Totta munassa iPhone on referenssi. Onhan se käytettävyydeltään ja ilmiönä täysin suvereeni, mutta ihme vouhotusta aiheuttaa jos siitä jokin särö löytyy. Ja ketä tosiaan kiinnostaa Nokian hajoilu. Sehän on vain täysin hajuton ja mauton kortti joka nostetaan esiin, kun koetaan tarvetta vipuvarrelle iPhone-keskusteluissa.
Ja pitääkin olla referenssi. Jos puhelimen hinta on mitä on verrattuna kilpailijoihin niin kyllä siltä vaaditaan, että softan lisäksi raudassakin pitää olla laatua. Luulisi että kuluttajalle on tärkeää se kokonaispaketti ja laatu kokonaisuutena. Se ei valitettavasti riitä jos puhelimessa on maailman sexyin UI jos perusasiat eivät toimi tai jos laite tulee tehtaalta viallisena.
Applea pidetään innovaatiojohtajana monella saralla, nyt ennen kaikkea matkapuhelimissa. Johtava yritys joutuu aina suurennuslasin alle ja se aiheuttaa painetta yritykselle. Eikä mikään yritys täydellinen ole, ihmettelen vain miksi siitä suututaan jos joku ihan aiheellisesti kertoo ettei ole saanut toivomaansa laatua ostaessaan jonkun tuotteen.
Kyllä esimerkiksi amerikkalainen teollisuus nostaa aikamoisen hälyn jos muunmaalaisella autovalmistajalla (Toyota) ilmenee ongelmia. Pahinta tässä on tämä kivittämisen maku mikä pitää tehdä kun oma teollisuus ei kykene tekemään yhtä tehokkaasti autoja. Ja kyllä niissä jenkkiautoissa on samalla tavalla vikoja kuin muissakin. Varmaa on, että
kuluttaja hyötyy siitä, että jotain oikeasti kiinnostaa millainen laatu tuotteessa todellisuudessa on. Kyllä Lexus on eri tavalla referenssikohde siellä ja siitä löydetyt viat raportoidaan/kirjoitetaan eri tavalla mitä vaikkapa Fordista tulleet viat.
Ja toisaalta näin pitääkin olla. En mä Lexuksen omistajana (I wish I was) alkais kuitenkaan foorumeilla kiroamaan sitä, että auto otetaan huoltoon jonkun vian parantamiseksi tai tarkistamiseksi ja että miks sitä pidetään referenssinä muille. Että kyllä siinä saa olla vikoja kun se on niin kiva muutenkin, hyviä ratkaisuja et cetera. Vielä vähemmän alkaisin dissaamaan vaikkapa Fiatia siitä, että niillä on rumia tai vanhalla tekniikalla tehtyjä autoja. Saatika Fiatin omistajia ;) Jos on Lexus ja tykkää brändistä ja on tyytyväinen siihen, niin en mä ainakaan alkais Toyotaa puolustelemaan että kaikki on mun kohdalla hyvin, vaikka selkeästi oltaisiinkin raportoitu että USA:n tehtailta valmistuneissa yksilöissä olisi tyyppivikoja. Pääasia että on itse tyytyväinen.
Enemmän mua ärsyttäis jos valmistaja kertois, että sitä käytetään väärin ja että Toyotan mukaan kuskin tulee vähän nostaa persettään jotta vikaa ei ilmene. Enemmän olisin mielissäni että yritys kertoo avoimesti virheestään ja tekee asialle jotain