jaksa katsella. Vajaa tuplat virransäästöllä, mutta onko semmonen päällä kiva sitten.
Joo puhelinkin kestää luokkaa saman verran, mutta ei ihan kaikkea jaksaisi olla jatkuvasti lataamassa.

Liian tottunut tähän Garminin kellon viikon akunkestoon (5-6 tunnin urheilulla), ja tällä kuitenkin näkee viestit yms. Ei vaan ihan niin hyvin enää toimi iPhonen kanssa, kuin aiemmalla Android luurilla niin sillä saman talon laite vähän kiinnostaisi.
Tämäkään tuskin olisi ongelma jos ei olisi tottunut siihen, että kello kestää viikon.

Pitäisiköhän se laitella phöne14 tilaukseen tänään kello 15 alkaen. Kuka on messissä?

Milläs mallilla meinasit täräyttää? Pro Max or go home?

Mukava nähdä että taannoinen päätös ostaa 13 Mini oli oikea, kun ei niitä 14 Mini tosiaan sitten tullut kuten uumoiltiin.

Toi Ultra kello on kyllä hieno.
Houkuttelis sinänsä saman lafkan älykello puhelimen kaveriksi, mutta perkele ei tuollaista 1½ päivän akkukestoa jaksa katsella. Vajaa tuplat virransäästöllä, mutta onko semmonen päällä kiva sitten.
Joo puhelinkin kestää luokkaa saman verran, mutta ei ihan kaikkea jaksaisi olla jatkuvasti lataamassa.

Liian tottunut tähän Garminin kellon viikon akunkestoon (5-6 tunnin urheilulla), ja tällä kuitenkin näkee viestit yms. Ei vaan ihan niin hyvin enää toimi iPhonen kanssa, kuin aiemmalla Android luurilla niin sillä saman talon laite vähän kiinnostaisi.
Tämäkään tuskin olisi ongelma jos ei olisi tottunut siihen, että kello kestää viikon.

Milläs mallilla meinasit täräyttää? Pro Max or go home?
Toi akkukesto hämää ihan helvetisti, se ei käytännössä ole mikään ongelma. Mä laitan sen randomisti laturiin kun himassa värkkään jotain suihkua ja sen semmoista, koko aikana mitä olen omistanut, kerran on akku tyhjäksi mennyt. Jos sä et puolentoista päivän aikana ole laturin ääressä kertaakaan, niin melkein ostaisin lankapuhelimen ja analogisen kellon, toi ei oikeasti ole ongelma in real life.

En ymmärrä aluunsakaan että vaaditaan viikon akkukestoa, mitä semmoinen ihminen tekee? Välttelee tahallaan lataamista? En käsitä, mun aivot ei tommoista enää osa ymmärtää. Ja mä en vertais Garminia millään tasolla Applen kelloon, ymmärrät sen 100% jos hommaat. Siihen saakka yleensä kaikilla, mullakin, oli aivan väärät ennakkoluulot.

Enhän mä sitä sanonut, etteikö toi Applen kello parempi olisi.
Varmaan onkin.

Tottunut vain siihen, että ainoa asia mitä lataa päivän parin välein on luuri ja sekin hoituu lähes pelkästään työmatkoilla kun autossa lataa.
Viikonloppuisin yleensä sitten lataa kerran seinästä.

Puhelin on muutenkin ties kuinka kauan (15 vuotta ainakin?) sellainen, että sitä ladataan pitkälti lähes joka päivä. Se on ollut pitkään ihan perussettiä.
Kello on vähän uudempi juttu.
Eihän tuo akunkesto nyt varmasti mikään oikea ongelma olisi ja siihen tottuisi.

Silti, olisihan se nyt mukavaa jos vihdoin tulisi se akkuteknologia joka mahdollistaa kaikissa näissä sitä viikon akunkestoa.

Samaa mieltä miken kanssa akunkestosta. Ite lataan Apple watch illalla iltapalan aikaan n. 10-15min jolloin akku 100%. Mittaa yön unia ja aamupalan ajan laturissa 10-15min ja akku 100%. Varaus ei koskaan laske alle 50% eikä tarvekaan. Sama puhelimen kanssa, nukun aina samassa tilassa sähkön kanssa joten lataan yön. Ikinä eläissä ei oo loppunu akku. En tosin oo koskaan patikoinut viikkoa erämaassa 😅

Sama varmaan olis sähköauton kanssa.

Ovathan akku- ja latausteknologiat myöskin sen verran kehittyneet, että nykyään akkua voi aika huoletta latailla useamman kerran päivässä tai vaikka jättää koko yöksi laturiin. Ennenhän tuolla menolla saatiin kovin nopeasti vuorokauden kestävästä akusta tehtyä puolenvuorokauden akku - ilmeisesti tällaisista mielikuvista ja kokemuksista johtunee lyhyempien akkukestojen vieroksunta?

Eihän tässä ollut pointtina kuin se, että on tottunut viikon akunkestoon niin onhan siinä kynnystä tiputtaa neljäsosaan.
Osaa lataa laitteita usein, osa ei.

Eikä kyllä ole käynyt mielessäkään akkujen latauksien sietäminen, samaa päivän parin kestoa puhelimissa toista kymmentä vuotta joten miksi asiaa pohtisi kelloissa.

Ovathan akku- ja latausteknologiat myöskin sen verran kehittyneet, että nykyään akkua voi aika huoletta latailla useamman kerran päivässä tai vaikka jättää koko yöksi laturiin. Ennenhän tuolla menolla saatiin kovin nopeasti vuorokauden kestävästä akusta tehtyä puolenvuorokauden akku - ilmeisesti tällaisista mielikuvista ja kokemuksista johtunee lyhyempien akkukestojen vieroksunta?
Applella on 80% lataus, eli se ei tuuppaa sitä täyteen jos et haluu.

Taas omakohtainen kokemus. Vaihdoin Oneplus 9:n iPhoneen vaihtelun vuoksi ja pakko sanoa että molemmissa hyvät puolet. En voisi nyt sanoa kumpi on parempi. Mielestäni molemmat aika viimeisen päälle hiotut puhelimet. Olen myös nyt miettinyt tuota Apple Watchia, mutta tiedä sitten onko oikeesti tarvetta.

Taas omakohtainen kokemus. Vaihdoin Oneplus 9:n iPhoneen vaihtelun vuoksi ja pakko sanoa että molemmissa hyvät puolet. En voisi nyt sanoa kumpi on parempi. Mielestäni molemmat aika viimeisen päälle hiotut puhelimet. Olen myös nyt miettinyt tuota Apple Watchia, mutta tiedä sitten onko oikeesti tarvetta.
Onko sulla älykelloa ennestään?

Jos ei, oli mulla mietteet aika samanlaiset aiemmin.
Hankin sen käytännössä vaan juoksemista yms aerobista varten, mutta lopulta se oli kiva lisä muutenkin.

Ehkä suurin yllätys oli se, että vähenee turha puhelimen räplääminen.
Kellosta näkee onko notifikaatiolla mitään akuuttia merkitystä, ja jos ei ole antaa vaan olla tai jopa poistaa notifikaation suoriltaan.
Vähän siis järjenvastaisesti tavallaan väheni sellainen teknologiariippuvuus, niin hassulta kuin se kuulostaakin.

Apple Watchiin vaihtaminen nykyisestä kellosta houkuttelisi myös sen takia että saisi ranteeseen Apple Pay:n.
Ollut niin pirun kätevä maksutapa, kun normaalista lähimaksusta poiketen onnistuu vaikka tonninkin maksaminen.
Tietty Google Pay taitaa toimi yhtä lailla tuossa suhteessa, mutta Apple Pay yllätti siinä kuinka moni appi/palvelu tukee sen käyttämistä.

Vielä kun saataisiin pian henkkarit/ajokortti luuriin. Se Traficomin mobiiliajokortti tjsp oli kätevä, harmi että lopettivat sen.
Applehan tuollaista systeemia duunaa, vai onko se jo jenkeissä.

Applella on 80% lataus, eli se ei tuuppaa sitä täyteen jos et haluu.
Joo ja toihan kantsii ehdottomasti olla päällä.
Sehän opettelee käytön mukaan koska se lataa täyteen ja koska ei.

Suositut

Back
Ylös Bottom