Se käyttää Cocoa-frameworkin tarjoamaa mahdollisuutta "jäädyttää" ohjelmaobjektit. Mitään ei siis suljeta tai lopeteta, vaan ohjelmalta yksinkertaisesti kielletään resurssien syöminen siksi aikaa kun se ei ole etualalla, ja se kaivetaan Cocoa-pakastimesta sellaisenaan sitten kun käyttäjä ottaa sen taas käyttöön.
Itseasiassa ei. Kyllä se app nimenomaan sammutetaan kun tulee puhelu tai painetaan home-nappia.
Tosin se jatkaa siitä kohdasta missä oltiin jos noudatetaan iPhone UI Design Guidelinejä mutta ei mitenkään automaattisesti. Eli ohjelman pitää olla kokoajan varautunut quit-messageen ja tallettaa datansa mahdollisimman aikaisin sekä sammutettaessa tallettaa defaultsiin oma tilansa (näkymä, jne) jotta se osaa jatkaa siitä missä oltiin (ei muuten mutta sattuneesta syystä on juuri nyt työn alla tuon opettelu ;) )
Syksyllä tulee se Notification center joka mahdollistaa esim. pikaviestimien tekemisen. Tällöin palvelimelta saapuva paketti voi herättää ohjelman.
Tässä muuten katsomisen arvoinen video:
User Interface Design for iPhone Applications
(iPhone Getting Started Videos, vaatii iPhone Dev-tunnarin)
n. kohdasta 8min alkaen kannattaa kuunnella erittäin tarkkaan ja jos on yhtään ohjelmistokehitystä tehnyt niin valkenee moni asia miksi iPhone ohjelmineen on sellainen kuin se nyt on. Kyseessä on siis eräs Applen iPhone Developers Guiden videoista, erityisesti käyttöliittymän suunnitteluun kohdistuva. Muutamia poimintoja:
-design
solutions not features (selkeä fokus mitä ohjelma tekee)
-select
appropriate features (vain ne ominaisuudet mitä liikeessä oleva mobiilikäyttäjä tarvitsee)
-design for
Ease of use (helppokäyttöisyys päällimmäisenä)
-design
one click away features (kaikki toiminnot lähellä)
Jotenkin nuo näyttävät edustavan täysin päinvastaista linjaa kuin mitä se suomalainen puhelinvalmistaja tuntuu käyttävän. Tehdään pitkä lista toinen toistaan turhempia featureja joiden käytettävyys on nollassa.