Anterior Femoral Glide Syndrome, eli?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ereJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lyhyesti sanottuna mulla on/oli ongelmana se, että alaselkä pyöristy(i) kyykätessä. Ankaralla venyttelyllä ratkaisin jotenkuten ongelman, mutta sitten törmäsin seuraavaan. Nyt kun menen kyykkyyn, tunnen kuinka lantio painaa tuohon lonkankoukistajan seudulle heti kun reidet menee vaakatasoon, ja heti kun se alkaa painamaan, lähtee alaselkäkin hieman pyöristymään. Mikäli taas pyrin estämään pyöristymistä, tuntuu tuo lantion painaminen vaan kovemmin tuossa lonkankoukistajan seudulla.

Googlailin kuitenkin hieman ongelmaa, ja törmäsin seuraavaan termiin: Anterior Femoral Glide Syndrome. Kyseisestä ongelmasta ei kuitenkaan löydy mitään tietoa suomeksi, ja englantikaan ei suju yhtään vaikka kääntäjä oli käytössä, joten en saanu englanninkielisistä artikkeleista irti juurikaan mitään muuta kuin sen, että se näytti kuvaavan tuota mun ongelmaani (sillä tunnistin sanat hip flexor pain during squat). Joten mistä tossa kaikessa loppujen lopuksi on kyse?

Nopeesti vilkasin yhtä artikkelia ja sain käsityksen että kyseessä ei ole rakenteellinen vika, vaan lantioseudun huono liikkuvuus. Ei suoranaisesti tarkoita lihaskireyttä vaan on monen asian summa. Katso netistä/kysy viisailta ohjeita lantion/lonkan mobilisoinnista/venyttelystä. Liikkeitä on lukuisia ja voi olla että kestää aikaa ennenkuin alkaa toimimaan, mutta kunhan muistaa aktiivisesti tehdä liikkeitä niin kyllä se siitä.

No mulla oli juurikin tuo anterior femororal glide syndrome, mutta ei ole kyllä koskaan ollut mitään selän pyöristymistä. Lähinnä vaan kipua kramppailua lonkankoukistajissa kyykätessä ja sitten lopulta levossa niin, että haittasi kävelyäkin pahasti. Johtuu lähinnä loitontajien heikkoudesta, takareisien kireydestä ja selän vetämisestä notkolle kyykätessä. Lonkankoukistajien venyttely pahentaa vielä huomattavasti oireita. Eli loitontajien vahvistaminen, takareisien liikkuvuuden lisääminen ja neutraali selkä kyykätessä auttaa.

Välttäisin ehkä voimanostokyykkyjä kokonaan jos on tuo ongelma, koska ne vaatii lonkilta paljon enemmän liikkuvuutta. Itekin siirryin silloin tuon takia pystyyn high bar kyykkyyn kapealla asennolla ja hyvinhän tuo rauta nousee silläkin.

Nopeesti vilkasin yhtä artikkelia ja sain käsityksen että kyseessä ei ole rakenteellinen vika, vaan lantioseudun huono liikkuvuus.
Tuon rakenteellisen vian vedin tästä artikkelista: T NATION | Break Up Those Hips and Fix That Squat
Sillä siinä sanotaan näin "Structural restrictions occur when the femoral head and neck don't "fit" properly into the acetabulum (the cup-shaped cavity at the base of the pelvis). Because this is often a genetic trait, sometimes you can't do anything about it other than curse your parents for passing you their lackluster DNA."
Puoliakaan en ymmärrä, mutta tuon tärkeimmän, eli viimeisen lauseen :D

No mulla oli juurikin tuo anterior femororal glide syndrome, mutta ei ole kyllä koskaan ollut mitään selän pyöristymistä. Lähinnä vaan kipua kramppailua lonkankoukistajissa kyykätessä ja sitten lopulta levossa niin, että haittasi kävelyäkin pahasti. Johtuu lähinnä loitontajien heikkoudesta, takareisien kireydestä ja selän vetämisestä notkolle kyykätessä. Lonkankoukistajien venyttely pahentaa vielä huomattavasti oireita. Eli loitontajien vahvistaminen, takareisien liikkuvuuden lisääminen ja neutraali selkä kyykätessä auttaa.

Välttäisin ehkä voimanostokyykkyjä kokonaan jos on tuo ongelma, koska ne vaatii lonkilta paljon enemmän liikkuvuutta. Itekin siirryin silloin tuon takia pystyyn high bar kyykkyyn kapealla asennolla ja hyvinhän tuo rauta nousee silläkin.

Kuulostaa täysin tutulta tuo kipu ja kramppailu kyykätessä, sekä joskus myös kävellessä. Eilen itse asiassa kun tein loitontajia, niin huomasin että se tuntui myös ilkeästi tuossa lonkankoukistajan seudulla. Täytyykin jättää lonkankoukistajien venyttely kokonaan pois ja keskittyä pelkästään takareisien liikkuvuuteen. Hyvä vastaus kuitenkin, sillä itse sain suurimmasta osasta artikkeleista kuvan että olisi pitänyt venytellä entistäkin enemmän lonkankoukistajia, mutta tuntui sinänsä hullulta koska niiden jälkeen tuntuu tuota erikoista kipua.

Back
Ylös Bottom