Dangerous_Dave sanoi:Ei ammattiliitot estä työnantajia maksamasta isompaa palkkaa kuin tes:in mukainen palkka.
Ei estä, puhuinkin suomalaisen työläisen perusasenteesta tässä yhteydessä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Dangerous_Dave sanoi:Ei ammattiliitot estä työnantajia maksamasta isompaa palkkaa kuin tes:in mukainen palkka.
S225T sanoi:Onneksi ei ole koskaan tarvinnut olla tekemisissä niin pelottavien ja kamalien ja epäoikeudenmukaisten monster-sikatyönantajien kanssa kuin täällä moni tuntuu jatkuvasti olevan.
Työnantaja=pahariistäjäjotavastaanpitäätaistella -mentaliteetti on sittenkin vielä Suomen vallitseva asenne ja pitää osaltaan huolen että Suomi pysyy edelleenkin "köyhänä" maana.
Perusasenne on perusasenne ja niiden pohjalta kirjoitettaessa huomaa aina että puhutaan kokonaan eri asioista, jolloin keskustelu on loppujen lopuksi hedelmätöntä.
Aate pitää usein ajatukset nuorassa yllättävän tiukasti.
Marek sanoi:Tapahtui tanaan. Henkilostopaallikko oli vaittanyt tyontekijalle etta juhannusviikosta menee 5 lomapaivaa vaikka siita menee 4. No, soitto liiton lakimiehelle varmistukseksi ettei ole mitaan porsaanreikia. Paaluotto menee juttelemaan henkilostopaallikon kanssa kohtapuoliin. Eli kylla se tyonantaja yrittaa vedattaa.
Jame sanoi:Nyt tulee jo sen lajin paskaa, että on pakko älähtää. Kuulin joskus nuorena poikana osuvan kärjistyksen. Silloin minulle oli demarit ja keskustakin kaikki yksiä "kommareita". Vain kokoomus oli jotain. Kärjistys kuului näin: "Niin kauan kun herätyskello herättää aamulla niin, että pitää lähteä tekemään toiselle töitä, niin kauan on 2 vaihtoehtoa ketä äänestää."
Lopulta, niinhän se on. Työnantajat ovat pelkästään hyvillään, mitä useampi eroaa liitosta. Tällöin on helpompi esittää kaikenlaisia haistapaska-joustosopimuksia. Esim: mennään kotiin syömään kynsiä silloin kuin ei töitä ole, ja sitten tullaan töihin tekemään 12 tunnin päivää kuutena päivänä viikossa, kun töitä taas on. Näitä on nähty, ja tullaan näkemään enenevässä määrin, kun tuollaiset lyhytnäköiset pellet pääsevät lobbaamaan liitottomuuden ihanuutta.
Työnantaja _ei ihan taatusti_ maksa yhtään enempää kuin on pakko, eikä tee kuin sellaisia sopimuksia, jotka velvoittavat häntä mahdollisimman vähän. Älkää nyt jumalauta menkö tuohon vipuun.
Joustavuus töiden suhteen on eri asia. Jos porukalla päätetään firmassa, että otetaan tuollainen homma tuollaisella hinnalla/aikataululla sisään, jotta taataan työllisyys hetkeksi, tai jotta saadaan uusi parempi homma sisään, se on OK. Mutta täysi liitottomuus on voimattomuutta, ja tällöin annetaan työnantajalle täysin vapaat kädet melskata kuinka tahtoo. Luulettekos ettei ahneus ala näkyä työnantajan toimissa. Ei näin.
jarre55 sanoi:No ole omassa uskossasi vähän aikaa...kun kerran asenteesi on tuota sorttia, mun ei kannattaisi varmaan lähteä paskaa pöyhimään-sitä kovemmin se vaan alkaa haista.
Työnantajana tiedän nämä SAK:n ikuisuusnäkökohdat tasan tarkkaan. Palaan keskusteluun paremmalla aikaa.
Huonojalkainen sanoi:Kummallisimpia työntekijäpuolen vääntöjä ovat nämä pekkaspäivät. Hups - yhtä-äkkiä tuli kolmattaviikkoa lomaa kaikille. Tuottavuuskehitykseen sidottuja? Epäilen. Suomessa oli jo sitä ennen lomaa liikaa. Itte duunailen työhön liittyviä hommia lomalla, kun on hyvää aikaa. Ei kiirettä, mutta ehtii tehdä ajatuksella. Mihin näitä pekkasia vielä tarttee?
Marek sanoi:Tiedätkö mistä pekkaset edes tulee?
Huonojalkainen sanoi:Kummallisimpia työntekijäpuolen vääntöjä ovat nämä pekkaspäivät. Hups - yhtä-äkkiä tuli kolmattaviikkoa lomaa kaikille. Tuottavuuskehitykseen sidottuja? Epäilen. Suomessa oli jo sitä ennen lomaa liikaa. Itte duunailen työhön liittyviä hommia lomalla, kun on hyvää aikaa. Ei kiirettä, mutta ehtii tehdä ajatuksella. Mihin näitä pekkasia vielä tarttee?
Jame sanoi:Heh, no nyt ymmärrän hyvin kantasi ammattiliittoja kohtaan. Olet työnantaja.
QUOTE]
Heh, a)en ole liittoja vastaan, päinvastoin. Olen SAK:n nykymeininkiä vastaan. Historian saatossa ammattiyhdistykset ja työväenliikkeet ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nykyinen punaniska-SAK on jotain niin ....
b)Olin ylläkuvaamaani vastaan jo silloin, kun oli toistakymmentä vuotta duunarina ennen yrittäjäksi ryhtymistäni.
Selkiskö, vai väännetäänkö vielä VR:n palkkia?
Calle sanoi:Eikös nuo pekkaset tule noitten pitempien työaikojen takia? Duunaripuolellahan tehdään 8h/pv ja siihen päälle 30min ruokatauko. Toimihenkilötasolla työpäivä on 8h, joka sisältää ruokkiksen.
Tässä luulossa olen ainakin itse elänyt, että pekkaset tulee tuosta pitemmästä työpäivästä?
Jame sanoi:Nyt tulee mutua, mutta eikös _työntekijäpuoli_ luopunut Mr Pekkasen aloitteesta palkankorotusvaatimuksistaan ja suostui noihin työajanlyhennyksiin, eli "pekkasiin"? Tunnustan etten ole varma, enkä nyt viitsi Googlettaa.
Omien asioiden hoitoon "pekkaset" ovat loistavia. Kaikkia asioita ei aina pysty hoitamaan työpäivän päätteeksi. Vaikka onhan meilläkin käytäntönä, että sopimalla pomon kanssa voi tehdä "sisään" vaikka useammankin päivän. Joko etu- tai jälkikäteen. Se on sitä paikallista sopimista.
Vuorotöissä tuo sisään tekeminen voi vaan olla vaikeaa. Etenkin tällöin pekkanen on paikallaan.
Työnantajahan voi lisäksi tuotannollisista syistä sanella, että koko talo pitää pekkaset pois vaikka viikolla 35 johtuen siitä, ettei töitä ole. Ei tarvitse välittömästi aloittaa YT-neuvotteluja lomautusten vuoksi. Työnantajakin hyötyy tällöin pekkasista.
Ihmisillä on eri aikoina erilaiset tarpeet vapaa-ajoilleen. Se on ihan mukava, että sinä viihdyt töiden parissa vapaa-aikoinasikin. Kaikki eivät viihdy, eikä se "töissä asuminen" ole kaikille mahdollista. Minullakin oli sellaista pari vuotta. Olin töissä 6 päivää viikossa ja pitkiä päiviä. Työt vaativat silloin sitä, ei siinä mitään. Nyt on pieni muksu kotona, ja talon remonttia. Olen jättänyt päivien venyttämisen vähemmälle, ja toiset ihmiset venyttävät päiväänsä jotta työt sujuvat. Sekin on sitä maalaisjärjellä toteutettua joustoa.