Antakaas vähän neuvoja salilla käymiseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei auttakaa tyhmää!
Olen käynyt salilla nyt puoli vuotta ja hyvin on lihakset vahvistunu. Käyn salilla inttiä varten, joka alkaa II/11. Tosiaan, minulla ei ole ollut mitään varsinaista ohjelmaa. Olen tehnyt vain toistoja ja vetäny painoilla niin paljo ku vaan jaksan. Sitten ku painot alkaa sujuun ja tuntuun köykäisiltä, nostan painoja. Lisäksi käyn matolla juoksemaassa. Nyt muutama kysymys, joihin haluaisin vastauksen/apua:

1. Onko taktiikassani MITÄÄN järkeä???? Kertokaa mitä teen väärin (jos teen) tai jos teillä on parempia ideoita ja vinkkejä.

2. Olen alkanut käymään vuodenvaihteen jälkeen kaksi kertaa salilla. Tällä hetkellä käyn molempina päivinä kaikissa jalkalihaksia ja käsilihaksia harjoittavissa laitteissa ja koska laitteita on paljon (tosin eri lihaksia harjoittavia tms.) salilla tuntuu menevän ihan helkkarin paljon aikaa. Lisäksi kun teen jokaisessa sen 3-4 toistoa. Tämä vaikuttaa myös siihen, että viimeisimmissä laitteissa ei jaksa tehdä sarjoja loppuun kun on aivan puhki. Tästä pari kysymystä:
* Kannattaako minun jakaa näitä eri harjoituksia eri päiville. Jos pitää, millä perusteella?
* Montako toistoa laitteissa kannattaa tehdä?
* Kuinka pitkiä taukoja kannattaa pitää ja minkä pituisia?

Ota vaikka 2- tai 1-jakoinen valmis ohjelma. Siinä on liikkeet, sarjat ja toistot yms. Hyvä 2- jakoinen ohjelma löytyy 2-jakoiselle ohjelmalle omistetun thredin ekasta postista. (Olisit kyllä voinu hieman tutkia ihan itekkin:jahas:)

Suosittelisin, että alkaisit tekemään ns. Compond liikkeitä vakiona. Jätät eristävät liikkeet kokonaan pois. Armeijassa tarvitaan kuntoa ja raakaa voimaa ja jälkimmäistä en itse voi sanoa saaneeni laitteilla. Tee kaikki mahdolliset liikkeet vapailla painoilla, tangolla tai käsipainoilla. Hiot liikeratoja ja vahvistat kehonhallintaa. Toki on olemassa hyviäkin laitteita, sitä en kiistä, mutta itse opettelisin tekemään mahdollisimman paljon vapailla painoilla, etenkin aloitellessa.
Voisit myös alkaa käymään 3-4 kertaa viikossa ja juokset vaikka välipäivinä. Itse en aerobista tee salipäivinä, ehkä vähän lämpöä saatan ottaa. Suosittelen, että jaat kropan useammalle päivälle. 2, 3 tai 4-jakoiseen. Teet ylä- ja alakroppaa eri päivinä. Armeijaa varten kannattaa tutustua maastavetoon, kulmasoutuun, pystypunnerrukseen/sotilaspunnerrukseen, penkkipunnerrukseen, jalkaprässiin ja ennenkaikkea takakyykkyyn. Sanoisin, että noita tekemällä tulee kropalle tarpeeks rasitetta ja nimenomaan oikeanlaista. Tulee käsille myös hyvin treeniä, mutta jos kuitenkin tuntuu, että tarviit vielä hauikselle oman liikkeen niin ota muutamat sarjat pääliikkeiden jälkeen. Jalkapäivinä myös pari apuliikettä mukaan. Esim. askelkyykky ja pohkeet seisten/istuen.Tee 2-3 kertaa viikossa leuanveto kevyesti. Sanoisin maksimissaan 2-3 sarjaa, eikä lisäpainoja. Muistaakseni 14 toistoa riittää kiitettävään armeijassa.

Mun on pakko myöntää, etten oo nyt viisain ihminen neuvomaan. Tässä nyt kuitenkin jotain.

Back
Ylös Bottom