Amkhaku jumissa, valvomiseksi menee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tokoro
  • Aloitettu Aloitettu
Jees, hyvä että jatkoivat kyllä. Itsekään millään kerenny aikasemmin hakemaan ja nyt sitten vielä kävi näin. Paras kun jäi SAMKin puolelta mieleen joku käynti missä kehuivat tota haku järjestelmää että aina toiminut, mut mites kävikään ;).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eli palataan asiaan sitten ensi keskiviikkona, tästähän ei voi oppia ja tehdä ehkä joskus muulloin kuin viimoisena päivänä:dance:

Onneks sentään tajus jatkaa tota hakua. Nää huonosti toteutetut nettihaut on niin perseestä, koska jotenkin tuntuu, että opetusministeriö ja muut kukkahattuvirastot ei tajua, että toisille tässä haussa on tulevaisuus aika kovasti pelissä. Mä tein haut kyllä joskus pari viikkoa sitten, joten oma lehmä ei onneks ole ojassa.

Toisekseen kysyisin, että miten tällanen nettihaku voi edes ruuhkautua? Luulisin, että tuolla opetusministeriössäkin työskentelee sen verran fiksua porukkaa, että ne suunnilleen osaa laskea, paljonko palvelinkapasiteettia tarvitaan haun loppupäivinä tai ainakin palvelinfirma osaa vuokrata tarpeeksi rautaa. Jos näitä nettihakuja on joku pakkomielle väsäillä, niin ostetaan sitten palveluntarjoajalta niin paljon palvelinkapasiteettia, ettei se todellakaan ruuhkaudu vaikka hakemassa olis kaikki kylän mummot vastavalmistuneiden lisäksi.

Kyllä tää nettihaku on mun mielestä paljon parempi ratkasu kuin se entinen kirjeiden lähettely. Siinä sitten soitella ympäri suomea että onkos se mun kirje nyt varmasti tullu sinne, ja vielä jos piti vetää paperit jostain pois ja lähettää muualle niin vasta siinä on ollut hommaa. Omaa tyhmyyttäänhän se on jos jättää viimeiseen iltaan haut, kyllähän sen järkikin sanoo että siellä on 10000 muuta mattimyöhäistä hakemassa samaan aikaan ja ruuhka on taattu, ei millään pahalla siis. Itse en kyllä edes AMK hakenut niin ei onneksi haitannut toi ruuhkautuminen.

Mutta hyvä että lykkäsivät, älkää nyt sitten jättäkö taas viimetinkaan :D

Mites tosta lykkäyksestä vielä!!! Jos haen amk pääsen ja lykkään kaks vuotta ja päätän olla menemättä, menetän tietysti paikan mutta voinko enään jatkossa hakea myöhemmin?

Kyllä tää nettihaku on mun mielestä paljon parempi ratkasu kuin se entinen kirjeiden lähettely. Siinä sitten soitella ympäri suomea että onkos se mun kirje nyt varmasti tullu sinne, ja vielä jos piti vetää paperit jostain pois ja lähettää muualle niin vasta siinä on ollut hommaa. Omaa tyhmyyttäänhän se on jos jättää viimeiseen iltaan haut, kyllähän sen järkikin sanoo että siellä on 10000 muuta mattimyöhäistä hakemassa samaan aikaan ja ruuhka on taattu, ei millään pahalla siis. Itse en kyllä edes AMK hakenut niin ei onneksi haitannut toi ruuhkautuminen.

Mutta hyvä että lykkäsivät, älkää nyt sitten jättäkö taas viimetinkaan :D
Eihän ton järjestelmän kaatumista voi mitenkään perustella sillä, että se olis jotenkin hakijoiden tyhmyyttä. Tyhmyyttä tässä on siinä, että hakupalvelin kaatuu rasituksen alla. Ei siitä mitään viisauspisteitä saa, että on hakenut ensimmäisenä ko. kouluun. Pointtina mulla ei ollut se, että nettihaku olisi huono asia vaan se, että jos tällasia hakuja halutaan tehdä, niin palvelinkapasiteettia ostetaan vaikka ennemmin liikaa kuin liian vähän.

Papereiden poisvetämiseen tää AMK-nettihaku ei auta yhtään mitään vaan joka tapauksessa pitää soitella ympäri Opetushallitusta jos haluaa tehdä hakuunsa muutoksia. Yliopistohakua voi muokata itse tunnuksillaan, mutta AMK-hakua ei. Kirjeet on mulla ainakin tähän asti mennyt aina sinne minne on pitänyt enkä ole erikseen niiden perään soitellut ja yhtälainen virheen mahdollisuus periaatteessa tässä nettihaussakin piilee.

Papereiden poisvetämiseen tää AMK-nettihaku ei auta yhtään mitään vaan joka tapauksessa pitää soitella ympäri Opetushallitusta jos haluaa tehdä hakuunsa muutoksia. Yliopistohakua voi muokata itse tunnuksillaan, mutta AMK-hakua ei. Kirjeet on mulla ainakin tähän asti mennyt aina sinne minne on pitänyt enkä ole erikseen niiden perään soitellut ja yhtälainen virheen mahdollisuus periaatteessa tässä nettihaussakin piilee.

Aa toi amk-haku toimii siis erilailla kuin yliopistoihin. Yliopistohaustahan tulee sähköpostiin viesti jos se hakemus on vastaanotettu joten ei tarvi varmistella soittelemalla mihinkään.

Tuntuu vähän samalta silti, kuin että jos aikataulu on olla toisella puolen helsinkiä kello 17.00, ei kannata odottaa kello neljään ja sitten lähteä, vaikka normaalisti, muina kellonaikoina tuosta hyvin vielä ehtii. ei ruuhka-aikaan kuitenkaan. Vähän sama kuin tähän nyt sanoisi "Mieluummin liikaa kaistoja kuin liian vähän".

Papereiden poisvetämiseen tää AMK-nettihaku ei auta yhtään mitään vaan joka tapauksessa pitää soitella ympäri Opetushallitusta jos haluaa tehdä hakuunsa muutoksia.
Tai lähettää yhden sähköposti viestin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom