"Ammutaanko" tässä nyt syytön?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Terve!

Nyt ois mun yhellä läheisellä ystävällä todellinen ongelma ja tarvittas vähän lakioppineisen ja muuten asiasta kokemusta tai tietoa omaavien mielipiteitä.

Tämä kaveri on kahvilassa töissä, pääsääntöisesti kassalla. Nyt toinen omistajista syyttää, että hän on lyönyt tavaraa ohi kassa ja antaa ymmärtää että ois jopa varastanut rahaa kassasta. Ja tämän takia hänellä ei ole mitään asiaa työskennellä enää kassalla. Ja on nyt uhannut pistää asian poliistutkintaan jollei tämä kaverini irtisano itseään. Ja jos hän irtisanoo niin sehän tietää 3 kk karenssia ja tätäkautta nollatuloja jos ei työtä saa mistään. Ja lainat kun pitää maksaa niin tämä ei ois se eka vaihtoehto. No mitää näyttöjä tämä työnantaja ei ole esittänyt, vain syytöksiä ja epäilyksiä.

Mutta tässä on nyt ehkä pieni ongelma, kaveri oli kassalla ollessaan laittanut rahaa kassasta työtakin taskuun ja vienyt ne takahuoneeseen jommalle kummalle omistajalle, jotta nämä vaihtavat kassakaapista pienempää rahaa kassaan vaihtorahaksi. No tämä kaveri ei siis ollut itse käynyt kassakaapilla, vaan oli antanut ne rahat kahvilan omistajalle ja tämä omistaja oli tuonut vaihtorahat kassaan.

Eli jos valvontakameroita aletaan katsomaan (kamerat ei kuvaa koko ajan, vain tietyin väliajoin) , niin kameralla saattaa näkyä, että kaveri on pistänyt rahaa taskuun, mutta ei ole sitä kassaan palauttanu, koska se on tehnyt toinen näistä omistajista. Eli tämä syyttävä omistaja voi nyt sitten "unohtaa" mainita itse tuoneensa ne rahat.

Eli voiko nyt näillä perusteilla kaverini joutua tästä liemeen, saada pahimmassa tapauksessa rikosrekisterimerkinnät ja unohtaa sitten aika monet työpaikat tulevaisuudssa. Ja tämä kaveri on varmasti tapaukseen syytön, toinen hänen työnantajistaan vaan tuntuu häntä vihaavan, kun taas toisen työnantajan kanssa ovat kuin parhaat ystävät. Tämä syyttävä työnantaja oli sanonut, että vaikka todettaisiin syyttömäksi, niin kassalla ei ole asiaa enää olla, vaan keksitään loppuajaksi muuta homma. Ja työsuhdetta ei enää määräajan umpeuduttua missään tapauksessa jatkettaisi. Mitähän tässä kannattas tehä jottei ois pian syyttömänä syytettyjen listalla?

Auttakaa kaikki jotka lakia ymmärrätte tai jos sattuu muuten oleen asiasta kokemusta tai aavistusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Tämä kaveri on kahvilassa töissä, pääsääntöisesti kassalla. Nyt toinen omistajista syyttää, että hän on lyönyt tavaraa ohi kassa ja antaa ymmärtää että ois jopa varastanut rahaa kassasta.

Vakava syytös omistajalta. Kaipa häneltä myös löytyy pitäviä todisteita. 5 sekunnin välein kuvaava kamera ei paljoa todistele tuostakaan tapahtumasta.

Millaisista summista on kyse?

Tuskinpa kaverisiasi pystytään pihalle potkimaan noilla syytöksillä, kuulostaa hiukan ulossavustamiselta. Tekee vaan sitten jotain muuta duunia.

Timba79 sanoi:
...kun taas toisen työnantajan kanssa ovat kuin parhaat ystävät.
Mikäs tämän toisen työnantajan kanta on asiaan? Jos vaikka hänen kauttaan jonkinlaisen järkiratkaisun saisi aikaan?

En pysty muuten auttamaan kuin että entäpä liiton ohjeet asiaan?
Tuo muuten on ihmeelisen yleistä että varsinkin pienissä yrityksissä että jos puuttuu rahaa kassasta niin heti pamahtaa yrittäjältä syytös työntekijöihin, että ne varastaa. Olen itse kuullut monta kertaa tuollaisia syytös juttuja ja vaikka se itse yrittäjä olisi sählännyt niiden rahojen kanssa niin anteeksi pyyntöä ei tule.

Ja tämä kassatyöntekijä ei titenkään kuulu liittoon? Tulis apua saman tien.
"Ei niihin liittoihin kannata kuulua. Maksaa maltaita. Ei mitään hyötyä."

Tsori ei ollut tarkoitus olla tyly mutta tälläset on juuri niitä tapauksia missä se liitto olis hyvä olla takana.

Dragon sanoi:
Vakava syytös omistajalta. Kaipa häneltä myös löytyy pitäviä todisteita. 5 sekunnin välein kuvaava kamera ei paljoa todistele tuostakaan tapahtumasta.

Millaisista summista on kyse?

Tuskinpa kaverisiasi pystytään pihalle potkimaan noilla syytöksillä, kuulostaa hiukan ulossavustamiselta. Tekee vaan sitten jotain muuta duunia.

Savustamiseltahan tämä haiskahtaakin, siellä on joku sukulaisen sukulainen jolle pitää saada töitä kesäksi, eli tällätavallako pienyrittäjät suomessa toimivat?

Mitään summia ei ole esitetty, vain syytetty että kassassa on virheitä ja on lyöty ohi tavaraa, mutta suoraan rahan varastamisesta ei syytetä, mutta ei kiellettäkkään. Sanoi vaan että "en minä syytä, että olet varastanut, vaan että olet lyönyt ohi kassasta ja kassassa on pajon virheitä" Ja että "nauhalta näkyy että olet laittanut rahaa taskuun" Eli jos ei nyt irtisano itseään niin aika pahalta näyttää tämä kaverin asema, kyllähän ne voi tekasta vaikka mistä sen vajeen kassaan...vai voiko, mä en kassahommista tiedä mitään.

Kritz sanoi:
Mikäs tämän toisen työnantajan kanta on asiaan? Jos vaikka hänen kauttaan jonkinlaisen järkiratkaisun saisi aikaan?

No ei tämä toinen työnantaja halua yhtiökumppaninsa kanssa riitoihin, että mahtaakohan paljon napata siinä yhden duunarin tulevaisuus. Kun vaakakupissa on kuitenkin oma yritys. Mutta tämä toinen työnantaja haluis kyllä tämän kaverin pitää.

marek sanoi:
Ja tämä kassatyöntekijä ei titenkään kuulu liittoon? Tulis apua saman tien.
"Ei niihin liittoihin kannata kuulua. Maksaa maltaita. Ei mitään hyötyä."

Tsori ei ollut tarkoitus olla tyly mutta tälläset on juuri niitä tapauksia missä se liitto olis hyvä olla takana.

Kyllä tämä kaverini kuuluu liittoon. Mutta liiton lakimies on jossai menossa maanantaihin asti, eli ei paljon asiaan sieltä saanut vastausta, muuta kun että pitää olla selvät syytökse ja plaaplaa, mutta nehän nyt on helppo keksiä. Tämä siis tapahtui eilen tämä juttu, eli ei sen vanhempi ja jotain tietoo ois kiva saada sitä liiton lakimiestä varten, sitten kun sen joskus kiinni saa.

Vaikka kuulostaa vaikeelta, niin toivoa voi vielä olla. Työnantaja uhkaa viedä asian poliisille mutta ei vie, jos kaveri irtisanoutuu itse? Jos työnantajalla on pahat mielessä on tämä tietty loogista, koska oikeuteen menemisen kynnys on aika korkea.

Jos kaverisi ei ole tehnyt pahuuksia, ei hänellä olisi oikeudessa mitään hätää, sillä suomalaisen oikeusjärjestelmän tuntien oikeusmurhat ovat todella harvassa. Varsinkin poliisille viemisellä uhkaaminen kuulostaa aika oudolta.

Tällainen luottamuspula johtanee melko varmasti työsuhteen päättymiseen tavalla tai toisella, mutta jos kaverisi boss man on alkanut kusettamaan, saa hän maksaa vielä toimistaan korvauksia. Sano siis frendillesi, että käy poliisilla itse selittämässä asian, jos tuntuu siltä, että työpaikka on menossa aiheetta.

edit: ja vaikka nauhalta näkyis, että kassasta puuttuu rahaa, ei se vielä kanna pitkälle, koska väärän summan lyöminen kassaan on aika helppoa. Vaikka frendisi olisi merkannut lapulle lyöneensä väärin tietyt nauhalta löytyvät summat, voisi pomo tietysti hukata ne. Mutta juristien sukuun kuuluvana rohkenen väittää ettei suomalaisessa oikeusjärjestelmässä valhe mene läpi, vaikka todisteitakin puuttuisi.

Mike sanoi:
Juu, kuten dragon sanoi, kamera kuvaa aika harvakseltaan, eli tuskin edes näkyy tuo taskuun laittaminen.

Kuulemma on kameralla todisteita, mitä tämä työntekijä ei tietenkään ole nähnyt. Eli nyt pitää varautua siihe, että siellä kameralla jotain näkyy. Ja tämä kaveri ei koskaan ite laske kassaa, vaan omistajat laskevat, hän vaan pistää valuutat pussiin. Eli miten tässä puolustaa duunari itseään??

SUBSTANCE sanoi:
Vaikka kuulostaa vaikeelta, niin toivoa voi vielä olla. Työnantaja uhkaa viedä asian poliisille mutta ei vie, jos kaveri irtisanoutuu itse? Jos työnantajalla on pahat mielessä on tämä tietty loogista, koska oikeuteen menemisen kynnys on aika korkea.

Jos kaverisi ei ole tehnyt pahuuksia, ei hänellä olisi oikeudessa mitään hätää, sillä suomalaisen oikeusjärjestelmän tuntien oikeusmurhat ovat todella harvassa. Varsinkin poliisille viemisellä uhkaaminen kuulostaa aika oudolta.

Tällainen luottamuspula johtanee melko varmasti työsuhteen päättymiseen tavalla tai toisella, mutta jos kaverisi boss man on alkanut kusettamaan, saa hän maksaa vielä toimistaan korvauksia. Sano siis frendillesi, että käy poliisilla itse selittämässä asian, jos tuntuu siltä, että työpaikka on menossa aiheetta.

Mielenkiintoinen pointti, mutta edelleen kaveria ja minuakin askarruttaa toi kamera homma. Onko siinä tarpeeksi näyttöä? Vaikka mitään ei ole varastettu vaan viety kassakaappiin taskussa, ihminen vaan on tyhmä ja ajattelematon. Hän ei halunnut viedä rahaa asiakkaiden nähden ja tästä oli myöhemmin puhuttu ja sanottu että niin ei saa tehdä. Onko se riskin arvosta lähteä oikeuteen jos niin käy? vai onko tässä kuitenkin mahdollisuus siihen oikeusmurhaan...

Mulla itellä kun ei oikeen kovin hyvät kokemukset oo tästä oikeuden toteutumisesta, vanhemmille myytiin hometalo ja myyjä luisti kaikesta vastuusta, mutta ei siitä tässä jottein ihan offtopikiksi mene.

Sen nyt voisi ainakin todeta että missään nimessä tämä työntekijä ei saa nyt mennä irtisanomaan itseään. Selostaa liiton lakimiehellä tän jutun niin eiköhän se rupee sitä kautta sitten etenemään. Työnantajahan voi tietysti irtisanoa tämän työntekijän ja sitten se irtisanominen on riitautettava.

Mutta homman nimi on kuulemma se, että mitään asiaa ei kaverilla enää kassalle ole ja työsuhde ei määräajan jälkeen enää tule jatkumaan. Tulee olemaan todella mielenkiintosta olla työssä siellä. Pitäskö hänen nyt sitten hakea saikkaria siihen saakka kunnes saa sen liiton lakimiehen kiinni?

Se voi olla vaikka sairaslomalla lopputyösuhteen, että sitä ei nyt kannata murehtia miten jatkossa. Kunnon työtodistusta se ei saa kuitenkaan kävi miten kävi.

Missään nimessä ei kannata irtisanoutua!

Milloin tää homma on tapahtunut? Onko mahdollista, että niitä nauhoja ei enää ole. En usko itse, että niitä kovin pitkään säilötään ennen ku laitetaan uudelleen käyttöön. Tuollainen kusipäätyönantaja voi vaikka kuinka valehdella, jotta saa savustettua työntekijän pois.

Ymmärtääkseni se ei riitä todistamaan varkautta, että on pistänyt rahaa taskuun. Ainakin kun muistelee noita kauppavartijan sääntöjä ni pitää nähdä, että tavara on otettu ja pitää olla näköyhteys koko ajan ja vasta kun kaupasta on kävelty ulos se on varkaus. Kai tuota voi soveltaa myös tähän tapaukseen..

Voi kyllä olla, että muistan ihan päin prinkkalaa tuon varastamisjutun.. :rolleyes:

Kyllä toi varmaan normaalia ulossavustusta on. Munkin työpaikassa työantajalla on tapana toimia samaan tyyliin. On näyttänyt toimivan aika hyvin useimpien kohdalla. Toiset kypsyy tosi nopeasti ja toiset sitten hitaammin. Taitaa olla aika yleistä suomessa kun irtisanominen on niin hankalaa.

Mutta asiaan. Töihin kannattanee mennä ettei tule karenssia työttömyyspäivärahoihin. Kannattaa surutta juosta lekurissa koittamassa sairaslomaa, jos töissä tuntuu raskaalta. Yleensä tuossa tilanteessa varmaan tuntuu. Kaikki lojaalisuus työnantajaa kohtaan kannattaa unohtaa, nyt pelataan likasta peliä. Tavotteena vaan selvitä määräaikasuus loppuun, vastoin työnantajan suunnitelmia. Samalla kannattaa kattella uutta duunia, ei tosta enää mitään tule.

Paska homma, mutta semmoista tämä on.

Hippa sanoi:
Milloin tää homma on tapahtunut? Onko mahdollista, että niitä nauhoja ei enää ole. En usko itse, että niitä kovin pitkään säilötään ennen ku laitetaan uudelleen käyttöön.

Yleensä nykyään on käytössä digitaaliset tallentimet. Tuollaiselle 160 Gb levylle mahtuu aika paljon pidemmältä ajalta tavaraa kuin videonauhalle tai kahdelle.

Se tuskin on vartiointifirman hoitama valvontasysteemi, joten en jaksa uskoa, että joku pikkufirma pistäisi rahaa likoon kalliiseen valvontasysteemiin.

Olen itse ollut parissa kaupassa töissä ja ihan perus videonauhakamerat niissä on ollut.

Voihan tietty olla, että pari vuotta sitten tilanne oli ihan toinen ja nyt kaikki käyttää viimeisintä tekniikkaa.

Se piti muuten kanssa sanoa tossa aiemmin, että erittäin harvoin ne kassat on ihan tasan. Todella usein on heittoa ja sitä tapahtuu kaikille.

Olen joskus miettinyt, että vaikka sitä kuinka laski huolellisesti vaihtorahat ni silti joka päivä oli heittoa.

Hippa sanoi:
Se voi olla vaikka sairaslomalla lopputyösuhteen, että sitä ei nyt kannata murehtia miten jatkossa. Kunnon työtodistusta se ei saa kuitenkaan kävi miten kävi.

Suomessa ei saa kirjoittaa työntekijän kannalta negatiivista työtodistusta ja voihan sen työtodistuksen pyytää ilman arvosteluja.
Tässä tapauksessahan se kannattaa muutenkin pyytää siltä omistajalta jonka kanssa on kaveri.
Muuten on kyl aika :wall: homma.

DoDo sanoi:
Suomessa ei saa kirjoittaa työntekijän kannalta negatiivista työtodistusta ja voihan sen työtodistuksen pyytää ilman arvosteluja.

Tarkoitinkin sitä, että kunnon työtodistus on sellainen, jossa on kehut mukana :)

Se on vähän ankea työtodistus, jossa lukee vaan työssäoloaika ja työtehtävät.

Tuo työtodistujuttu on paksa homma silleen, että tämä ois hänelle ollut arvokas työkokemuspätkä omalta alalta vaikka oiskin määräaikaisuuteen päättynyt.

Kameroista senverran, kun Hippa kyseli nauhoista. Eli mahdoton on tietää onko nauhoja tallessa vai ei (ja kuulemma ihan normaalit videolle nauhottavat kamerat on), mutta jos työnantaja haluaa pihalle savustaa, niin eiköhän sillä joku pätkä tallessa on....jos siis sitä pätkää on ees olemassa.

Mutta oiskin mielenkiintosta tietää, että voiko tollasen perusteella vielä syyttää ketään? Ja miten se kassavaje pitää todistaa varkaudeksi? Miten sitä sitten enää uskaltaa lähteä mihinkään yhden ja kahden ihmisen firmaan töihin... :wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom