Ammattiliiton edut/haitat suhteessa Ytk-työttömyyskassaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
S225T sanoi:
Onneksi ei ole koskaan tarvinnut olla tekemisissä niin pelottavien ja kamalien ja epäoikeudenmukaisten monster-sikatyönantajien kanssa kuin täällä moni tuntuu jatkuvasti olevan.
Työnantaja=pahariistäjäjotavastaanpitäätaistella -mentaliteetti on sittenkin vielä Suomen vallitseva asenne ja pitää osaltaan huolen että Suomi pysyy edelleenkin "köyhänä" maana.

Perusasenne on perusasenne ja niiden pohjalta kirjoitettaessa huomaa aina että puhutaan kokonaan eri asioista, jolloin keskustelu on loppujen lopuksi hedelmätöntä.
Aate pitää usein ajatukset nuorassa yllättävän tiukasti.

Se on mukava kuulla, ettei sinulla ole ollut niin huonoja työnantajia. Minulla on. Kerran jopa työnjohtajaa hävetti tuoda työnantajan työaikasopimus -ehdotelmaa työntekijöiden eteen. Työnantaja kokeili, josko työntekijät olisivat olleet riittävän hajallaan tai typeriä. Firman tulevaisuuteen ko. sopimuksella ei ollut vaikutusta. Samassa yrityksessä töissä edelleen.

Ja jos jotenkin epäsuorasti minuun viittaat tuosta asennevammaisuudesta, niin olen eri mieltä. Firman etu on työntekijän etu, se on selvä. Ammattiliitosta puhuttaessa monella myös tuntuu olevan se käsitys, että liiton aktiiveilla on pyrkimys painaa perse penkkiin välittömästi kun alkaa vituttaa. Joskus 70-80-luvulla asia saattoi (?) niin ollakin, mutta ei enää 90- eikä etenkään 2000-luvulla.

Jos saatavilla on "helppoa rahaa" työntekijän kustannuksella, kuka sen muka jättäisi ottamatta. Tietysti yrityksen kilpailukyky paranee, jos firman politiikka on ettei 60-tuntisista viikoista makseta ylityökorvauksia. Työntekijöille se vain on kohtalaisen perseestä.

Itseäni ei ole koskaan lomautettu, vaikka täällä muita lomautellaankin keskimäärin joka toinen vuosi. Palkkani on kohtuullinen ja töitä riittää. Minunhan se oikeastaan pitäisi puhua liittoja vastaan, mutta sanon silti että älkää nyt kusko omille kintuillenne unohtamalla ammattiliitot.

Se että on voimaa, ei tarkoita että sitä pitäisi käyttää. Kyse on vain siitä, että jokaisella voimalla pitää olla vastavoimansa.
 
Tapahtui tanaan. Henkilostopaallikko oli vaittanyt tyontekijalle etta juhannusviikosta menee 5 lomapaivaa vaikka siita menee 4. No, soitto liiton lakimiehelle varmistukseksi ettei ole mitaan porsaanreikia. Paaluotto menee juttelemaan henkilostopaallikon kanssa kohtapuoliin. Eli kylla se tyonantaja yrittaa vedattaa.
 
Marek sanoi:
Tapahtui tanaan. Henkilostopaallikko oli vaittanyt tyontekijalle etta juhannusviikosta menee 5 lomapaivaa vaikka siita menee 4. No, soitto liiton lakimiehelle varmistukseksi ettei ole mitaan porsaanreikia. Paaluotto menee juttelemaan henkilostopaallikon kanssa kohtapuoliin. Eli kylla se tyonantaja yrittaa vedattaa.

Ja tätä tapahtuu jatkuvasti. Meillä on töissä asiat ihan hyvin ja ei mitään suurempia taisteluita ole. Mutta joka helvetin kerta kun on yleiskorotukset, niin puuttuu joku sentti jostakin, aina on luottamusmies selvittämässä asiaa. Ja meillä ei ainakaan ois toivoakaan mitään palkankorotuksia saada jos ei tulis näit yleisiä. Kun on tulijoita, niin ei tartte maksaa pitääkseen duunarit töissä, näin se vaan on. Itse oon saanut neuvoteltua palkkani kohtuullisesti, mutta on työkavereita jotka on ujoja ja hiljaisia ja näille varmasti makseta centtiäkään enempää kun tessi määrää.
 
Jame sanoi:
Nyt tulee jo sen lajin paskaa, että on pakko älähtää. Kuulin joskus nuorena poikana osuvan kärjistyksen. Silloin minulle oli demarit ja keskustakin kaikki yksiä "kommareita". Vain kokoomus oli jotain. Kärjistys kuului näin: "Niin kauan kun herätyskello herättää aamulla niin, että pitää lähteä tekemään toiselle töitä, niin kauan on 2 vaihtoehtoa ketä äänestää."

Lopulta, niinhän se on. Työnantajat ovat pelkästään hyvillään, mitä useampi eroaa liitosta. Tällöin on helpompi esittää kaikenlaisia haistapaska-joustosopimuksia. Esim: mennään kotiin syömään kynsiä silloin kuin ei töitä ole, ja sitten tullaan töihin tekemään 12 tunnin päivää kuutena päivänä viikossa, kun töitä taas on. Näitä on nähty, ja tullaan näkemään enenevässä määrin, kun tuollaiset lyhytnäköiset pellet pääsevät lobbaamaan liitottomuuden ihanuutta.

Työnantaja _ei ihan taatusti_ maksa yhtään enempää kuin on pakko, eikä tee kuin sellaisia sopimuksia, jotka velvoittavat häntä mahdollisimman vähän. Älkää nyt jumalauta menkö tuohon vipuun.

Joustavuus töiden suhteen on eri asia. Jos porukalla päätetään firmassa, että otetaan tuollainen homma tuollaisella hinnalla/aikataululla sisään, jotta taataan työllisyys hetkeksi, tai jotta saadaan uusi parempi homma sisään, se on OK. Mutta täysi liitottomuus on voimattomuutta, ja tällöin annetaan työnantajalle täysin vapaat kädet melskata kuinka tahtoo. Luulettekos ettei ahneus ala näkyä työnantajan toimissa. Ei näin.


No ole omassa uskossasi vähän aikaa...kun kerran asenteesi on tuota sorttia, mun ei kannattaisi varmaan lähteä paskaa pöyhimään-sitä kovemmin se vaan alkaa haista.
Työnantajana tiedän nämä SAK:n ikuisuusnäkökohdat tasan tarkkaan. Palaan keskusteluun paremmalla aikaa.
 
Työttömyyskassa on tällä hetkellä selkeästi paras vaihtoehto. Sen mitä olen yhden kerran elämässäni ollut ansiosidonnaisella päivärahalla niin liiton kassa pisti joka välissä kapuloita rattaisiin. Päivärahat tulivat miten sattuu tai eivät tulleet ollenkaan. Ja mistään asiakaspalvelusta ei edes kannata puhua tämän nimeltä mainitsemattoman liiton kohdalla, jotain surkeaa hidasta hurrisuomea tyyppi jankkasi luurin toisessa päässä. En laita enää koskaan rahojani liiton jäsenmaksuun.

:arvi:
 
Liitot, vähän kaksipiippuinen juttu. Itse kuulun siihen luuseriporukkaan, joka työnantajan jotain sanoessa toteaa luppailme naamalla, että "selvä". Eli ilman liittoa minua voitaisiin kohdella periaatteessa kuin paskaa, joten siinä mielessä on hyvä ettei ihan todella rankasti voida potkia päähän silloin kun huvittaa.

Mutta liika on toisaalta liikaa, ymmärrän hyvin työnantajien (ja hyvin menestyvien uraihmisten, ns "voittajatyyppien") näkökulman asiaan. Mulle riittäisi hyvin että reaalipalkka pysyisi samana (tai vähintään sillä tasolla että pystyy asumisen ja sapuskan maksamaan), olisi jonkinlainen irtisanomisaika jne. Sellaiset perusasiat kunnossa.

Mutta kun liian hyvään tottuneet suomalaiset ovat nykyään kitisemässä jatkuvasti lisää palkkaa ilman perusteita, lomailusta pitää maksaa jopa enemmän kuin työnteosta, lisäksi kaiken maailman pekkaset ja kummalliset lisät, vähemmästäkin työ karkaa täältä suomesta muualle. Siis esim. intiassa on porukkaa jotka tekevät riisikupillisesta saman määrän työtä kuin minä, ja sitten täällä vielä liitot, etenkin paperiliiton perkele, ovat vaatimassa reaalipalkkoihin jatkuvasti korotusta. Ei näin. Vetäkööt isot rahat taskuihinsa ne, jotka ovat valmiita panostamaan koulutukseen, uraan ja muutenkin omistamaan elämänsä työlle, minä en jaksa eikä kiinnosta. Haluan vaan tehdä duunia juuri sen verran ettei tarvitse toisten elätettävänä olla.

Kuulun toistaiseksi siis liittoon, mutta en kannata kaikkia sen toimia, liian pitkälle ollaan menty monessa asiassa. Alussahan ajatus oli hyvä, kun duunaria saatettiin kurmoottaa todella epäoikeudenmukaisesti. No, katellaan sitten muutaman vuoden kuluttua työttömänä, kun samat hommat tehdään kiinassa ja intiassa.
 
jarre55 sanoi:
No ole omassa uskossasi vähän aikaa...kun kerran asenteesi on tuota sorttia, mun ei kannattaisi varmaan lähteä paskaa pöyhimään-sitä kovemmin se vaan alkaa haista.
Työnantajana tiedän nämä SAK:n ikuisuusnäkökohdat tasan tarkkaan. Palaan keskusteluun paremmalla aikaa.

Heh, no nyt ymmärrän hyvin kantasi ammattiliittoja kohtaan. Olet työnantaja.

Sanotaan nyt vielä kerran, ettei se liitto enää estä sopimasta paikallisesti mitä vain. Vanha SAK oli täynnä jääriä, jotka elävät eilisessä, mutta se asia on muuttunut ja muuttuu lisää. On ihan hyväkin muuttua. Pienen yrityksen elinehto on joustavuus, ja siellä työntekijänkin on ymmärrettävä tämä, tai etsittävä uusi duuni. Teollisuudessa on hinnat painettu jo niin alas, ettei tuotteen hinta ole enää kohta kilpailuvaltti. Viro ja Kiina jylläävät halvoilla hinnoilla. Seuraavaksi kilpaillaan toimitusajoilla. Kun tilaus tulee, painetaan pakoputki punaisena töitä että pystytään aikatauluihin. Niin se taitaa tulla menemään, valitettavasti.

Puhun nyt etupäässä savupiipputeollisuudesta, koska siitä jotakin tiedän. Muista aloista en niinkään.

Ja jos meinaat että olen ihan punaniska ay-aktiivi, niin tuosta:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=324850&postcount=203

En minä vissiin aivan tumppu ole työnantajankaan mielestä. Laiskat ja eilisessä elävät jäärät joutavat minun puolestani ovesta ulos. Sellaiset työntekijät, joilla on järki päässä pärjäävät kyllä. Turha sitä liittoa on vinkua pelastamaan, jos ilkeä pomo pyytää tekemään pitkää päivää. Sensijaan törkeitä hyväksikäyttöyrityksiä vastaan se liitto on ainoa ase, edelleen.
 
Kovasti tuntuu olevan meilipiteitä puolesta ja vastaan.. No meitisllä on puolesta ja vastaan mielipiteitä.

Onhan se aika kova maksu kuitenkin mitä menee liittoon ja kait sillä sitä politiikkaakin rahotetaan, mutta tarvitaan sitä politiikkaakin :-)

Kyl se täs demokratiassa kuitenkin niin menee, et pitää olla voima ja vastavoima. Samoin kuin työmarkkinoilla. Jos ei olisi ammattiliittoa joka neuvottelee työsopimukset jne, niin kyllä suurin osa työsopimuksista ja -ehdoista olisi aivan erilaisia. Kuka on niin korvaamaton, et voisi neuvotella itselle tyydyttävät oikeudet.

Joku heitti, et ammattiliikko on lakkoileva, riitelevä yms.. Ei toi nyt mielestäni ihan pidä paikaa. Koko työuran ajan olen kuulunut liittoon, enkä kertaakaan ole ollut lakossa laman jälkeen. Kyllä liitoilla on vakaa halua ja aikomus päästä neuvotteluteitse sopimuksiin, eihän se ole työntekijänkään etu lakkoilla vain lakkoilun vuoksi, meinaan maksaahan se.

Näinä päivinä liiton merkitys nousee entistä enemmän, koska matalemman tulotason maita liitty eu:hun. Eikä tästä ole kuin kiven heitto työmaalle missä virolaiset muurarit tekee/teki duunia alihinnoin. Liitto oli siinäkin ajamassa asiaa siihen suuntaan, et duunista maksetaan se mitä pitää...

Tossa tullaan taas niihin kysymyksiin, duunista maksetaan se mitä pitää, se ei ehkä aina ole toteutunut. On jotain minimipalkka juttuja. Periaatteessa hyvä, mut mut... jos sit ei palkata ketään, onko sekin hyvä? On paljon töitä varmasti jotka tulis tehtyä hyvin pienemmällä palkallakin ja tätä kautta työllisyyttä parannettua. No tohon liittyy moni muukin asia, niinkuin palkan sivukulut. Moni pien yrittäjä on sanonut, et ei pysty palkaamaan työntekijää kun sivukulut on niin suuret vaikka hommia muuten olis.. noi asiat menee vähän käsi kädessä.
 
Totuushan on se että kummankin liittoja tarvitaan, niin työnantajien kuin työntekijöiden. Kukaan ei voi olla myöntämättä, etteikö ihmiset olisi paskiaisia ja aina löytyy niin työnantajia kuin työntekijöitä, jotka tekevät kaikkensa _VAIN_ oman hyötynsä eteen..ja ilman noita liittoja vallitsisi liian monessa paikassa riistoa ja loputonta taistelua, fyysistäkin.

Vaikkakin valitettavasti monessa liitossa on näitä "elämäntapa" taistelijoita, jotka on joskus 40vuotta sitten jotain tehneet ja eivät siitä enää voi luopua tai muutella. Mutta onneksi uudempaa sukupolvea tulee tilalle kaikkialla, asiat tapahtuvat hitaammin isoissa organisaatioissa, mutta näitä organisaatioita tarvitaan, piste.

Kannattaa olla IAET kassan jäsenenä, 35e/vuosi riittää täysiin palveluihin :rock:
 
Kummallisimpia työntekijäpuolen vääntöjä ovat nämä pekkaspäivät. Hups - yhtä-äkkiä tuli kolmattaviikkoa lomaa kaikille. Tuottavuuskehitykseen sidottuja? Epäilen. Suomessa oli jo sitä ennen lomaa liikaa. Itte duunailen työhön liittyviä hommia lomalla, kun on hyvää aikaa. Ei kiirettä, mutta ehtii tehdä ajatuksella. Mihin näitä pekkasia vielä tarttee?
 
Huonojalkainen sanoi:
Kummallisimpia työntekijäpuolen vääntöjä ovat nämä pekkaspäivät. Hups - yhtä-äkkiä tuli kolmattaviikkoa lomaa kaikille. Tuottavuuskehitykseen sidottuja? Epäilen. Suomessa oli jo sitä ennen lomaa liikaa. Itte duunailen työhön liittyviä hommia lomalla, kun on hyvää aikaa. Ei kiirettä, mutta ehtii tehdä ajatuksella. Mihin näitä pekkasia vielä tarttee?

Tiedätkö mistä pekkaset edes tulee?
 
Marek sanoi:
Tiedätkö mistä pekkaset edes tulee?

Ne tulee sopimuksesta. Sopimuksesta, jolla vältettiin kohtuullisen iso lakko. Tiedätkö, mitä tarkoittaa lakko?

Vai: Työntekijät olivat yhtä-äkkiä intoutuneet tekemään duunia tosi lujaa, ja lomien puolitoistakertaaminen oli siten perusteltua?
 
Huonojalkainen sanoi:
Kummallisimpia työntekijäpuolen vääntöjä ovat nämä pekkaspäivät. Hups - yhtä-äkkiä tuli kolmattaviikkoa lomaa kaikille. Tuottavuuskehitykseen sidottuja? Epäilen. Suomessa oli jo sitä ennen lomaa liikaa. Itte duunailen työhön liittyviä hommia lomalla, kun on hyvää aikaa. Ei kiirettä, mutta ehtii tehdä ajatuksella. Mihin näitä pekkasia vielä tarttee?

Nyt tulee mutua, mutta eikös _työntekijäpuoli_ luopunut Mr Pekkasen aloitteesta palkankorotusvaatimuksistaan ja suostui noihin työajanlyhennyksiin, eli "pekkasiin"? Tunnustan etten ole varma, enkä nyt viitsi Googlettaa.

Omien asioiden hoitoon "pekkaset" ovat loistavia. Kaikkia asioita ei aina pysty hoitamaan työpäivän päätteeksi. Vaikka onhan meilläkin käytäntönä, että sopimalla pomon kanssa voi tehdä "sisään" vaikka useammankin päivän. Joko etu- tai jälkikäteen. Se on sitä paikallista sopimista.

Vuorotöissä tuo sisään tekeminen voi vaan olla vaikeaa. Etenkin tällöin pekkanen on paikallaan.

Työnantajahan voi lisäksi tuotannollisista syistä sanella, että koko talo pitää pekkaset pois vaikka viikolla 35 johtuen siitä, ettei töitä ole. Ei tarvitse välittömästi aloittaa YT-neuvotteluja lomautusten vuoksi. Työnantajakin hyötyy tällöin pekkasista.

Ihmisillä on eri aikoina erilaiset tarpeet vapaa-ajoilleen. Se on ihan mukava, että sinä viihdyt töiden parissa vapaa-aikoinasikin. Kaikki eivät viihdy, eikä se "töissä asuminen" ole kaikille mahdollista. Minullakin oli sellaista pari vuotta. Olin töissä 6 päivää viikossa ja pitkiä päiviä. Työt vaativat silloin sitä, ei siinä mitään. Nyt on pieni muksu kotona, ja talon remonttia. Olen jättänyt päivien venyttämisen vähemmälle, ja toiset ihmiset venyttävät päiväänsä jotta työt sujuvat. Sekin on sitä maalaisjärjellä toteutettua joustoa.
 
Eikös nuo pekkaset tule noitten pitempien työaikojen takia? Duunaripuolellahan tehdään 8h/pv ja siihen päälle 30min ruokatauko. Toimihenkilötasolla työpäivä on 8h, joka sisältää ruokkiksen.

Tässä luulossa olen ainakin itse elänyt, että pekkaset tulee tuosta pitemmästä työpäivästä?
 
Jame sanoi:
Heh, no nyt ymmärrän hyvin kantasi ammattiliittoja kohtaan. Olet työnantaja.

QUOTE]


Heh, a)en ole liittoja vastaan, päinvastoin. Olen SAK:n nykymeininkiä vastaan. Historian saatossa ammattiyhdistykset ja työväenliikkeet ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nykyinen punaniska-SAK on jotain niin .... :david:

b)Olin ylläkuvaamaani vastaan jo silloin, kun oli toistakymmentä vuotta duunarina ennen yrittäjäksi ryhtymistäni.

Selkiskö, vai väännetäänkö vielä VR:n palkkia?
 
Kyllä joskus kannattaa kuulua liittoon, esim. itsellä työnantaja koetti sumplia varastossa olevat lomapäivät kyselemällä että onko ollut niin että en ole pystynyt pitämään lomia ja kun nyt periaatteessa tilanne ei ole ollut sellainen etten olisi voinut pitää lomapäiviä silloin tällöin, niin en siten myöskään saa rahallista korvausta. Toisaalta miten v-tussa voi pitää lomat lomanakaan työsuhteen lopussa kun projektit loppuvat siihen että työ tulee valmiiksi.

Kyllä luottamusmieheltä tuli asiallinen ja selvä vastaus että lomapäivät pitää korvata rahallisesti tai ajallisesti. Työttömyyskassallahan ei sitten ole ainakaan erityistä kiinnostusta tai velvollisuutta hoitaa tällaisia asioita.
 
Calle sanoi:
Eikös nuo pekkaset tule noitten pitempien työaikojen takia? Duunaripuolellahan tehdään 8h/pv ja siihen päälle 30min ruokatauko. Toimihenkilötasolla työpäivä on 8h, joka sisältää ruokkiksen.

Tässä luulossa olen ainakin itse elänyt, että pekkaset tulee tuosta pitemmästä työpäivästä?

Eräässä tulopoliittisessa neuvottelussa oli vääntöä. Keksittiin, että "omien asioiden hoito" vie toistakymmentä päivää vuodessa. Sitä ennen ei vienyt. Nyt vie. Se on siis palkallinen työajan lyhennys, ja massiivinen sellainen. Toisissa hommissa tämä toteutetaan lyhyemmällä päivittäisellä työajalla, mutta esim. vuorohommissa yleensä pekkasilla.
 
Jame sanoi:
Nyt tulee mutua, mutta eikös _työntekijäpuoli_ luopunut Mr Pekkasen aloitteesta palkankorotusvaatimuksistaan ja suostui noihin työajanlyhennyksiin, eli "pekkasiin"? Tunnustan etten ole varma, enkä nyt viitsi Googlettaa.

Omien asioiden hoitoon "pekkaset" ovat loistavia. Kaikkia asioita ei aina pysty hoitamaan työpäivän päätteeksi. Vaikka onhan meilläkin käytäntönä, että sopimalla pomon kanssa voi tehdä "sisään" vaikka useammankin päivän. Joko etu- tai jälkikäteen. Se on sitä paikallista sopimista.

Vuorotöissä tuo sisään tekeminen voi vaan olla vaikeaa. Etenkin tällöin pekkanen on paikallaan.

Työnantajahan voi lisäksi tuotannollisista syistä sanella, että koko talo pitää pekkaset pois vaikka viikolla 35 johtuen siitä, ettei töitä ole. Ei tarvitse välittömästi aloittaa YT-neuvotteluja lomautusten vuoksi. Työnantajakin hyötyy tällöin pekkasista.

Ihmisillä on eri aikoina erilaiset tarpeet vapaa-ajoilleen. Se on ihan mukava, että sinä viihdyt töiden parissa vapaa-aikoinasikin. Kaikki eivät viihdy, eikä se "töissä asuminen" ole kaikille mahdollista. Minullakin oli sellaista pari vuotta. Olin töissä 6 päivää viikossa ja pitkiä päiviä. Työt vaativat silloin sitä, ei siinä mitään. Nyt on pieni muksu kotona, ja talon remonttia. Olen jättänyt päivien venyttämisen vähemmälle, ja toiset ihmiset venyttävät päiväänsä jotta työt sujuvat. Sekin on sitä maalaisjärjellä toteutettua joustoa.

Niin, työntekijät suostuivat sopuun, kun saivat työaikaa lyhennettyä hurjasti.

Olen tehnyt eläissäni monenlaisia hommia, siivoustyöstä tutkimukseen. Erittäin vahvasti ruumiillista ja nykyään muutaman vuoden henkistä. Aina olen töissä viihtynyt, eikä ole työnantajien kanssa syntynyt riitaa. Työn tekeminen on ollut tyydyttävää, enkä ole koskaan kaivannut siihen SAKn tukea. Ymmärrän, että kaikki eivät viihdy töissä, mutta työnantajien rokottaminen sillä verukkeella alkaa Suomessa mennä liian pitkälle.
 
Nosteteenpa keskustelu uudelleen pinnalle.

Tarkoituksena olisi nyt valita jokin itselle sopivista liitoista tai työttömyyskassoista.

Olen ollut nyt noin vuoden töissä DI:ksi valmistumisen jälkeen. TEK:iin (vai mikä nyt onkaan) en opiskeluaikana kuulunut kuten en myöskään muihin liitoista. Kerryttäminen täytyy aloittaa siis alusta.

Työsoppari on sidoksissa teollisuuden ylemmän toimihenkilöiden työehtosopimukseen. Tekniikan myyntityö.

Liittovaihtoehtoina ovat ainakin toimihenkilöunioni, jo mainittu TEK. Onko muita?

Kassoista tiedän loimaan kassan. Onko muita? Onko eroa?

Luultavammin kassa tulee valittua. En tällä hetkellä koe tarpeelliseksi liiton korkeammalla maksulla saatavia etuja. Voi tosin olla että jonain päivänä kaduttaa....
 
Back
Ylös Bottom