Apple - iPhone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taidan tehdä vihdoin päivityksen antiikkisesta seiskasta ja napata 12 pron.

Kaukana ovat ne ajat, kun 600 euron puhelin oli kallis.

Mitä toi 120 hertsin virkistystaajuus tarkoittaa käytännössä?
Vastaan vähän myöhässä, mutta haluan kertoa oman kokemukseni / näkemykseni aiheesta. Mulla nimittäin on OnePlus 8 Prossa 120 Hz näyttö. Siinä on kyllä jonkin verran eroa 60 Hz virkistystaajuuteen, mutta itse pidän sitä niin merkityksettömänä, että olen pitänyt 60 Hz päällä 120 Hz sijaan. Alunperin piti vain kokeilla paljonko se säästää akkua, mutta jätin sen päälle, koska silmä tottui pienempään virkistystaajuuteen minuutissa enkä kokenut saavani 120 Hz virkistystaajuudesta mitään lisäarvoa. Siinä mielessä se on speksirunkkausta kyllä, koska se on ominaisuus mitä en osaisi kaivata vaikka se puuttuisi.

Onkos täällä porukkaa, jotka vaihtaneet Windows puolelta Macciin? Olisi mahdollisesti uuden kannettavan hankkiminen edessä ja mietin, että pitäisikö pysytellä tutussa Windowsissa vai kokeilla vaihtoa MacBook Pro:hon. Windows koneelle vaihtoehto mitä olen katsonut on Dell XPS 15. Aiemmin taisi näyttöjen puolesta Apple olla ihan kärjessä, mutta mitä arvosteluja katsonut niin tuo Dellin uusi näyttö on todella lähellä Applen retinaa jo laadussa ja olisi vielä 4K.

Mitäs kaikkea pitää ottaa huomioon näiden kahden välillä, kun en ole ikinä Mac konetta käyttänyt? Vaihdoin viime vuonna Androidista iPhoneen ja siihen olen ainakin tykästynyt.

Peruskäytön lisäksi tulee käytettyä lightroom, photoshop, luminar 4 comboa ja premiereä. Juurikaan ei tule pelailtua mitään enää nykyään, mutta toisaalta olisi kiva pitää se mahdollisuus vielå avoinna. Tämä ehkä eniten mietityttää. Mutta miten kaiken muun kanssa? Jääkö MacBookilla mistään muusta käytännössä paitsi?
Vaihdoin ite Winukasta veks läppärin kanssa tossa keväällä. MacBook Pron kävin hakemassa, eikä kyllä oo takaisin menemistä. Ensimmäinen asia, mihin kiinnitti huomiota oli tasohiiren tarkkuus. Ei vahinkomaalauksia tai -klikkejä lainkaan ja sen käyttäminen ei edes vituta, toisin ku vaikka työkoneena toimivan Dellin tasohiiri.
Toinen juttu on MacBookin touchbar. En osannut kaivata tuota, mutta törkeän mukava lisä oikeastaan kaikkeen tekemiseen.
Ainut hetkellinen miinus oli delete-napin puuttuminen, kun opiskelujutuissa käytti Wordia. Siihenkin onneksi löytyi ratkaisu fn+backspacella.

Vielä kun tästä Samsungin rotiskoluurista pääsee eroon, niin alkanee elämä hymyillä. Vuoden vanha S10, minkä akunkesto on n. 6h ja edellisin komea temppu oli alkaa kaataa selainta n. kymmenesti päivässä.
Yritin päivittää selainta, joka ei jostain syystä onnistunut. Ajattelin poistaa selaimen ja asentaa uudelleen. Ei onnistunut, kaikki tallennetut salasanat ja korttitiedot yms lähti ja vanha versio jäi silti. 😄

Lainaan aihetta.. tyttärelle ollaan lahjaksi ja piirtämisharrastuksen tueksi ajateltu hankkia iPad. Käytännössä normi iPad tai korkeintaan Air, mutta pro-mallit ovat jo hinnaltaan liikaa. Muistiksi pitänee valita se parempi malli, malliston pienin taitaa olla onneton?

Onko kenelläkään kokemusta ipadillä piirtelystä ja siitä onko Air+2 gen kynä hintansa arvoinen, vai riittääkö normi iPad + 1gen kynä? Eikös ne kuitenkin noin mene, 2gen kynä tarvii Airin tai pron?

Hienoja ja kallita vehkeitä. Itse en eroa havainnut kun lyhyesti tikku-ukkoja verkkokaupassa piirtein, mutta mä en mikään taiteilija olekaan.

Lainaan aihetta.. tyttärelle ollaan lahjaksi ja piirtämisharrastuksen tueksi ajateltu hankkia iPad. Käytännössä normi iPad tai korkeintaan Air, mutta pro-mallit ovat jo hinnaltaan liikaa. Muistiksi pitänee valita se parempi malli, malliston pienin taitaa olla onneton?

Onko kenelläkään kokemusta ipadillä piirtelystä ja siitä onko Air+2 gen kynä hintansa arvoinen, vai riittääkö normi iPad + 1gen kynä? Eikös ne kuitenkin noin mene, 2gen kynä tarvii Airin tai pron?

Hienoja ja kallita vehkeitä. Itse en eroa havainnut kun lyhyesti tikku-ukkoja verkkokaupassa piirtein, mutta mä en mikään taiteilija olekaan.
Marginaalisia on erot noissa kynissä ja se hintaero tulee sitten ratkaista kannattaako ne juuri sinun kukkarolla tehdä.

Kynät piirto käytössä toimii samalla tavalla ja se kummassa pädissä virkistystaajuus parempi kynäkin piirtää ”saumattomammin” eli kun vedät viivan se ilmestyy sitä tahtia kun kynää vedät. Jos taajuus huonompi kynä liikkuu hieman edellä ennen kun viiva pädiin ilmestyy. Puhutaan sekunnin osista. Jos sulla ei ole ne pädit vierekkäin verrattavina et huomaa varmaankaan hirveää eroa.

Onkos täällä porukkaa, jotka vaihtaneet Windows puolelta Macciin?
Joudut opettelemaan melkoisesti uusia asioita ja totuttelemaan toisenlaiseen ideologiseen ajattelu- ja toimintatapaan.

Vaihdon Wintoosan n. 6 vuotta sitten MacBookiin. Melko paljon oli sormi suussa, koska kaikki on toteutettu toisin.

Viimeiset 3 vuotta olen joutunut käytännössä jumppaamaan pelkästään linux-koneella ja MacBook on kulkenut repussa mukana ja ollut satunnaisemmassa käytössä.

MacBook on edelleen täydessä iskussa. Pakko sanoa, että se vaikuttaa äärimmäisen laadukkaalta kapistukselta. Laadun ohella parasta siinä on näppäimistötuntuma. Wintoosaa en ole lainkaan kaivannut.

Toimii loogisemmin? ai sun loogisemmin vai kenen?
Looginen tarkoittaa johdonmukaisuutta. Apple yleensä toimii loogisemmin, vaikea selittää Windows-miehelle.
Lyhyesti selitettynä applen käyttöjärjestelmät tuntuu siltä että kaikki kehittäjät on ollu paikalla samassa kokouksessa, windows (vaihtelevasti myös android) on kaamea sotku joka on täynnä vanhoja jäänteitä ja testitiiminä toimii käyttäjä. Ei ios:äkään täydellinen ole mutta toimii sentään, paitsi pakkasella. Mm. ios:n ilmoitussysteemi on raivostuttava. Ite oon jumissa winukassa niin se on siedettävä, puhelimen voi onneksi valita.

Pakko kyllä sanoa että nämä iPhone ja Mac -autistit ovat kyllä pahimpia apinoita ja uuvatteja joita tiedän. Itsellä ennen oli ip6 ja tuli vaihto Oneplussaan ja en todellakaan vaihtaisi takaisin. Mutta se että jaksaisin joka saatanan päivä julistaa minkä tahansa ilosanomaa, on jo sairasta. Onneksi kaikki tuntemani kaverit, on se OS tai Android-leiristä, ei jaksa jauhaa vaan ne on käyttöesineitä.

Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä sanoa että nämä iPhone ja Mac -autistit ovat kyllä pahimpia apinoita ja uuvatteja joita tiedän. Itsellä ennen oli ip6 ja tuli vaihto Oneplussaan ja en todellakaan vaihtaisi takaisin. Mutta se että jaksaisin joka saatanan päivä julistaa minkä tahansa ilosanomaa, on jo sairasta. Onneksi kaikki tuntemani kaverit, on se OS tai Android-leiristä, ei jaksa jauhaa vaan ne on käyttöesineitä.
Me ollaan iPhone ketjussa, luonnollisesti täällä puhutaan iPhonesta, mutta teillä Android miehillä on joku kivi kengässä kun pitää änkeä aina tänne lässyttämään, vaihda ketjua, sulla ole täällä mitään asiaa.

Monellako oli käytössä ekaa tai tokaa iPhonea? Mahtoiko olla miten kökkö?

Itse aloitin 3GS versiolla ja olihan sekin vielä aika raakile - pahinta surkea akunkesto (pakkasessa sammui heti ja muutenkin todella surkea), rimpularakenne (näyttökin hajosi suurin piirtein, jos aivasti puhelin kädessä - vaihdoin tuohon kolmoseen varmaan vajaan 10 näyttöä) ja olihan tuo nyt yleisesti ottaen aika takkuinen käyttää.

Seuraavana oli 4S ja tuossa varmaan oli suurempi hyppäys kolmosesta neloseen kuin missään seuraavassa välissä.

Sittemmin ollut 5S, 6S, 7 ja 8 ja nyt tulossa 12 pro.

Viimeksi muokattu:
Jaa kakkosta ei ollutkaan numerona, vaan toinen sukupolvi oli 3G ja sitten tuli tuo 3GS.

Eka ip oli 6s max. Ihan hyvä luuri työnantajan tarjoaman 200e samsungin jälkeen. Siitä hajos kosketusnäyttö vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen. Muuten toimi mutta näyttöä näpyttelemällä ei tapahtunut mittään. Sain töistä ip8. Se kesti hyvin, paitsi kaijutin paska. Rätisi ääni. Puhelut ok. Nyt käytössä töistä saatu IP11 Pro. Ei valittamista.

Mullakin eka tuo 3GS ja eikös ne tullut niin, et ensin iPhone ja sitte 3G ja sen jälkeen tuo 3GS? Mä olen eri mieltä tuosta 3GS:n kestävyydestä. Meillä niitä oli kolme kappaletta perheessä eikä yhtään näyttöä säpäleiksi. Mutta sitten kun 4. saapui niin oli joko etu tai takalasi rikki.

3, 4, 5s, 7 ja 11 on ollut, olen aika kömpelö enkä mielestäni käsittele puhelimia kovinkaan hennosti (ainakaan suhteessa minkä hintaista puhelimet on). Ainoa mistä olen onnistunut lasin rikkomaan on 11. Ekaa kertaa on suojakuori ja panssarilasi(vakuutusyhtiö maksoi). En allekirjoita helposti rikkoutuvaa ollenkaan. Naarmuilla kyllä menee melko helposti.

Saako täällä kysyä:
On ollut iPad4 6vuotta ja alkaa olemaan vaihdon paikka.
Mikäs tässä nyt on sitten viimeisin malli kotikäyttöön?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom