Amsterdam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Se on yksi Coldplayn biisi. Aika huono kylläkin.

Jokatapauksessa, lähden ystävän kanssa Amsterdamiin kolmas joulukuuta. Me ollaan siellä viisi päivää ja neljä yötä. Me ei vaan tiedetä siitä mestasta mitään, paitsi että hamppu on laillista ja että sieltä saa taikasienipizzaa.

Tietääkö joku pakkiksella siitä paikasta jotain? Missä mestoisssa kannattaa käydä? Kallista taitaa olla, mutta sen takia tässä on raksalla oltukkin hommissa. Ettei mene ihan pelkäksi hotelli-baari rellestykseksi, niin olisi kiva tietää kokemuksia paikasta. Joo, punaset lyhdyt tiedän kun Vaiska, vanha elostelijarekkamies duunista kertoi siitä kieli ulkona.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen lähdössä sitä seuraavalla viikolla serkkulikan kanssa. Siellä kuulemma kannattaa mennä valoisan aikaan punaisten lyhtyjen alueelle ja sitten siellä on vielä kaksi seksimuseota... ;) Anne Frankin taloa on myös suositeltu, mutta se on sitten vähän eri tyyliä...

Hyviä klubeja riittää joka lähtöön. Jotkuin tosin yksityisiä.
Kantsii katsella sillä silmällä ympärilleen iltasella ettei joku käännä rahoja.
Suvaitsevainen paikka.
Ei tarvi kauan kulmilla seisoa kun joku on jo jotain tarjoamassa.
Suosittelen.:rock:

Muilta sivuilta kopioituja vinkkejä ja linkkejä...

- Kanavaristeilyt
- Rijksmuseum
- Van Gogh –museo
- Katutorit (Albert Cuyp Straat ja kansainvälisempi Muiderpoortissa)
- Madame Tussauds
- Anne Frankin kodin lähellä oleva kirkko, jonka 70 metriä korkeasta tornista on hienot näkymät (Amsterdamin korkein torni)
- Tuulimyllyt

http://www.amsterdam.nl/

http://www.annefrank.org/content.asp?pid=3&lid=2

http://www.madametussauds.nl/english/index.asp

http://www.housingonline.nl/sites_amsterdam1.asp

http://www.simplyamsterdam.nl/amsterdam_windmills.htm

Liput museoihin kannattaa kuulemma hankkia kuulemma rautatieasemaa vastapäätä olevasta turistikioskista (lipuilla pääsee jonojen ohi museoihin). Joku Amsterdam –passi kannattaa kuulemma ostaa. Sillä pääsee kait museoihin jonojen ohi sekä julkisilla...

Siellä Anne Frankin talon lähellä olevan Westerkerkin huipulla kannattaa kyllä käydä. Paikalle pitää vaan tulla hiukan ajoissa, kun oppaat ei ota kuin alle kymmenen tyyppiä per kierros mukaan. Toissa kesänä siellä kuikuiltiin, ja kesken kaiken alkoi sataa lunta:eek: , sellainen viisi minuuttia tuli selkeita hiutaleita ja taas alkoi aurinko paistaa.

Kidutusmuseokin on ihan leppoisa vaihtelu niitten kaikkien maalausten jälkeen, suosittelen maksimissaan yhtä isompaa museota päivässä, muuten keskittymiskyvyn kanssa on vähän niin ja näin. Van Goghin museokin oli aika pitkä kokemus kaikkine lisänäyttelyineen.

Eniten suosittelen kuitenkin käveleskelyä kaupungissa edestakaisin. Keskustassa on todella helppoa liikkua kävellen, ainakin suomalaisen kävelykulttuurin mukaan, kadut on mukavan pieniä ja taloihin näkee suoraan sisälle. Seksimuseokin oli ihan jees, joskin sitä mitä saattoi odottaakin. Eniten ihmetytti ne jenkkilikat, jotka kauhistelivat peppupanokuvia.

Ne ikkunoissa päivystävät naiset on kyllä hieman hassuja, ei oikein kehtaa jäädä tuijottamaan, ja niitä voi tulla vastaan mitä ihmeellisimmissä kadunkulmissa. Ihan viattomasti etsiskelet, että missä se Puma-Shop nyt oli ja yhtäkkiä joku matami tuijottaa ikkunasta takaisin...

Madame Tussauds oli todella kallis joten se jäi väliin.

Kunnon huumeveikkoja en nähnyt kuin muutaman, samoin olettamani homot olivat miltei tyystin kadoksissa. Sen sijaan pössytelleitä jenkkejä oli aivan riittämiin.

Ai niin, se punaisten lyhtyjen alue oli kyllä melkoinen pettymys. En tiedä mitä olin odottanut, mutta mielestäni se oli naurettavan pieni pläntti. Ja siellä näkyi ne ainoat nistit johon törmäsin koko kaupungissa. Kaikenlaisia tarvikekauppoja oli paljon, mutta kaikkea samaa kamaa saa Suomestakin.

Ite olin puol päivää Amsterdamissa vajaa vuosi sitten. Sen verran ehdin huomata että pummilla ei kannata matkustaa junassa ja käytiin tietenkin punaisten lyhtyjen kadulla. Piruuttani kyselin vähän neitien hintoja. Kaikki ilmoitti 50e/kerta.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=35963

Eli siis tuossa heinäkuussa tuli vasta käytyä Damissa tyttöystävän kans, oli kyllä pirun hieno paikka, ja nähtävää riittää(museoita ym.), ei meinannut viis päivää riittää millään.

I Amsterdam card-kannattaa hankkia jos on tarkoituksena kierrellä paikkoja, saa ilmaiset sisäänpääsyt osaan museoista ja alennukset suurimpaan osaan, ilmaisen kanaaliajelun(ihan hauska tunnin setti), sekä julkisen liikenteen matkakortin. korttien hinnat 1 vrk(31€),2vrk(41€),3 vrk(51€), ja näitä saa ainakin rautatieasemaa vastapäätä olevasta Turisti-infosta.

Coffee shoppeja tosiaan on ihan joka nurkalla keskustassa, ei tullut itse tutustuttua kuin yhteen, suurin osa ei näyttänyt kovinkaan houkuttelevilta mestoilta mun silmään.

Punaisten lyhtyjen alue ei tosiaan ollut kovinkaan erikoinen mun mielestä, en tosin käynyt illalla/yöllä, mutta yllättävän pieni alue oli.

Van Gogh museum oli pettymys, mutta ehkä olen sitten taidetta tajuamaton juntti, en itse ainakaan voi suositella käymään. Rijksmuseum oli huomattavasti parempi paikka, mielenkiintoisia näyttelyitä oli ainakin siihen aikaan. Kasvitieteellisessä puutarhassa kannattaa myös käydä, jos vaan vähänkään kiinnostaa. Vondelpark(massiivinen puistoalue) oli aivan upea heinäkuussa, en tosin tiedä millainen talvisäällä.

Suositelkaa lisää hyviä ruokapaikkoja sekä sellaisia biletyspaikkoja, joissa EI SOI tekno tai vastaava konemusiikki. Siis mielellään ihan normi disco- tai rock-musiikki.

Anonymity sanoi:
Suositelkaa lisää hyviä ruokapaikkoja sekä sellaisia biletyspaikkoja, joissa EI SOI tekno tai vastaava konemusiikki. Siis mielellään ihan normi disco- tai rock-musiikki.
Aika pahan pistit ton teknottomuuden kanssa...Konemusiikki on Hollannissa tosi iso asia ja lähes jokaisessa yökerhossa soi tekno enemmän tai vähemmän. Pienemmissä paikoissa soitetaan kyllä myös rockimpaa musiikkia ja listahittejä, mutta Amsterdamin isot paikat soittaa konemusiikkia. Isompaa rock-tapahtumaa löytyy aina välillä Heineken Music Hallista, mutta vähän hiljaista on tossa joulukuun alussa. Tai riippuu mistä tykkää. Tietty Amsterdamista löytyy Hard Rock Cafe, mutta muhun ei paikka hirveästi iskenyt.

Mun mielestä parasta antia Amsterdamissa on nämä katumarkkinat ja siellä voi tehdä aika hyviä löytöjä. Vakio turistikohteitahan on sitten vaikka millä mitalla ja ne onkin lueteltu jo aikaisemmin. Sen verran haluaisin lisätä, että Heinekenin museoon ei kannata mennä vaikka lippuun kuuluukin kolme ilmaista olutta koska siellä ei yksinkertaisesti ole juuri mitään nähtävää. Anne Frankin talokaan ei ole kovin kummoinen, mutta tietenkin "must" paikka ja varmaan siitä saa enemmän irti jos on lukenut kirjan. Madam Tussaudin vahakabinetti n hintaansa nähden aivan turha paikka ja sama pätee hamppumuseoon. Yksi museo mitä ei ole vielä mainittu ja mikä on kuulemma ihan hyvä on Resistance Museum (Plantage Kerklaan 61a) mikä nimensä mukaan on natsimiehityksen aikaisesta vastarintaliikkeestä kertova museo. Mielenkiintoisia paikkoja löytyy kun pitää silmät auki ja kävelee ympäri kylää ja jos ilmat on ok, niin kannattaa vuokrata pyörä ja kierrellä sillä.

Punaisten lyhtyjen alue on päivällä aika kuollut lukuunottamatta englantilaisia aavikolla olevia turisteja, mutta sinne ei olekaan mitään ideaa mennä päivällä. Illalla siinä seitsemän jälkeen paikka alkaa hiljalleen heräämään henkiin ja alueelta löytyy lähes mitä tahansa kummallista. Mun mielestä punaisten lyhtyjen alue on kaikessa friikkeydessään aika mielenkiintoinen. Alueella kannattaa myös olla suht selvänä koska siellä on enemmän kuin riittävästi ihme hiippareita valmiina ryöstöpuuhiin jos huomaa joidenkin olevan tarpeeksi aavikolla. Tietenkin jos päihteet kiinnostaa, niin kannattaa käydä coffee shopissa tai smart shopissa kun se on hollannissa hyväksyttyä. Kadulta ei kannata ostaa yhtään mitään huumeita tai muutakaan, vaikka tarjontaa onkin, koska se on melko helppo tapa joutua vaikeuksiin.

Mun mielestä parhaat baarit oli punalyhty alueella. Excalibur ja the other place on HA baareja/coffee shoppeja eli niissä saa toisin kuin muissa (ainakaan mitä näin) myydä myös bissee sen luonnotuotteen ohessa ja niissä soi ainoastaan metalli/rokki. Hitto ku ei muista osoitteita, mutta sellanen baari ku the Cave oli ihan hevibaari ja siellä ytimessa missä on hemmetisti pikku baareja ni siellä oli muistaakseni sen niminen baari kun blac&white ja ne soitti metallicat sun muut. Että kyllä sieltä löytyy muutakin (onneksi) ku vaan jumputin jumputin paikkoja... Tosi asillinen kaupunki :rock:

Anonymity sanoi:
Mitä mitä? Nythän olette lähdössä konemusan mekkaan (tai aika lähelle ainakin).. tanssipopot vaan jalkaan :hyper:

Hercules sanoi:
Mun mielestä parhaat baarit oli punalyhty alueella. Excalibur ja the other place on HA baareja/coffee shoppeja eli niissä saa toisin kuin muissa (ainakaan mitä näin) myydä myös bissee sen luonnotuotteen ohessa ja niissä soi ainoastaan metalli/rokki. Hitto ku ei muista osoitteita, mutta sellanen baari ku the Cave oli ihan hevibaari ja siellä ytimessa missä on hemmetisti pikku baareja ni siellä oli muistaakseni sen niminen baari kun blac&white ja ne soitti metallicat sun muut. Että kyllä sieltä löytyy muutakin (onneksi) ku vaan jumputin jumputin paikkoja... Tosi asillinen kaupunki :rock:
Unohdinkin ton The Caven ihan kokonaan. Toi paikka sijaitsee Prinsengrachtilla, eli samalla kadulla kuin Anne Frankin talo, mutta kanavan toisella puolella ja aika lähellä ton kanavan muodostaman "U:n" pohjaa. Tarkkaa osoitetta en kyllä muista. Toi onkin ainoa rokkipaikka missä olen Damissa käynyt kun noi clubit on yleensä ollut illanviettopaikkoina.

Lisätäänpäs vielä, että punaisten lyhytyjen alueella, Warmoesstraatilla, on pirun hyvä kebab-ravintola. Tarkkaa osoitetta en muista, mutta se on siellä aseman päässä tota katua. Parasta kebabbia mitä olen koskaan maistanut.

Suosittelen sekä Van Gogh - että Rijksmuseumia ehdottomasti! Myös Anne Frankin taloon kantsii käydä tutustumassa. Eläintarha on talvella vähän vaisu paikka.

Klubeista Paradiso on rockhenkinen, jo klassinen keikkapaikka ja Melkveg on toinen hyvä. Tai siis olivat kun minä Hollannissa asustelin, asiathan muuttuvat viidessä vuodessa aika paljon :rolleyes: :wanhapatu-muistelee: ...

Damista löytyy myös paljon hyviä kirppareita, pieniä vaateputiikkeja, musaliikkeitä, antiikkikauppoja jne. Suosittelen kiertelmään erityisesti Jordaanin kaupunginosassa (siellä päin on myös tuo AFn talokin). Arkkitehtuurikin on siellä päin oikein tutustumisen arvoista. Hintataso tuppaa olemaan korkeahko, mutta kyllä kait siitä laadusta voi maksaakin ...

Ihan turvallisesti ainakin tuolloin ennen pystyi Damissa liikkumaan yöaikaankin. Punaisten lyhtyjen alueellakin. Huumepuolikaan ei välttämättä pomppaa silmään ellei sitä ihan tarkoituksella etsi. Kerran tosin tuli yksi kaveri myymään mulle kokaiinia kun ihan vain erehdyin katsomaan sitä silmiin kadulla. Kohteliaasti kieltäydyin ja eipä siinä sen enempää.

AKV sanoi:
...Klubeista Paradiso on rockhenkinen, jo klassinen keikkapaikka ja Melkveg on toinen hyvä. Tai siis olivat kun minä Hollannissa asustelin, asiathan muuttuvat viidessä vuodessa aika paljon :rolleyes: :wanhapatu-muistelee: ...
Hintataso tuppaa olemaan korkeahko, mutta kyllä kait siitä laadusta voi maksaakin ... Ihan turvallisesti ainakin tuolloin ennen pystyi Damissa liikkumaan yöaikaankin. Punaisten lyhtyjen alueellakin. Huumepuolikaan ei välttämättä pomppaa silmään ellei sitä ihan tarkoituksella etsi. Kerran tosin tuli yksi kaveri myymään mulle kokaiinia kun ihan vain erehdyin katsomaan sitä silmiin kadulla. Kohteliaasti kieltäydyin ja eipä siinä sen enempää.
Noi clubit tuppaa olemaan aika konemusapainotteisia nykyään, tai en ole ainakaan kuullut, että hirveästi olisi rock-keikkoja tuolla enää. On varmaan vähän muuttunut viiden vuoden aikana kun Rotterdamissakin mainostetaan muutamia paikkoja monipuolisella musiikkitarjonnalla, mutta konemusa soi aina viikonloppuisin.

Ei tuolla mitenkään vaarallista olekaan jos ei ole liian kovassa kännissä tai muuten vaikutuksen alaisena. Pari mun tuttua on ryöstetty punaisten lyhtyjen alueella, mutta kyllä ne on ollutkin kännissä/pilvessä, eli "helppoja" saaliita. Punaisten lyhtyjen alueella on varmasti eniten poliiseja partioimassa, mutta omalla tyhmyydellä saa ongelmia aikaan. Me ollaan varmaan aika eri oloisia kun mulle tuolla on kaupattu huumeita vähän turhankin usein???

Ehkä vähän turhaa pelottelua. Amsterdam on mun mielestä ehkä hienoin kaupunki Euroopassa.

Palasin muutama tunti sitten Amsterdamista...

Matka oli ihan jees. Amsterdam on kaunis kaikkine kauniine kanavineen ja rakennuksineen, mutta luonnollisesti tähän aikaan vuodesta vähän harmaa. Suosittelenkin sinne matkustamista mielummin kevät- tai kesäaikaan. En saanut mitään erityisiä säväreitä Hollannista ja Amsterdamista, mutta saatan mennä sinne joskus toistekin.

Amsterdamissa on kuulemma eri kansallisuuksia viitisenkymmentä ja se kyllä näkyi. Siellä huomaa selkeästi myös sen, kuinka rento, nuorekas ja vapaamielinen paikka se on verrattuna esim. Suomeen. Coffee Shopit ja Punaisten lyhtyjen alueen maksulliset tytöt näyttävät olevan arkipäivää. Ja voi sitä polkupyöräliikennettä...

Käytiin tutustumassa Seksi- ja Erotiikkamuseoihin (kaksi eri paikkaa, joista tuo Seksimuseo lähellä rautatieasemaa parempi, Erotiikkamuseo Punaisten lyhtyjen alueella), Kidutus- ja Hasismuseoon (eivät ihmeellisiä), Anne Frankin taloon, Van Gogh -museoon, Madame Tussaudin vahakabinettiin sekä Punaisten lyhtyjen alueeseen. Yhdessä päivässä ehti hyvin kiertämään kolmekin eri museota (jos eivät ole isoja). Sitten kierreltiin Jordaanin kaupunginosassa katsomassa ihania pikkuisia sisutus- ja muita kauppoja sekä Waterlooplainilla kirpputorilla. Amstel-joen varressa oli kauniita siltoja (mm. Magere Brug) ja Singel-kadun varressa se ihana kukkatori.

Lisäksi käytiin kiertelemässä ja katsomassa kauniita paikkoja sekä luonnollisesti shoppailemassa ja syömässä hyvin. Maisteltiin mm. italialaista, hollantilaista, argentiinalaista sekä indonesialaista ruokaa. Hollantilaisten suosikkeja "pannukakkuja", kadulla myytäviä "ranskalaisia" sekä ällömakeeta suklaakuorrutteista vohvelia mansikoilla ja kermavahdolla tuli myös maisteltua. Seuraavalle käynnille jätin Rijksmuseossa (josta iso osa remontissa) sekä Amsterdam Dungeonissa käymisen, kanavaristeilyn, tuulimyllyjen etsimisen sekä coffee shopissa sisällä käymisen...

Hintataso on Suomen luokkaa. Positiivista tosin oli se, että useissa vaate- ja kenkäkaupoissa oli -50% alennusmyynnit. Vaatteiden ja alkoholin lisäksi ostin mm. hollantilaista Gouda-juustoa eri muodoissa, belgialaista sekä hollantilaista suklaata, tulppaanien sipuleita, Anne Frankin päiväkirjan sieltä museosta suomen kielisenä.

Yövyimme The Albus Grand Hotellissa (www.albusgrandhotel.com), joka on ihan siinä keskustassa ja joka oli ihan jees hotelli. Useista hotellien respoista saa sellaisia minikortteja, joissa on lueteltu mm. kaupungin nähtävyyksiä ja ravintoloita (www.minicards.com). Kulkeminen keskustassa onnistuu hyvin kävellen kartan avulla, sillä etäisyydet ovat lyhyitä. Raitiovaunua, junaa ja bussia käytimme ainoastaan tullessamme ja mennessämme välillä lentokenttä-hotelli.

Bilettämässä en varsinaisesti käynyt, ainoastaan muutamalla Leidsepleinin baariaukiolla. Toinen baariaukio taitaa olla tuo hotellimme lähellä ollut Rembrandtplein. Bourbon Streetillä ( www.bourbonstreet.nl) olisi tehnyt kyllä mieli käydä.Punaisten lyhtyjen alueella on sitten omat baaritarjontansa... ;)

Linkkejä (osa vanhoja tuttuja):

Amsterdam.Info:
http://www.amsterdam.info/fi/

I Amsterdam Card:
www.iamsterdamcard.com

Pancakes:
www.pancake.nl

The Hash Marihuana & Hemp Museum:
www.hashmuseum.com

Anne Frank House:
www.annefrank.org

Torture Museum: