Ammattiliiton edut/haitat suhteessa Ytk-työttömyyskassaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
jarre55 sanoi:
SAK oli yksi suurimpia syypäitä 90-luvun lamaan ja suurtyöttömyyteen. mut en jaksa lähteä nyt enempää valistamaan.

Joo kyllähän se SAK kieltämättä torpedoi aika tehokkaasti ne toimet mitä hallitus ensi alkuun suunnitteli laman voittamiseksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kuulunut YTK-työttömyyskassaan jo monen monta vuotta ihan sen takia että vuosimaksu on halvin tietämäni, enkä ole kiinnostunut liittojen aktiviteeteista enkä myöskään ole tarvinnut asianajajaa sille varalle että tulee esim. laiton irtisanominen tai jotain muuta sähläystä työnantajan puolelta. Tietty jos kuuluisin liittoon niin voisin saada esim. liiton mökin jostain joskus vuokralle, riita-asian sattuessa työnantajan kanssa niin ilmaisen lakineuvonnan lue.asianajajan ja tietty jotain aktiviteetteja liitolla on myös.

Mut kuitenkin, 60€/vuosi on hiton paljon pienempi raha kuin mitä aikoinaan liitolle maksoin. Voin lämpimästi suositella YTK-työttömyyskassaa. Siellä ei todellakaan esim. ansiosidonnaisen päivärahan päätös kestä montaa viikkoo niinkun liitolla :) Kokemusta on siitäkin.
 
Marek sanoi:
Ensinnäkin ammattiyhdistysmaksut ovat verovähennyskelpoista, kuuluminen liittoon ei maksa juuri mitään. Toiseksi, kukahan on sinullekkin tapellut aikoinaan lomaoikeudet, työajat yms. etuudet.


nim. työpaikan luottamusmies :rock:

TEKin jäsenmaksu olisi ollut 2001 n. 1500 mk. (en liittynyt valmistumisen jälkeen). IAETn jäsenmaksu n. 220 mk. Sun tarttee esittää aika korkeaa matematiikkaa, jos taiot tuon TEKin reaalimaksun edes lähelle tuota kassamaksua verovähennyksillä.

PS. Taitaa se kassan maksukin olla vähennyskelpoista.
 
Itse kuulun ytk-kassaan ja kerran oli ongelmia silloisen työnantajan kanssa, otin yhteyttä kassaan ja kysyin lakimies palveluja, jotka YLLÄTYS YLLÄTYS löytyvät sieltä. Eräs helsinkiläinen lakifirma hoitaa "kaikki" kassan asiakkaiden työriidat ja ainakaan minulle se ei maksanut mitään, tosin pelkkä kirje lakifirmasta riitti silläkertaa.
 
Kalju sanoi:
Kyllä se on työntekijän ja työnantajan välinen asia sopia palkasta. On se kumma että ainavaan niin moni haluaa elää ilman omien aivojen käyttöä, liiton ym holhouksen alaisena.

Minun mielestäni on vielä kummempaa, että joku ei halua tuekseen omia asioita ajamaan vaikutusvaltaista järjestöä, vaan haluaa neuvotella yksikseen työnantajan kanssa kaikki asiat. Kaikki työnantajat kun eivät ole valmiita maksamaan työntekijöille edes kohtuullista palkkaa tai takaamaan kunnon työehtoja, vaikka työntekijä ne ansaitsisi.
 
Maksan toistaiseksi tällä hetkellä maksuja metalliin, vaikka olen vaihtanut jo alaa.
Viimevuoden jäsenmaksut kuittaantui sillä, kun liiton järjestämä matkavakuutus korvasi ulkomailla sattuneen tapaturman hoitokulut (yli 200e). ..Ambulanssikyyti, tikkaus...
 
Huvittavaa nähdä, miten SAK:n aikanaan teilaama työreformi (josta SAK antoi tahallaan väärän kuvan jäsenistölleen) tulee pikkuhiljaa, pala palalta voimaan; Sailaksen ohjelma on hyvin samankaltainen kuin työreformi. Ja Sailashan on umpidemari...omat koirat puree!

Kyllä Loimaan kassassa voimaa on! Täytyy hakea jostain käppyrät, joista näemme miten rajua vauhtia sen jäsenistön määrä vuosittain kasvaa. Tieto paremmasta vaihtoehdosta on mennyt perille.

Lopuksi, mitkä ovat ne todelliset syyt pysyä SAK:ssa... kuinkahan moni jäsenistöstä on koskaan niitä mökkejä käyttänyt...jotka kuitenkin on jäsenistön rahoilla rakennettu : )
 
Huonojalkainen sanoi:
TEKin jäsenmaksu olisi ollut 2001 n. 1500 mk. (en liittynyt valmistumisen jälkeen). IAETn jäsenmaksu n. 220 mk. Sun tarttee esittää aika korkeaa matematiikkaa, jos taiot tuon TEKin reaalimaksun edes lähelle tuota kassamaksua verovähennyksillä.

PS. Taitaa se kassan maksukin olla vähennyskelpoista.

Laskimpa tuossa juuri verohallinnon laskurilla. Laitoin etta vuosituloni olisi kuvitteelliset 20 000e. Tasta summasta menee 1.6% ay-maksuihin. Lopputulokseksi sain etta maksan VUODESSA 20EUROA ay-maksuja. Kylla on todella kallista!

ps. sori skandien puute.
 
Marek sanoi:
Laskimpa tuossa juuri verohallinnon laskurilla. Laitoin etta vuosituloni olisi kuvitteelliset 20 000e. Tasta summasta menee 1.6% ay-maksuihin. Lopputulokseksi sain etta maksan VUODESSA 20EUROA ay-maksuja. Kylla on todella kallista!

ps. sori skandien puute.
Kyllä mun laskupää ainakin sai tuosta laskusta 320e/ vuosi
 
kgb sanoi:
Kyllä mun laskupää ainakin sai tuosta laskusta 320e/ vuosi


20 000e vuosituloilla veroprosentti ilman ay-maksuja 20%. Ay-maksujen kanssa 19.5%. veroprosentti on tietenkin pienempi ay-maksujen kanssa koska se on vahennyskelpoinen.

20 000*0.8=16000e kateen ilman ay-maksuja

20 000*0.815=16300e kateen ay-maksujen kanssa. Tasta tietenkin vahennamme ay-maksut 320e=15980e kateen.
 
Marek sanoi:
20 000e vuosituloilla veroprosentti ilman ay-maksuja 20%. Ay-maksujen kanssa 19.5%. veroprosentti on tietenkin pienempi ay-maksujen kanssa koska se on vahennyskelpoinen.

20 000*0.8=16000e kateen ilman ay-maksuja

20 000*0.815=16300e kateen ay-maksujen kanssa. Tasta tietenkin vahennamme ay-maksut 320e=15980e kateen.

Nuo veroprosentit ovat pyöristettyjä. Tarkan maksamasi määrän voit laskea marginaaliveroprosenttisi avulla.

Jos marginaaliveroprosenttisi on 50, verotus kevenee 160 e ja maksat itse 160 e.
 
Billy sanoi:
Nuo veroprosentit ovat pyöristettyjä. Tarkan maksamasi määrän voit laskea marginaaliveroprosenttisi avulla.

Jos marginaaliveroprosenttisi on 50, verotus kevenee 160 e ja maksat itse 160 e.

En ole niin haka noissa veroasioissa eli mistas tuo marginaaliprosentti tulee. Jos vaikka rautalangasta vaannat...
 
Marek sanoi:
En ole niin haka noissa veroasioissa eli mistas tuo marginaaliprosentti tulee. Jos vaikka rautalangasta vaannat...

Marginaaliveroprosenttisi näet verokortista. Yleisesti se on se veroprosentti, jonka tulonlisäyksestä joutuu maksamaan.

Esimerkiksi veroprosentti voi olla 30 % 35 000 euroon saakka vuodessa ja ylimenevältä osalta 50 % (marginaaliveroprosentti). (Tulot ja prosentit hatusta vetäisty).

Nyt jos vuoden tulot eivät hirveästi poikkea verokortin tiedoista, niin marginaaliveroprosentin perusteella voi laskea paljonko lisätuloista joutuu maksamaan veroa, ja vastaavasti paljonko vähennyksistä jää käteen.

Eli jos verokortissa on nuo yllä olevat lukemat ja saat tuloja 36 000 euroa vuodessa maksat veroa 30/100 x 35 000 + 50/100 x 1000 = 11 000 euroa.

Jos vahennyksenä on ay-maksu 300 euroa, niin verotettava tulo on 35 700 euroa ja lopullinen vero 30/100 + 35 000 + 50/100 x 700 = 10 850 euroa.

Eli 300 euron vähennys pienensi veron määrää 150 euroa. Toimii myös jos tulot ovat pienemmät kuin 35 000 euroa, koska tuo marginaaliprosentti pätee tietylle tulovälille, esimerkiksi 30 000 - 40 000 tienaavilla marginaalivero on 50 %. (Taas hatusta luvut)
 
Ihan en paassy tosta jyvalle mutta eihan sita marginaaliprosenttia tarvitse valttamatta mihinkaan. Mulla on esim. pelkka vuosiraja verokortissa ja siinakin on varaa niin ettei mene yli. Lisaksi mun ay-maksut on otettu jo ennakonpidatys prosentissa huomioon.
 
Dangerous_Dave sanoi:
Minun mielestäni on vielä kummempaa, että joku ei halua tuekseen omia asioita ajamaan vaikutusvaltaista järjestöä, vaan haluaa neuvotella yksikseen työnantajan kanssa kaikki asiat. Kaikki työnantajat kun eivät ole valmiita maksamaan työntekijöille edes kohtuullista palkkaa tai takaamaan kunnon työehtoja, vaikka työntekijä ne ansaitsisi.

Ehkä kaikki eivät näe automaattisesti työelämässä vastakkainasettelua työnantaja vs.työntekijä.
Ehkä jotkut todella haluavat antaa itsestään työlle jotain ja edetä urallaan oman panoksensa, eikä lakkojen ja työnseisausten ja muiden painostustoimien jälkeen saaduilla väkisinpuristetuilla parin prossan vuosikorotuksilla, joiden seurauksena viimeistään koko työpaikan ilmapiiri monesti tulehtuu, ehkä peruuttamattomasti.

Menestyksellinen ja OIKEASTI mielekäs työnteko - ja etenkin työelämässä eteneminen perustuu aika lailla muihin seikkoihin kuin siihen että keskittyy omien etujen valvomiseen. "Ettei vaan joku toinen saa enemmän." "Vitut siitä jos se tekee hommansa paremmin, samalla työnimikkeellä kun ollaan ja samassa liitossa niin sama palkka ansaitaan" ?? Tätä on valitettavan usein suomalainen työelämä. Onneksi parempia suuntauksia on näkyvissä jossain määrin: esim. osittainen tulospalkkaus on löytänyt tiensä monelle alalle.

Ööh.. Kuulun siis YTK-kassaan jos joku ei sitä tästä ymmärtänyt. Olen aikaisemminkin lausunut mielipiteeni työmarkkinajärjestöistä ja niiden käsittämättömästä ja kansantaloudellisesti turmiollisesta vaikutusvallasta Suomessa, joten sitä en jaksa alkaa uudelleen puimaan, verenpaine on ihan riittävä tällä tasolla.
 
Mun mielestä on törkeätä että nämä vapaiden työmarkkinoiden kannattajat joutuvat kärvistelemään ammattiliittojen neuvottelemien etuisuuksien alaisina.
Olisi vähintäänkin oikeudenmukaista että heillä olisi oikeus tehdä työtä ilman minkäänlaista oikeusturvaa.
Ja muuten,tes määrittelee minimi edut,niistä saa toki poiketa ylöspäin.
 
jarre55 sanoi:
SAK:sta voisi paljonkin jutella... NIIIIIIIIIN vanhanaikainen ja jäykkäniskainen järjestö, jolle ikiaikaiset nautintaoikeudet menevät kaiken edelle.... vaikka maailma muuttuu ympärillä ja vaikka lama oli jo 80-luvun lopulla ovella niin SAK se vaan jaksoi pitää kiinni vanhoista sopimuksista ilman mitään joustoja. Ja jos joku joustoja vaati, uhattiin lakolla ja hallituksen kaatamisella.

SAK oli yksi suurimpia syypäitä 90-luvun lamaan ja suurtyöttömyyteen. mut en jaksa lähteä nyt enempää valistamaan.

Nyt tulee jo sen lajin paskaa, että on pakko älähtää. Kuulin joskus nuorena poikana osuvan kärjistyksen. Silloin minulle oli demarit ja keskustakin kaikki yksiä "kommareita". Vain kokoomus oli jotain. Kärjistys kuului näin: "Niin kauan kun herätyskello herättää aamulla niin, että pitää lähteä tekemään toiselle töitä, niin kauan on 2 vaihtoehtoa ketä äänestää."

Lopulta, niinhän se on. Työnantajat ovat pelkästään hyvillään, mitä useampi eroaa liitosta. Tällöin on helpompi esittää kaikenlaisia haistapaska-joustosopimuksia. Esim: mennään kotiin syömään kynsiä silloin kuin ei töitä ole, ja sitten tullaan töihin tekemään 12 tunnin päivää kuutena päivänä viikossa, kun töitä taas on. Näitä on nähty, ja tullaan näkemään enenevässä määrin, kun tuollaiset lyhytnäköiset pellet pääsevät lobbaamaan liitottomuuden ihanuutta.

Työnantaja _ei ihan taatusti_ maksa yhtään enempää kuin on pakko, eikä tee kuin sellaisia sopimuksia, jotka velvoittavat häntä mahdollisimman vähän. Älkää nyt jumalauta menkö tuohon vipuun.

Joustavuus töiden suhteen on eri asia. Jos porukalla päätetään firmassa, että otetaan tuollainen homma tuollaisella hinnalla/aikataululla sisään, jotta taataan työllisyys hetkeksi, tai jotta saadaan uusi parempi homma sisään, se on OK. Mutta täysi liitottomuus on voimattomuutta, ja tällöin annetaan työnantajalle täysin vapaat kädet melskata kuinka tahtoo. Luulettekos ettei ahneus ala näkyä työnantajan toimissa. Ei näin.
 
S225T sanoi:
Menestyksellinen ja OIKEASTI mielekäs työnteko - ja etenkin työelämässä eteneminen perustuu aika lailla muihin seikkoihin kuin siihen että keskittyy omien etujen valvomiseen. "Ettei vaan joku toinen saa enemmän." "Vitut siitä jos se tekee hommansa paremmin, samalla työnimikkeellä kun ollaan ja samassa liitossa niin sama palkka ansaitaan" ??

Ei ammattiliitot estä työnantajia maksamasta isompaa palkkaa kuin tes:in mukainen palkka.
 
Onneksi ei ole koskaan tarvinnut olla tekemisissä niin pelottavien ja kamalien ja epäoikeudenmukaisten monster-sikatyönantajien kanssa kuin täällä moni tuntuu jatkuvasti olevan.
Työnantaja=pahariistäjäjotavastaanpitäätaistella -mentaliteetti on sittenkin vielä Suomen vallitseva asenne ja pitää osaltaan huolen että Suomi pysyy edelleenkin "köyhänä" maana.

Perusasenne on perusasenne ja niiden pohjalta kirjoitettaessa huomaa aina että puhutaan kokonaan eri asioista, jolloin keskustelu on loppujen lopuksi hedelmätöntä.
Aate pitää usein ajatukset nuorassa yllättävän tiukasti.
 
Back
Ylös Bottom