Apple - iPhone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Hieman minäkin epäilen että Nokiassa vain sormia pyöritellen katseltaisiin Applen rynnimistä markkinoille.

No eihän siellä sormia pyöritellä, tuskin on sellaista viikkoa, ettei Kallasvuo kertoisi Kauppalehden haastattelussa kuinka timangit suunnitelmat siellä on toteutuksessa. Viimeisen vuoden aikana Nokia on pörssiyhtiöksi lupaillut poikkeusellisen paljon kaikkea kivaa, kunhan nyt vain jaksaisimme hetken odotella ja unohtaisimme sen, että tämänhetkinen tarjonta on kamalaa paskaa...

Ongelma vain on se, että myöskään kilpailijat eivät ole jääneet kaivelemaan nenäänsä. Nokialla on 1990-luvulta periytyvää rauta- ja logistiikkaosaamista, mutta nykyisin kaikilla kilpailijoillakin on vauhdikas logistiikka, ja rauta ostetaan joltain aasialaiselta sopimusvalmistajalta. Kilpailuetu on nykyisin softassa, ei raudassa. Nokian ohjelmisto- ja nettiosaaminen on parhaimmillaan keskinkertaista, useimmiten aivan saatanan huonoa. Ja nyt pitäisi sitten kilpailla Applen ja Googlen kaltaisten firmojen kanssa, onnea matkaan. Jokainen itselleen rehellinen ihminen huomaa tilanteen käyttämällä 10 minuuttia iPhonea vs. mitä tahansa Nokian luuria, tai Googlen palveluita vs. Nokian vastaavia.

Nokia ei suinkaan ole kuromassa etumatkaa kiinni vaan päinvastoin jää jatkuvasti enemmän jälkeen. Ei Nokia tietenkään mihinkään katoa. Oma veikkaukseni on että siitä tulee samanlainen kulutuselektroniikkajätti kuin joku Panasonic tai Asus. Maailmanlaajuista ja isoa bisnestä liikevaihdolla mitattuna, mutta erittäin nihkeät katteet eikä mitään sananvaltaa siihen miten teknologia kehittyy tulevaisuudessa.

On menny tuomaksella ohi. Siis tarve on kännykälle joka suoltais minimi efortilla juttuja esiin, ts. se makaa sivussa ja sitä hipaistaan ohimennen, ilman insinööriasentoa.

Muistakaa nyt silti, että Nokia ei ole menossa nykyisillä systeemeillä hamaan tulevaisuuteen asti. Kuviot muuttuu aika reilusti käyttöjärjestelmien osalta jne joten on aika tyhmää miettiä tulevaisuutta nykyisen pohjalta.

Niin mutta kun nyt mun on mahollista käyttää jo sellaista luuria minkä nokia tuo markkinoille jo viiden vuoden päästä, en jaksa enää venailla että ottavat iPhonen kiinni.. voihan sitä mitä vaan ootella kuin kuuta nousevaa, että pian on tulossa se ja tää ja sit siinä on ne ja nää.. N900 ei ole vielä mitään sellaista osoittanut mitä ei iPhonessa jo olisi, ja minkä välttämättä tarvitsisin.. Sen lisäksi vielä, muutaman uuden Nokian aikoinaan ostaneena.. siis kun uusi malli on tullut markkinoille, ne ovat olleet aivan susia, milloin sammuilevat itsekseen, milloin ei viestit lähde, tai kentät on hukassa.. en sano etteikö muillakin voisi olla tälläisiä ongelmia, mutta iPhonella ei niitä vielä ole tullut vastaan, mikä osittain johtuu siitä että siihen käyttikseen on ehditty käyttää aikaa ja kehitellä sitä, kun ei ole 152 erilaista luuria mihin pitäisi saada toimiva käyttis kaikkiin..

Äläs nyt japi liiottele, jotain tolkkua :D siis kyllä N900 tulee olemaan merkkipaalu omassa genressään jahka tulee markkinoille, sitä oli myös iPhone pari vuotta sitten. Sitä oli on myös androidin vanillat ja cupkeikit ja jopa WM 6.5, näissä on loppupeleisä yllättävänkin vähän eroja kun katsoo syvällisemmin. Samaa nypläystä on luvassa ennenkuin joku järkevä nööri saa sen aivosignaalin valjastettua massamarkkinatuotteen komennoiksi. Siihen menee itseasiassa suhteellisen vähän aikaa, silti riittävästi.

Onko jollain teistä käytössä sellaset bluetooth-kuulokkeet, sellaset langattomat? Onko sellasia mahdollista edes käyttää Jeesuksen kanssa?

Mulla on iPhonen kanssa paritettu Noksun bluetoothit, hyvin skulaa.
Edit: Ja mulla siis 3G-malli.

Mun kyllä täytyy kokeilla tuota IPhonen nettiselailua kun sitä täällä niin kehutaan. Kun nykyisenkin 3G nokiankin netti on ihan riittävän nopea käyttotarkoitukseen mutta se näytön koko ja näppäimistö saa aina ottamaan esiin minikannettavan.

Vai onko tossa IPhonessa joku piilosta taittuva 15" näyttö ja täys näppäimistö (vai kannetaanko niitä pluutuuth lisävarusteina repussa) :D

Nokian johtajat vaikuttaisi olevan juuri sellasia insinöörivetoisia muppetteja
Jos katsot johtoryhmää niin ei siellä taida juuri insinöörejä olla. Ehkäpä juuri tuossa on se ongelma?

Paljos nokian kassavirrassa muodostaa nuo lisenssisopimukset? Taitaa tulla symbianin kautta välillisesti ainakin sonierkiltä, tosin eikös sonyerkki hallitse bluuttuuttia, nokia taas jotain wlan ja muita pikkukikkareita, kenellä nyt sitten on eniten prosenteissa määräysvaltaa noissa patentti/lisenssijutuissa? Tuo olisi mielenkiintoista tietää miten yleinen maksupolitiikka menee. Ties vaikka irl kukaan ei edes nykyään osta nokiaa, kaikki menee roskiin hihnalta, koko kassavirta tulee patenteista ja lisenssimaksuista....
Nokia luultavasti maksaa enemmän patenteista kuin ansaitsee, eikä tämä ole ihan vaan mutua. Lisenssituloilla pystyy elämään sellaiset firmat, joilla ei ole omia tuotteiteita jolloin ei ole mitään pakkoa ristiinlisensioida patenttisalkkuja.

Mulla on iPhonen kanssa paritettu Noksun bluetoothit, hyvin skulaa.
Edit: Ja mulla siis 3G-malli.
Tunnistiko jeesus suoraan Nokian tsydeemit? En millään saa paritettua Nokian BT handsfreetä iPhonen kanssa.

Tunnistiko jeesus suoraan Nokian tsydeemit? En millään saa paritettua Nokian BT handsfreetä iPhonen kanssa.

Tunnisti. Ainoa ongelma on, että ihan aina se ei tunnista niitä parituksen jälkeen, mutta sekin selviää uudelleennaittamisella.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Paljos nokian kassavirrassa muodostaa nuo lisenssisopimukset? Taitaa tulla symbianin kautta välillisesti ainakin sonierkiltä

Symbianista ei tarvitse maksaa valmistajan minkäänlaista lisenssiä.

N900 ei ole vielä mitään sellaista osoittanut mitä ei iPhonessa jo olisi

Avoimuus on sellainen juttu, mikä tekee N900:sta täysin erilaisen kuin iPhone. Väittäisin, että ainoastaan avoimella käyttöjärjestelmällä on suuressa mittakaavassa mahdollista pärjätä. Maemo ja Android tulevat olemaan vahvoilla, vaikka Androidin avoimuus onkin enemmän kyseenalaista. Toki iPhone pärjää varmasti omassa segmentissään erittäin hyvin, mutta tuolla tavalla tuskin pystyy kovin hyvin massamarkkinoille levitäkään. Tuskin Apple edes tätä haluaakaan.

Avoimuus on sellainen juttu, mikä tekee N900:sta täysin erilaisen kuin iPhone. Väittäisin, että ainoastaan avoimella käyttöjärjestelmällä on suuressa mittakaavassa mahdollista pärjätä. Maemo ja Android tulevat olemaan vahvoilla, vaikka Androidin avoimuus onkin enemmän kyseenalaista. Toki iPhone pärjää varmasti omassa segmentissään erittäin hyvin, mutta tuolla tavalla tuskin pystyy kovin hyvin massamarkkinoille levitäkään. Tuskin Apple edes tätä haluaakaan.

Mikä avoimuus? ja mihin mä sitä tarvitsen? jätit mun lauseen kesken, sanoin ettei ole sellaisia ominaisuuksia mitä välttämättä tarvitsisin, mut kerro nyt mitä tää avoimuus on? sitä että kannen ja näytön välissä on edelleen rako että sitä paskaa menee sinne väliin? :hyvä:

Toi N900 vaikutti tavallaan ihan kelvolliselta, mutta ulkoisesti se on aika karsea ja kädessä tosi kolho. Eikä ainakaan mun tyttötaskuihin mahtuis millään :D

Mikä avoimuus? ja mihin mä sitä tarvitsen? jätit mun lauseen kesken, sanoin ettei ole sellaisia ominaisuuksia mitä välttämättä tarvitsisin, mut kerro nyt mitä tää avoimuus on? sitä että kannen ja näytön välissä on edelleen rako että sitä paskaa menee sinne väliin? :hyvä:

No Maemo on periaatteessa tavallinen Linux-distro, toisin kuin Android, joka on lähinnä linux-pohjainen. Avoimena linux-distrona Maemoon pystytään porttaamaan melko helposti tavallista linux-ohjelmistoa periaatteessa vain uudelleen kääntämällä ja tietysti UI:ta muokkaamalla. Avoimen lähdekoodin ohjelmistoa myös kuka tahansa saa käyttää ja muokata vapaasti, joten bugikorjaukset onnistuu nopeasti ja kynnys uusien sovellusten käyttöön olemassaolevia komponentteja hyödyntämällä madaltuu. Koodaaminen esim. Maemo alustalle on paljon vapaampaa kuin iPhonelle, esim. eri HW-ominaisuuksien käyttö on paljon helpompaa. Siksi esim. N900:lle löytyy todella vaikuttavia ohjelmia jo ennen sen myyntiintuloa, ilman tarvetta jailbreikkeihin yms. Ohjelmistojakelua ei myöskään pääse Steve valvomaan.

Jätin tuon loppuosan lainauksestasi pois, koska ymmärrän, että iPhone on varmasti ihan hyvä sinulle, mutta aika monia tuollainen avoimuus hyödyttää. Tämä viesti ei ole siis mikään hyökkäys iPhonea vastaan, kerroinpa vain eri lähestymistapojen eroista.

Toi N900 vaikutti tavallaan ihan kelvolliselta, mutta ulkoisesti se on aika karsea ja kädessä tosi kolho. Eikä ainakaan mun tyttötaskuihin mahtuis millään :D
Onhan se vähän insinöörimalli noin ulkoisesti, sulavampaa ulkomuotoa kaipaavat saavat varmaan odotella seuraavaa mallia.

ps. tätäkin voisi jatkaa jossain yleisessä kännykkäketjussa.

Mulla kyllä taitaa olla jotain mätää tuossa 3 GS:ssä.
Hukkaa kenttiä aivan jatkuvalla syötöllä ja pätkii puheluita alueella, jossa ei todellakaan ole 3G pätkässyt. Taitaa käydä niin, että pistän tuon huoltoon ja jätän 3G:n vielä varapuhelimeksi hetkeksi.

Onko noita ongelmia ollut yleisemmin, vai onko yksilö ?

Meikällä pätki ensimmäisenä päivänä puhelut, mutta sen jälkeen ei ole ollut havaittavissa mitään ongelmia. Hyvin on pelannut. Toivotaan että saat homman toimimaan.

Avoimuus on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos et tiedä mitä se on, niin sit et tarvitse sitä.

Mutta jos tahdot vilkaisun siitä mitä avoimuudella voidaan saavuttaa: http://www.maemo.org/downloads ja huomioi että kaikki softa on ilmaista, vapaaehtoisvoimin kehitettyä.

Ja huom n900:n avoimuutta ei sit kannata verrata jailbreakkiin niin kauan kun jobs ei maksa palkkaa jailbreikkien tekijöille tai se ei ole out of the box - featurena jeesusluurissa.

Koodaaminen esim. Maemo alustalle on paljon vapaampaa kuin iPhonelle, esim. eri HW-ominaisuuksien käyttö on paljon helpompaa.
iPhonelle koodaaminen on kuitenkin niin helppoa hyvien työkalujen ja dokumentaation ansiosta, että se selittänee osaltaan ohjelmistojen valtavan määrän. Miten on Maemo-koodauksen kanssa? Osaako kuka tahansa perustiedot omaava koodata softia puhelimelle? Mistä löytyy työkalut ja ohjeet?

Siksi esim. N900:lle löytyy todella vaikuttavia ohjelmia jo ennen sen myyntiintuloa, ilman tarvetta jailbreikkeihin yms. Ohjelmistojakelua ei myöskään pääse Steve valvomaan.
Voitko laittaa joitakin esimerkkejä? Kuinka ne löytää? Mistä ne löytyy? Paljonko maksaa? Kuinka maksetaan? Miten asennetaan? jne. jne.

Kyllä Applen "suljetussa" systeemissä on toki huonojakin puolia, mutta kukaan ei voine kiistää sen nerokkuutta?

ehkä kuuluu tyhmien kysymysten kerhoon, mutta jotkut sanovat että muuten loistava mutta jostain syystä ei olisi hyvä ihan puhelimena?? Näillä ei kuitenkaan ole itsellään tuota. Uskaltaako tuollaisen ostaa ainoaksi puhelimeksi?

Back
Ylös Bottom