Apple - iPhone

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Soppis
  • Aloitettu Aloitettu
Niin se vaan on että Apple on innovaattori ja Nokia perässähiihtäjä. Musiikkikauppa, navi wheel, kosketusnäyttö. Kaikki Applen aikaansaannoksia, ja kaikki Nokian kopioimia.
Taidat olla Mobira Citymanin käyttäjä. Ei kai alalla ole sen jälkeen mitään innovaatioita ollut. (Mobira Cityman oli maailman ensimmäinen NMT-kännykkä, taisi olla jonkin perässähiihtäjäfirman tekemä.)

Kuten MKH ja Ripe jo totesivatkin, Applen innovaatiot ovat iPhonessa aika vähäisiä. Jos jokin pieni korealainen valmistaja olisi tehnyt iPhonen, niin se olisi ihan yhtä kuuluista kuin nuo Ripen mainitsemat laitteet. Eihän Applella ole edes innovoitu tuota kovasti hehkutettua multi-touchia, jossei innovaatioksi lasketa sen kehittäneen firman ostoa.

iPhone-tyyppinen kännykkä ei minua erityisesti kiinnosta, mutta jos sellaiseen päätyisin, niin toivoisin kyllä, että esimerkiksi kaikki sovellukset tukisivat näytön kääntämistä ja että kosketuskäyttöliittymä olisi yhdenmukainen kaikissa sovelluksissa. Jos Nokia (tai jokin muu valmistaja) osaa sellaisen tehdä, niin miksi tyytyisin Applen huonompaan tuotteeseen?

Minun on hieman vaikea ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä hyvin ideoiden käyttöönotto on tyhmää. Onneksi maailma ei kuitenkaan joidenkin kitinöistä huolimatta toimi niin, muutenhan esimerkiksi airbagit olisivat vain Oldmobileissa oleva erikoisuus, jos nyt mitään muita autoja kuin T-Fordeja edes olisi olemassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Musiikkikauppa, navi wheel, kosketusnäyttö. Kaikki Applen aikaansaannoksia, ja kaikki Nokian kopioimia.

Applekos nuo kaikki keksi alunperin? :rolleyes:
Apple varmaan keksi myös matkapuhelimen.

No jotain perääkin tuossa. Läppäpuhelimen kopsimiseen Nokialta meni 2 vuotta aikanaan. Jos iPhone kopsu tulee vuodessa, niin kehitystä on selkeästi tapahtunut. Tosin epäilen että venyy aikataulu...

Niin se vaan on että Apple on innovaattori ja Nokia perässähiihtäjä. Musiikkikauppa, navi wheel, kosketusnäyttö. Kaikki Applen aikaansaannoksia, ja kaikki Nokian kopioimia.
Vaikka mulla onkin Macit ja iPodit, niin toi sun juttu on aivan vitun väsynyt. Nokia on markkinajohtaja ja sentään alunperin suomalainen. Vähän kaveri hei realismia, joten herääppäs unestas.

Mike sanoi:
Vaikka mulla onkin Macit ja iPodit, niin toi sun juttu on aivan vitun väsynyt. Nokia on markkinajohtaja ja sentään alunperin suomalainen. Vähän kaveri hei realismia, joten herääppäs unestas.

Vanjoki myönsi tänään suoraan tuon muiden seuraamisen:"“If there is something good in the world then we copy with pride.” Mobiilialalla vallitsevat trendit ovat niin merkittäviä että tuskinpa niitä kukaan valmistaja voi sivuuttaa.

On kopioijia ja niitä joita kopioidaan :) Nokia on vaan mielestäni ollut monesti kopioijan roolissa viimeakoina. Läppäpuhelimet, ohutpuhelimet ja nyt applen musiikkikauppa, navi-wheel ja kosketusnäyttö. Omaa tiennäyttökykyä nokia on mielestäni osoittanut vaan N95:ssä viimeaikoina. N-Gagen osalta peleissä yritys oli kova, mutta myttyyn meni. Saa nähdä nyt sitten miten tämä uusi pelibisnes lähtee menemään.

Jos Nokia tekee puhelimia mitkä ovat ohuita ja simpukoita niin ei se ole mitään kopiointia. Kosketusnäyttöjäkin Nokialla on ollut aikasemmin ja iPhonen kosketustekniikka on täysin kaupallista. Kuka tahansa voi niitä tehdä.

Hyvä vaan, että Nokia kopioi. Jos ne nyt tuohon tajuaisi laittaa ominaisuuksia, jotka iPhonesta on unohtunut. Muutenkin luotan aika reilusti enemmän Nokian puhelimensuunnitteluun kuin Applen, eli kunhan Nokia hoitaa suunnittelun omalla tavallaan.

Ei ne noksulla jotenkin tajunneet sitä aikoinaan että sormin käytettävä kosketusnäyttö voisi olla hotti. Kynällä käytettävää koittivat tuoda ilmoille mutta puihin meni. Saksassa iphonen operaattoripartneriksi on löytynyt t-mobile. Jokohan 1-2kk päästä tuota löytyis kaupasta, pitää varmaan hakea vaikka nykyinen luuri onkin N95 :D

iPhonea testanneena voin todeta, että puhelin on aivan järkyttävän paljon edellä kaikkia nykyisiä kännyköitä. Kaikki symbian kännyt on rumia, hitaita ja käyttöliittymät on todella vanhentuneen näköisä ja oloisia. iPhonen käyttöliittymä on vuosia edellä esim. Nokian malleja. Mikä tahansa pilipalifirma voi tehdä ulkoisesti iPhonen näköisen laitteen, mutta puhelinta käytettäessä on selvää, että iPhonen käyttöliittymää ei ole ollut suunnittelemassa eikä toteuttamassa vinkuintialaiset tusinaohjelmoijat. iPhonessa tosin myös rauta on erinomaista, koska puhelin on _nopea_. Näyttö on ylivoimaisesti paras mitä olen nähnyt missään laitteessa: kirkas, erittäin terävä ja hyvät värit.

Itse en edes usko, että Symbian taipuu vastaavaan käyttöliittymään, tai ei ainakaan mitenkään järkevällä työmäärällä. Muut puhelimet tuntuu lähinnä vitsiltä iPhonen jälkeen, mikä on varmasti jo Nokiallakin huomattu. :D

Niin ja todettakoon että en ole Applen fanboy, en edes omista yhtäkään Applen laitetta. Hyvää designia ja teknologiaa on vaan syytä arvostaa, oli se sitten minkä tahansa firman tekemä. Harmi että Nokia on insinöörivetoinen firma, eikä yhtiössä ole koskaan ymmärretty palkata huipputason designereita. Nokia tekee edelleen sulautettuja järjestelmiä, kun Apple taas otti Macin sekä OS X:n ja työnsi ne superslimmin kuoren sisälle.

iPhonea testanneena voin todeta, että puhelin on aivan järkyttävän paljon edellä kaikkia nykyisiä kännyköitä.

Todellisia edistysaskeleita edustaa monet ominaisuudet kuten 3g, mms, suljettu ympäristö, jne..

Hienon näköinen ja mäkkiä hiukan käyttäneenä voisin sanoa, että varmasti käyttöliittymältään upea ja hyvä.

Noh, nuo ulkonäköön liittyvät ovat mielipiteitä. En mä nyt kaikkia Nokian puhelimia rumana pidä.

Kyllähän siihen 3G tulee, enkä itse edes ostaisi EDGE-versiota. Muut "puutteet" ei ole mun mielestä millään tavalla merkittäviä, mutta riippuu tietysti miten ja mihin puhelintaan käyttää. Oikeastaan jopa 3G on enimmäkseen turha, koska landella se ei toimi ja kaupungissa on useimmissa paikoissa nykyään WLAN (netti muuten toimi todella hienosti sillä modatulla safarilla ja WLAN:lla).

iPhone on kivan pieni ja kevyt, akku on riittoisa kertoman mukaan. Käyttöliittymä on eri mukava vähäisen kokeilun perusteella.

Itse en iphonea kaipaa, mutta ymmärrän kyllä, miksi monet 'apple-mieliset' siitä niin innoissaan ovat. Nykyisin tuntuu siltä, että muulla kuin numeroilla ei ole väliä; montako megahertsiä, montako megapikseliä, montako hevosvoimaa, montako ominaisuutta. Miten ne kaikki sitten toimivat (käytettävyys), ja miten ne toimivat kokonaisuutena yhteen on ihan sivuseikka - no, ainakin markkinoinnissa.

En ole riittävästi käyttänyt iphonea toteamaan, toimivatko ne siinä. Mutta on varsin nastaa, että apple vähän pakottaa muita valmistajia miettimään sitä kokonaisuutta pelkkien numerojen sijaan - näin ainakin toivon tapahtuvan. Kilpailuhan on pääasiassa kuitenkin hyväksi, etenkin jos kilpailuvalttina käytetään parempaa laatua.

Itse en iphonea kaipaa, mutta ymmärrän kyllä, miksi monet 'apple-mieliset' siitä niin innoissaan ovat. Nykyisin tuntuu siltä, että muulla kuin numeroilla ei ole väliä; montako megahertsiä, montako megapikseliä, montako hevosvoimaa, montako ominaisuutta. Miten ne kaikki sitten toimivat (käytettävyys), ja miten ne toimivat kokonaisuutena yhteen on ihan sivuseikka - no, ainakin markkinoinnissa.

En ole riittävästi käyttänyt iphonea toteamaan, toimivatko ne siinä. Mutta on varsin nastaa, että apple vähän pakottaa muita valmistajia miettimään sitä kokonaisuutta pelkkien numerojen sijaan - näin ainakin toivon tapahtuvan. Kilpailuhan on pääasiassa kuitenkin hyväksi, etenkin jos kilpailuvalttina käytetään parempaa laatua.

Täsmälleen samaa mieltä. Mulla puhelimet tulee duunista ja käytännössä ne on aina Nokiaa. Teknisesti kyllä hyviä vehkeitä ja on jos jonkin moista uutta teknistä "juttua" tullut uusien mallien myötä.

Käytettävyys on kuitenkin mennyt kokoajan huonompaan suuntaan ja etenkin tämä nykyinen luuri Series 60 alustallaan on ärsyttävän hidas, buginen ja aiemmin nopeasti pikanäppäinten avulla suorittettavat toiminnot pitää valita "työpöydän" ikoneista tai kaivella helvetin sekavasta valikosta.

Itse kaipaan kyllä vanhempia nopeamman vasteen tarjoavia kännyjä ja Applen tulo markkinoille pakottaa valmistajat parantamaan käytettävyyttä. Mulla tuskin puhelimena on lähitulevaisuudessa Applea, mutta paremmalla käytettävyydellä varustettu Nokialainen vois vaikka ollakin.

Käytettävyys on kuitenkin mennyt kokoajan huonompaan suuntaan ja etenkin tämä nykyinen luuri Series 60 alustallaan on ärsyttävän hidas, buginen ja aiemmin nopeasti pikanäppäinten avulla suorittettavat toiminnot pitää valita "työpöydän" ikoneista tai kaivella helvetin sekavasta valikosta.

Rohkeasti manuaali käteen niin kyllä ne toiminnot saa esim. d-padin (suuntanappi) taaksekin :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom